Az új év hozott pár új közlekedési szabályt is. Ezek közül talán a legkevésbé vitathatónak a kamionok előzési tilalma tűnt a sztrádákon. De sajnos semmi nem egyértelműen fehér vagy fekete, jó vagy rossz. Akkor sem, ha nagyon egyértelműnek látszik.

Ez a szabály például se nem jó, se nem rossz, hanem felesleges, ráadásul pont a magyarokat hozza hátrányba Magyarországon. Mondom ezt annak ellenére, hogy kevés dühítőbb dologgal találkozom az utakon, mint egy 80-as tempójú kamiont 81-gyel előző másik az M1-en, amikor sietek.

Az új szabály a KRESZ-ből (37. §, 6. bek.)

Tilos előzni az azonos irányú forgalom számára két forgalmi sávval rendelkező autópályán és autóúton – 6 és 22 óra között – a 7500 kg-ot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsival, vontatóval, valamint e járműből és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel.

Egyelőre mintha nem is lenne a szabály

70 a 100-as táblánál: ha nincs harmadik sáv és valaki ennyivel megy a külső sávban, mindenkinek ennyivel kell menni 7,5 tonna felett

70 a 100-as táblánál: ha nincs harmadik sáv és valaki ennyivel megy a külső sávban, mindenkinek ennyivel kell menni 7,5 tonna felett


Az év végi ünnepek utáni felpörgés napjaiban nagy gondot még senkinek nem jelent az új regula. Az M0-son lecsapott hétfői kör tapasztalatai: a forgalom gyenge, a kamionosok mintha nem sietnének, a többieket feltartó igazán lassú jószág kevés van az úton. De már most is látszik, mennyit fog csuklani a jogszabály atyja hamarosan.

Egy harmincéves, az M0 legkisebb lejtőjét is csak 45 km/h sebességgel megmászni képes, klasszikus bilikék, aprítottfa-szállító platós Mercedes mögött tucatnyi modern kamion lassított le a számukra normális 80-90-ről majd a felére.

Hiszen a kamionosok, a szabály szerint a 7500 kg-ot meghaladó legnagyobb megengedett össztömegű tehergépkocsik nem csak egymást nem előzhetik. Mást sem.

De sebaj, ha ettől még a személyautósok nyugodtan autózhatnak a belső sávban a szédítő, az M0 régi szakaszán megengedett maximális sebességgel, a táblákkal jelzett 80-nal. Vagy nem sebaj?

Tétova felvetés örök ellenzéki kollégánktól: miért is volt erre szükség?

A szerkesztőségben nem is vettük észre az új szabály visszásságait, amíg hírszerkesztő munkatársunk fel nem tette a kérdést: miért is, kinek is épült a sztráda? Remek dolog, hogy az oldalanként egyirányúsított, széles, biztonságos úton öt óra Pesttől a tenger a szörfösöknek. De nem csak szörfösök autóznak sztrádán.

Rémpofa a tükörben: bárcsak megelőzhetne!

Rémpofa a tükörben: bárcsak megelőzhetne!


A kamionok hozzák-viszik az európai gazdaságot magát. Görög narancs a briteknek, francia garnéla a magyar éttermeknek, Mátratej kefír a veszprémi teszkóba, Veszprémtej kefír a gyöngyösi teszkóba. Lehet vitatkozni a szállítások értelmetlenségéről magas szintű összefüggésekben, de egyelőre mégis ebből lesz a GDP, ettől pörög a gazdaság.

Vagyis a széles, gyors autópályák ugyancsak fontos feladata a teherforgalom támogatása. A fuvarozók pedig autónként jóval többet fizetnek is a sztrádáért, mint a személyautósok, hogy gyorsabban elérhessék úticéljukat, gyorsabban foroghassanak a kamionok.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleménye szerint “A rendelkezés a közlekedés megkönnyítését és biztonságosabbá tételét szolgálja. Bevezetésével a gyorsforgalmi utakon csökkennek az eljutási idők, nő a haladási sebesség az előzősávban, mérséklődnek a baleseti kockázatok. Az új szabály a tranzitforgalomban Magyarországon áthaladó külföldi kamionok forgalmat lassító előzéseit is visszafoghatja.” Csökkenek az eljutási idők? Kié?

