Teherautóval a belvárosban

Teszt: Ford Ranger 2.2 TDCI Limited

Szerző: Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2012.09.20. 16.00

Felzúg a dízel, centikre suhanok a parkoló autóktól, rettegő tekinteteket látok a visszapillantókban, és még a buszon utazókra is szó szerint lenézek. Mi értelme egy luxusteherautónak látszó monstrummal flangálni a belvárosban?

Tanyasi csávó a városban

Ordenáré nagy amerikás hűtőrács

Ordenáré nagy amerikás hűtőrács


Mély zúgással kel életre a dízelmotor, legalább egy hathengeresé ez a hang. Egyes fokozatba kisérem a botváltót, kissé darabosan megindulok, majd eljutok az első szűk belvárosi sarokig, ahol kanyarodáskor majdnem elhúzom a sarokhoz legközelebb parkoló autó farát. Nem veszem el, már megszoktam az ide nem illő méretet, és különben is rém kellemetlen lenne egy ilyen macsó szerkezettel lassítani, mert éppen összeszűkült kissé az út. Meglehetősen nehezen indul a reggel, megállnék egy kávéra néhány utcával odébb, de a laptop, az edzőcucc és még ki tudja mi, ott figyel a lábtérben. Zárható csomagtér híján mindent az utastérbe kell bedobálni, lassan kezd eluralkodni a káosz, rá kellene venni magam a takarításra. Nem állok meg, félek, hogy feltörik az autót, amíg szürcsölöm a kávét, egy hete a Janinak is kilopták a laptopját, amikor épp csak beszaladt 5 percre a bankba.

80 centi mélységig tud vízbe gázolni. Kukoricába bármedidg

Hajtok hát tovább, kezd bemelegedni a dízel. Én is ébredezem, de az autó még iszonyat darabos, minden váltásnál rángat. Pár nap után rájövök, nem velem van a baj, hanem hogy egy teherautóban ülök. Előbb fel kéne engedni a kuplungot, aztán gázt adni, ha teljesen sima átmenetet szeretnék, máshogy nem nagyon megy. A kuplung csúsztatását valamiért nem szereti ez a szörny. A piros lámpánál beáll mellém egy BKV busz, lenézek az utasokra a pilótaszemüvegem mögül, aztán “kilövök”, hadd irigykedjenek. Olyan magasan ülök, hogy látom az eddig óriásinak tűnő Nissan Navara tetejét is, mintha minden pick up egy számmal kisebbnek tűnne a Rangernél. Ez nagyon teszik.

Kétzónás klíma az alap a Limited kivitelben

Kétzónás klíma az alap a Limited kivitelben


Megérkeztem a mélygarázs elé, ahol éppen csak be tudok úgy kanyarodni, hogy ne kenjem fel az amúgy színre fújt metál kék lökhárítót a falra. A garázsban a tetőantenna végig súrolja a plafont, de még épp elférek, nincs itt semmi gond. Ráállok egy oszlopra, ahogy csak bírok, és mivel elég korán jöttem, még ki tudok szállni anélkül, hogy nekivágnám a kétajtós szekrény méretű ajtót a mellettem parkoló kollégának. Az autó orra is kilóg rendesen, mert nem akarom, hogy a mögöttem lévő helyét foglaljam el félig. Kizuhanok a bőrülésből a földre, irány a lift és az iroda. Közben észreveszem, hogy platót teledobálta szeméttel valami ökör éjszaka, de nem mászok fel ingben, így marad, ott ahol van. Este újra találkozunk, addig pá-pá Ford Ranger.


Bringát, quadot  vagy legalább terepet

A plató vége nem hajlik lejjebb, de legalább masszív

A plató vége nem hajlik lejjebb, de legalább masszív


Eljött a munkaidő vége,  péntek is van, ki kéne menni terepezni a hétvégén, jön az isteni szikra. Vagy legalább feldobni egy bringát hátra, mert az olyan jól mutatna. Elég lusta vagyok, allergiaszezon is van, inkább próbálok szerezni egy quados ismerőst. Ajánlgatom a platót neki, de nem hatja meg, ugrott a mókázás.  Amúgy gyakorlatilag érintetlen még a raktér borítása, csak poénból dobtam fel egy ruhásszatyrot egyszer, meg a földúton felszálltak a gyerekek, persze azt is én ajánlottam nekik. De azt legalább élvezték, mert a merev tengelynek és a laprugónak hála pattog a Ranger fara rendesen. Nem túl kényelmes, de egy idő után már vicces, ahogy fékezés nélkül áthajtok vele a fekvőrendőrön, és közben akkorát zuhanok lefelé jövet, mint a vidámparkban a szabadesés szimulátoron. Valamiért jó érzés ez a robusztusság, persze kell néhány nap, amíg élvezni kezdem ezt a darabos vezetést.

