Már megint bajunk van a KRESZ-változással

30-as tiszteletadás az iskolabusznak

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.05.17. 15.00

Nagyszerű dolog ez, hogy a Magas Kormány védi a buszozó gyerekeket a gonosz autósoktól. A szabály persze megint betarthatatlan és túlbonyolított, de reméljük, vigasztalja majd a megbüntetetteket, hogy a szándék nemes.

A Munka Ünnepével bevezetett legfrissebb KRESZ-változások hétköznapi autósok-motorosok számára legfontosabb eleme a következő:

Az útpadkán álló iskolabuszra is vonatkozik az új szabály? Vagy a padka már nem számít?

Az útpadkán álló iskolabuszra is vonatkozik az új szabály? Vagy a padka már nem számít?


“20.§ 6. bek.: Gyermekszállítás? (160/a. ábra): a gyermekeket szállító autóbusz vagy az iskolabusz elején és hátulján elhelyezett legalább 40×40 cm méretű fényt kibocsátó vagy megvilágított tábla az álló jármű környezetében gyermekek közlekedésére figyelmeztet. Az így megjelölt 

a) úttesten álló autóbuszt – a gyermekek be- és kiszállásának az autóbusz mindkét oldali első és hátsó irányjelzőjének egyidejű működtetésével jelzett időtartamában – kikerülni, és 
b) autóbusz mellett – a párhuzamos közlekedésre nem alkalmas úttesten – elhaladni tilos.”

A KRESZ módosításának kommunikációja ismét remekül sikerült, a május 3-án a szerkesztőségben, autózás iránt meglehetősen nyitott emberek közötti villáminterjún az derült ki, hogy 6-ból 3 fő hallott a változásról, 3 nem. A jelenleg is zajló szavazásban (itt a jobb hasábban) az olvasóink – egy autós magazin olvasói, tehát a közlekedés dolgai iránt fogékony emberek – fele tudja, hogy mi változott, negyede pedig nem is hallott a dologról. Persze ez a mi hibánk, a kormány mégsem küldhet emailt minden állampolgárnak minden szabályváltozásról. (Miért is nem, mondjuk? Miért gondolja 2013-ban az Állam, hogy egy sajtóközlemény kiadása a leghatékonyabb módja a polgárok tájékoztatásának?)

De ez a kisebbik baj. A nagyobb, hogy ismét egy betarthatatlan, nehezen értelmezhető, papírszagú, életidegen, íróasztal mögött kreált SZABÁLY született, a magyar állapotok, a lepukkant hazai infrastruktúra, a magyar emberek környezetének, lehetőségeinek változatlanul hagyása mellett. Mert például mi a helyzet ebben az esetben:

A Megállni tilosban ki-berakodó iskolabuszról leszálló gyerekeket el szabad ütni?

Ez az iskolabusz minden nap így vagy hasonlóan szedi fel a gyerekeket a helyi óvodából. Megáll a tilosban, mert az óvoda mellett pár éve nem szabad parkolni, hogy a gyerekükért érkező szülők ne tartsák fel, zavarják a forgalmat. Általában negyedóra, míg minden pici felkerül a buszra. Most akkor mi van?

A jogszabály a pontja és a b pontja együtt élnek, és csak az számít, megy-e a vészvillogó? Vagy – a magyar nyelv szabályai szerint logikusan – a b pont független az a-tól (ráadásul összeolvasva a szöveget az utolsó mondatnak egy kicsit nincs is értelme), tehát egy ilyen busz mellett sosem haladhatok el párhuzamos közlekedésre nem alkalmas úton? És mindkét irányból le kell hogy álljon ilyenkor a forgalom, vagy szemből elhaladhatok a busz mellett?

