Gömbölyű kamionokat akar az EU

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.04.17. 12.00

Biztonságosabbá és egyúttal környezetkímélőbbé tenné a kamionokat az Európai Bizottság. A vezetőfülke a jövőben lekerekített is lehetne, a teherautó hátuljára pedig légterelők kerülhetnének.

A teherautók ugyan csak három százalékát teszik ki a forgalomban lévő összes gépjárműnek, viszont a közlekedésből származó káros anyagok 25 százalékáért, továbbá a halálos kimenetelű közúti balesetek 18 százalékáért felelősek. E balesetekben Európában 2005 és 2007 között átlagosan évente több mint 7000 ember vesztette el az életét.

A kezdeményezett változtatások elsősorban a teherautók formatervét változtatná meg lényegesen. A korábbi ‘tégla’ kialakítás helyett a jövőben gyártott kamionok vezetőfülkéje a lehető legjobb, aerodinamikus formákat használná ki. Bár a javaslat nem tartalmaz erre vonatkozóan konkrétumot, könnyen elképzelhető, hogy hamarosan az utcán is találkozhatunk a Tesz-Vesz Városban látható alma, vagy tojás alakú szállító járművekkel.

Az érvényes uniós szabályozás szerint jelenleg csak 2,35 méter hosszú vezetőfülkét lehet kialakítani, ebbe viszont nem fér bele a mainál gömbölyűbb orr. Egy 2011-ben készült tanulmány szerint a teherautó elejének lekerekítése 12 százalékkal csökkentheti a légellenállást, további 3-5 százalékkal pedig a fogyasztás is redukálható. Ez a mai árakon egy kamion esetén évente átlagosan 1500 euró  megtakarítást jelentene.  

A bizottság becslése szerint egy átlagos, 100 ezer kilométert futó kamionnál a változtatások akár 5 ezer eurós megtakarítást eredményezhetnek évente. A járművezetők látóterének növelése pedig javíthatja a közúti biztonságot. A brüsszeli testület továbbá úgy számol, hogy 300-500 ember életét lehetne megmenteni évente az európai utakon.

Alma lánctalpas a meséből. Ez lesz a jövő?

Az Európai Bizottság módosító javaslatában az indoklás olvasható, hogy  a jelenlegi szabályozás felülvizsgálatra szorul, mert annak megalkotását a nyolcvanas években három szempont vezérelte; az infrastruktúra megóvása, a közúti biztonság és a szabad verseny biztosítása az egységes piacon belül. Az energiahatékonyság és a környezetvédelem akkor nem volt szempont.

Brüsszel szerint jelenleg 6,5 millió, 3,5 tonnánál nehezebb teherautó fut Európa útjain, a közúti szállítás és a kamiongyártás pedig mintegy hatmillió embernek ad munkát a kontinensen, a legtöbb árut pedig közúton szállítják Európában.
 

Kommentek

  • garazsgeza

    nem kellene az EU nak eröszakosan irányítani,
    jobban tetszenek ha elöször egy netes forumon megkérdeznék az embereket

  • Guevara

    Miért kell “testületileg” szabályozni a kamionok formáját? A piaci verseny ezt úgy is szem előtt tartja, hisz aki a leggazdaságosabb autót gyártja, attól jó eséllyel több járművet fognak venni.
    A jelenlegi forma is egy erős kompromisszum, mert azért az sem mellékes hogy a fülke min. 1 ember életterét is jelentik.
    A gyártók folyamatosan kutatják, hogy hogyan lehet egyre elfogadhatóbb kompromisszos megoldásokat létrehozni.

  • HakapesziM

    Na ez az. Az ilyen megnyilvánulásokból látszik, mennyire értenek hozzá a “szakemberek”. Hát hogy lehet lakni egy ilyen förmedvényben? Hat – nyolc hete is benne vagyunk. Minél tágasabb, köbösebb fülkéket terveznek a mérnökök – szerencsére. Erre majd a politikusok előírják, hogy majd ilyen kapszulákban nyomorogjunk. Benne élünk a kocsiban, kell a hely, a fotón látható járgánnyal senki nem akarna dolgozni.
    Lenne megoldás egyébként. A csőrös vontatók újbóli elterjesztése. A passzív biztonsága is jobb lenne, talán áramvonalasabb formát is ki lehetne alakítani. Ehhez viszont új méretelőírásokra van szükség, valamivel nagyobb megengedett hosszra.
    Guevara: egyetértek, a mai kabinok is éppen, hogy megfelelőek erre a fajta munkára. Nem véletlen, hogy az új Volvo FH is szakított a csapott szélvédővel.
    Lehet, hogy egy (született) német, holland, svéd pilóta minden hétvégére hazajár, de mi benne lakunk a kocsiban hetekig. Az ilyen buborék alak kamionfülkének teljesen alkalmatlan.

  • Fogash73

    több szempontból is ostoba a cikk. Ha megnézed az autópályák forgalmát, ott látható, hogy kb 50% (!) a kamionok aránya, és akkor csak a 40t szerelvényeket számoltam, a 7,5-ös kisautókat nem. Persze, városban van sok személyautó, de azok mennek napi 2x10km-t, a kamion meg napi 800at.

