Gázbuszt tesztelhet a főváros

MAN Lion's City A37

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.03.27. 12.00

Tegnap forgalomba állt a Volánbusznál egy gázüzemű MAN Lion’s City A37. Az autóbuszt egy hónapig tesztelheti az utazóközönség. Ezt követően a budapestiek utazhatnak vele.

Az MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. és a Főgáz CNG Kft. jóvoltából Budapest-Maglód útvonalon találkozhatnak a szóló, elővárosi kialakítású Lion’s City-vel az utasok. Az autóbusz május végéig közlekedik az agglomerációban, ezt követően a jármű ugyanis a BKV-hoz kerül, ugyancsak egy hónapos tesztidőszakra. A Lion’s City A37 tavaly már a Tisza Volánnál is vendégeskedett, köszönhetően annak, hogy Szegeden már jó ideje üzemel nyilvános CNG-töltőállomás.

A gázüzemű MAN Lion’s City A37 méretei gyakorlatilag megegyeznek a dízel üzemű változattal: 12 méter hosszú, 2,5 méter széles és 3 méter magas, továbbá összesen 39 ülő- és 41 állóhellyel rendelkezik. Meghajtását egy hathengeres, 200 kilowatt teljesítményű, 272 lóerős, turbófeltöltős motor adja, melyet töltőlevegő-hűtővel, továbbá háromutas katalizátorral szereltek. A tetőn található tartályok egyenként 200-300 liter sűrített földgáz tárolására alkalmasak. A jármű egy töltéssel hozzávetőlegesen 300-350 kilométer megtételére képes.

A dízel autóbuszokkal szemben a CNG hajtású járművek egyetlen hátránya, hogy feltöltésük jóval több időt vehet igénybe. Ez nagyban függ az adott kút infrastrukturális és műszaki adottságaitól. A 18. kerületben, a Kőbányai úton található Főgáz CNG Kft. által üzemeltetett töltőállomáson, egy ilyen paraméterekkel rendelkező autóbusz feltöltése 20-25 percig tart, ami kifejezetten jónak mondható.  

A CNG hajtású buszok hagyományos társaikhoz képest jelentősen kevesebb üvegházhatást fokozó gázt juttatnak működésük során a levegőbe. Ennek megfelelően károsanyag-kibocsátási értékek azonban jóval kedvezőbbek a dízel üzemű autóbuszokénál: az Euro 5-ös határérték szerinti megengedett 4 g/kilowattóra szén-dioxid kibocsátás egy CNG üzemű jármű esetében viszont mindössze 0,72 g/kilowattóra lehet.

A budapestiek május végétől tesztelhetik az autóbuszt


Magyarországon jelenleg körülbelül 50 darab alternatív meghajtású busz üzemel sűrített földgázzal, annak ellenére, hogy a költségmegtakarítás szempontjából éppen a tömegközlekedés lehetne az egyik legjobban megtérülő terület. A tesztautóbusz listaáron 93 millió forintba kerül, mely magasabb, mint egy hagyományos üzemű, hasonló kivitelű és felszereltségű járművé, ennek ellenére a gázüzemű autóbuszok nagy flottában hosszútávon gazdaságosabban üzemeltethetők a dízelesekkel szemben. 

Kommentek

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.