Ki fizeti meg az e-útdíj árát?

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.05.15. 12.00

Bár az e-útdíjjal kapcsolatos szabályozás részletei még nem ismertek, az biztos, hogy európai színvonalú lesz. Az érdekképviselet szerint elkerülhetetlen az áremelés.

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) szerint az e-útdíj bevezetésével kapcsolatos, év eleje óta tartó bizonytalanság nemcsak a fuvarozói szektort, de a megbízókat is komoly nehézségek elé állítja. Számítások szerint a belföldi szállítás költségei az új díjakkal akár 30 százalékkal is megemelkedhetnek, amelyet a cégek teljes egészében, vagy részben várhatóan áthárítanak majd a megrendelőkre. A többletkiadás a gazdaság valamennyi szektorát érinteni fogja.

Lehetetlen előre tervezni

Jelentős problémát jelent, hogy a néhány teherjárművel és jelentős flottával rendelkező vállalkozások egyelőre nem ismerik a szabályozás részleteit és nem tudnak hosszútávon előre tervezni a pontos díjak ismeretének hiányában. Ez egy olyan piaci szegmensben, ahol jellemzően hosszabb távú szerződések is születnek, komoly hátrányt és veszteséget jelenthet. A legnagyobb közvetlen taglétszámmal bíró érdekvédelmi szervezet szerint további feszültségeket teremt, hogy a fuvarozók csak a sajtóból értesülhetnek a változások egyes részleteivel.

A NiT Hungary felhívja továbbá a figyelmet arra, hogy a nem, vagy csak részben áthárítható költségek, mint a telephely és a felrakodás helyszíne közötti távolság, vagy az üresjáratok díja sok vállalkozást taszíthat majd a csőd szélére. Egy belföldi közúti közlekedési szolgáltató költségszerkezetében eddig 1-2 százalékot kitevő úthasználati díj a bevezetés után az üzemanyag után a második legnagyobb költségelem lesz. Az érdekképviselet mindamellett elismeri, hogy hazánkban a környező országok közül nálunk kell messze a legkevesebbet fizetni a közutak használatáért

Két hónapon belül

Európai színvonalú útdíjfizetési rendszer alapjait teremti meg az e-útdíj törvény a Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedésért felelős helyettes államtitkára szerint. Schváb Zoltán biztos abban, hogy az e-útdíj korszakos változtatást hoz a közlekedési ágazatban és az ezzel kapcsolatos törvény már minden bizottsági próbát kiállt. A megtett úttal arányos útdíjrendszert a kormány tervei szerint két hónapon belül bevezetik, a javaslatot már a parlament elé terjesztették.
 
A közlekedési helyettes államtitkár szerint szó nincs arról, hogy ez az összeg “eltűnne” a központi költségvetésben, amit a szakma az elmúlt 20 évben megszokott. A törvény körülírja, hogy egyebek mellett a közúthálózat üzemeltetésére, fejlesztésére lehet elkölteni ezt a pénzt. A szabályozás újdonságai közé sorolta, hogy a 3,5 tonnánál nehezebb teherjárműveknek megtiltja a nem díjköteles utak használatát.

A NiT Hungary más érdekvédelmi szervezetekkel közösen egy olyan versenyképességjavító csomagot dolgozott ki tavaly, amely segítheti a hazai vállalkozók talpon maradását. A szervezet amellett, hogy továbbra is szorgalmazza ennek elfogadását, kéri a kormányzatot, hogy adjon haladéktalanul tájékoztatást a várható díjtételekről és a kedvezmények rendszeréről, valamint az ellenőrzés technikájáról, kikerülhetetlenségéről, továbbá az úthasználat-arányos díj megfizetésének eszközeiről.

Kommentek

F1: Rosbergből filmszínész lesz?

A Forma-1 váratlanul visszavonult világbajnoka csendes karácsonyt tervez, de később akár filmszínészettel is megpróbálkozna. Tucatnyi utódot is szeretne.

Festővászon lett a városi törpeautó

Párbeszéd a festés és a formatervezés, a technológia és a művészet az alkotó és a Renault között: indiai származású francia képzőművész nézte festővászonnak a Renault legkisebb típusát.

Pazar fotókon a budapesti fényvillamos

Talán még soha nem készültek ennyire jó képek az ünnepi járatról. Nem csoda, hogy világhírű lett a fényvillamos.

A nap videója: észt nem osztottak a Bentleyhez

A hölgy túlszaladt a jegyautomatán, de ez bárkivel előfordulhat, ez a kisebbik gond.

Melyik a jobb zöld rendszámos luxus-SUV?

400 lóerő körül rendszerteljesítmény, kényeztető felszereltség és papíron 2 liter körüli átlagfogyasztás: az Audi Q7 e-tron 3,0 TDI quattro vagy a Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD egyesíti hatékonyabban két világ előnyeit?

A nők vagy a férfiak cserélnek hamarabb gumit?

Az idén, október végéig, 1,9 százalékkal nőtt a téli gumiabroncs-piac a tavalyi év azonos időszakához képest Magyarországon, közép-európai szinten 6,4 százalékos növekedést mértek.

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.