Párosával viszik a nagypolszkikat

Autosan megrendelések

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.05.08. 12.00

Bár hazánkba egyelőre csak az Autosan szerényebb megjelenésű helyközi kivitelű autóbuszaiból jutott, a jelenlegi fejlesztések alapján elmondható, hogy a lengyelek többre is képesek. És a végterméket el is tudják adni.

Lengyelország és egyben Közép-Európa egyik legősibb autóbuszgyártójának járműveivel idehaza elsősorban a keleti országrészben találkozhatunk. Az “autósanyiként” vagy esetleg “nagypolszkiként” is ismert helyközi A1012T – alvázra épült Liderekből legalább harminc darab közlekedik a Szabolcs Volán színeiben, de a Hajdú Volánnál és egyéb, kistérségi társulásoknál is megtalálható egy-egy példány.

Az 1923 óta autóbuszok és vasúti járművek gyártásával foglalkozó cégnek a dél-lengyelországi Sanok városában van gyártóüzeme. A jelentős múlttal rendelkező vállalat, tavaly élte meg az elmúlt tíz esztendő legrosszabb évét az eladások tekintetében. Holott a márka az elmúlt időszakban jelentős fejlesztéseket hajtott végre és több új típussal is jelentkezett, igaz, az Autosan évente közel 100-130 buszt értékesített a lengyel és európai piacon együttvéve.

Kifelé a gödörből?

Ha hinni lehet a számoknak, akkor az idei év első negyedévében pozitív elmozdulás volt tapasztalható az eladások terén, elsősorban a városi kialakítású autóbuszok illetően. Továbbá tavasszal egy különleges díjat is begyűjtött az Autosan. A gyártó az április végén megrendezett Silesia Kommunikacija tömegközlekedési expón részesült elismerésben, ahol a “A fogyatékkal élők számára a legbarátságosabb autóbusznak” járó trófeát érdemelte ki a Sancity 10LE típusú városi autóbusz. A címet elsősorban a kerekesszékesek le- és felszállására, továbbá utazására alkalmazott megoldások miatt érdemelte ki a típus.

A rzeszówi Sancity 10LE belső tere. Két oldalt jól látszódnak az oldalüvegek felett elhelyezett kis ablakok

A sziléziai Sosnowiecben ötödik alkalommal megrendezett vásáron a 10 méter hosszú Sancity mellett egy “autósanyi” is látható volt. Igaz, a cégvezetés a Lider 9 Ecót átnevezte Eurolider 9 Ecóvá, de ettől még a jármű megőrizte külső-belső ismertetőjegyeit.

Sancity-autóbuszcsalád

A gyártó az elmúlt években rengeteg pénzt ölt versenyképes városi autóbuszcsalád kifejlesztésébe, ami a lengyel piacot ismerve nem kevés kockázattal jár. A jelek szerint érdemes volt vállalni a rizikót, a Sancity-ből ugyanis idén már exportra is jutott. 

A sajátos formavilágot képviselő városi közlekedésre szánt típuscsalád 9, 10, 12 és 18 méteres változatokban készül. A járművek túlnyomó része alacsonypadlós (LF), azonban a megrendelők a legrövidebb és a 12 méteres változatot alacsony belépésű kivitelben (LE) is megvásárolhatják. A típuscsalád első fecskéje a 12LE változat volt, melyet 2009-ben mutattak be a lengyelországi Transexpón. Vázszerkezete rozsdamentes acélból, műanyag- és alumíniumelemekből áll. A szállítható utasok száma 110 fő, a megrendelői igényekhez igazodva 29-41 ülőhely, vagy 56-81 állóhely alakítható ki az utastérben.  

Az olaszok is ismerkedek vele

A karakteres formavilágot képviselő típus egyik legjellemzőbb ismertetőjele az oldalüvegezés felett elhelyezett kis felületű, lekerekített élű üvegekkel szerelt ablaksor. Ez a megoldás a ragasztott üvegezésű városi autóbuszoknál némileg szokatlannak tűnhet, ennek ellenére a második világháború után készült autóbuszok hangulatát eleveníti fel. A Sanctiy egyébként meglehetősen magas, majd 3030 milliméter, melyre még pluszban 140 milliméter jön klímával együtt.

Sancity 10LE

Az év eleji kiszállítások alapján elmondható, hogy a típuscsalád legkeresettebb tagja a Sancity 10LE. Az Iveco EEV kibocsátási normákat teljesítő motorral és Allison automata váltóval szerelt járműben, ZF-tengelyek és kormányzási rendszer található. A tíz méter hosszú busz összesen 87 utas szállítására alkalmas, melyből 20 ülőhely áll rendelkezésre. A megrendelők általában “vandálálló” Ster vagy kárpitozott Kiel ülések közül választhatnak. A kerekesszékesek és a babakocsival utazók felszállását segíti az autóbusz térdeplőrendszere, továbbá a kihajtható rámpa.

Ez év elején a lengyelek ebből a típusból exportáltak Olaszországba, melyet tavaly öt darab Sancity 9LE előzött meg. Februárban pedig a rzeszówi közlekedési vállalat vásárolt hét darabot a Sancity 10LE-ből. A további megrendeléseket nézve már kiemelkedőnek mondható 2013 első negyedéve, hiszen az Autosan több megrendelést is kapott lengyelországi városokból, mint  Baranów, Krzęcin, Płoty, Choszczno, Łomża vagy Kielce. 

A megrendelők által preferált modellek a Lider 9, a Gemini és a Lider 10 voltak, de a városi kialakítású autóbuszok közül a Sancity-re is számos megrendelés érkezett. A fentiek tekintetében könnyen előfordulhat, hogy akár hamarosan idehaza is találkozunk a városi autóbuszcsalád egy-egy tagjával.

Kommentek

  • machomen

    Érdekes… A lengyelek meg tudták menteni a buszgyárukat?
    Vajon nálunk (Ikarus) miért nem akarták?????
    Amúgy egész pofás a busz.

  • popakul

    Autosan Sancity szuper jó városi busz. Nagyon szeretem a EUROLIDER 12 és Gemini. :)

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, az hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Használtan villanyautót? Várj még ezzel pár évet!

Új elektromos modelljének dokumentációjában érdekes adatot tett közzé a General Motors. Röviden: egy évtized múlva a kocsi használati értéke töredéke lesz a mostaninak.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

Börtönbüntetés járhat a dízelbotrány miatt Dél-Koreában

Rekordösszegű bírságot készül kiróni a Volkswagenre Dél-Korea. A cég képviselete örülhet, ha ennyivel megússza a dolgot.

Autópályadíj-botrány: nem a korrupt hivatalnok veszített, hanem mi

Lefokozták az osztályvezetőt, aki elengedte a tesójának a későn vett matrica miatt kapott pótdíjat. Pedig ez volt a leghelyesebb döntése, amióta dolgozik!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.