Bemutató: Budapest új kék busza

Mercedes Citaro G - Guruló babaház

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2013.03.26. 07.00

Májustól 150 darab Mercedes Citaróval bővül a budapesti tömegközlekedés. Beültünk, megnéztük közelről az alacsonypadlós, légkondicionált újdonságot.

Nemrég a XIX. Országos Személyszállítási Szakmai Konferencia kísérőrendezvényén, a Busexpón debütált hazánkban az új Mercedes Citaro G. A BKK alvállalkozója, a VT-Transman által vásárolt égszínkék járművet az EvoBus Hungária Kft., az importőr állította ki.

A teljes mértékben alacsonypadlós autóbusz az első példány abból a 159 darabos flottából, amelyet a cég még tavaly rendelt a Daimler Buses-tól, azt követően, hogy a cég egyedüli indulóként megnyerte a budapesti szolgáltatási tendert. Májustól kezdődik a flotta üzembe állítása, a teljes létszám várhatóan júliusig kezd el dolgozni. A flotta fele csuklós, fele kéttengelyes, szóló kivitelű lesz.

Ergonomikus műszerfal a VT-Transman sofőreinek

A Citaro G C2 18 méter hosszú, 2,55 méter széles és 3,12 méter magas. Az automatikus váltóval szerelt autóbuszban 354 lóerős, OM 457 típusú hathengeres dízelmotor dolgozik, mely teljesíti a legszigorúbb EEV kibocsátási normákat is. A jármű összesen 102 utas befogadására képes, az utastérben 36 ülőhely és 66 állóhely található, ezen felül pedig további két lehajtható szék áll rendelkezésre, a második ajtónál pedig lehetőség van egy kerekesszékes utas szállítására is.

Más, mint a mostani csuklósok

Az EvoBus mannheimi gyárában készült jármű első ránézésre két tekintetben tér el a fővárosban közlekedő csuklós autóbuszoktól. Az első feltűnő különbség, hogy a Citaro G ablakai rendkívül nagy felületen nyithatóak, a második ajtó pedig a szokásosnál messzebb került az első tengelytől.

A második ajtó a B tengely elé került

Bár a kocsitest kívülről impozáns hatást kelt, az utastérbe lépve hirtelen olyan érzésünk támadhat, mintha egy 10 évvel ezelőtt gyártott Citaróban lennénk. Ez főleg a szürkés-kékes árnyalatoknak köszönhető, ami mind a műanyagburkolatok színezésében, mind pedig a kárpitozásban tetten érhető.

Az utastér színvilágával ettől függetlenül nem lenne baj, azonban a kékre festett kapaszkodók továbbá az ablakok felett az égszínkékre festett burkolatok rendkívül émelyítő, amolyan “babaház-hatást” keltenek. Ez kiküszöbölhető lett volna krémszínű borítások alkalmazásával valamint a kapaszkodók fémszínű festésével.

Tágas belső tér

A belső tér tágas érzetet kelt, annak ellenére, hogy bizonyos megoldások helyet vesznek el. Ilyen a második ajtó mögött, mindkét oldalon megtalálható robusztus műanyagöntvény, melyeken egy-egy menetirány szerinti, továbbá egy visszafordított üléspár található.

A budapestiek számára kissé szokatlan lehet továbbá, hogy a harmadik ajtónál két ülést építettek be a babakocsi-tároló helyére. Ebből kifolyólag ennél az ajtónál nincs rámpa, kerekesszékesek közlekedésére pedig csak a második ajtónál van lehetőség.

A Mercedes Citaro G utastere viszonylag tágasnak mondható

Nem jobb a mai  Volvóknál

Az autóbusz belső felszereltsége ugyanakkor gazdagnak számít: az utastérben légkondicionáló, kamerarendszer továbbá három síkképernyős monitor is található. A járművezető munkáját tolatókamera, illetve széles visszapillantó tükrök segítik. A sofőr komfortérzetét az ergonomikus műszerfal, a levegőbefúvás, továbbá az állítható vezetőülés fokozza.

