Gömbölyű kamionokat akar az EU

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.04.17. 12.00

Biztonságosabbá és egyúttal környezetkímélőbbé tenné a kamionokat az Európai Bizottság. A vezetőfülke a jövőben lekerekített is lehetne, a teherautó hátuljára pedig légterelők kerülhetnének.

A teherautók ugyan csak három százalékát teszik ki a forgalomban lévő összes gépjárműnek, viszont a közlekedésből származó káros anyagok 25 százalékáért, továbbá a halálos kimenetelű közúti balesetek 18 százalékáért felelősek. E balesetekben Európában 2005 és 2007 között átlagosan évente több mint 7000 ember vesztette el az életét.

A kezdeményezett változtatások elsősorban a teherautók formatervét változtatná meg lényegesen. A korábbi ‘tégla’ kialakítás helyett a jövőben gyártott kamionok vezetőfülkéje a lehető legjobb, aerodinamikus formákat használná ki. Bár a javaslat nem tartalmaz erre vonatkozóan konkrétumot, könnyen elképzelhető, hogy hamarosan az utcán is találkozhatunk a Tesz-Vesz Városban látható alma, vagy tojás alakú szállító járművekkel.

Az érvényes uniós szabályozás szerint jelenleg csak 2,35 méter hosszú vezetőfülkét lehet kialakítani, ebbe viszont nem fér bele a mainál gömbölyűbb orr. Egy 2011-ben készült tanulmány szerint a teherautó elejének lekerekítése 12 százalékkal csökkentheti a légellenállást, további 3-5 százalékkal pedig a fogyasztás is redukálható. Ez a mai árakon egy kamion esetén évente átlagosan 1500 euró  megtakarítást jelentene.  

A bizottság becslése szerint egy átlagos, 100 ezer kilométert futó kamionnál a változtatások akár 5 ezer eurós megtakarítást eredményezhetnek évente. A járművezetők látóterének növelése pedig javíthatja a közúti biztonságot. A brüsszeli testület továbbá úgy számol, hogy 300-500 ember életét lehetne megmenteni évente az európai utakon.

Alma lánctalpas a meséből. Ez lesz a jövő?

Az Európai Bizottság módosító javaslatában az indoklás olvasható, hogy  a jelenlegi szabályozás felülvizsgálatra szorul, mert annak megalkotását a nyolcvanas években három szempont vezérelte; az infrastruktúra megóvása, a közúti biztonság és a szabad verseny biztosítása az egységes piacon belül. Az energiahatékonyság és a környezetvédelem akkor nem volt szempont.

Brüsszel szerint jelenleg 6,5 millió, 3,5 tonnánál nehezebb teherautó fut Európa útjain, a közúti szállítás és a kamiongyártás pedig mintegy hatmillió embernek ad munkát a kontinensen, a legtöbb árut pedig közúton szállítják Európában.
 

Kommentek

  • garazsgeza

    nem kellene az EU nak eröszakosan irányítani,
    jobban tetszenek ha elöször egy netes forumon megkérdeznék az embereket

  • Guevara

    Miért kell “testületileg” szabályozni a kamionok formáját? A piaci verseny ezt úgy is szem előtt tartja, hisz aki a leggazdaságosabb autót gyártja, attól jó eséllyel több járművet fognak venni.
    A jelenlegi forma is egy erős kompromisszum, mert azért az sem mellékes hogy a fülke min. 1 ember életterét is jelentik.
    A gyártók folyamatosan kutatják, hogy hogyan lehet egyre elfogadhatóbb kompromisszos megoldásokat létrehozni.

