Ha nem is alapjaiban, mégis jelentősen átalakult a DAF már igen jól ismert, legnagyobb kamionja, amit tegnap délben a hannoveri IAA haszonjármű-szakkiállításon leplezett le a gyártó. Hosszú sajtótájékoztató előzte meg a bemutatót, mialatt a hoszteszek féltve takargatták a tájékoztató mappákat, nehogy valaki idő előtt megláthassa az új XF-et. Aztán persze eljött a pillanat, mikor először a falra vetítve, majd élőben is közszemlére kerültek az új nyergesvontatók, a kiállítás egyik kedvenc színében, narancssárgában pompázva.

Új DAF XF az IAA-n

Az új XF-ről a kollégákkal beszélgetve megoszlottak a vélemények: van akit elfordított fejjel, szeme sarkából hirtelen odapillantva Actros-ra emlékeztet, van aki pedig az alapvető változásokat hiányolja. Mégis mindnyájan egyet értettünk abban, hogy jót tesz a DAF kínálatának ez a megújulás. A régi XF formavilága ugyanis kissé már lemaradt a versenytársakétól, ami sokszor a jóárusítás kulcsa volt, ám hosszú távon mégsem fenntartható állapot. Így most átformázott homlokfallal, felfrissült belső térrel és továbbfejlesztett műszaki tartalommal próbál a fuvarozók kedvence maradni az XF.

Új DAF XF az IAA-n

A legfeltűnőbb változás természetesen a hűtőmaszk, melynek sziluettje ugyan emlékeztet az előző változat formáira, kialakítása azonban jóval markánsabb, hangsúlyosabb lett. Emellett talán a fényszórókon dolgoztak hosszabban a formatervezők, amik így immár a Super Space Cab tetőspoilerbe integrált távfényinek dizájnjához illeszkednek. A többi formai megoldás igazából csak a korábbi fülke új összetevőinek integrálását célozza, ám ezzel együtt is jó benyomást tesz az emberre az új XF.

Új DAF XF az IAA-n

Ami pedig a konkrét változtatásokat illeti: a DAF feliratot, a notebook gyártóktól lesve, a minőség érzését sugalló, valódi alumínium lapra nyomták, miközben a fényszórókba oldalanként négyledes nappali menetfény került, amihez opcióban ledes fényszóró is rendelhető lesz. A ködlámpák kanyarfényszoróként is szolgálnak, melyeket a műanyag burkolat alatt rejtőző galvanizált acél lökhárítókhoz erősítettek.

Új DAF XF az IAA-n

A légáramlás optimalizálásával elvileg nem csak a fülke légellenállása csökken, hanem a sár és bogarak felcsapódásának lehetősége is, ami a kamion tisztán tartását nagyban segíti. Kifejezetten figyelmet fordítottak arra, hogy a légterelők úgy irányítsák a levegő áramlását, hogy a kilincsek a lehető legtovább tiszták maradjanak. A három fülkeváltozatból kettőnél a lépcsők is burkolatot kapnak, ami szintén az elkoszolódás megelőzését szolgálja. A DAF XF a mostani megújulással nőtt végre a megengedett maximális szélességűre, 255 cm-esre, így az oldalburkolat is átalakult a fentebb leírt céloknak megfelelően. A Space Cab tetőspoilerje 25 kg-mal könnyebb lett, miközben opcióként rendelhető egy állítórendszer is hozzá, mellyel könnyen a pótkocsihoz igazítható a magassága.

Új DAF XF az IAA-n

A megnövekedett hűtőrendszer miatt a fülke padlója három centivel magasabbra került, így a földtől mérve 147 cm magasra kell felmászni a beszálláshoz, melyben három alumínium lépcső segít. A viszonylag alacsony padlószintnek köszönhetően a legnagyobb fülke, a Super Space Cab belső terének magassága 225 cm, ami még lehetővé teszi, hogy a 4 méteres maximális magasságba a tetőn elhelyezett légkürt és sárga villogó is beleférjen, akár a nagyobb méretű, nagyobb teherbíró képességű első abroncsokkal szerelt vontatónál is.

Új DAF XF az IAA-n

A Super Space Cab belső tere 12,6 m3-es lett, miközben rekeszei, szekrényei teljes tárolókapacitása közel 1000 liter, amibe a szélvédő és a felső ágy fölötti szekrények mellett a 675 literes, alsó ágy alatti tároló is beletartozik. Ez utóbbi területen kaphatnak helyet a 65 literes fiókok, vagy a 42 literes hűtő is, miközben az új ülések a korábbinál magasabb komfortszintet biztosítanak. Emellett új formájú kormánykerék és átdolgozott műszeregység is került az XF-be, mely színes TFT-kijelzőt is kapott. A könnyebben felismerhető kapcsolókat újracsoportosították a műszerfalon, valamint két pohártartót is került a vezető mellé. Az ajtók belsejét is újragondolták a tervezők, melyet alumíniumkeretes betétekkel színesítettek. Apró figyelmesség még a napfényroló rúdjára szerelt elfordítható napellenző, ami a roló és az A-oszlop közti területet igyekszik árnyékolni.

Az eddig említett külső és belső fejlesztéseken kívül az alváz környékén is történtek változások. A Paccar Amszterdamban bemutatott Euro 6-os, 12,9 literes, MX-13-as motorja 410, 460 és 510 lóerőt teljesít az XF-ben, 2000-től 2500 Nm-ig terjedő nyomatékszint mellett. Az MX-13-as motorok szervízciklusa 150 000 km, tervezett élettartamuk pedig 1,6 millió kilométer lesz. A hajtásról 12- vagy 16-sebességes ZF automatizált fokozatváltó gondoskodik, mely a mai elvárásoknak megfelelően rendelkezik EcoRoll kigurító és FastShift váltást gyorsító funkcióval. Új hátsó híd is segíti a fogyasztás csökkentését, melynek hosszabb végáttétele alacsonyabb fordulatszámokat biztosít.

A szintén opciós, könnyített hátsó híd 44 tonna terhelés és 2300 Nm maximális nyomaték elviselésére képes, ám ezzel további hasznos tömeg nyerhető, míg a futómű átalakításával a súlycsökkentés mellett a stabilitást és a vezetési komfortot is igyekeztek növelni a tervezők. Mindezeknek köszönhetően az új Euro 6-os XF 4×2 nyergesvontató csupán 90 kg-mal lett nehezebb egy ugyanilyen kivitelű, Euro 5-ös XF105-nél. A fülke alá helyezett, alapból 90, opcióként 140 literes AdBlue tank, valamint a váz végében helyet kapó akkumulátorok a jobb helykihasználást szolgálják, így akár 1500 liternyi gázolajtartály is elhelyezhető a váz két oldalán, amivel lehetővé válik az olcsóbb tankolási lehetőségek kihasználása.

DAF XF gyári fotó

Mindezzel megújult, de jelentősen nem változott a DAF XF. Épp csak annyi történt, amire a formára is érzékeny vevőknek szükségük van, továbbá amit az Euro 6-os hajtásrendszerekre történő átállás megkövetelt. Az új XF-fel talán biztosítható lesz a DAF hazai sikerének fenntartása, melyet gyakran árfekvésének köszönhetett. Jövőre majd meglátjuk.