Összességében az új Mercedes Citaro G európai színvonalú jármű, mely kiváló műszaki- és utastéri felszereltséggel rendelkezik. Az utastér kialakítása azonban nem tekinthető etalonnak a piacon található városi autóbuszokkal szemben.

A BKV-nál jelenleg is közlekedő Volvo 7700-asok utastere jobban megfelel a fővárosi közlekedési igényeknek, nem beszélve azok igényesebb, kellemesebb megjelenéséről. A Citaro G-vel kapcsolatos tapasztalatgyűjtés során azonban sokakat megtéveszthet a járművek elején található hatalmas csillag.

Kommentek

  • subtotal

    Ezek a színek és ezek a ’90-es éveket idéző üléskárpitok…

  • Torino74

    Belül tök retró érzés foghat el, mert a bezárt Tungsram strand jut eszembe a kapaszkodók miatt, nagyon eltalált a strandkorlát kék szín…

  • S.Roland

    A klímát soha nem fogja senki érezni. “Minek bekapcsolni úgyis kinyitom az ajtót, 2 perceként.”

  • DTF

    Utaztam már külföldön ilyen busszal, de az beül nem így nézett ki. Gondolom a BKV/BKK igényei szerint építették meg. Nagyon remélem, hogy olyan busz lesz, ahol szinte minden kapaszkodón lesz leszállásjelző, nem pedig csak az ajtók közelében, így ülő helyzetből is lehet jelezni a leszállást, nem kell elmászni az ajtóhoz, aztán vissza…

  • v_gabe

    Münchenben hasonló színűek a buszok és a villamosok, nincs ezzel gond. Könnyen felismerhető a forgalomban messziről is.

  • rasn79

    a szín valóban nem a legjobb választás, de szögezzük le: olcsóbb lesz MAJD! miért? azért, mert ezek az új buszok, és a felújított újrafestett buszok mindössze EGY színűek (égszínkékek) lesznek, míg a régiek Két színűek (szürke-sötétkék) voltak! ez könnyű megkülömböztethetőséget tett lehetővé a sok cégesbuszhoz képest! ez véleményem szerint most picit változik majd!
    Roland, amikor megy a klíma a volvókon, én mindig érzem! nagy teljesítményű szerkezet van bennük, és rendkívül jó érzés volt például nyáron a 25 fok körüli hő buszban az utcai 35 helyett! az más kérdés, hogy honnan lesz pénz a sok busz-légkondi karbantartására, javítására, mikor a mostani vacak volvókra sincs!? az is érdekes lesz, hogy mikor kezdik majd lebontani a citarókat, mert “az alkatrész drágább, mint kiszedni”! ezt ők vallják a volvók esetében… több volvó is hever szétszedve, mert kellett belőle valami… lehet, hogy olcsóbb így a javítás, de KIESIK EGY BUSZ! bár az sem baj, hiszen a volvók nagyrészének szét van már menve a futóműve, és lehetne sorolni a rengeteg baját… (de felesleges)

  • TéGé2

    ha spórolni akartak volna, akkor fehérre festették volna, céges buszok között sem több a fehér mint a színes (lásd. volán)

    ez egyszerűen valakinek az ízlését tükrözi

  • TéGé2

    Tudnám miért kell védeni a védhetetlent a végtelenségig? Mások megkérdezése nélkül döntenek több millió embert érintő esztétikai kérdésekben, akkor vállalják a kritikát is. A többségnek nem tetszik, ezért rossz öntés volt, ennyi.

