Bemutató: Budapest új kék busza

Mercedes Citaro G - Guruló babaház

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.03.26. 07.00

Májustól 150 darab Mercedes Citaróval bővül a budapesti tömegközlekedés. Beültünk, megnéztük közelről az alacsonypadlós, légkondicionált újdonságot.

Nemrég a XIX. Országos Személyszállítási Szakmai Konferencia kísérőrendezvényén, a Busexpón debütált hazánkban az új Mercedes Citaro G. A BKK alvállalkozója, a VT-Transman által vásárolt égszínkék járművet az EvoBus Hungária Kft., az importőr állította ki.

A teljes mértékben alacsonypadlós autóbusz az első példány abból a 159 darabos flottából, amelyet a cég még tavaly rendelt a Daimler Buses-tól, azt követően, hogy a cég egyedüli indulóként megnyerte a budapesti szolgáltatási tendert. Májustól kezdődik a flotta üzembe állítása, a teljes létszám várhatóan júliusig kezd el dolgozni. A flotta fele csuklós, fele kéttengelyes, szóló kivitelű lesz.

Ergonomikus műszerfal a VT-Transman sofőreinek

A Citaro G C2 18 méter hosszú, 2,55 méter széles és 3,12 méter magas. Az automatikus váltóval szerelt autóbuszban 354 lóerős, OM 457 típusú hathengeres dízelmotor dolgozik, mely teljesíti a legszigorúbb EEV kibocsátási normákat is. A jármű összesen 102 utas befogadására képes, az utastérben 36 ülőhely és 66 állóhely található, ezen felül pedig további két lehajtható szék áll rendelkezésre, a második ajtónál pedig lehetőség van egy kerekesszékes utas szállítására is.

Más, mint a mostani csuklósok

Az EvoBus mannheimi gyárában készült jármű első ránézésre két tekintetben tér el a fővárosban közlekedő csuklós autóbuszoktól. Az első feltűnő különbség, hogy a Citaro G ablakai rendkívül nagy felületen nyithatóak, a második ajtó pedig a szokásosnál messzebb került az első tengelytől.

A második ajtó a B tengely elé került

Bár a kocsitest kívülről impozáns hatást kelt, az utastérbe lépve hirtelen olyan érzésünk támadhat, mintha egy 10 évvel ezelőtt gyártott Citaróban lennénk. Ez főleg a szürkés-kékes árnyalatoknak köszönhető, ami mind a műanyagburkolatok színezésében, mind pedig a kárpitozásban tetten érhető.

Az utastér színvilágával ettől függetlenül nem lenne baj, azonban a kékre festett kapaszkodók továbbá az ablakok felett az égszínkékre festett burkolatok rendkívül émelyítő, amolyan “babaház-hatást” keltenek. Ez kiküszöbölhető lett volna krémszínű borítások alkalmazásával valamint a kapaszkodók fémszínű festésével.

Tágas belső tér

A belső tér tágas érzetet kelt, annak ellenére, hogy bizonyos megoldások helyet vesznek el. Ilyen a második ajtó mögött, mindkét oldalon megtalálható robusztus műanyagöntvény, melyeken egy-egy menetirány szerinti, továbbá egy visszafordított üléspár található.

A budapestiek számára kissé szokatlan lehet továbbá, hogy a harmadik ajtónál két ülést építettek be a babakocsi-tároló helyére. Ebből kifolyólag ennél az ajtónál nincs rámpa, kerekesszékesek közlekedésére pedig csak a második ajtónál van lehetőség.

A Mercedes Citaro G utastere viszonylag tágasnak mondható

Nem jobb a mai  Volvóknál

Az autóbusz belső felszereltsége ugyanakkor gazdagnak számít: az utastérben légkondicionáló, kamerarendszer továbbá három síkképernyős monitor is található. A járművezető munkáját tolatókamera, illetve széles visszapillantó tükrök segítik. A sofőr komfortérzetét az ergonomikus műszerfal, a levegőbefúvás, továbbá az állítható vezetőülés fokozza.

Összességében az új Mercedes Citaro G európai színvonalú jármű, mely kiváló műszaki- és utastéri felszereltséggel rendelkezik. Az utastér kialakítása azonban nem tekinthető etalonnak a piacon található városi autóbuszokkal szemben.

A BKV-nál jelenleg is közlekedő Volvo 7700-asok utastere jobban megfelel a fővárosi közlekedési igényeknek, nem beszélve azok igényesebb, kellemesebb megjelenéséről. A Citaro G-vel kapcsolatos tapasztalatgyűjtés során azonban sokakat megtéveszthet a járművek elején található hatalmas csillag.

Kommentek

  • subtotal

    Ezek a színek és ezek a ’90-es éveket idéző üléskárpitok…

  • Torino74

    Belül tök retró érzés foghat el, mert a bezárt Tungsram strand jut eszembe a kapaszkodók miatt, nagyon eltalált a strandkorlát kék szín…

  • S.Roland

    A klímát soha nem fogja senki érezni. “Minek bekapcsolni úgyis kinyitom az ajtót, 2 perceként.”