Vagy ha a padkán áll a busz, akkor az nem ér? Vagy ha nem a vészvillogót használja a sofőr, csak az indexet, mint a másik képen jól látható:

Mint látható, a busz csak a jobb oldali indexet villogtatja. Akkor most mi van? Kikerülhetem? Vagy nem, mert a b, pont ezt általánosan tiltja?

akkor az nem számít? Vagy ha nem világít a gyerekes tábla, vagy nincs megvilágítva, vagy nem látom, hogy meg van-e világítva, mert nappal lévén csak egy lapot látok az ablakban, mint itt, akkor kikerülhetem a buszt? Tudna ezekre a kérdésekre válaszolni egy mezei közlekedési rendőr?
Eddig a buszsofőr, felelős, felnőtt, vizsgázott szakember felelőssége volt, hogy úgy álljon meg, úgy engedje fel-le a gyerekeket, hogy abból ne legyen baj. Mostantól helyettük ennek a trehányul megfogalmazott szabálynak kellene majd megvédeni a gyerekek életét?

(Természetesen megkérdeztük az NFM-et, hogyan értelmezzük az új szabályt – kedd óta még nem kaptunk választ.)

Kommentek

  • Szöcske

    A szabál-mint a többi hasonló-csak pénzbehajtást szolgál.Kiadták házifeladatnak,így sikerült.Erősen törte a könyökét valakinek a fa…

  • PluginHibrid

    Usaban 1szerübb..

    Ha villog a buszon a sárga figyelmeztető lámpa, nem szabad elmenni mellette..semmilyen irányból…mindegy hol áll..

    A copypaste megy, már csak a felbontást kellene növelni….

  • CoIie

    Nem értenek hozzá, ezért volt már 40+ ad-hoc változtatás ’75 óta. :)
    A nyugat-európai kreszt meg nem merik bevezetni, valami misztikus okból. Hülyének nézik az embert ahelyett, hogy ténylegesen tájékoztatnák a változásokról, és lefordítanák a cikk nyelvezetével azonosan hétköznapi szituációkra a szabályokat. Mennyivel egyszerűbb lenne! De valamiért tartani akarják az 50 év távlatot a fejlett országoktól! Érthetetlen!

  • szgabor18

    Munkába történő ingázásom során megismertem az önkormányzatok által működtetett iskolabuszokat. Figyeltem de táblát, feliratot egyiken sem láttam, lehet, hogy erre a szabályra nincs is igény!?:)

  • gabetdi

    1 Az úttesten álló autóbuszt = ez az autóbusz nem áll az úttesten, tehát nyugodtan elhaladhatsz mellette.
    2 Mindkét első és hátsó irányjelző = csak jobbra indexel, tehát nyugodtan elmehetsz mellette
    3 40×40-es kivilágított tábla = ezen csak egy matrica van, tehát ha az úton állna és vészvillogózna akkor is elmehetnél mellette.

    Persze nem állítom, ha egy rendőr előtt teszed mindezt, utána lehet a bíróságon kellene ezekre a jogi sajátosságokra felhívnod a bíróság figyelmét.

  • JP92

    Én nem nagyon követem az eseményeket, de ha Bölcs Vezérünk ilyen döntést hoz, az csakis azért lehet, mert halomra gázolják a csúnya gonosz autósok a gondtalan, romlatlan gyerkőcöket, teszik mindezt szigorúan az iskolabusz mellett. Nem inkább azzal kéne foglalkozni, hogy addig ütjük fentről az önkormányzatokat, amíg minden, iskola-óvoda stb közelében lévő átkelőt minden irányból a lehetőségek szerint leginkább beláthatóvá nem tesznek? Meg mondjuk legyen egy megállni tilos az ilyen átkelők előtt 15 méterre, hogy ne legyen az, hogy a gyerek takarásból kiszalad az úttestre, és aki az ilyen helyre mégis odaáll, akár vészvillogóval, akármivel, arról ott helyben nyúzzák le az ecetes bőrt.
    Ez megint egy olyan dolog, ami köszönte szépen, működött, minek kellett belenyúlni? Ebben még politikai érdek sincs, hiszen ha többet akarnak keresni a méréssel, akkor simán vehettek volna (a haverok cégeinek kiírva a pályázatot) egy rakás új trafit és kész. Vagy az a politikai érdek, hogy egyetlen közlekedő se értse, hogy most akkor mi a búbánatos pénisz van az ilyen helyeken, és ránduljon görcsbe a gyomra, ha iskola mellé ér?

