Keréknyomás-ellenőrzés az abroncson belül

Continental ContiPressureCheck

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2012.09.22. 12.00

A kerekenkénti nyomásellenőrzést eddig a szelepekre és a felnire szerelt eszközökkel lehetett megvalósítani, mely eszközöket a hó, a sár és egyéb fizikai behatások gyakran károsították. Az IAA-n a Continental által bemutatott rendszer az abroncs belsejébe kerül és ugyanúgy áthelyezhető, mint külső társai.

A járműiparban jelenleg kétféle keréknyomás-ellenőrző rendszert alkalmaznak. Az egyik a kerekek forgási sebességének, ezáltal azok kerületének összehasonlításából következtet egy esetleges defektre. Ezen rendszer hátránya, hogy kialakításánál fogva csak nagyobb eltérést képes biztonsággal jelezni, ezért a defekttűrő abroncsoknál egész nagy nyomáskülönbségre is csak nehezen reagál, miközben az azonos tengelyen lévő kettős defektet jó eséllyel észre sem veszi.

A kerekenként elhelyezett nyomásérzékelők költségesebbek ugyan, mint a számított értékkel dolgozó rendszerek, mivel szerelésnél oda kell figyelni a szelepre vagy a szelepbe épített érzékelő óvatos kezelésére, valamint több garnitúra abroncs esetén újabb készlet érzékelőre van szükség, mégis a hatékony baleset-megelőzéshez és abroncsvédelemhez ilyen a költségesebb megoldásra van szükség. A Continental most bemutatott ContiPressureCheck (CPC) rendszerének érzékelői azonban nem a kerék külsejére, hanem a gumiabroncsok belsejébe kerülnek, ezáltal többletinformációhoz juthatnak, valamint az érzékelők sérülésének veszélye is jelentősen csökkenthető.

Continental ContiPressureCheck

Ezeket a fém 200-asnál nem nagyobb, körülbelül egy centiméter vastag, gumiba ágyazott kis eszközöket ragasztással rögzítik az abroncs belső falára, ahol folyamatosan mérik a gumiban lévő nyomást úgy, hogy közben a működésükhöz szükséges energiát piezoelektromos elven a jármű mozgási energiájából nyerik. A folyamatos és pontos helyzetértékelésből pedig következik, hogy egy lassú defektről is idejében értesülhet a kamion sofőrje a vezetőfülkében elhelyezett információs kijelzőn keresztül, miáltal elkerülhetőek a későbbi, nagyobb problémák, valamint megnövelhető a gumiabroncsok élettartama is.

Herbert Mensching

A szakértő elmondása szerint a német utakon futó haszongépjárművek 12%-a alacsonyabb légnyomású abroncsokkal közlekedik mint az előírt, ami magasabb gördülési ellenállást eredményez, valamint fokozott üzemanyag-fogyasztással és károsanyag-kibocsátással jár. Valójában már az optimálistól kismértékben eltérő légnyomás is növeli az abroncs deformációját, ami alacsonyabb értéknél túlmelegedéshez és élettartam csökkenéshez vezet,túl magas abroncsnyomás esetén pedig rendellenes kopást, ezáltal szintén rövidebb élettartamot eredményez.

A CPC azonban nem csak az abroncsokban lévő nyomást, hanem azok hőmérsékletét is figyeli, ami egy külső egységgel csak az abroncs pereme alá helyezett, nehézkesen szerelhető eszközzel lenne lehetséges. Ezen többletinformáció birtokában képes a rendszer a tűzveszélyre, valamint további hibákra is figyelmeztetni a jármű vezetőjét, amivel a rakománytüzek és durrdefektek jelentős része megelőzhető.

Az adatfeldolgozó egység figyelemmel követi a szenzorok által küldött légnyomás- és abroncshőmérséklet-adatokat, majd a mért értékeket megjeleníti a vezetőfülkében. A sofőr beállíthatja az elvárt guminyomásokat, valamint folyamatosan figyelemmel kísérheti az abroncsok állapotát. A CPC azonnal figyelmeztet, ha a beállított értékekhez képest bármilyen eltérés mutatkozik, vagy ha hirtelen légnyomásvesztést érzékel valamelyik abroncsban.