Személyautós kényelmet ígértek, ezzel azért kicsit becsaptak. Az 1100 kilóig terhelhető plató, és az állítólag 1 millió kilométeres durva tesztkörülmény viszont örömmel töltenek el. “Fel sem lehetne robbantani” érzésem van, amikor benne ülök, és simán ráakaszthatnék egy közel 3.5 tonnás vontatmányt is, feltéve, ha lenne ilyenem, és ha lenne rajta vonóhorog. De nincs.

A számok nem hazudnak

A számok nem hazudnak


A négykerék-hajtás is megnyugtató, ott van egy csúnyácska kis forgókapcsoló a váltó mögött. Van sima összkerék, és van felező is. Sose kapcsoltam még be egyiket sem, a földúton csapatáshoz pont semmi szükség rá. Amúgy a többi kapcsoló is pont ilyen igénytelen műanyagból készült, pont olyan mint egy kínai vízipisztoly tapintásra. Az összhatás mégis kellemes, úgy hogy közben iszonyatosan robusztus.
Közben kiderült, hogy a dízel négyhengeres, de a 2.2 TDCI feliratból azért ezt sejteni lehetett volna. Egy darabig így is paráztam, hogy lezabálja majd a gatyám, de nem. Állítólag a légellenállása is jó ennek a kéttonnás téglának, de az biztos, hogy 9 liter körül megállt vegyesben, úgy hogy nem játszottam spórolásra. A tankja óriási, simán mentem vele 800 kilométert, amíg először megálltam tankolni.

Közelről egész bartáságosnak tűnik

A 150 lóerő és a 375 newtonméter simán gyorsít 140-re autópályán, ilyenkor nem pörög sokat, és a kerékzúgás, és a szélzaj mértéke is minimális. Utazóautónak sem rossz a Ranger, ez egy nagy piros pont neki. A magas üléspozícióból minden helyzetben jól kilátok, ez nagyon kényelmes és rendkívül könnyű megszokni. Kezdenek is félni tőlem egyre többen, amikor személyautós tempóban használom a Rangert. Az autósok ettől már idegesek lesznek, nem szeretik, ha egy baromi nagy hűtőrács látszik a visszapillantójukban. Ez sajnálatos, de a Limited felszereltséggel járó bőrülés, tolatókamera, kétzónás klíma, esőérzékelős ablaktörlő és a 17 colos felnik azt a hangulatot adják, mintha egy személyautóban ülnék, és a benga nagy méretet is gyorsan megszoktam. A szögletes forma miatt könnyebb átlátni valahogy ezt a bálnát, egész megszerettem.

Már csak az a kérdés, mi értelme ennek a luxus teherautónak belvárosi használatban. Nem szépítem, gyakorlatilag semmi. De akinek a méret a lényeg, az megérti majd miért jó a Rangerrel centizni egy egyirányú utcában, és szeretni fogja azt annak minden egyszerűségével együtt. És a végén még felcsap építési vállalkozónak, úgy legalább visszaigényelhető majdnem 2 millió áfa.

Kommentek

  • papalaci

    Na ez már majdnem autó…Azt azért szabadjon megjegyeznem, hogy egy igazi “teherautó” nem műanyag lökhárítóval van szerelve :-)
    Persze az általában használt pick up-okhoz képest valóban erős és nagy, de egyébként beleillik a sorba. Mondjuk a házon belüli rangsorban sem az élen halad a Ranger, gondoljunk csak az F150 vagy 350-re.
    Az ára meg olyan, hogy valószínűleg éppen azok nem fogják tudni megvenni, akik valóban tudnának használni egy 4×4-est.

  • kellervin

    Szerintem a legvagányabb pick-up, amit eddig (jönni fog a chevy colorado is hamarosan) csináltak európai piacra. Kár, hogy a menetdinamikáról nem írtál semmit. Egyetlen hibája egyenlőre, hogy nincs zárt felépítmény a platóra. Úgy tudtam, hogy az F-150-el egy padlón van. Az ára pontosan ott van, ahol az összes többié, egyedül talán a D-max-ot kapni olcsóbban…

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

Peugeot Instinct: nagy szájú GT-tanulmány

Kiszivárgott a Peugeot új tanulmányautójának egy fotója. Az impozáns gran turismo minden valószínűség szerint elektromos hajtást kapott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.