  • Mahler

    Igen,szerintem is túl van bonyolítva a dolog-nekem is az USA megoldás a szimpatikus. De a törvény szövegét pontosan kell alkalmazni,még a vesszó vs gondolatjel is számít és más jelentőséget ad. Szerintem a 20.par. /6/ bek.megmondja,hogy miképpen kell jelölni- kinézni egy iskola busznak, és ha úgy néz ki, akkor a-b szerint mikor nem szabad- tilos- kikerülni. Tehát a fenti kép szerint a gyermekeket szállító busz vezetője- ha tényleg gyerekeket szállít- rosszul, ill. nem alkalmazza a kresz. rávonatkozó szabályait-mert csak jobbra indexel, tehát a tv. szövege szerint nyugodtan kikerülhetem. Egyébként az útpadka az úttest része!!!A 40X40-es fényt kibocsátó v megvilágított tábla nyilván egy dolgot céloz, lehessen látni, hogy ez milyen busz! Tehát ha nappal nincs fényvisszaverés és nincs kivilágítva- szerintem-jó a tábla, de szürkületben, este v éjszaka már semmit sem ér! Piszokul bonyolultra sikeredett-valami hasonlót kellett volna kitalálni, mint az amcsik.
    Nem a gyerekeket kell gyalázni srácok!!-őket védeni kell, majd ha lesz nektek is, rájöttök erre az egyszerű, de igen fontos dologra!!

  • Mahler

    És persze szabálytalanul áll meg a busz, ez vitathatatlan. Tehát szerintem csak akkor él a 20.par. /6/. bek. a-b pontja, ha ezt a gk.vezető alkalmazza,használja.Elvileg minden más esetben mellőzni lehet, mert nem állandóan gyerekeket szállít v éppen akkor nem. Az pedig, hogy egy igen fontos jogszabályt éjszaka kikiabálnak a minaret ablakán, rettenet, nem is tudom, hogy sírjak vagy nevessek-de inkább sírnék!!

  • janó

    Mahler!

    “Egyébként az útpadka az úttest része!!!”

    Ezt gondold át újra, mert nagy h.lyeséget írtál! Egyébként a többi meglátásoddal egyet értek. Béke! ;)

  • nygabor51

    igazad van Janó, az imént leírtam a törvény idevonatkozó pontos szövegét, csak valamiért nem jelent meg kommentként

  • nygabor51

    Az úttest az út azon része, amely közúti gépjárművek közlekedésére szolgál. Az útpadka ezek szerint nem úttest.

  • zsuzsó

    A busz nem áll tilosban! Egyébként ez a KRESZ módosítás betarthatatlan és kivitelezhetetlen az életben. Értem én, hogy védjük a gyerekeket, de ettől még nem lesz kevesebb gyermekbaleset. Az úttesten várakozó, feltorlódott járműveket egy idióta úgyis meg fogja előzni, mert sietős dolga van és ebből lesz majd baleset. Az épeszű ember eleve fokozott figyelemmel halad el már egy sima járatos busz mellett is, mivel számíthat arra, hogy az autóbusz takarásából egy figyelmetlen gyalogos kilép elé. Hiába ez a mostani új szabályozás, szigorítás, aki eddig sem figyelt fokozottabban a gyalogosokra, gyerekekre, az ezután sem fog.

  • jimmy49

    Honnan tudom meg, hogy az iskolabusz napközben, amikor elküldik valahová, vagy tankolni megy, szállít-e gyerekeket? Mi van ha a sofőr a saját háza előtt parkol, amíg nem kell menni a gyerekekért az iskolába. Én meg órákig ott állok mögötte? A sofőr meg az ablakból röhög, hogy jó hecc mi?

  • api73

    eggyes államokban pl.németországban ez ugy müködik hogy leszáll az iskolabuszrol 1 néni vagy bácsi a kis tálácskájával megállitja a forgalmat a lurkok elhaladnak és a forgalom megy tovább… egyszerü,biztonságos, és nukodik a valo életben!