Mi a fontosabb, hogy a negyventonnás csirkeszállítókon ne dögöljenek meg a tyúkok a farmertől a termelőig, mert 80 helyett 70-nel autózva a kamion száz kilométerenként 25 percet veszít, vagy hogy Kovácsék öt kamionos előzés mögé beragadást megspórolva 15 perccel hamarabb leérjenek az Isztriára? Hogy a parndorfi outletig ne kelljen elnyomni két-három anyázást a bevásárlóturistának, vagy hogy ne alakuljon ki sok kilométeres, 60-nal vánszorgó kamionsor egy zöld IFA mögött?

És az indoklás másik fele: mérséklődnek a baleseti kockázatok. Idézet a rendőrség honlapjáról, egy másik anyagból (2010 baleseteinek összefoglalója): “A személysérüléses közúti balesetek 61 %-át (9 207 balesetet) személygépkocsi vezetők, 9 %-át tehergépkocsi vezetők (1 397 baleset), 5 %-át pedig segédmotor-kerékpárosok okozták (762 baleset).”

A forgalomban betöltött szerepükhöz képest kimagasló a kerékpárosok részaránya a balesetek okozásában, az általuk okozott 1 761 baleset ugyanis 12 %-nak felel meg, ez azt is jelenti, hogy átlagosan minden nyolcadik balesetet kerékpáros okozott. Akkor miért nem az autósoknak meg a bicajosoknak tilos előzni? Hiszen ők a veszélyesek! (Kérem, senki ne írja le a kommentmezőbe, hogy a biciklisek nem mehetnek a sztrádán – köszönöm! A szerk.)

A legnagyobb baj: a szabály csak a magyarokat sújtja

Megálltam egy kamionos parkolóban az M0 mellett, hogy megkérdezzem a leginkább érintetteket is az új szabályról. A román és a görög kamionos nem tudott angolul, magyarul meg pláne nem. A románnal azért elgagyogtunk tengerésznyelven annyit, hogy kiderüljön: fogalma sincs semmilyen új szabályról.

A kamionos parkolóban csak a magyar sofőr tudott az új szabályról

A kamionos parkolóban csak a magyar sofőr tudott az új szabályról


Bezzeg a magyar kamionos, aki a szilvesztert a bádogban töltötte Brno és Budapest között! Ő már pontosan tudta, mi a helyzet.

“Mindig csak a magyarok fáznak rá. A franciáknál, lengyeleknél, németeknél is minket szednek ki a sorból, meg itthon is. Ez az új szabály sem ér semmit. Táblák nincsenek kint, a külföldiek nem is tudják, hogy nem szabad előzni. A magyar rendőr csak a magyar kamionost büntetheti. Hogy kint van-e ilyen szabály? Nem tudok róla. Ha nem szabad előzni, van kint tábla és kész.”

Hohó. Hát tényleg. Mi a franc szükség volt erre az új szabályra egyáltalán? Nem lett volna elég kitenni egy “teherautóval előzni tilos” táblát, 6-tól 22 óráig kiegészítéssel az érintett szakaszokra? Azt látja a bolgár, a török is, be is lehet tartatni rendőri jelenléttel.

De ez a csak magyarul megjelent, csak magyarokhoz eljutott KRESZ-módosítás senkinek nem szól, csak a magyar kamionosoknak. Azoknak, akik hallgattak rádiót, néztek tévét, olvastak vezesst mostanában. Meg azoknak, akiket majd megállítanak, és behajtják rajtuk azt a pár tízezer forintot, ha egy német, egy ukrán szerelvény után ők is nekiveselkednek megelőzni a kuglizott tüzelőt szállító ősrégi lomot.

Lehet, hogy a szabály bevezetése előtt meg kellett volna kérdezni egy kamionost is? A fekete Audiból tényleg bosszantó, ha nem lehet előzni egy erőlködő negyventonnás miatt, de hát nem csak a fekete Audik dolga lehet sürgős az autópályán.