Sok-sok évig rend volt az európai haszonjármű kiállítások háza táján. Ezen rendezvények adtak helyet és alkalmat az aktuális Ezmegaz of the Year díjak kiosztására is. Páratlan évek őszén Amszterdamba utaztunk, hogy a RAI-n szemügyre vegyük az adott év buszos és kamionos fejlesztéseit, páros években pedig a hannoveri IAA-n találkozhattunk az újdonságokkal. Így minden évben sor került a legelőkelőbb Truck of The Year díj átadására, valamint a Van of the Year cím is itt talált gazdára. Az autóbuszok díjazása ennél kicsit rafináltabb volt, ugyanis ezeket kategóriánként váltogatták: Hannoverben a Coach of the Year díjat a legjobbnak ítélt turistabusznak adták, míg Amszterdamban egy városi-elővárosi típus kaphatta a Bus of the Year címet.

Aztán megérkezett a válság. A 2009-es RAI-t néhány hónappal a nyitás előtt lefújták. A zsűritagok bajban is voltak: hol adhatnák át díjaikat, hogy kellően széleskörű és ünnepélyes lehessen az esemény. A turistabuszos kitüntetéssel nem volt nagy baj, mert páratlan években a belgiumi Kortrijkben rendezik a buszos BusWorld szakkiállítást, így a Mercedes-Benz Travego itt kaphatta meg a Coach of The Year 2010 címet. A Scania R-sorozatának azonban csak néhány sajtóközleménnyel kísért, szűkebb körű rendezvény jutott a Truck of the Year 2010 díj mellé.

2010-ben aztán jött Hannover, ahol busz és kamion ismét együtt sorakozott. Majd 2011-ben újra BusWorld, de a RAI sehol. Egészen 2012-ig. Idén kaptam ugyanis egy igen meglepő hírt: a DAF, mint RAI-ban különösen érdekelt helyi gyártó sajtóközleményt adott ki arról, hogy mely járműveit és milyen újdonságokat mutat majd be az áprilisban megrendezendő kiállításon. Páros évben, de legalább nem ősszel, az IAA-val egy időben tartják.

De egy fülkemodell nyitva állt mindenki számára.

Miért van erre szükség? Felvettem hát a kapcsolatot a holland szervezőkkel, hogy bármi is legyen ott náluk, én meglátogatnám őket. Rögtön a regisztráció után felhívták a figyelmemet, hogy nem lesz sajtónap, tehát az újságírók a közönséggel együtt juthatnak csak a járművek közelébe, valamint az előadások is kizárólag holland nyelven hangoznak majd el. Ekkor kezdtem gyanakodni.

Gyanúm pedig beigazolódott, a Bedrijfsauto RAI nevű rendezvény nemzetközileg elismert és látogatott szimpóziumból nemzeti járműbemutatóvá csökevényesedett. De ekkor már elhatároztam magam, hogy ha másért nem, hát a régi RAI haszonjármű-kiállítások emléke miatt ott leszek és megnézem, mi is történt Hollandiában, és hogy a járműgyártók mennyire veszik komolyan a kiállítást.

115 lóerős MAN 626H, 1966-ból.

Komolyság pedig igencsak volt. A korábbi rendezvényekkel természetesen össze sem vethető a felhasznált terület nagysága, valamint autóbuszokat sem találhattunk a kiállított járművek közt, a gyártók holland képviselői mégis kitettek magukért. Ott volt többek között a DAF a teljes ATe flottával, a hibrid LF-fel és az új Paccar Euro 6-os motorral, az Iveco a csökkentett fogyasztású EcoStralis-szal, valamint a folyékony földgáz üzemű Stralis LNG-vel, az MAN az EfficientLine sorozattal, a Mercedes az Euro 6-os motorral készült új Actros-szal, valamint a hibrid Ategóval, a Scania az Euro 6-os, új nappali fénnyel feltűnősködő R-rel, valamint egy LNG-s P-vel, a Volvo a metán-dízel FM-mel és a Renault a Premium Distribution Hybris Tech-kel. Ezen kívül a kis és közepes kategória képviselői sem hiányozhattak: a Volkswagen, a piros és sárga Renault (piros a Renault Trucks kamiongyártó, sárga a Renault személyautó), valamint a Mercedes képviselte magát ebben a kategóriában. Mindemellett néhány oldtimer, rengetek jármű-átalakító, segédeszköz-, kiegészítő-készítő, valamint pótkocsi- és felépítménygyártó is felsorakozott.

Sokkerekes Ginaf, DAF alapokon. Csak az első három tengely fordul.

De egy ilyen kiállításon mégis  a járművek alapos szemrevételezése a legfontosabb elfoglaltság, így ajánlom, nézegessenek önök is a 2012-es Bedrijfsauto RAI-n készült képeket! 200 fénykép, magyarázó képaláírásokkal a galériában.