Így készül a jövő kamionfülkéje

Szimulátorral tökéletesíti vezetőfülkéit a Scania

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.05.08. 17.00

Profi repülőgép-, F1- és raliszimulátorról már hallottunk. De nem gondoltuk, hogy a kamion-kabinokat is speciális célszimulátorral fejlesztik.

Emlékeztek Moldova György: A pénz szaga című könyvéből a taxisra, aki sose menne el kamionosnak, mert nem szeret idegen vécén üldögélni, és kamionnal nehéz megoldani, hogy mindig haza tudjon ugrani, ha hívja a természet? Hát neki alkotta meg az álommunkahelyet a Scania, egy szimulátorral.

A Scania mérnökei a vállalat kutatási és fejlesztési osztályán egy elsötétített szobában dolgoznak a jövő járművezetői környezetén. Az ergonómiai kutatók Södertäljében egy korszerű szimulátor segítségével próbálják megérteni és fejleszteni a tehergépkocsi-vezetők munkahelyét. A táj elsüvít a jármű mellett, de minden túl tökéletes és szép. A fülkében az ülés és a kormány a helyén van, de minden egyéb távol áll a megszokottól: például nincs szélvédő vagy ajtók, és az embernek az a benyomása, hogy túl nagy a tér. Ennek ellenére, amikor Anna Selmarker, a Scania járműergonómiai részlegének vezetője rálép a fékpedálra, a szobában mindenki előredől.

“A szimulátort az ergonómiai csoport használja annak érdekében, hogy jobb környezetet teremtsünk a járművezetőknek” – ad magyarázatot Selmarker. “A hangsúly elsősorban a szellemi környezeten van, de kisebb mértékben kiterjed a fizikai környezetre is.”
Így készül a jövő kamionfülkéje 1
Ugyan fizikai szimuláció nincs, a szoba nem mozog, de ha a sofőr fékez, a nézők is előredőlnek


A Scania K+F osztályának szimulátorában a tesztpilóták nagy része ténylegesen úgy viselkedik, mint normál vezetési körülmények között: amikor megkérik őket, hogy álljanak meg, olyankor ugyanúgy használják az irányjelzőt, lassítanak és az útpadka felé kormányozzák a járművet. “Lényegében bármilyen környezetet vagy helyzetet elő tudunk állítani, kivéve a mozgást és az útviszonyokat” – magyarázta el Selmarker. “Minden olyan helyzetet megvizsgálunk, amivel a járművezetőknek a fülkében foglalkozniuk kell. Így például megnézzük, hogy mennyi időre kell elvenniük tekintetüket az útról, ha a hőmérséklet-szabályozó gombjait állítják. Vagy hogyan reagálnak a különféle berendezések visszajelzésére, figyelmeztetésére, illetve ezek hogyan befolyásolják őket a vezetésben.”
Selmarker és kollégái megvizsgálják, hogy milyen jelek és vizuális ingerek zavaróak, a figyelem vonzása szempontjából melyek bizonyulnak pozitívnak. Például a kijelzőn fehér vagy zöld színű felirat jelenjen meg? A figyelmeztető hangok élesek vagy tompák legyenek inkább? 
A tesztpilóták mindezeket kipróbálják a szimulátorban és az eredmények pedig további információkat szolgáltatnak az ergonómiai szakembereknek a járművezetőkről, szükségleteikről és viselkedésükről. 
A vezetési szimulátor alapjait a Svéd Nemzeti Út- és Közlekedés-kutatási Intézet (VTI) fejlesztette ki, majd a Scania igényeire szabták, így egy egyedülálló eszköz jött létre. A VTI szimulátorai ugyanazokat a szoftvereket használják, ezért a Scania teszteredményei átültethetők ezekre a gépekre, ahol már a mozgást és az útviszonyokat is be tudják vonni a vizsgálatokba. 
A Scania szimulátora 2008 óta működik jelenlegi helyén, 2012 októberében harmadik generációját indították el. “A legérdekesebb, hogy olyan dolgokat tesztelünk, amik egyelőre még prototípusként sem léteznek, és lehet, hogy csak évek múlva válnak valósággá” – tette hozzá Selmarker. “A jövőt teszteljük.”

Kommentek

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

Egészen félelmetes, ahogy elalszik a volán mögött a kamionos

Végig azt várod majd, hogy melyik autós lesz a szerencsétlen áldozata az elbóbiskoló kamionosnak.

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

F1: Már jövőre jöhet a New Jersey-i futam?

Felpörögtek az események az USA-ban, három helyszínen is folyik a Forma-1-es futam előkészítése.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.