Lezárult Kecskemét buszbeszerzési projektje keretében a nyílt közbeszerzési eljárás, a nyertes a Mercedes autóbuszok hazai forgalmazója, az EvoBus Hungária Kft. A társaság egy autóbuszra 562.900 EUR árajánlatot adott (amely valamivel alacsonyabb az előzetesen becsült értéknél), és vállalta, hogy a 25 darab soros hibridbuszt a szerződéskötéstől számított 9 hónapon belül leszállítja a város számára.

Kecskemét a fejlesztésre uniós forrást nyert, amelyhez mintegy 5 százalékos önerő szükséges. Ez azt jelenti, hogy a város a saját forrást tekintve darabonként alig 8 millió forintért jut hozzá a modern buszokhoz.

A Kecskemét városi “közösségi közlekedés fejlesztése, átalakítása, zéró emissziós zóna megteremtése, soros hibridhajtású alacsonypadlós autóbuszok beszerzésével? című projekt közel 6 milliárd forint támogatásban részesül, az összegből mintegy 4,2 milliárd forintba kerülnek az új autóbuszok, a fennmaradó összeg pedig az egyéb projektelemek megvalósulására nyújt fedezetet.

Mercedes hibrid busztesztüzemben

Dr. Zombor Gábor polgármester elmondta, hogy a közgyűlés a “0” emissziós zónát a nagykörúton belül jelölte ki. Ez azt jelenti, hogy a beszerzendő soros hibridhajtású buszok a nagykörúton belül kizárólag elektromos üzemmódban közlekedhetnek.

Sajtótájékoztató a döntésről

Sajtótájékoztató a döntésről


A nyertes modell, a Mercedes-Benz Citaro G BlueTec-Hybrid autóbusz tesztelése 2013. március 8-án zajlott Kecskeméten. A tesztelést független szakértői bizottság végezte, a közbeszerzési szakértő felügyelete mellett. A közbeszerzési kiírásban szereplő feltételeknek a jármű megfelelt, sőt több mutató esetében azokat felülmúlta. A fordulókörnél például a szabványnál lényegesen kisebb átmérőjű körben volt képes megfordulni.

A tesztnapon a menetpróba az 1-es autóbusz vonalán zajlott, először akkumulátoros, azt követően pedig hibrid üzemmódban. Akkumulátoros üzemmódban a busz a minimálisan előírt 3 kilométer helyett 9,6 kilométert tett meg.

Hibrid üzemmódban a szakértők azt vizsgálták, hogy egy tele tankkal meddig bír menni a jármű, hiszen fontos a gazdaságos üzemeltetés. A Mercedes itt is kiválóan teljesített, a március 8-án reggel 9 órakor teletankolt busz másnap délután 3 óráig körözött az 1-es autóbusz vonalán, a pályázó által biztosított váltósofőrökkel. Ez azt jelenti, hogy a jármű átlagos fogyasztása 43 liter alatti, ami nagyjából 30 százalékos megtakarítást jelent a hagyományos üzemmódhoz képest.

A jármű jellemzője egyébként, hogy 30 kilométeres sebesség alatt szinte csak akkumulátoros üzemmódban közlekedik, fékezés közben és hibrid üzemmódban egyaránt tölti az akkumulátorokat.Vadnai Zoltán hangsúlyozta: ilyen busz jelenleg világszerte összesen 62 darab közlekedik, és Kecskemét lesz az első olyan város, ahogy egyszerre a legtöbbet, 25 darabot állítanak be a tömegközlekedésbe.