  • DTF

    Utaztam már külföldön ilyen busszal, de az beül nem így nézett ki. Gondolom a BKV/BKK igényei szerint építették meg. Nagyon remélem, hogy olyan busz lesz, ahol szinte minden kapaszkodón lesz leszállásjelző, nem pedig csak az ajtók közelében, így ülő helyzetből is lehet jelezni a leszállást, nem kell elmászni az ajtóhoz, aztán vissza…

  • v_gabe

    Münchenben hasonló színűek a buszok és a villamosok, nincs ezzel gond. Könnyen felismerhető a forgalomban messziről is.

  • rasn79

    a szín valóban nem a legjobb választás, de szögezzük le: olcsóbb lesz MAJD! miért? azért, mert ezek az új buszok, és a felújított újrafestett buszok mindössze EGY színűek (égszínkékek) lesznek, míg a régiek Két színűek (szürke-sötétkék) voltak! ez könnyű megkülömböztethetőséget tett lehetővé a sok cégesbuszhoz képest! ez véleményem szerint most picit változik majd!
    Roland, amikor megy a klíma a volvókon, én mindig érzem! nagy teljesítményű szerkezet van bennük, és rendkívül jó érzés volt például nyáron a 25 fok körüli hő buszban az utcai 35 helyett! az más kérdés, hogy honnan lesz pénz a sok busz-légkondi karbantartására, javítására, mikor a mostani vacak volvókra sincs!? az is érdekes lesz, hogy mikor kezdik majd lebontani a citarókat, mert “az alkatrész drágább, mint kiszedni”! ezt ők vallják a volvók esetében… több volvó is hever szétszedve, mert kellett belőle valami… lehet, hogy olcsóbb így a javítás, de KIESIK EGY BUSZ! bár az sem baj, hiszen a volvók nagyrészének szét van már menve a futóműve, és lehetne sorolni a rengeteg baját… (de felesleges)

  • TéGé2

    ha spórolni akartak volna, akkor fehérre festették volna, céges buszok között sem több a fehér mint a színes (lásd. volán)

    ez egyszerűen valakinek az ízlését tükrözi

  • TéGé2

    Tudnám miért kell védeni a védhetetlent a végtelenségig? Mások megkérdezése nélkül döntenek több millió embert érintő esztétikai kérdésekben, akkor vállalják a kritikát is. A többségnek nem tetszik, ezért rossz öntés volt, ennyi.

    Ez már úgy is csak buzkékként vonul be a történelembe. ;)

  • Anonim

    Magával a színnel talán még akkora baj nincs is, kezdem megszokni, de remélem odáig azért nem süllyedünk le, hogy a troli meg majd rózsaszín lesz..Ezzel az egésszel nekem csak az az egy bajom van, hogy elméletileg ezt a színt azért találták ki, hogy minden bkv busz egy színű legyen. Ami dumának nagyon jó, csak érdekes, hogy pont akkor kell új színt kitalálni, amikor az Ikarus 412-eseket és a szóló Van Hool buszokat átfestették kék szürkére. Tehát van már sötétkék-szürke, vitézykék (nem akartam csúnyábban fogalmazni), sárga és szürke buszunk, mert a csuklós Van Hool borzalmakat a mai napig nem festették át. Szóval ezen az eseten nagyon látszik, hogy valaki már megint jól járt.

  • Anonim

    Ja és hogy magához a Mercedes buszhoz is írjak. Az üléseknél elég komoly hiba szerintem, hogy szövethuzattal vannak borítva. Egyszerű műanyag lenne a legcélszerűbb.

  • emiliohun

    Az ba***eg Mercedes citaro az nem baj hogy ezeknek az árából 150 db helyett legalább 170 vagy még több magyar buszt is lehetett volna venni.

  • Cult

    Meg látszik hogy az ide kommentelők nap mint nap busszal ingáznak…. Nem a belső kialakítás (leszámítva azt a pár embert), a legfőbb probléma vagy a károsanyag kibocsátás (kedves hibrid fetisiszta barátaim) stb, hanem a színe!
    Először is szét kellene nézni hogy egyes volántársaságok milyen színkombinciót használnak, midjárt szépnek fogja mindenji találni ezt a kéket!
    A másik, nem lehet érezni a klímát, hát szálj át B@zdmeg a régi csulós Ikaruszra, ott tényleg nem fogod érezni, se látni…..!

  • Dino871

    Nocsak!!

    Holiday kommentjeit is törölték a “cimborái”??! :D:D

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

Üzemanyagcellás kamiont tesztel a Toyota

A Los Angeles-i kikötő és környéke extrém teherforgalmát kívánja környezetbarátabb mederbe terelni a Toyota.

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

Szexi tánc okozott tragédiát

Meggondolatlan kamaszlány szexinek tartott táncba kezdett a közlekedő autók mellett, meg is lett az eredménye.

Dühös tulajdonosok perelik a Teslát

Csoportos keresetet adtak be a Tesla ellen a cég kaliforniai ügyfelei. Állításuk szerint életveszélyes kísérletbe kényszerítette  őket a cég az Autpilot szoftver idő előtti aktiválásával.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.