A trolin öklömnyi lyukakat fürkészünk, áramütéstől tartva ugrunk fel, a buszokon pedig a spontán tüzek kellemes olajfüstje mellet melegszünk. Hollandiában, egészen más problémákon gondolkodnak…

A delft-i műszaki egyetemen a jelen gondjai helyett már a jövő kérdéseinek megoldásán dolgoznak. A tervek egy filmbe illő, hihetetlen közlekedési eszköz képét rajzolták elénk. Első pillantásra egy hatalmas egóval megáldott milliomos egyedi limuzinjának tűnik, de korántsem az. 


A Batman limójának is beillő Superbus elvileg 23 utast képes majd szállítani nagy sebességgel, teljesen elektromos meghajtással. A lítium-polimer akkumulátorok táplálta motorok combos menetteljesítményt ígérnek. 250 km/h-s végsebességet, erről a tempóról 200 méteres féktávot számoltak ki az egyetemi koponyák. Ehhez járul még a 210 kilométeres hatótáv is, ami ha megvalósul, tényleg rendkívüli járattá tenné a Superbust.

A különlegességek sora azonban csak most kezdődik! 

Hiába a nagy igyekezet, a forgalmas utakon ugyanúgy fennáll a dugók veszélye. Nos, erre válaszul saját útrendszerrel készülnek a  tervezők, saját buszsávot kapna a találmány, ahol kedvére száguldozhat. Ráadásul ezek az útszakaszok geotermikus fűtést kapnának, így a téli idő sem jelentene gondot. A baleset kockázatát is minimálisra csökkentené a Wubbo Ockels vezette csapat. Ennek érdekében radart és elektromos angyalok seregét vetnék be, a képzett sofőrök mellett, természetesen.

Menetrendet nem terveznek, a járat telefonon és interneten lenne rendelhető, akár a saját kapunk elé. Az utazás pedig a repülők első osztályaihoz hasonló kényelemben történne.

Ami a vicc az egészben, hogy sok értelmes és ésszerűnek tűnő elképzelést lehagyva, ez az elmélet már gurul. A Holland kormány eddig 2,5 milliárd forintnyi összeggel támogatta a fejlesztést. Hiába, egy 15 méteres karbonszálas karosszéria megépítése és ennyi csúcskategóriás szürkeállomány  táplálása nem olcsó mulatság.

Úri huncutság lesz ez, ha megépül valaha, nem hiszem, hogy átlagembernek szól az ötlet, inkább amolyan szárazföldi Concorde a cél. Természetesen ezer problémával néz még szembe a fejlesztő-gárda, a prototípus még csak 100 km/h körüli sebességet produkál, a töltés megoldása kérdéses, nem is beszélve a speciális Superbus-sávokról. Utópisztikus ötlet, ez az egy biztos, de legalább merész, stílusos elgondolás. Ha egyszer ilyenekre kerülne a Volánbusz felirat :)