Keréknyomás-ellenőrzés az abroncson belül

Continental ContiPressureCheck

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2012.09.22. 12.09

A kerekenkénti nyomásellenőrzést eddig a szelepekre és a felnire szerelt eszközökkel lehetett megvalósítani, mely eszközöket a hó, a sár és egyéb fizikai behatások gyakran károsították. Az IAA-n a Continental által bemutatott rendszer az abroncs belsejébe kerül és ugyanúgy áthelyezhető, mint külső társai.

A járműiparban jelenleg kétféle keréknyomás-ellenőrző rendszert alkalmaznak. Az egyik a kerekek forgási sebességének, ezáltal azok kerületének összehasonlításából következtet egy esetleges defektre. Ezen rendszer hátránya, hogy kialakításánál fogva csak nagyobb eltérést képes biztonsággal jelezni, ezért a defekttűrő abroncsoknál egész nagy nyomáskülönbségre is csak nehezen reagál, miközben az azonos tengelyen lévő kettős defektet jó eséllyel észre sem veszi.

A kerekenként elhelyezett nyomásérzékelők költségesebbek ugyan, mint a számított értékkel dolgozó rendszerek, mivel szerelésnél oda kell figyelni a szelepre vagy a szelepbe épített érzékelő óvatos kezelésére, valamint több garnitúra abroncs esetén újabb készlet érzékelőre van szükség, mégis a hatékony baleset-megelőzéshez és abroncsvédelemhez ilyen a költségesebb megoldásra van szükség. A Continental most bemutatott ContiPressureCheck (CPC) rendszerének érzékelői azonban nem a kerék külsejére, hanem a gumiabroncsok belsejébe kerülnek, ezáltal többletinformációhoz juthatnak, valamint az érzékelők sérülésének veszélye is jelentősen csökkenthető.

Continental ContiPressureCheck

Ezeket a fém 200-asnál nem nagyobb, körülbelül egy centiméter vastag, gumiba ágyazott kis eszközöket ragasztással rögzítik az abroncs belső falára, ahol folyamatosan mérik a gumiban lévő nyomást úgy, hogy közben a működésükhöz szükséges energiát piezoelektromos elven a jármű mozgási energiájából nyerik. A folyamatos és pontos helyzetértékelésből pedig következik, hogy egy lassú defektről is idejében értesülhet a kamion sofőrje a vezetőfülkében elhelyezett információs kijelzőn keresztül, miáltal elkerülhetőek a későbbi, nagyobb problémák, valamint megnövelhető a gumiabroncsok élettartama is.

Herbert Mensching

A szakértő elmondása szerint a német utakon futó haszongépjárművek 12%-a alacsonyabb légnyomású abroncsokkal közlekedik mint az előírt, ami magasabb gördülési ellenállást eredményez, valamint fokozott üzemanyag-fogyasztással és károsanyag-kibocsátással jár. Valójában már az optimálistól kismértékben eltérő légnyomás is növeli az abroncs deformációját, ami alacsonyabb értéknél túlmelegedéshez és élettartam csökkenéshez vezet,túl magas abroncsnyomás esetén pedig rendellenes kopást, ezáltal szintén rövidebb élettartamot eredményez.

A CPC azonban nem csak az abroncsokban lévő nyomást, hanem azok hőmérsékletét is figyeli, ami egy külső egységgel csak az abroncs pereme alá helyezett, nehézkesen szerelhető eszközzel lenne lehetséges. Ezen többletinformáció birtokában képes a rendszer a tűzveszélyre, valamint további hibákra is figyelmeztetni a jármű vezetőjét, amivel a rakománytüzek és durrdefektek jelentős része megelőzhető.

Az adatfeldolgozó egység figyelemmel követi a szenzorok által küldött légnyomás- és abroncshőmérséklet-adatokat, majd a mért értékeket megjeleníti a vezetőfülkében. A sofőr beállíthatja az elvárt guminyomásokat, valamint folyamatosan figyelemmel kísérheti az abroncsok állapotát. A CPC azonnal figyelmeztet, ha a beállított értékekhez képest bármilyen eltérés mutatkozik, vagy ha hirtelen légnyomásvesztést érzékel valamelyik abroncsban.

