Emlékszünk még a százdolláros notebookra, a kurblis rádióra? Afrika számára tervezett termékek ezek; a világ népességének tizede él ott, de nem igazán a nyugati és keleti csúcsgazdaságok fő piacainál megszokott körülmények között. Mostantól kifejezetten Afrika számára konstruált teherautó is létezik – olcsó és praktikus, lapra szerelt kivitelben.

2,2 literes dízelmotor mozgatja, másfél tonnát nyom és annyi embert képes szállítani, amennyi felfér rá

2,2 literes dízelmotor mozgatja, másfél tonnát nyom és annyi embert képes szállítani, amennyi felfér rá


A brit Global Vehicle Trust OX néven egy teljesen újszerű koncepció alapján született, egyelőre versenytárs nélkül “flat-pack”, azaz az IKEA-bútorokhoz hasonló módon könnyen szállítható, otthon összeállítható, rossz útviszonyokra tervezett kishaszonjárművet szállít az afrikai piacokra. Az OX Nagy-Britanniában készül, onnan kerül a fejlődő piacokra.

Made in Britain, Assembled Abroad, azaz Nagy-Britanniában készült, külföldön szerelték össze, állhatna az OX-ok címkéjén. A kocsi elemeit a gyárban mintegy öt és fél óra alatt csomagolják be a szállítóládába, egy negyvenlábas konténerben hat darab fér el belőle. Az összeszerelés állítólag tizenegy és fél óra, minden különösebb szaktudás és célszerszám nélkül. (Ennek ellenére a gyártó a főbb célországokba összeszerelő személyzetet is telepít.) Az OX számos alkatrésze oldalanként felcserélhető az egyszerűbb gyártás és szerelés kedvéért.

A nyitott platós, egyszerű felépítésű jármű másfél tonnát nyom, 75 centis gázlómélysége, 13 fős – elvi – szállítókapacitása az afrikai igények alapján alakult ki a tervezéskor. Nyolc darab 44 gallonos hordó vagy három Euro paletta fér fel a platóra. A kocsi hasznos teherbírása két tonna.

Sir Torquil Norman, az OX ötletgazdája

Az elöl-hátul független felfüggesztés rugóútjait a rossz, vagy nem létező utakhoz tervezték, 2,2 literes dízelmotorja, kézi sebességváltója annyira egyszerű, amennyire csak lehet, az OX az egyszerűség és olcsóság jegyében nem 4×4-es, hanem fronthajtású. Generátorok, szivattyúk hajtásához viszont kardáncsatlakozó is van az autón.

Sir Torquil Norman, a Norman Trust alapítója ugyan sokat emlegeti az afrikai emberek életének megkönnyítését az új koncepció kialakításának hátterében, de a konkurencia nélküli új modell a minimális motorizált kontinensen alighanem gazdaságilag sem rossz befektetés. Elsősorban segélyszervezetekre, karitatív vállalkozásokra számít vevőként, de álma, hogy egy napon Afrika minden falujában legyen egy-egy OX.