A Daimler Buses ez év novemberében kezdte meg a 159 darab autóbusz gyártását. Mint ismeretes, a VT-Transman ősszel egyedüli indulóként a megújult Mercedes Citaróval nyerte meg a BKK szolgáltatási tenderét.  A szerződés eredetileg 150 autóbuszról szól, azonban az alvállalkozó plusz 4 szóló és 5 darab csuklós autóbusz megvásárlásáról döntött. A VT-Transman 49,9 százalékát birtokló Deutsche Bahn Arrive igazgatósági tagja, Ulrich Homburg a szerződéskötés kapcsán megjegyezte: ‘az európai közlekedési piacok liberalizációja folyamatban van, melyre jó példa a budapesti tender. A DB Arriva sikeres lépést tett abba az irányba, hogy megőrizze stabil piaci pozícióját.’

A VT-Transmann a szerződés értelmében évi 8 milliárd forintért vállalja az új autóbuszok közlekedtetését, hozzávetőlegesen évi 11,5 millió kilométer teljesítése mellett. A szóló Citarók ára 67 millió forint, a csuklósoké pedig 96 millió forint körül mozog, igaz flottakedvezménnyel a BKK alvállalkozója némileg kedvezőbb áron jutott a Mercedesekhez. A megrendelt autóbuszokért várhatóan összesen 11,1 milliárd forintot fizethet az alvállalkozó, vagy ha úgy tetszik a VT-Transmannak hitelező bank.

A bazilikánál látható változat csak illusztrácó

Vitézy Dávid a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója elmondta, a 150 busznak minden nap forgalomban kell lennie, ellenkező esetben kötbérezik a szolgáltatót. Hangsúlyozta, a beszerzéssel lehetővé válik a ‘kohószökevény’ járművek leselejtezése. Májustól havonta ötven busz érkezik majd Budapestre. Pontos vonalkiosztás egyelőre nincs, de a 7-es buszcsalád vonalain (7, 7E, 173, 173E, 178) várhatóan több tucat Citaro teljesít majd szolgálatot, ezen kívül az 5-ös vonalon is biztosan közlekednek majd, a régi járművekkel vegyesen.

A szóló Citarók  három, a csuklós Citaró G-k négyajtós kivitelben érkeznek Budapestre. Az előbbi összesen 66 (4fő/m2), utóbbi 102 (4fő/m2 ) utas szállítására alkalmas. A fővárosi igényeknek megfelelően a klíma mellett nyitható ablakok is lesznek, a sofőrfülke zárt lesz, a biztonságot belső és külső térfigyelő kamerák segítik. A Citaróban egy, a Citaró G-ben pedig három TFT monitor gondoskodik az utastájékoztatásról. A szóló kivitelűekben egy álló, hathengeres, 286 lőerős Mercedes-Benz OM 926 LA -, a csuklós változatokban pedig egy szintén hathengeres, 357 lőerős OM 457 LA típusú motor dolgozik majd. A járművekbe szerelt automataváltók pedig ZF-től érkeznek. A mérnökök a budapesti Citarók utasterét a 2001/85 EK autóbusz kialakítási irányelv alapján készítették el.

Az új budapesti szóló Citarók háromajósak lesznek

Dósa Mátyás, a VT -Transman ügyvezető igazgatója elmondta, hogy összese 17 gyártóval tárgyaltak a beszerzés előtt, ezek között a legnagyobb európai, török és magyar gyártók is voltak. Azért a Mercedesre esett a választás, mert a bankok ezt tartották finanszírozhatónak, minősége pedig olyan magas, amivel a 8 éves szerződést “jó kondíciókkal” ki tudják tölteni. Az alvállalkozó első embere szerint a magyar gyártókra azért sem esett a választás, mert nem tudtak volna olyan céget találni, amelyik esetleg nem megy tönkre a következő néhány évben.

Ingo Sven Fröhlich, az Evuobus Hungária Kft. ügyvezetője azt mondta, áprilistól már elkezdik a buszok leszállítását, a szűk határidő miatt a Neu Ulm-i és a Mannheim-i gyárukban is zajlik már a járművek gyártása. Hozzátette: a Citaro 2 Budapesttől kapta eddigi legnagyobb megrendelését. A Mercedes Citaro kétajtós bemutató darabja az adventi időszakban a Szent István Bazilika előtti téren áll, kívül és belül is bárki megtekintheti.

Forrás: MTI, Vezess.hu