A Munka Ünnepével bevezetett legfrissebb KRESZ-változások hétköznapi autósok-motorosok számára legfontosabb eleme a következő:

Az útpadkán álló iskolabuszra is vonatkozik az új szabály? Vagy a padka már nem számít?

Az útpadkán álló iskolabuszra is vonatkozik az új szabály? Vagy a padka már nem számít?


“20.§ 6. bek.: Gyermekszállítás? (160/a. ábra): a gyermekeket szállító autóbusz vagy az iskolabusz elején és hátulján elhelyezett legalább 40×40 cm méretű fényt kibocsátó vagy megvilágított tábla az álló jármű környezetében gyermekek közlekedésére figyelmeztet. Az így megjelölt 

a) úttesten álló autóbuszt – a gyermekek be- és kiszállásának az autóbusz mindkét oldali első és hátsó irányjelzőjének egyidejű működtetésével jelzett időtartamában – kikerülni, és 
b) autóbusz mellett – a párhuzamos közlekedésre nem alkalmas úttesten – elhaladni tilos.”

A KRESZ módosításának kommunikációja ismét remekül sikerült, a május 3-án a szerkesztőségben, autózás iránt meglehetősen nyitott emberek közötti villáminterjún az derült ki, hogy 6-ból 3 fő hallott a változásról, 3 nem. A jelenleg is zajló szavazásban (itt a jobb hasábban) az olvasóink – egy autós magazin olvasói, tehát a közlekedés dolgai iránt fogékony emberek – fele tudja, hogy mi változott, negyede pedig nem is hallott a dologról. Persze ez a mi hibánk, a kormány mégsem küldhet emailt minden állampolgárnak minden szabályváltozásról. (Miért is nem, mondjuk? Miért gondolja 2013-ban az Állam, hogy egy sajtóközlemény kiadása a leghatékonyabb módja a polgárok tájékoztatásának?)

De ez a kisebbik baj. A nagyobb, hogy ismét egy betarthatatlan, nehezen értelmezhető, papírszagú, életidegen, íróasztal mögött kreált SZABÁLY született, a magyar állapotok, a lepukkant hazai infrastruktúra, a magyar emberek környezetének, lehetőségeinek változatlanul hagyása mellett. Mert például mi a helyzet ebben az esetben:

A Megállni tilosban ki-berakodó iskolabuszról leszálló gyerekeket el szabad ütni?

Ez az iskolabusz minden nap így vagy hasonlóan szedi fel a gyerekeket a helyi óvodából. Megáll a tilosban, mert az óvoda mellett pár éve nem szabad parkolni, hogy a gyerekükért érkező szülők ne tartsák fel, zavarják a forgalmat. Általában negyedóra, míg minden pici felkerül a buszra. Most akkor mi van?

A jogszabály a pontja és a b pontja együtt élnek, és csak az számít, megy-e a vészvillogó? Vagy – a magyar nyelv szabályai szerint logikusan – a b pont független az a-tól (ráadásul összeolvasva a szöveget az utolsó mondatnak egy kicsit nincs is értelme), tehát egy ilyen busz mellett sosem haladhatok el párhuzamos közlekedésre nem alkalmas úton? És mindkét irányból le kell hogy álljon ilyenkor a forgalom, vagy szemből elhaladhatok a busz mellett?

Vagy ha a padkán áll a busz, akkor az nem ér? Vagy ha nem a vészvillogót használja a sofőr, csak az indexet, mint a másik képen jól látható:

Mint látható, a busz csak a jobb oldali indexet villogtatja. Akkor most mi van? Kikerülhetem? Vagy nem, mert a b, pont ezt általánosan tiltja?

akkor az nem számít? Vagy ha nem világít a gyerekes tábla, vagy nincs megvilágítva, vagy nem látom, hogy meg van-e világítva, mert nappal lévén csak egy lapot látok az ablakban, mint itt, akkor kikerülhetem a buszt? Tudna ezekre a kérdésekre válaszolni egy mezei közlekedési rendőr?
Eddig a buszsofőr, felelős, felnőtt, vizsgázott szakember felelőssége volt, hogy úgy álljon meg, úgy engedje fel-le a gyerekeket, hogy abból ne legyen baj. Mostantól helyettük ennek a trehányul megfogalmazott szabálynak kellene majd megvédeni a gyerekek életét?

(Természetesen megkérdeztük az NFM-et, hogyan értelmezzük az új szabályt – kedd óta még nem kaptunk választ.)