  • Sambra

    Bocsi de a busz szabálytalanul állt meg,a tábla a kereszteződésig tiltja a megállást.A sofőrnek valószínűleg a hivatalban akadt halaszthatatlan dolga mivel az ovi két házal visszább van -a parkoló meg húsz méterrel előrébb-. Egyébként a KRESZ tele van “elgondolkodtató” paragrafusokkal,ha minden egyértelmű lenne nem lenének kiskapuk.

  • imikoma

    Egyszerü a dolog! Valamelyik főokos nem akart feleslegesnek tünni, ezért kitalált dolgokat! A valóság ettől sokkal egyszerűbb!

  • zsuzsó

    Sambra!

    A busz nem áll a tilosban, mivel a tábla hatálya az úttest jobb oldalára terjed ki, az útpadkára nem!
    Szerintem ekkor sem lehet elhaladni mellette, a b) pontban leírtak alapján – persze, ha működteti a vészvillogókat.

  • toth.ferenc

    Újabb lehetőség a rendőröknek a büntetésre.Mert ez nem más.Szerintem semmi köze a gyerekekhez.Majd eldugják a trafit meg a rendőrt a busz mellé.Had fizessen a kizsigerelt nép.

  • zole522

    Aki ezt kiagyalta ,van vezetői engedélye ?

  • Sambra

    Amennyiben a gyermekszállítást végző autóbusz az úttesten áll, s mindkét oldali irányjelzőit használja, abban az esetben az autóbuszt

  • sancho76

    Ez nem iskolabusz, mert nem világít, és nem is megvilágított tábla.

  • Mahler

    Útpadka: az útnak az úttest mellett levő, útburkolattal el nem látott része.

  • Mahler

    Janó,nygabor51!
    Oolvassátok el a kreszt! Van egyáltalán vezetői engedélyetek, vagy csak találomra szórjátok a tudást?!

  • subi2

    Eléggé életidegen, de gondolom az íróasztalnál sokat gondolkodó emberkék megkapták közpénzből a javadalmazásukat és dőlhet a pénz az államkasszába a szabálysértések bevételéből.

  • papir

    Az első képen miért áll meg tilosban a busz??????????????!!!!!!!!
    A tábla tiltó hatálya csak az úttestre vonatkozik, nincs kiegészítő alatta!!!!

  • janó

    “Kedves” Málé!

    Én nem ilyen alpári stílusban szólítottalak meg, sőt még egyet is értettem vele (a kapitális b@romságot leszámítva).

    Mindenesetre jól mutatja a szellemi szintedet, hogy még csak utána sem néztél az említett problémának (ha igen, akkor viszont törd ketté gyorsan a jogsidat és fogadj sofőrt, mert aki ilyen alapfogalmakat sem tud értelmezni, az potenciális veszélyforrás az úton), de itt nagyon megy az észosztás (a semmiből)…

    Küzdj csak tovább netharcos… Szánalom…

  • Guevara

    Sajnálom hogy ilyet kell hogy mondjak, de csak megfordult a fejemben, hogy milyen “jó” lenne, ha minél kevesebb önkormányztanak lenne pénze iskolabuszra. Én időmbe’ se vót, oszt mégis itt vagyok…

  • bundaska1001

    Amit a választásokra költenek,azt inkább a hasonló tájékoztatásra költhetnék.(Mivel többen nem is halottak a KRESZ módosításáról)

  • husky

    Valamit próbáltak meg lemásolni az USA-ból. igen, ott tényleg tilos kikerülni az iskolabuszt, kétsávos úton, az iskoláknál meg úgyis van kiépített megálló, nem érdekes.
    Sokkal fontosabb lett volna tisztázni az iskolabusz fogalmát, egységes megjelnését, belső megtervezését, mert attól, hogy van rajta tábla, utasbiztonságból még nem lesz alkalmas kistermetű emberkék gyerekek szállításra (kapaszkodók, ülések, bizotnsági övek stb.). A szgk.-ban sem jó a kisgyereknek, ami a felnőtteknek!! De ehhez az összes európai buszgyártó is még sötét elme. Svédben már az IC buszokon is kell legalább 3 db mobil gyerekpótülés 50 főnél! Lent van a csomagtérben, ha kell előveszi a sofőr! A USA-ban az iskolabusznak már 50-60 év tradíciója van a Thomas Built Bus (Daimler) cégnél.

