Emlékeztek Moldova György: A pénz szaga című könyvéből a taxisra, aki sose menne el kamionosnak, mert nem szeret idegen vécén üldögélni, és kamionnal nehéz megoldani, hogy mindig haza tudjon ugrani, ha hívja a természet? Hát neki alkotta meg az álommunkahelyet a Scania, egy szimulátorral.

A Scania mérnökei a vállalat kutatási és fejlesztési osztályán egy elsötétített szobában dolgoznak a jövő járművezetői környezetén. Az ergonómiai kutatók Södertäljében egy korszerű szimulátor segítségével próbálják megérteni és fejleszteni a tehergépkocsi-vezetők munkahelyét. A táj elsüvít a jármű mellett, de minden túl tökéletes és szép. A fülkében az ülés és a kormány a helyén van, de minden egyéb távol áll a megszokottól: például nincs szélvédő vagy ajtók, és az embernek az a benyomása, hogy túl nagy a tér. Ennek ellenére, amikor Anna Selmarker, a Scania járműergonómiai részlegének vezetője rálép a fékpedálra, a szobában mindenki előredől.

“A szimulátort az ergonómiai csoport használja annak érdekében, hogy jobb környezetet teremtsünk a járművezetőknek” – ad magyarázatot Selmarker. “A hangsúly elsősorban a szellemi környezeten van, de kisebb mértékben kiterjed a fizikai környezetre is.”
Így készül a jövő kamionfülkéje 1

Ugyan fizikai szimuláció nincs, a szoba nem mozog, de ha a sofőr fékez, a nézők is előredőlnek


A Scania K+F osztályának szimulátorában a tesztpilóták nagy része ténylegesen úgy viselkedik, mint normál vezetési körülmények között: amikor megkérik őket, hogy álljanak meg, olyankor ugyanúgy használják az irányjelzőt, lassítanak és az útpadka felé kormányozzák a járművet. “Lényegében bármilyen környezetet vagy helyzetet elő tudunk állítani, kivéve a mozgást és az útviszonyokat” – magyarázta el Selmarker. “Minden olyan helyzetet megvizsgálunk, amivel a járművezetőknek a fülkében foglalkozniuk kell. Így például megnézzük, hogy mennyi időre kell elvenniük tekintetüket az útról, ha a hőmérséklet-szabályozó gombjait állítják. Vagy hogyan reagálnak a különféle berendezések visszajelzésére, figyelmeztetésére, illetve ezek hogyan befolyásolják őket a vezetésben.”
Selmarker és kollégái megvizsgálják, hogy milyen jelek és vizuális ingerek zavaróak, a figyelem vonzása szempontjából melyek bizonyulnak pozitívnak. Például a kijelzőn fehér vagy zöld színű felirat jelenjen meg? A figyelmeztető hangok élesek vagy tompák legyenek inkább? 
A tesztpilóták mindezeket kipróbálják a szimulátorban és az eredmények pedig további információkat szolgáltatnak az ergonómiai szakembereknek a járművezetőkről, szükségleteikről és viselkedésükről. 
A vezetési szimulátor alapjait a Svéd Nemzeti Út- és Közlekedés-kutatási Intézet (VTI) fejlesztette ki, majd a Scania igényeire szabták, így egy egyedülálló eszköz jött létre. A VTI szimulátorai ugyanazokat a szoftvereket használják, ezért a Scania teszteredményei átültethetők ezekre a gépekre, ahol már a mozgást és az útviszonyokat is be tudják vonni a vizsgálatokba. 
A Scania szimulátora 2008 óta működik jelenlegi helyén, 2012 októberében harmadik generációját indították el. “A legérdekesebb, hogy olyan dolgokat tesztelünk, amik egyelőre még prototípusként sem léteznek, és lehet, hogy csak évek múlva válnak valósággá” – tette hozzá Selmarker. “A jövőt teszteljük.”