Continental ContiPressureCheck-szett

A ContiPressureCheck-szett tartalmazza a jeladókat, a vevőegységet és a kommunikációs rendszert. A CPC felszerelése gyors és egyszerű, miközben egy szenzor életciklusa során a kerékcseréket követően több gumiabroncsban is felhasználható a szenzorban található akkumulátor élettartamának figyelembevételével, mely körülbelül 6 év vagy 600000 kilométer, azaz jelentősen több, mint egy abroncs átlagos élettartama. A ContiPressureCheck 2013 őszétől lesz elérhető az európai piacokon, elsőként Németországban, Lengyelországban, a Benelux államokban és Törökországban, később pedig hazánkban is, ahol jól illeszkedik majd a Continental Magyarországon is bevezetett és korábban már általunk is bemutatott Conti 360 szolgáltatásához, mivel a rendszer használata megkönnyíti és meggyorsítja az időszakos ellenőrzések folyamatát, valamint jelentősen csökkenti az ekkor feltárt, régebb óta fennálló hibák mennyiségét.

Kommentek

Milyen lesz idén az F1? A Red Bull videón mutatja meg

Egy igazi F1-rajongónak ugyan nem lesz újdonság, de megnézésre azért érdemes a Red Bull animációs videója, amelybe az autók idei változásait tekinthetjük át.

F1: “Első nap az iskolában” – videó

Videós összeállítás Valtteri Bottas első napjáról a Mercedes központjában

F1: Magnussent nem érdekli a renault-s beszólás

A Renault-tól a Haashoz igazolt Kevin Magnussen nem vette magára, hogy az előző csapata főnöke megkérdőjelezte a munkamorálját.

Ezért nincs itthon normálisan eltakarítva a hó

Egy olvasói videó kapcsán megkérdeztük a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t, hogy ugyan miért nincs normálisan letakarítva a hó az utakról. Megkaptuk a választ.

Több téren is tökéletesebb az idei Lexus IS

Az idei évre frissülő Lexus IS átgondoltabb külsővel, javított kezelőfelülettel, átfésült futóművel érkezik, és most is, mint mindig, a német konkurencia babérjaira tör.

Nyolcmillióért szerelt fel tűzoltókat a Mercedes

Nyolc millió forint értékű adománnyal támogatja a Mercedes-gyár a megyei tűzoltószövetséget.

Részegen vezette a Ferrarit, borítékolható volt az eredmény

Egy texasi fiatalember talán azt hihette, csak pickupjának tolja csutkarészegen, de sajnos egy Ferrariban ült.

Nem készül több a világ leggyorsabb autójából

A Hennessey lezárt egy korszakot, elkészítették az utolsó Venom GT-t. Jöhet az újabb projekt.

F1: Ezért mellőzte Wehrleint a Mercedes

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azért nem Pascal Wehrleint ültette Nico Rosberg helyére, mert nem akarta tönkretenni a fiatal pilóta karrierjét.

“Feltámad a Trabant, 1,4 millióba fog kerülni!”

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a közösségi hálókon, és egyre több oldal hiteles állításként veszi át, pedig csak nyomokban igaz.

F1: Maldonado várta a mercis lepattanót

A korábbi Williams- és Lotus-pilóta balesetkirály, Pastor Maldonado abban reménykedett, hogy Nico Rosberg visszavonulása visszatérési lehetőséget nyit számára a Forma-1-ben.

F1: 2017-ben is a tavalyi autóval indulna a sereghajtó

Az összeomlás szélén táncoló Manor-csapat kérvényezte a Nemzetközi Automobil Szövetségnél, hogy a tavalyi modellel vághasson neki a 2017-es idénynek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.