    Ez már úgy is csak buzkékként vonul be a történelembe. ;)

  • Anonim

    Magával a színnel talán még akkora baj nincs is, kezdem megszokni, de remélem odáig azért nem süllyedünk le, hogy a troli meg majd rózsaszín lesz..Ezzel az egésszel nekem csak az az egy bajom van, hogy elméletileg ezt a színt azért találták ki, hogy minden bkv busz egy színű legyen. Ami dumának nagyon jó, csak érdekes, hogy pont akkor kell új színt kitalálni, amikor az Ikarus 412-eseket és a szóló Van Hool buszokat átfestették kék szürkére. Tehát van már sötétkék-szürke, vitézykék (nem akartam csúnyábban fogalmazni), sárga és szürke buszunk, mert a csuklós Van Hool borzalmakat a mai napig nem festették át. Szóval ezen az eseten nagyon látszik, hogy valaki már megint jól járt.

  • Anonim

    Ja és hogy magához a Mercedes buszhoz is írjak. Az üléseknél elég komoly hiba szerintem, hogy szövethuzattal vannak borítva. Egyszerű műanyag lenne a legcélszerűbb.

  • emiliohun

    Az ba***eg Mercedes citaro az nem baj hogy ezeknek az árából 150 db helyett legalább 170 vagy még több magyar buszt is lehetett volna venni.

  • Cult

    Meg látszik hogy az ide kommentelők nap mint nap busszal ingáznak…. Nem a belső kialakítás (leszámítva azt a pár embert), a legfőbb probléma vagy a károsanyag kibocsátás (kedves hibrid fetisiszta barátaim) stb, hanem a színe!
    Először is szét kellene nézni hogy egyes volántársaságok milyen színkombinciót használnak, midjárt szépnek fogja mindenji találni ezt a kéket!
    A másik, nem lehet érezni a klímát, hát szálj át B@zdmeg a régi csulós Ikaruszra, ott tényleg nem fogod érezni, se látni…..!

  • Dino871

    Nocsak!!

    Holiday kommentjeit is törölték a “cimborái”??! :D:D

Kabaréba illő jelenet egy nyíregyházi parkolóban

Az egy dolog, hogy szabálytalanul parkolt két autós is, de a kiállni készülő kolléga sem volt a helyzet magaslatán.

Ez az autózás jövője. Kipróbáltuk!

Az új Smart, abból is főleg az elektromos változat autóbuzi szemmel egy érdektelen kis izé. Ugyanakkor ez a kocsika az európai nagyvárosi közlekedés közeljövőjének meghatározó eleme, az utcákat elárasztó igazi slágertermék lehet.

Lemondott a világ egyik legbefolyásosabb autóipari vezetője

Carlos Ghosn a Renault-fúzió óta vezeti a Nissant, de áprilistól másnak adja át helyét a japán vállalat vezérigazgatói posztján.

F1: Durva, mennyit változtak hátulról az autók

Remekül mutatja a 2017-es autók másmilyenségét két fotó.

Alfa Stelvio: SUV, ami sportkocsinak képzeli magát

Még a hivatalos menetpróba előtt vezethettük az Alfa új szabadidőautóját. Kapaszkodhat a konkurencia!

F1: A Force India visszaszólt a Renault-nak

Még el sem kezdődött a 2017-es szezon, de máris kialakult egy kisebb vita a Renault és a Force India között.

F1: Nézd meg Hamilton új sisakját!

A mercedeses Lewis Hamilton 2017-ben a szurkolóktól kért sisakfestési terveket, most pedig kihirdette a győztes művet. Ebben versenyez idén a háromszoros világbajnok.

F1: A Red Bull szerint több pénz jár a nagyoknak

A Red Bull sportigazgatója, Dr. Helmut Marko szerint a nagyobb csapatok több pénzt érdemelnek, mert többet is adnak a Forma-1-nek.

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Logan MCV Stepway: terepkombi a Daciától

A Sandero, a Dokker és a Lodgy után egy igazi terepkombival bővült a Dacia Stepway életmódcsaládja.

Alternatív üzemanyagot talált fel egy pécsi férfi? Nem, csak bosszúra szomjazott

Egyszerű bosszú vezérelte a férfit, aki mosóport és vajat öntött a szomszéd autójába. Zavarta a gyerekek zajongása.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.