Párosával viszik a nagypolszkikat

Autosan megrendelések

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.05.08. 12.00

Bár hazánkba egyelőre csak az Autosan szerényebb megjelenésű helyközi kivitelű autóbuszaiból jutott, a jelenlegi fejlesztések alapján elmondható, hogy a lengyelek többre is képesek. És a végterméket el is tudják adni.

Lengyelország és egyben Közép-Európa egyik legősibb autóbuszgyártójának járműveivel idehaza elsősorban a keleti országrészben találkozhatunk. Az “autósanyiként” vagy esetleg “nagypolszkiként” is ismert helyközi A1012T – alvázra épült Liderekből legalább harminc darab közlekedik a Szabolcs Volán színeiben, de a Hajdú Volánnál és egyéb, kistérségi társulásoknál is megtalálható egy-egy példány.

Az 1923 óta autóbuszok és vasúti járművek gyártásával foglalkozó cégnek a dél-lengyelországi Sanok városában van gyártóüzeme. A jelentős múlttal rendelkező vállalat, tavaly élte meg az elmúlt tíz esztendő legrosszabb évét az eladások tekintetében. Holott a márka az elmúlt időszakban jelentős fejlesztéseket hajtott végre és több új típussal is jelentkezett, igaz, az Autosan évente közel 100-130 buszt értékesített a lengyel és európai piacon együttvéve.

Kifelé a gödörből?

Ha hinni lehet a számoknak, akkor az idei év első negyedévében pozitív elmozdulás volt tapasztalható az eladások terén, elsősorban a városi kialakítású autóbuszok illetően. Továbbá tavasszal egy különleges díjat is begyűjtött az Autosan. A gyártó az április végén megrendezett Silesia Kommunikacija tömegközlekedési expón részesült elismerésben, ahol a “A fogyatékkal élők számára a legbarátságosabb autóbusznak” járó trófeát érdemelte ki a Sancity 10LE típusú városi autóbusz. A címet elsősorban a kerekesszékesek le- és felszállására, továbbá utazására alkalmazott megoldások miatt érdemelte ki a típus.

A rzeszówi Sancity 10LE belső tere. Két oldalt jól látszódnak az oldalüvegek felett elhelyezett kis ablakok

A sziléziai Sosnowiecben ötödik alkalommal megrendezett vásáron a 10 méter hosszú Sancity mellett egy “autósanyi” is látható volt. Igaz, a cégvezetés a Lider 9 Ecót átnevezte Eurolider 9 Ecóvá, de ettől még a jármű megőrizte külső-belső ismertetőjegyeit.

Sancity-autóbuszcsalád

A gyártó az elmúlt években rengeteg pénzt ölt versenyképes városi autóbuszcsalád kifejlesztésébe, ami a lengyel piacot ismerve nem kevés kockázattal jár. A jelek szerint érdemes volt vállalni a rizikót, a Sancity-ből ugyanis idén már exportra is jutott. 

A sajátos formavilágot képviselő városi közlekedésre szánt típuscsalád 9, 10, 12 és 18 méteres változatokban készül. A járművek túlnyomó része alacsonypadlós (LF), azonban a megrendelők a legrövidebb és a 12 méteres változatot alacsony belépésű kivitelben (LE) is megvásárolhatják. A típuscsalád első fecskéje a 12LE változat volt, melyet 2009-ben mutattak be a lengyelországi Transexpón. Vázszerkezete rozsdamentes acélból, műanyag- és alumíniumelemekből áll. A szállítható utasok száma 110 fő, a megrendelői igényekhez igazodva 29-41 ülőhely, vagy 56-81 állóhely alakítható ki az utastérben.  

Az olaszok is ismerkedek vele

A karakteres formavilágot képviselő típus egyik legjellemzőbb ismertetőjele az oldalüvegezés felett elhelyezett kis felületű, lekerekített élű üvegekkel szerelt ablaksor. Ez a megoldás a ragasztott üvegezésű városi autóbuszoknál némileg szokatlannak tűnhet, ennek ellenére a második világháború után készült autóbuszok hangulatát eleveníti fel. A Sanctiy egyébként meglehetősen magas, majd 3030 milliméter, melyre még pluszban 140 milliméter jön klímával együtt.