  • HakapesziM

    Na ez az. Az ilyen megnyilvánulásokból látszik, mennyire értenek hozzá a “szakemberek”. Hát hogy lehet lakni egy ilyen förmedvényben? Hat – nyolc hete is benne vagyunk. Minél tágasabb, köbösebb fülkéket terveznek a mérnökök – szerencsére. Erre majd a politikusok előírják, hogy majd ilyen kapszulákban nyomorogjunk. Benne élünk a kocsiban, kell a hely, a fotón látható járgánnyal senki nem akarna dolgozni.
    Lenne megoldás egyébként. A csőrös vontatók újbóli elterjesztése. A passzív biztonsága is jobb lenne, talán áramvonalasabb formát is ki lehetne alakítani. Ehhez viszont új méretelőírásokra van szükség, valamivel nagyobb megengedett hosszra.
    Guevara: egyetértek, a mai kabinok is éppen, hogy megfelelőek erre a fajta munkára. Nem véletlen, hogy az új Volvo FH is szakított a csapott szélvédővel.
    Lehet, hogy egy (született) német, holland, svéd pilóta minden hétvégére hazajár, de mi benne lakunk a kocsiban hetekig. Az ilyen buborék alak kamionfülkének teljesen alkalmatlan.

  • Fogash73

    több szempontból is ostoba a cikk. Ha megnézed az autópályák forgalmát, ott látható, hogy kb 50% (!) a kamionok aránya, és akkor csak a 40t szerelvényeket számoltam, a 7,5-ös kisautókat nem. Persze, városban van sok személyautó, de azok mennek napi 2x10km-t, a kamion meg napi 800at.

    Érdekes szempont aztán, hogy a 40t szerelvény esetén EURO-3-as kamionok 27 literrel mennek 100km-t, az EURO-5-ösök meg 35 literrel. Akkor hol van a fogyasztáscsökkenés? Illetve az ugyanarra a távra, ugyanahhoz a tömeghez elégetett +8 liter gázolaj adja a tisztább kipufogógázt, a környezetvédelmet?

    A képen látható Colani helyett meg érdemes lenne elgondolkozni a “csőrös” kialakításon, az máris nem tégla, hanem töri a levegőt. Csak ugye akadály a max. 18m szerelvényhossz, a másfél méteres csőr mínusz másfél méter platót jelent, így a 40 lábas konténert már nem lehet feltenni. Nem véletlen, hogy errefelé csak billenős vagy tartály félpót előtt látni csőrös traktort.

    Aztán lehetne gondolkozni a svédek 60t kamionvonatjain, amik 24m hosszúak lehetnek, így ugyanannyi üzemanyag elfogyasztásával másfél-kétszer annyi árut el tudnak vinni.

    Meg persze lehetne erőltetni a helyben gyártást és a vasúti szállítást is…

  • HakapesziM

    Fogash73: szerintem 8 liter különbség talán nincs az Euro 3 és 5 között, azért átlag 32 – 33 – al el lehet menni eur 5 – össel is, de tény, hogy többet eszik az utóbbi. Valóban, érdekes, hogy lesz ebből kevesebb károsanyag kibocsátás. Arról nem beszélve, hogy az eur 5 – höz AdBlue kell, ami megint pénzbe kerül, elő kell állítani, tárolni, szállítani – ennek mind kell, hogy legyen valamennyi környezetkárosító hatása.
    A svédek lobbiznak a hosszú 25,25 méteres, 60 tonnás, 7 – 8 tengelyes szerelvények európai engedélyeztetéséért. Hollandoknál, németeknél már látni ilyeneket kísérleti jelleggel. De ahhoz, hogy ezek szélesebb körben elterjedjenek sok új és tágas parkoló is kell, mert még a mai kamionok megfelelő parkolása sem megoldott, nincs elég hely..

  • zoldfulu2000

    gueavar: akármekkora a versney, vannak dolgok amik externáliák, ezeket érdemes leszabályozni mert maguntól senki sem fog törődni velük.

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

Sosem látott fotókon az oroszok új tankja

Nézz be az orszok legújabb tankjának fülkéjébe, ezeket a fotókat még nem sokan látták, néhány napja kerültek fel a netre.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.