  • Pamocza

    Az embernek az az érzése,hogy olyan jogalkotók ülnek “felettünk” akik az életben nem közlekednek! Nem számít közlekedőnek az akinek sofőr vezeti az autóját! Ha valaki megnézi,hogy mennyivel és hol szabad kerékpárral közlekedni,hát elámul!
    Lakott területen kívül sisakban 50km/ó
    Sisak nélkül 40Km/ó
    Lakott területen belül 40Km/ó
    Kerékpárúton 30Km/ó
    Gyalog és kerékpárúton 20Km/ó
    És azt már hagyjuk,hogy a kerékpáros és a hatóság,hogyan méri a sebességüket! Ez az iskolabusz is hasonló fejtörést okozhat sokaknak! Nem a kresz szabályokon kellene ennyit módosítani és átlagembernek követhetetlenné tenni,hanem már az óvodában el kellene kezdeni beleverni a kis lurkók fejébe az egymással való törődést,beleértve a különböző szabályok betartását! Közlekedésre való neveléssel kellene többet foglalkozni!! Csak egy gond van vele, ez kicsit tovább tartana. De lehet hogy felnőne egy értelmesebb nemzedék???

F1: A Ferrari szerint nem gyengül a Mercedes

A Ferrari vezetője, Sergio Marchionne szerint a Mercedes nem lesz gyengébb attól, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Kipróbáltuk a legnagyobb Škodát

Ismeretlen terepre merészkedtek a csehek, a Škoda Kodiaq mégis minden részében ismerős. A hétszemélyes újdonságot Mallorca szigetén vezettük először.

F1: “50 százalék”, hogy Alonso megy a Mercedeshez

A McLaren-Honda főnöke szerint kizárt, hogy Fernando Alonso legyen Nico Rosberg utódja a Mercedesnél, a pilóta honfitársa másképp gondolja.

F1: Hamilton megússza a büntit Rosberg miatt

A Mercedes nem bünteti meg Lewis Hamiltont az Abu-Dzabiban történtek miatt. Most más gondjai vannak a csapatnak.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

F1: A motoroslegendát is érdekelné a Mercedes-ülés

A MotoGP-veterán Valentino Rossi sem mondana nemet, ha a Mercedes-főnök Toto Wolff felhívná.

F1: Oválpályán repesztett Vettel és Räikkönen – videó

A Ferrari rég nem látott dolgot hozott tető alá: vasárnap az USA egyik legendás oválpályáján, Daytonában száguldottak a vörös Forma-1-es autók.

Ismét drágulnak az üzemanyagok

Nem áll meg a drágulás a kutakon, szerdán ismét emelkedik a benzin és a gázolaj ára.

Nézd meg a legújabb magyar KRESZ-táblát!

Új tábla az autósoknak: Magyarországon először az M7-es autópályán helyezték ki az elektromos autók töltési pontjáról informáló közúti jelzést.

Sportosítja terepkombiját a Volvo

A Polestar teljesítményoptimalizációs csomagot emelt hasú luxuskombijára is kiterjesztette a Volvo. A V90 Cross Country érdemben nem lett erősebb, viszont dinamikusabb.

Emily Ratajkowski így is nagyon szexi

Napjaink legnépszerűbb, és talán legszebb modellje Emily Ratajkowski, akiről kerestünk néhány olyan fotót, amivel az autóbuzik is meg lesznek elégedve.

Önvezető BMW-k lepik el München belvárosát

Önállóan közlekedő autók tesztelését kezdi jövőre München belvárosában a BMW.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.