Így készül a jövő kamionfülkéje

Szimulátorral tökéletesíti vezetőfülkéit a Scania

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.05.08. 17.00

Profi repülőgép-, F1- és raliszimulátorról már hallottunk. De nem gondoltuk, hogy a kamion-kabinokat is speciális célszimulátorral fejlesztik.

Emlékeztek Moldova György: A pénz szaga című könyvéből a taxisra, aki sose menne el kamionosnak, mert nem szeret idegen vécén üldögélni, és kamionnal nehéz megoldani, hogy mindig haza tudjon ugrani, ha hívja a természet? Hát neki alkotta meg az álommunkahelyet a Scania, egy szimulátorral.

A Scania mérnökei a vállalat kutatási és fejlesztési osztályán egy elsötétített szobában dolgoznak a jövő járművezetői környezetén. Az ergonómiai kutatók Södertäljében egy korszerű szimulátor segítségével próbálják megérteni és fejleszteni a tehergépkocsi-vezetők munkahelyét. A táj elsüvít a jármű mellett, de minden túl tökéletes és szép. A fülkében az ülés és a kormány a helyén van, de minden egyéb távol áll a megszokottól: például nincs szélvédő vagy ajtók, és az embernek az a benyomása, hogy túl nagy a tér. Ennek ellenére, amikor Anna Selmarker, a Scania járműergonómiai részlegének vezetője rálép a fékpedálra, a szobában mindenki előredől.

“A szimulátort az ergonómiai csoport használja annak érdekében, hogy jobb környezetet teremtsünk a járművezetőknek” – ad magyarázatot Selmarker. “A hangsúly elsősorban a szellemi környezeten van, de kisebb mértékben kiterjed a fizikai környezetre is.”
Így készül a jövő kamionfülkéje 1
Ugyan fizikai szimuláció nincs, a szoba nem mozog, de ha a sofőr fékez, a nézők is előredőlnek


A Scania K+F osztályának szimulátorában a tesztpilóták nagy része ténylegesen úgy viselkedik, mint normál vezetési körülmények között: amikor megkérik őket, hogy álljanak meg, olyankor ugyanúgy használják az irányjelzőt, lassítanak és az útpadka felé kormányozzák a járművet. “Lényegében bármilyen környezetet vagy helyzetet elő tudunk állítani, kivéve a mozgást és az útviszonyokat” – magyarázta el Selmarker. “Minden olyan helyzetet megvizsgálunk, amivel a járművezetőknek a fülkében foglalkozniuk kell. Így például megnézzük, hogy mennyi időre kell elvenniük tekintetüket az útról, ha a hőmérséklet-szabályozó gombjait állítják. Vagy hogyan reagálnak a különféle berendezések visszajelzésére, figyelmeztetésére, illetve ezek hogyan befolyásolják őket a vezetésben.”
Selmarker és kollégái megvizsgálják, hogy milyen jelek és vizuális ingerek zavaróak, a figyelem vonzása szempontjából melyek bizonyulnak pozitívnak. Például a kijelzőn fehér vagy zöld színű felirat jelenjen meg? A figyelmeztető hangok élesek vagy tompák legyenek inkább? 
A tesztpilóták mindezeket kipróbálják a szimulátorban és az eredmények pedig további információkat szolgáltatnak az ergonómiai szakembereknek a járművezetőkről, szükségleteikről és viselkedésükről. 
A vezetési szimulátor alapjait a Svéd Nemzeti Út- és Közlekedés-kutatási Intézet (VTI) fejlesztette ki, majd a Scania igényeire szabták, így egy egyedülálló eszköz jött létre. A VTI szimulátorai ugyanazokat a szoftvereket használják, ezért a Scania teszteredményei átültethetők ezekre a gépekre, ahol már a mozgást és az útviszonyokat is be tudják vonni a vizsgálatokba. 
A Scania szimulátora 2008 óta működik jelenlegi helyén, 2012 októberében harmadik generációját indították el. “A legérdekesebb, hogy olyan dolgokat tesztelünk, amik egyelőre még prototípusként sem léteznek, és lehet, hogy csak évek múlva válnak valósággá” – tette hozzá Selmarker. “A jövőt teszteljük.”

Kommentek

F1: Rosbergből filmszínész lesz?

A Forma-1 váratlanul visszavonult világbajnoka csendes karácsonyt tervez, de később akár filmszínészettel is megpróbálkozna. Tucatnyi utódot is szeretne.

Festővászon lett a városi törpeautó

Párbeszéd a festés és a formatervezés, a technológia és a művészet az alkotó és a Renault között: indiai származású francia képzőművész nézte festővászonnak a Renault legkisebb típusát.

Pazar fotókon a budapesti fényvillamos

Talán még soha nem készültek ennyire jó képek az ünnepi járatról. Nem csoda, hogy világhírű lett a fényvillamos.

A nap videója: észt nem osztottak a Bentleyhez

A hölgy túlszaladt a jegyautomatán, de ez bárkivel előfordulhat, ez a kisebbik gond.

Melyik a jobb zöld rendszámos luxus-SUV?

400 lóerő körül rendszerteljesítmény, kényeztető felszereltség és papíron 2 liter körüli átlagfogyasztás: az Audi Q7 e-tron 3,0 TDI quattro vagy a Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD egyesíti hatékonyabban két világ előnyeit?

A nők vagy a férfiak cserélnek hamarabb gumit?

Az idén, október végéig, 1,9 százalékkal nőtt a téli gumiabroncs-piac a tavalyi év azonos időszakához képest Magyarországon, közép-európai szinten 6,4 százalékos növekedést mértek.

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.