Amikor egy mozgásban lévő tárgy lassul, mozgási energiája valamilyen más energiaformává alakul át. Egy jármű fékezésekor mozgási energiája ideális esetben elektromos árammá, vagy más felhasználható energiává, általában azonban a légkört fűtő hővé válik. A járműipar világában számos gyártó vizsgál olyan megoldásokat, amelyek munkára fogják a mozgási energiát ahelyett, hogy felesleges hőként elpazarolnák.

Volvo I-See

Ezen megoldások egyikét alkalmazza a Volvo I-See rendszere, mely a Scania és a Daimler domborzatfigyelő rendszeréhez hasonlóan működik, egy lényeges ponton azonban mégis eltér azoktól.

– Az I-See egy robotpilóta, amely összeköttetésben áll a teherautó sebességtartó automatikájával, vezérli a fokozatváltásokat, illetve emelkedőkön és lejtőkön kezeli a gázpedált és a fékeket, biztosítva, hogy a jármű a leginkább üzemanyag-hatékony módon üzemeljen – magyarázza Hayder Wokil, a Volvo Trucks termékmenedzsere.

Volvo I-See

– Az I-See működéséhez a sebességtartó automatika használata szükséges, de tudjuk, hogy az átlagos járművezető a vezetési idő felében bekapcsolja ezt a funkciót. Egy átlagos körülmények között használt, évente 140 ezer kilométert futó teherautó esetében az éves üzemanyag-megtakarítás megközelítőleg 1000 liter. Ez jelentősen befolyásolja a fuvarvállalatok nyereségességét – tette hozzá Hayder Wokil.

Az eddig hallottak alapján semmi meglepető nincs a rendszer működésében. Amiben azonban mégis jelentőset alkotott a Volvo, az az, hogy nem az előre a térképen rögzített domborzati viszonyok szerint dolgozik a rendszer, hanem folyamatos információgyűjtéssel épít saját domborzati adatbázist magának. Ez nagy előnyt jelent az Európa keleti felén fuvarozók számára, mivel például az előre tárolt domborzati információkkal dolgozó Scania Active Prediction a hegyeshalomi határátlépés után már csak értékes, de használhatatlan elektronikaként funkcionál a kamionokban.

Volvo I-See

– A gurulási képesség az, ami különlegessé teszi a rendszert – teszi hozzá Anders Eriksson, az I-See kifejlesztésének felelőse.

Amikor a teherautó szabadon gurul, lényegében csak a motor alapjáratához szükséges üzemanyagot használja. A pontos kigurításhoz azonban egész sor adat szükséges. A rendszernek tudnia kell például, hogy a jármű sebessége nőni vagy csökkeni fog az elkövetkező útszakaszon. Csupán néhány százalékos emelkedő is döntő lehet a kigurítás mértékére. Ezen felül a jármű légellenállásának, illetve a szerelvény tömegének ismerete is igen fontos. Mindent egybevetve a rendszernek rengeteg információt kell nyomon követnie és feldolgoznia.

Volvo I-See

Mindez lehetővé teszi, hogy a járművezető jobban összpontosítson a környező forgalomra és az út egyéb tényezőire. Mindemellett a közlekedés is nyugodtabbá válik. A nyugodt és éber járművezető pedig jobb járművezető. Eközben azonban nem csupán üzemanyagot takarít meg a rendszer, mivel az I-See használata csökkenti például a fékek és a gumiabroncsok kopását is, amivel szintén a környezetet kíméli.

Egy rövid videón megtekinthető a rendszer működési elve: