Keréknyomás-ellenőrzés az abroncson belül

Continental ContiPressureCheck

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2012.09.22. 12.00

A kerekenkénti nyomásellenőrzést eddig a szelepekre és a felnire szerelt eszközökkel lehetett megvalósítani, mely eszközöket a hó, a sár és egyéb fizikai behatások gyakran károsították. Az IAA-n a Continental által bemutatott rendszer az abroncs belsejébe kerül és ugyanúgy áthelyezhető, mint külső társai.

A járműiparban jelenleg kétféle keréknyomás-ellenőrző rendszert alkalmaznak. Az egyik a kerekek forgási sebességének, ezáltal azok kerületének összehasonlításából következtet egy esetleges defektre. Ezen rendszer hátránya, hogy kialakításánál fogva csak nagyobb eltérést képes biztonsággal jelezni, ezért a defekttűrő abroncsoknál egész nagy nyomáskülönbségre is csak nehezen reagál, miközben az azonos tengelyen lévő kettős defektet jó eséllyel észre sem veszi.

A kerekenként elhelyezett nyomásérzékelők költségesebbek ugyan, mint a számított értékkel dolgozó rendszerek, mivel szerelésnél oda kell figyelni a szelepre vagy a szelepbe épített érzékelő óvatos kezelésére, valamint több garnitúra abroncs esetén újabb készlet érzékelőre van szükség, mégis a hatékony baleset-megelőzéshez és abroncsvédelemhez ilyen a költségesebb megoldásra van szükség. A Continental most bemutatott ContiPressureCheck (CPC) rendszerének érzékelői azonban nem a kerék külsejére, hanem a gumiabroncsok belsejébe kerülnek, ezáltal többletinformációhoz juthatnak, valamint az érzékelők sérülésének veszélye is jelentősen csökkenthető.

Continental ContiPressureCheck

Ezeket a fém 200-asnál nem nagyobb, körülbelül egy centiméter vastag, gumiba ágyazott kis eszközöket ragasztással rögzítik az abroncs belső falára, ahol folyamatosan mérik a gumiban lévő nyomást úgy, hogy közben a működésükhöz szükséges energiát piezoelektromos elven a jármű mozgási energiájából nyerik. A folyamatos és pontos helyzetértékelésből pedig következik, hogy egy lassú defektről is idejében értesülhet a kamion sofőrje a vezetőfülkében elhelyezett információs kijelzőn keresztül, miáltal elkerülhetőek a későbbi, nagyobb problémák, valamint megnövelhető a gumiabroncsok élettartama is.

Herbert Mensching

A szakértő elmondása szerint a német utakon futó haszongépjárművek 12%-a alacsonyabb légnyomású abroncsokkal közlekedik mint az előírt, ami magasabb gördülési ellenállást eredményez, valamint fokozott üzemanyag-fogyasztással és károsanyag-kibocsátással jár. Valójában már az optimálistól kismértékben eltérő légnyomás is növeli az abroncs deformációját, ami alacsonyabb értéknél túlmelegedéshez és élettartam csökkenéshez vezet,túl magas abroncsnyomás esetén pedig rendellenes kopást, ezáltal szintén rövidebb élettartamot eredményez.

A CPC azonban nem csak az abroncsokban lévő nyomást, hanem azok hőmérsékletét is figyeli, ami egy külső egységgel csak az abroncs pereme alá helyezett, nehézkesen szerelhető eszközzel lenne lehetséges. Ezen többletinformáció birtokában képes a rendszer a tűzveszélyre, valamint további hibákra is figyelmeztetni a jármű vezetőjét, amivel a rakománytüzek és durrdefektek jelentős része megelőzhető.

Az adatfeldolgozó egység figyelemmel követi a szenzorok által küldött légnyomás- és abroncshőmérséklet-adatokat, majd a mért értékeket megjeleníti a vezetőfülkében. A sofőr beállíthatja az elvárt guminyomásokat, valamint folyamatosan figyelemmel kísérheti az abroncsok állapotát. A CPC azonnal figyelmeztet, ha a beállított értékekhez képest bármilyen eltérés mutatkozik, vagy ha hirtelen légnyomásvesztést érzékel valamelyik abroncsban.

