A ZF a szeptemberi IAA haszonjármű-szakkiállításon mutatja be új moduláris váltórendszerét. Az TraXon fantázianevű alapváltó a jól ismert AS Tronic-nál átlagosan 6 dB-lel csöndesebben működik, köszönhetően az újratervezett fogaskerekeknek, a váltóháznak és az integrált csörgéscsillapító rendszernek. Az új váltó tervezésekor a kompakt méret megtartása volt a legfőbb cél úgy, hogy a sor- és tartományváltó, a fő fogaskerékpárok, valamint a két előtéttengely és a főtengely is elférjen a ZF legmodernebb váltóházában. Kis mérete ellenére a TraXon nyomatékátviteli képessége igen kiemelkedő. Teljesítmény-tömeg aránya a 3000 Nm feletti, általában 60 tonnás, 25,25 méter hosszú kamionokban alkalmazott motorok kiszolgálására is alkalmassá teszi.

A ZF tesztjárműve már a TraXon fokozatváltóval üzemel.

Arról, hogy a felhasználó a számára legalkalmasabb váltót rendelhesse kamionjához, a TraXon sokrétűsége gondoskodik. Kapható 12 és 16 előrementi fokozattal, Direct- és OverDrive-val szerelve, valamint a megszokott két hátrameneti fokozat mellé opcionálisan még kettő áttétel választható, amivel szinte minden körülmények közt biztosítható az optimális tolatási sebesség. Jó példa erre a gyorsabb tolatást igénylő autópálya-építkezések terepe, ahol akár több száz métert is meg kell tennie hátramenetben a teherautónak, mire megfordulásra alkalmas helyhez ér. Ez a manőver egy nagyobb sebességű hátrameneti fokozatban sokkal hatékonyabban elvégezhető. A TraXon átviteli hatékonysága DirectDrive-val szerelve eléri a 99,7 %-ot.

A TraXon alapváltó motor felé eső oldalára öt különböző kiegészítő modul szerelhető. Kerülhet ide egy- és kéttárcsás hagyományos, vagy robotizált kuplung, melyből utóbbi a nagyobb terhelhetőséget szolgálja. A gyorsabb váltások érdekében építhető a TraXon-ra duplakuplungos rendszer is, ami a gyárban a TraXon Dual nevet kapta. Ezzel lehetővé válik a különlegesen hosszú hátsó hídáttételek használata, amivel jelentősen csökkenthető a motor fordulatszáma és üzemanyag-fogyasztása a legmagasabb fokozatban. Ezzel természetesen együtt jár, hogy megnő a váltások gyakorisága, mivel a legkisebb emelkedőn is szükség lehet egy fokozatot visszakapcsolni. A duplakuplungos kialakításnak köszönhetően ez a váltás terhelés alatt, lendületvesztés nélkül történhet, ami végső soron szintén üzemanyag-megtakarításhoz vezet.

A nehézipari munkákhoz lehetőség van tárcsás kuplung helyett hidrohajtással is kiegészíteni a ZF új váltóját. A TraXon Torque nagy nyomatékátvitelt biztosít induláskor, miközben kopásmentes, alacsony fenntartási költségű megoldádást kínál a munkához. Van azonban lehetőség kevésbé konvencionális szerkezetek beépítésére is. A TraXon motor felöli végére 120 kW-os villanymotor is kerülhet, ami biztosít némi plusz hajtási energiát, miáltal hibriddé varázsolja kamionunkat. Ezzel a TraXon Hybrid nevű egységgel lehetőség nyílik a mozgási energia árammá alakítására és a start/stop funkció ellátására is.

Az új TraXon egyik speciális kiegészítője lehetőséget ad segédkihajtás kialakítására is, melyet például tűzoltóautók, mobildaruk és betonpumpák segédberendezéseinek meghajtására lehet alkalmazni. A kihajtás forgási sebességét a motor fordulatszáma befolyásolja ugyan, ezzel szemben nem függ a jármű sebességétől. A TraXon szoftvere rendelkezik egy PreVision GPS nevű rendszerrel is, ami alkalmassá teszi a domborzatfüggő váltási stratégia megválasztására, így a szabadon gurítás alkalmazására is. A ZF fejlesztőmérnökei jelenleg a TraXon piaci bevezetésén dolgoznak, ami a hannoveri kiállítás után nem sokkal várható.