Ki fizeti meg az e-útdíj árát?

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.05.15. 12.00

Bár az e-útdíjjal kapcsolatos szabályozás részletei még nem ismertek, az biztos, hogy európai színvonalú lesz. Az érdekképviselet szerint elkerülhetetlen az áremelés.

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) szerint az e-útdíj bevezetésével kapcsolatos, év eleje óta tartó bizonytalanság nemcsak a fuvarozói szektort, de a megbízókat is komoly nehézségek elé állítja. Számítások szerint a belföldi szállítás költségei az új díjakkal akár 30 százalékkal is megemelkedhetnek, amelyet a cégek teljes egészében, vagy részben várhatóan áthárítanak majd a megrendelőkre. A többletkiadás a gazdaság valamennyi szektorát érinteni fogja.

Lehetetlen előre tervezni

Jelentős problémát jelent, hogy a néhány teherjárművel és jelentős flottával rendelkező vállalkozások egyelőre nem ismerik a szabályozás részleteit és nem tudnak hosszútávon előre tervezni a pontos díjak ismeretének hiányában. Ez egy olyan piaci szegmensben, ahol jellemzően hosszabb távú szerződések is születnek, komoly hátrányt és veszteséget jelenthet. A legnagyobb közvetlen taglétszámmal bíró érdekvédelmi szervezet szerint további feszültségeket teremt, hogy a fuvarozók csak a sajtóból értesülhetnek a változások egyes részleteivel.

A NiT Hungary felhívja továbbá a figyelmet arra, hogy a nem, vagy csak részben áthárítható költségek, mint a telephely és a felrakodás helyszíne közötti távolság, vagy az üresjáratok díja sok vállalkozást taszíthat majd a csőd szélére. Egy belföldi közúti közlekedési szolgáltató költségszerkezetében eddig 1-2 százalékot kitevő úthasználati díj a bevezetés után az üzemanyag után a második legnagyobb költségelem lesz. Az érdekképviselet mindamellett elismeri, hogy hazánkban a környező országok közül nálunk kell messze a legkevesebbet fizetni a közutak használatáért

Két hónapon belül

Európai színvonalú útdíjfizetési rendszer alapjait teremti meg az e-útdíj törvény a Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedésért felelős helyettes államtitkára szerint. Schváb Zoltán biztos abban, hogy az e-útdíj korszakos változtatást hoz a közlekedési ágazatban és az ezzel kapcsolatos törvény már minden bizottsági próbát kiállt. A megtett úttal arányos útdíjrendszert a kormány tervei szerint két hónapon belül bevezetik, a javaslatot már a parlament elé terjesztették.
 
A közlekedési helyettes államtitkár szerint szó nincs arról, hogy ez az összeg “eltűnne” a központi költségvetésben, amit a szakma az elmúlt 20 évben megszokott. A törvény körülírja, hogy egyebek mellett a közúthálózat üzemeltetésére, fejlesztésére lehet elkölteni ezt a pénzt. A szabályozás újdonságai közé sorolta, hogy a 3,5 tonnánál nehezebb teherjárműveknek megtiltja a nem díjköteles utak használatát.

A NiT Hungary más érdekvédelmi szervezetekkel közösen egy olyan versenyképességjavító csomagot dolgozott ki tavaly, amely segítheti a hazai vállalkozók talpon maradását. A szervezet amellett, hogy továbbra is szorgalmazza ennek elfogadását, kéri a kormányzatot, hogy adjon haladéktalanul tájékoztatást a várható díjtételekről és a kedvezmények rendszeréről, valamint az ellenőrzés technikájáról, kikerülhetetlenségéről, továbbá az úthasználat-arányos díj megfizetésének eszközeiről.

Kommentek

Most minden kiderül egy F1-es kormány titkairól

A Haas versenyzője, Romain Grosjean ad egy kis eligazítást a Forma-1-es kormányok titkairól.

Hamilton: Az új Merci olyan, mint egy hajó

Lewis Hamilton elmondta, hogy mit gondol a Mercedes 2017-es autójáról, a W08-asról.

Kiderült, hol vannak a legdurvább dugók

A Los Angeles-i autósok vesztegeltek az utakon legtöbbet torlódások miatt 2016-ban a világon: fejenként 104 órát ültek dugókban.

F1: Gyönyörű autót tervezett a Red Bull

Christian Horner csapatfőnök szerint a Red Bull 2017-es autója az egyik “legcsinosabb”, amit valaha tervezett a csapat.

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

F1: A sztármérnök is kevesebb előzést jósol

A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint a 2017-es Forma-1-es szabályok továbbra is egészségtelen mértékben jutalmazzák majd a motorerőt, emellett az előzések számát is csökkentik.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

Újjászületett a nyolcvanas évek egyik legfurcsább járműve

Sir Clive Sinclair fekvő robogója, a kultikus, de életképtelen C5 valamivel praktikusabb formában térhet vissza. Az Iris Sinclair unokaöccsének a munkája.

F1: Hamilton magyarázkodni kényszerült

Lewis Hamilton hétfőn tisztázta a hétvégén a csapaton belüli adatmegosztással kapcsolatos nyilatkozatát. Nincs baja a Mercedesszel és Valtteri Botasszal.

F1: Minden ellenféltől fél a Mercedes

Hiába nyertek zsinórban három világbajnoki címet, a Mercedes csapatfőnöke azt mondja, a 2017-es idény előtt majdnem ugyanúgy tart minden riválistól, mint amikor először munkába állt.

Csökken az üzemanyag ára

Szerdán megáll az üzemanyag árának emelkedése, sőt a gázolaj még olcsóbb is lesz.

Elegáns lett a legújabb Forma-1-es autó

A Sauber-csapat megmutatta 2017-es Forma-1-es modelljét, a C36-ost. A svájci alakulat jubileumi festéssel ünnepli 25. F1-es idényét.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.