Ki fizeti meg az e-útdíj árát?

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.05.15. 12.00

Bár az e-útdíjjal kapcsolatos szabályozás részletei még nem ismertek, az biztos, hogy európai színvonalú lesz. Az érdekképviselet szerint elkerülhetetlen az áremelés.

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) szerint az e-útdíj bevezetésével kapcsolatos, év eleje óta tartó bizonytalanság nemcsak a fuvarozói szektort, de a megbízókat is komoly nehézségek elé állítja. Számítások szerint a belföldi szállítás költségei az új díjakkal akár 30 százalékkal is megemelkedhetnek, amelyet a cégek teljes egészében, vagy részben várhatóan áthárítanak majd a megrendelőkre. A többletkiadás a gazdaság valamennyi szektorát érinteni fogja.

Lehetetlen előre tervezni

Jelentős problémát jelent, hogy a néhány teherjárművel és jelentős flottával rendelkező vállalkozások egyelőre nem ismerik a szabályozás részleteit és nem tudnak hosszútávon előre tervezni a pontos díjak ismeretének hiányában. Ez egy olyan piaci szegmensben, ahol jellemzően hosszabb távú szerződések is születnek, komoly hátrányt és veszteséget jelenthet. A legnagyobb közvetlen taglétszámmal bíró érdekvédelmi szervezet szerint további feszültségeket teremt, hogy a fuvarozók csak a sajtóból értesülhetnek a változások egyes részleteivel.

A NiT Hungary felhívja továbbá a figyelmet arra, hogy a nem, vagy csak részben áthárítható költségek, mint a telephely és a felrakodás helyszíne közötti távolság, vagy az üresjáratok díja sok vállalkozást taszíthat majd a csőd szélére. Egy belföldi közúti közlekedési szolgáltató költségszerkezetében eddig 1-2 százalékot kitevő úthasználati díj a bevezetés után az üzemanyag után a második legnagyobb költségelem lesz. Az érdekképviselet mindamellett elismeri, hogy hazánkban a környező országok közül nálunk kell messze a legkevesebbet fizetni a közutak használatáért

Két hónapon belül

Európai színvonalú útdíjfizetési rendszer alapjait teremti meg az e-útdíj törvény a Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedésért felelős helyettes államtitkára szerint. Schváb Zoltán biztos abban, hogy az e-útdíj korszakos változtatást hoz a közlekedési ágazatban és az ezzel kapcsolatos törvény már minden bizottsági próbát kiállt. A megtett úttal arányos útdíjrendszert a kormány tervei szerint két hónapon belül bevezetik, a javaslatot már a parlament elé terjesztették.
 
A közlekedési helyettes államtitkár szerint szó nincs arról, hogy ez az összeg “eltűnne” a központi költségvetésben, amit a szakma az elmúlt 20 évben megszokott. A törvény körülírja, hogy egyebek mellett a közúthálózat üzemeltetésére, fejlesztésére lehet elkölteni ezt a pénzt. A szabályozás újdonságai közé sorolta, hogy a 3,5 tonnánál nehezebb teherjárműveknek megtiltja a nem díjköteles utak használatát.

A NiT Hungary más érdekvédelmi szervezetekkel közösen egy olyan versenyképességjavító csomagot dolgozott ki tavaly, amely segítheti a hazai vállalkozók talpon maradását. A szervezet amellett, hogy továbbra is szorgalmazza ennek elfogadását, kéri a kormányzatot, hogy adjon haladéktalanul tájékoztatást a várható díjtételekről és a kedvezmények rendszeréről, valamint az ellenőrzés technikájáról, kikerülhetetlenségéről, továbbá az úthasználat-arányos díj megfizetésének eszközeiről.

Kommentek

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

Sosem látott fotókon az oroszok új tankja

Nézz be az orszok legújabb tankjának fülkéjébe, ezeket a fotókat még nem sokan látták, néhány napja kerültek fel a netre.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

Magyarországon épít szupertöltőt a Tesla

Nagyszabású töltőinfrastruktúra-fejlesztést jelentett be a Tesla. Az akciónak van hazai vonatkozása is.

F1: Szocsiban talán már célba ér Alonso

A Honda a hétvégén következő Orosz Nagydíjra megbízhatósági javításokat visz, a múlt heti teszt után bizakodnak a McLarennél.

Teniszpályára skiccelték fel a luxuskombit

Wimbledon makulátlan gyepébe nem vandálok, hanem maguk a pályagondozók rajzolták bele a Jaguar XF Sportbrake prémium kombi körvonalait.

Felhők közé emel a magyar Trabant motor, és ez nem vicc

Magyarországon az épülő szocializmus találkozása a repülési vággyal érdekes szerkezeteket szült, a felhők közé vágyóknak köszönhetünk egy különleges Trabant motort, ami képes volt embereket égbe emelni.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

A Toyota felszámolja a közlekedési dugókat

Sikerrel zárult a Toyota Mobilitási Alapítvány (TMF) thaiföldi projektje, amelynek elsődleges célja a hatmilliós Bangkok utcáin gyakran tapasztalható közlekedési dugók enyhítése volt.

F1: Mégsem nyúlnak a DRS-zónákhoz

Bár az előzések száma jelentősen csökkent a Forma-1-ben 2016-hoz képest, a Nemzetközi Automobil Szövetség úgy döntött, nem módosít a DRS-zónákon.

Kereszteződésben ennél zseniálisabb dolgot még nem láttunk

Nem tudsz kihajtani a keresztező forgalom miatt, és senki nem enged ki? Van egy megoldás!

Na, hány km új autópálya épül 100 milliárdból?

Az M4 Berettyóújfalu és Nagykereki közti szakaszának első üzeméhez hasonlóan a másodikat is a Duna Aszfalt és a Hódút építheti meg, ezúttal az A-Híd Zrt.-vel együtt.

F1: Napokon belül bejelenthetik a Sauber-Hondát

Ahogy közeleg a határidő, egyre erősebbek a Saubert a Hondával összekapcsoló hírek. Jövőre már két csapatnak szállíthat a japán gyártó.

Fontos változásokra készülhetnek az autósok

Változnak a műszaki vizsgát érintő szabályok és a jogosítvánnyal kapcsolatos rendelkezések.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.