Sancity 10LE

Az év eleji kiszállítások alapján elmondható, hogy a típuscsalád legkeresettebb tagja a Sancity 10LE. Az Iveco EEV kibocsátási normákat teljesítő motorral és Allison automata váltóval szerelt járműben, ZF-tengelyek és kormányzási rendszer található. A tíz méter hosszú busz összesen 87 utas szállítására alkalmas, melyből 20 ülőhely áll rendelkezésre. A megrendelők általában “vandálálló” Ster vagy kárpitozott Kiel ülések közül választhatnak. A kerekesszékesek és a babakocsival utazók felszállását segíti az autóbusz térdeplőrendszere, továbbá a kihajtható rámpa.

Ez év elején a lengyelek ebből a típusból exportáltak Olaszországba, melyet tavaly öt darab Sancity 9LE előzött meg. Februárban pedig a rzeszówi közlekedési vállalat vásárolt hét darabot a Sancity 10LE-ből. A további megrendeléseket nézve már kiemelkedőnek mondható 2013 első negyedéve, hiszen az Autosan több megrendelést is kapott lengyelországi városokból, mint  Baranów, Krzęcin, Płoty, Choszczno, Łomża vagy Kielce. 

A megrendelők által preferált modellek a Lider 9, a Gemini és a Lider 10 voltak, de a városi kialakítású autóbuszok közül a Sancity-re is számos megrendelés érkezett. A fentiek tekintetében könnyen előfordulhat, hogy akár hamarosan idehaza is találkozunk a városi autóbuszcsalád egy-egy tagjával.

Kommentek

  • machomen

    Érdekes… A lengyelek meg tudták menteni a buszgyárukat?
    Vajon nálunk (Ikarus) miért nem akarták?????
    Amúgy egész pofás a busz.

  • popakul

    Autosan Sancity szuper jó városi busz. Nagyon szeretem a EUROLIDER 12 és Gemini. :)

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

Egészen félelmetes, ahogy elalszik a volán mögött a kamionos

Végig azt várod majd, hogy melyik autós lesz a szerencsétlen áldozata az elbóbiskoló kamionosnak.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

F1: Megmutatjuk Vettel kedvenc zenéit

Szokatlan playlisteket állítottak össze Sebastian Vettelel kapcsolatban, de a rádiós beszólásai alapján telitalálat a két lista.

F1: Torpedóval a fején indul az orosz pilóta

A hazai versenyére érdekes sisakfestést választott a Toro Rosso versenyzője, Danyiil Kvjat. A Vettel-balesettel viccel az orosz pilóta, torpedóval a fején versenyez majd.

Lengén öltözött hölgyek olasz autókra gerjednek

Az életet igenlő szenvedély, a nagy kanállal habzsolt élvezet minden valamire való olasz autóban megbújik, és az alábbi képek alapján nagyon úgy tűnik, hogy a hölgyek tisztában vannak ezzel a ténnyel. Hiába, egy Ferrari V8-as hörgése többet mond ezer szerelmes szónál.

F1: Megosztottak a pilóták az új fejvédőről

A héten eldőlt, hogy a glóriának nevezett fejvédő rendszer végleg süllyesztőbe kerül, helyette a pajzs névre keresztelt eszközzel kezdenek kísérletezni.

Franciaországban magára hagytak egy Lada-kereskedést, tele autókkal

Úgy tűnik, Franciaországban tényleg a kutyának sem kellett a Lada, egy komplett kereskedés áll évek óta elhagyottan, autókkal együtt.

TOP10: Halott márkák örökéletű szépségei

Biztos lehet benne mindenki, nem az ő szépségükön múlt gyártójuk megszűnése. Halott autómárkák egykori csodálatos alkotásaiból következik szubjektív válogatás.

Halálos baleset a veteránautó-versenyen

Egy pilóta meghalt, utasa pedig életveszélyes sérüléseket szenvedett, amikor veterán Jaguarjuk fának ütközött egy amerikai túraralin.

F1: Meglepő dolgot mondtak a Mercedes-motorról

Sergio Perez, a Force India pilótája szerint a Mercedes motorelőnye eltűnt, csak a Hondát előzik biztosan a németek.

F1: Egyéves problémát oldhat meg a Haas

A fékekkel a tavalyi bemutatkozás óta küszködő Haas-csapat az Orosz Nagydíjnak új beszállító termékével vág neki.

F1: Túl kicsi a rajtszám? Nem indulhat az autó!

A Nemzetközi Automobil Szövetség megszigorította a rajtszámok és versenyzői nevek megjelenítésére vonatkozó előírásait, a Spanyol Nagydíjtól elvileg képesek lehetünk messzebbről azonosítani a pilótákat.

Eladja a Ducatit az Audi?

A hírek szerint a Volkswagen-csoport megkezdte az olasz sportmotor-márka eladásának előkészítését. A Ducati Ferdinand Piëch szíve csücske volt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.