Continental ContiPressureCheck-szett

A ContiPressureCheck-szett tartalmazza a jeladókat, a vevőegységet és a kommunikációs rendszert. A CPC felszerelése gyors és egyszerű, miközben egy szenzor életciklusa során a kerékcseréket követően több gumiabroncsban is felhasználható a szenzorban található akkumulátor élettartamának figyelembevételével, mely körülbelül 6 év vagy 600000 kilométer, azaz jelentősen több, mint egy abroncs átlagos élettartama. A ContiPressureCheck 2013 őszétől lesz elérhető az európai piacokon, elsőként Németországban, Lengyelországban, a Benelux államokban és Törökországban, később pedig hazánkban is, ahol jól illeszkedik majd a Continental Magyarországon is bevezetett és korábban már általunk is bemutatott Conti 360 szolgáltatásához, mivel a rendszer használata megkönnyíti és meggyorsítja az időszakos ellenőrzések folyamatát, valamint jelentősen csökkenti az ekkor feltárt, régebb óta fennálló hibák mennyiségét.

Kommentek

F1: Button poénkodva örül a 9. helynek

Jenson Button bejutott a McLarennel a Q3-ba, felszabadultan nyilatkozott a maláj időmérő után.

Ha vannak gyerekeid, ne nézd meg ezt a kocsit!

Ma már nem meglepő, hogy a halottaskocsik is készülnek luxusautókból. Elkészült világ első Teslán alapuló járgánya.

F1: Újabb szigorítás az időmérőn

A Nemzetközi Automobil Szövetség a korábbi incidensek fényében a Maláj Nagydíj időmérője előtt pontosított, szigorított a sárga zászlókra vonatkozó irányelveken.

F1: A Red Bull azt hitte, simán kikap a Ferraritól

A Red Bull nem számított arra, hogy a Maláj Nagydíj időmérőjén sikerül megelőznie a Ferrarit.

F1: Vettel a harmadik helyre számított

A Ferrarit meglepte a Red Bull időmérős tempója Malajziában, Sebastian Vettel a harmadik helyre pályázott.

Hamilton: Gyorsabb is lehettem volna!

Lewis Hamilton faarccal értékelte a Maláj Nagydíjon megszerzett pole-ját, úgy érezte, gyorsabb is lehetett volna. Nico Rosbergnél elcsúszhatott egy beállítás.

F1: Rosberg nem bírta, Hamiltoné a szepangi pole

A Forma-1-es Maláj Nagydíj időmérőjén Nico Rosberg egyszerűen nem volt ez szinten Lewis Hamiltonnal, az angol lazán hozta a pole-t. A Red Bullok elverték a Ferrarikat.

Olcsón árul autókat az állam

Korábbi rendőrautók és rendőrmotorok is elárvereznek a rendőrség megbízásából szervezett árverésen. Megkímélt, garázsban tartott női tulajdonostól való járműveket itt ne keress.

Maybach szörny gigászi orral

A Párizsi Autószalon egyik legértelmetlenebb, de legnagyszerűbb autója a Maybach Vision 6

Vége a sorban állásnak ezzel a megoldással

Az autóknál már alkalmazott távolságtartó ás sávtartó rendszereket épített székekbe a Nissan, azért, hogy megszüntesse a sorban állást.

F1: Verstappen is elverte Rosberget

A Forma-1-es Maláj Nagydíj utolsó szabadedzésen Lewis Hamilton mellett a Red Bull-os Max Verstappen is megelőzte a bajnoki éllovas Nico Rosberget.

Ez történik, ha Fiat-vezér nyúl BMW-hez

Különleges fényezéssel tartja a figyelem középpontjában elektromos úttörőit a BMW. Egy Agnelli-unoka volt az elkövető.