    Érdekes szempont aztán, hogy a 40t szerelvény esetén EURO-3-as kamionok 27 literrel mennek 100km-t, az EURO-5-ösök meg 35 literrel. Akkor hol van a fogyasztáscsökkenés? Illetve az ugyanarra a távra, ugyanahhoz a tömeghez elégetett +8 liter gázolaj adja a tisztább kipufogógázt, a környezetvédelmet?

    A képen látható Colani helyett meg érdemes lenne elgondolkozni a “csőrös” kialakításon, az máris nem tégla, hanem töri a levegőt. Csak ugye akadály a max. 18m szerelvényhossz, a másfél méteres csőr mínusz másfél méter platót jelent, így a 40 lábas konténert már nem lehet feltenni. Nem véletlen, hogy errefelé csak billenős vagy tartály félpót előtt látni csőrös traktort.

    Aztán lehetne gondolkozni a svédek 60t kamionvonatjain, amik 24m hosszúak lehetnek, így ugyanannyi üzemanyag elfogyasztásával másfél-kétszer annyi árut el tudnak vinni.

    Meg persze lehetne erőltetni a helyben gyártást és a vasúti szállítást is…

  • HakapesziM

    Fogash73: szerintem 8 liter különbség talán nincs az Euro 3 és 5 között, azért átlag 32 – 33 – al el lehet menni eur 5 – össel is, de tény, hogy többet eszik az utóbbi. Valóban, érdekes, hogy lesz ebből kevesebb károsanyag kibocsátás. Arról nem beszélve, hogy az eur 5 – höz AdBlue kell, ami megint pénzbe kerül, elő kell állítani, tárolni, szállítani – ennek mind kell, hogy legyen valamennyi környezetkárosító hatása.
    A svédek lobbiznak a hosszú 25,25 méteres, 60 tonnás, 7 – 8 tengelyes szerelvények európai engedélyeztetéséért. Hollandoknál, németeknél már látni ilyeneket kísérleti jelleggel. De ahhoz, hogy ezek szélesebb körben elterjedjenek sok új és tágas parkoló is kell, mert még a mai kamionok megfelelő parkolása sem megoldott, nincs elég hely..

  • zoldfulu2000

    gueavar: akármekkora a versney, vannak dolgok amik externáliák, ezeket érdemes leszabályozni mert maguntól senki sem fog törődni velük.

Eladó a BMW, amiben Tupacot lelőtték

A híres és hírhedt énekest, Tupac Shakurt 1996-ban lőtték le, amikor épp egy Las Vegasban lévő koncertre tartott. A BMW, amiben a halálos lövések érték, most eladó.

F1: A Mercedes tarolt az első tesztnapon

Az első Forma-1-es előszezoni tesztnapon a Mercedes a legtöbb és leggyorsabb kört is elkönyvelhette. A Ferrari is tisztességgel dolgozott, a McLarennél viszont nem festenek jól a dolgok.

Nem lesz EU-s vizsgálat az F1 eladása miatt

Margrethe Vestager versenypolitikáért felelős európai biztos úgy döntött, hogy nem indítanak vizsgálatot a Forma-1 eladása miatt.

Egészen magas szinten űzi az öreg a karosszériázást

Toppon van a bácsi, látszik, hogy a legmagasabb iskolában tanulta el az alapokat. Innen nincs fentebb.

A modern autók rákfenéje, a méregdrága kettős tömegű lendkerék

Gajdán Miklós kollégánk a modern, turbós autókban már kopóalkatrészként számon tartott kettős tömegű lendkerék alkalmazásának okát járja körbe. Ezért van szükség erre a drága alkatrészre.

Képcunami a Forma-1-es tesztről

Több tucatnyi fotó és számos videó a 2017-es Forma-1-es autók első napjáról Barcelonából.

A tíz legfurcsább raliautó, amit valaha pályára engedtek

Igen különleges látványt nyújtottak ezek a versenyautók, amikor elrúgták a murvát és csattogott a kipufogó. Következzen most tíz unortodox raliautó, amire soha nem számítanál a pálya szélén ácsorogva.

Citroën C4 Cactus OneTone : Darth Vader városi járgánya

Április elsejétől forgalmazzák, mégsem tréfa a Citroën szurokfekete kompakt modellje. Félő, hogy csak Angliában lesz kapható.

F1: Máris leírta az évet a Williams?

Claire Williams csapatfőnök szerint “nagy kihívást jelentő” szezon előtt áll a Williams az idén, ami ritkán szokott jót jelenteni.

Kis elektromos terepjárót építene a Bentley

A Jaguar i-Pace mintájára kisebb, villanymotoros szabadidőjárművet állítana fő SUV-terméke mellé a Bentley.

F1: A Mercedes máris ledarált egy versenytávot

Az első 2017-es Forma-1-es teszt első délelőttjén a Mercedes több mint egy versenytávot lehúzott Valtteri Bottasszal, a leggyorsabb viszont a Ferrari volt. Gondban a McLaren és a Red Bull.

F1: Trumphoz hasonlították a McLarent, kiakadt a net

Az egyik Forma-1-gyel foglalkozó Twitter-csatornán Donald Trump amerikai elnökhöz hasonlították a McLarent.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.