Lengyelország és egyben Közép-Európa egyik legősibb autóbuszgyártójának járműveivel idehaza elsősorban a keleti országrészben találkozhatunk. Az “autósanyiként” vagy esetleg “nagypolszkiként” is ismert helyközi A1012T – alvázra épült Liderekből legalább harminc darab közlekedik a Szabolcs Volán színeiben, de a Hajdú Volánnál és egyéb, kistérségi társulásoknál is megtalálható egy-egy példány.

Az 1923 óta autóbuszok és vasúti járművek gyártásával foglalkozó cégnek a dél-lengyelországi Sanok városában van gyártóüzeme. A jelentős múlttal rendelkező vállalat, tavaly élte meg az elmúlt tíz esztendő legrosszabb évét az eladások tekintetében. Holott a márka az elmúlt időszakban jelentős fejlesztéseket hajtott végre és több új típussal is jelentkezett, igaz, az Autosan évente közel 100-130 buszt értékesített a lengyel és európai piacon együttvéve.

Kifelé a gödörből?

Ha hinni lehet a számoknak, akkor az idei év első negyedévében pozitív elmozdulás volt tapasztalható az eladások terén, elsősorban a városi kialakítású autóbuszok illetően. Továbbá tavasszal egy különleges díjat is begyűjtött az Autosan. A gyártó az április végén megrendezett Silesia Kommunikacija tömegközlekedési expón részesült elismerésben, ahol a “A fogyatékkal élők számára a legbarátságosabb autóbusznak” járó trófeát érdemelte ki a Sancity 10LE típusú városi autóbusz. A címet elsősorban a kerekesszékesek le- és felszállására, továbbá utazására alkalmazott megoldások miatt érdemelte ki a típus.

A rzeszówi Sancity 10LE belső tere. Két oldalt jól látszódnak az oldalüvegek felett elhelyezett kis ablakok

A sziléziai Sosnowiecben ötödik alkalommal megrendezett vásáron a 10 méter hosszú Sancity mellett egy “autósanyi” is látható volt. Igaz, a cégvezetés a Lider 9 Ecót átnevezte Eurolider 9 Ecóvá, de ettől még a jármű megőrizte külső-belső ismertetőjegyeit.

Sancity-autóbuszcsalád

A gyártó az elmúlt években rengeteg pénzt ölt versenyképes városi autóbuszcsalád kifejlesztésébe, ami a lengyel piacot ismerve nem kevés kockázattal jár. A jelek szerint érdemes volt vállalni a rizikót, a Sancity-ből ugyanis idén már exportra is jutott. 

A sajátos formavilágot képviselő városi közlekedésre szánt típuscsalád 9, 10, 12 és 18 méteres változatokban készül. A járművek túlnyomó része alacsonypadlós (LF), azonban a megrendelők a legrövidebb és a 12 méteres változatot alacsony belépésű kivitelben (LE) is megvásárolhatják. A típuscsalád első fecskéje a 12LE változat volt, melyet 2009-ben mutattak be a lengyelországi Transexpón. Vázszerkezete rozsdamentes acélból, műanyag- és alumíniumelemekből áll. A szállítható utasok száma 110 fő, a megrendelői igényekhez igazodva 29-41 ülőhely, vagy 56-81 állóhely alakítható ki az utastérben.  

Az olaszok is ismerkedek vele

A karakteres formavilágot képviselő típus egyik legjellemzőbb ismertetőjele az oldalüvegezés felett elhelyezett kis felületű, lekerekített élű üvegekkel szerelt ablaksor. Ez a megoldás a ragasztott üvegezésű városi autóbuszoknál némileg szokatlannak tűnhet, ennek ellenére a második világháború után készült autóbuszok hangulatát eleveníti fel. A Sanctiy egyébként meglehetősen magas, majd 3030 milliméter, melyre még pluszban 140 milliméter jön klímával együtt.

Sancity 10LE

Az év eleji kiszállítások alapján elmondható, hogy a típuscsalád legkeresettebb tagja a Sancity 10LE. Az Iveco EEV kibocsátási normákat teljesítő motorral és Allison automata váltóval szerelt járműben, ZF-tengelyek és kormányzási rendszer található. A tíz méter hosszú busz összesen 87 utas szállítására alkalmas, melyből 20 ülőhely áll rendelkezésre. A megrendelők általában “vandálálló” Ster vagy kárpitozott Kiel ülések közül választhatnak. A kerekesszékesek és a babakocsival utazók felszállását segíti az autóbusz térdeplőrendszere, továbbá a kihajtható rámpa.

Ez év elején a lengyelek ebből a típusból exportáltak Olaszországba, melyet tavaly öt darab Sancity 9LE előzött meg. Februárban pedig a rzeszówi közlekedési vállalat vásárolt hét darabot a Sancity 10LE-ből. A további megrendeléseket nézve már kiemelkedőnek mondható 2013 első negyedéve, hiszen az Autosan több megrendelést is kapott lengyelországi városokból, mint  Baranów, Krzęcin, Płoty, Choszczno, Łomża vagy Kielce. 

A megrendelők által preferált modellek a Lider 9, a Gemini és a Lider 10 voltak, de a városi kialakítású autóbuszok közül a Sancity-re is számos megrendelés érkezett. A fentiek tekintetében könnyen előfordulhat, hogy akár hamarosan idehaza is találkozunk a városi autóbuszcsalád egy-egy tagjával.