Continental ContiPressureCheck-szett

A ContiPressureCheck-szett tartalmazza a jeladókat, a vevőegységet és a kommunikációs rendszert. A CPC felszerelése gyors és egyszerű, miközben egy szenzor életciklusa során a kerékcseréket követően több gumiabroncsban is felhasználható a szenzorban található akkumulátor élettartamának figyelembevételével, mely körülbelül 6 év vagy 600000 kilométer, azaz jelentősen több, mint egy abroncs átlagos élettartama. A ContiPressureCheck 2013 őszétől lesz elérhető az európai piacokon, elsőként Németországban, Lengyelországban, a Benelux államokban és Törökországban, később pedig hazánkban is, ahol jól illeszkedik majd a Continental Magyarországon is bevezetett és korábban már általunk is bemutatott Conti 360 szolgáltatásához, mivel a rendszer használata megkönnyíti és meggyorsítja az időszakos ellenőrzések folyamatát, valamint jelentősen csökkenti az ekkor feltárt, régebb óta fennálló hibák mennyiségét.

Kommentek

F1: 95 százalékban új a Renault motorja

Nem csak a Honda, a Renault is szinte teljesen új erőforrást épített a 2017-es Forma-1-es idényre. Az év végére szeretnék beérni a Mercedest.

Ennyit költhetsz a legnépszerűbb használt autóra, ha elromlik

Már jó néhány éve Hármas BMW-ből kerül a legtöbb Magyarországra, ha külföldről behozott használt autókról beszélünk, ezen belül is az E46-os sorozat a legnépszerűbb választás. Nézzük meg, hogy mennyibe kerülnek a legdrágább alkatrészek ehhez a modellhez.

Újabb autógyártót kebelezne be a PSA

A malajziai Proton autógyár megvásárlása iránt is érdeklődik az Opel leendő új tulajdonosa, a PSA Peugeot-Citroën konszern.

Őszinte cetli figyelmezteti az autósokat Budapesten

Az üzenet egyértelmű, aki mégis oda parkol, az vessen magára.

Végzetes SMS-ek és Facebook-üzenetek

Tudjátok, min múlhat, hogy az egész család meghal a kamion pótkocsija alatt vagy sikerül megmenekülni? Én már igen: egy-két tizedmásodpercnyi kihagyáson és a kicsit mélyebbre nyomott gázpedálon.

Nekimegy a Škoda Octaviának a Hyundai i30 kombi

Minden modern kényelmi és biztonsági vezetőtámogató funkcióval rendelkezik, emellett a szegmens egyik legnagyobb csomagtartóját kínálja a Hyundai i30 kombi.

Range Rover Velar: feljebb lép a Land Rover

Új, előzmények nélküli modellt vezet be a Land Rover. Egyelőre alig mutatnak meg belőle valamit

F1: Te jó ég, mit neveztek el Bottasról!

A Mercedes új pilótája, Valtteri Bottas bemutatta a Bottas-Burgert, amit róla neveztek el egy büfében.

Fejek hullanak az Audinál

Négy mérnököt is kirúgtak a dízelfejlesztő részlegről. A dízelbotrány miatt vált nem kívánatossá a jelenlétük.

Aston Martin Vantage S Red Bull Racing Edition

Az Aston Martin és a Red Bull Racing közötti együttműködés örömére limitált szériát adtak ki a Vantage modellcsaládból.

F1: A Red Bull is kukázná az állítható szárnyat

A Red Bull támogatja azokat a törekvéseket, amelyek száműznék a Forma-1-ből a DRS-t.

Fekete-sárga a Renault új Forma-1-ese

Kedd délután Londonban a Renault leleplezte új, 2017-es Forma-1-es autóját. Színében, formájában is sokat változott a tavalyi modellhez képest.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.