32 liter nem magas fogyasztás

Bemutató: DAF XF 105-410 szűrőkamion

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2010.09.08. 08.20

Nemrég jókora kamion állt be kiadónk, a Sanoma Budapest udvarára, benne egy komplett egészségügyi szűrőállomással. A sminkelős Ikarus után ezt sem hagytuk ki, a kamionról a sofőrrel, Küri Istvánnal beszélgettük.

Alul keleti a kényelem. Itt alszik a góré, felül pedig a váltótárs, ha van, mert az összezártságot nehéz elviselni

Lent alszik a góré, felül pedig a váltótárs, de az összezártságot nehéz elviselni


Nemrég jókora kamion állt be kiadónk, a Sanoma Budapest udvarára, benne egy komplett egészségügyi szűrőállomással. A sminkelős Ikarus után ezt sem hagytuk ki, a kamionról a sofőrrel, Küri Istvánnal beszélgettük.

410 lóerő, 27,7 liter

A traktor a DAF XF 105 szériába tartozik, nevében a 410 a teljesítményre utal, maximális nyomatéka 2000 Nm 1000 és 1400  közötti fordulaton. A 400 lóerő alatti traktorokra egyre csekélyebb a kereslet, mert a sebességkorlátozások miatt a fuvaridőket erős motorokkal lehet csökkenteni, amelyek hegynek fel is bírják a megengedett maximumot, ésszerű fogyasztással.

Alig 28 liter a fogyasztás a 9-9,5 tonnás pótkocsival. A tank itt kisebb, de akár 1200 literes is lehetne

Alig 28 liter a fogyasztás a 9-9,5 tonnás  pótkocsival


A kamionok rakottan 38-40 tonnásak, ami harminc Cee’d-C4-Golf méretű autó súlyának felel meg. Fogyasztásuk mégsem 60-100 liter, a DAF-é például 31-32 liternél nem megy feljebb. A szűrőállomás nagyjából 9-9,5 tonnás pótkocsit jelent, amit a budapesti szakaszok ellenére is elhúz átlagosan 27,7 literből százon. Látszik, hogy a teherautó-motorok hatásfoka meghaladja a személyautó-dízelekét.

Pótágyas fülke

Praktikus és tágas a belső tér, pedig vannak ennél nagyobb fülkék is. Az alsó ágy kifogástalan, olvasólámpa is van hozzá, a szíjakra függesztett felső jóval keskenyebb.

A személyzet is egészségesen táplálkozik. A hűtő kihúzható az ágy alól

A személyzet is egészségesen táplálkozik. A hűtő kihúzható az ágy alól


A DAF nagyon jól megoldotta a fülke fűtését és a légáramoltatást, nem fordul elő, hogy két napig állva a lábtérben megfagy az ásványvíz és lejegesedik az ablak, ami Istvánnal egy Mercedes-Benz Actrosban megesett.

Fontos a sok rakodóhely, amiből az XF 105-ben akad elég, például az ágy alatt, a kihúzható hűtőszekrény is könnyen használható. A fülkében rend van és tisztaság, a takarítást segíti az utastérbe vezetett sűrített levegő, amivel kifújható a résekből a por.

Nem jó a négykezes

Még a legkényelmesebb fülke is kicsi ahhoz, hogy ketten kamionozzanak. “A négykezes a kipróbált barátságokat is tönkreteszi” – mondja István a kényszerű összezártságról, pedig ezt a műfajt ő csak góréként ismeri, váltótársa mindig a másodpilóta volt. Ilyenkor a felső, kényelmetlenebb ágy a beosztotté.

Túl sok cigi, túl sok pia, túl sok háj

Megérné vigyázni magunkra. Az egészség érték, mihelyst hiányzik

Megérné vigyázni magunkra, az egészség érték, mihelyst hiányzik


2010 és 2020 között fut Magyarország átfogó egészségvédelmi szűrőprogramja, amelynek vizsgálatain mi is részt vettünk kollégáinkkal.

Ez hazánk legnagyobb egészségügyi szűréssorozata, ahol a résztvevők a vizsgálatok eredményein felül tanácsot kaphatnak a betegség-megelőzésben és a kevésbé egészségtelen életmód kialakításában.

Szeptember elejéig összesen 69 helyszínen 16 158 hazánkfia vett részt átfogó szűrésen, életmód-tanácsadáson 22 614-en jártak.

A hőkamera megmutatja: mindenkiben ott rejlik az alien. Az autóMAGAZIN-tól épp Lamara Roland esik át a vizsgálaton

A hőkamera megmutatja: mindenkiben ott rejlik az alien. Az autóMAGAZIN-tól épp Lamara Roland esik át a vizsgálaton


A program keretében képet kapunk vérnyomásinkról, Az ujjak között tartott gépezet az EKG-t igyekszik pótolni, három vércseppből a vércukorszint, a vérzsírszint és a hugysavszint derült ki.

Látványos a hőtérképes vizsgálat, ahol nyaktól felfelé többek között a szemünk leterheltségéről, a pajzsmirigy működéséről, esetleges allergiáról, torokbetegségekről szerezhetünk tudomást.

A spirométer tüdőnk állapotáról ad képet, egy nagyot fújva a gépbe.

A papírcsőbe kell fújni a tüdőfunkciókat mérő spirométerrel

A papírcsőbe kell fújni a tüdőfunkciókat mérő spirométerrel


Egy mérlegszerű gépezet a szervezet víztartalmát, a vázizomzat arányát és sok más mellett a súlyunkat is kiderítette. A magyar felnőtt lakosság két harmada túlsúlyos vagy elhízott, ezért a vizsgálatok között a haskörfogat mérése is szerepel.

Szeptember elejéig a szűrőprogram keretében 7928 kilométert tett meg a Daf, a kamion útvonala a szűrések időpontjával itt található. Az egészségügyi szakemberek évente 125 helyszínen végeznek méréseket a Nyírségtől a békéscsabai kolbászfesztiválon át Somogyig.

A kulturáltan odavezetett sűrített levegővel könnyebb takarítani

A kulturáltan odavezetett sűrített levegővel könnyebb takarítani


István 1977 óta vezet nagy teherautót, a kamionozást még az államszocialista diktatúrában kezdte, amikor a kamionsofőré irigyelt állás volt. A Hungarocamion fuvarjaival ők nyugatra is eljutottak, ahová az átlagember jó esetben többévente kapott útlevelet, nem egyszer gyermekei nélkül, nehogy disszidáljon, azaz nyugatra szökjön a család.

Régen más volt

Aki nem élt benne, el sem tudja képzelni, de rengeteg hétköznapi dolgot nem lehetett kapni vagy csak otromba formában, pocsék minőségben volt képes előállítani a szocialista ipar. A kamionosok viszont csencselhettek, nyugati csokit, farmert, kozmetikumokat, képmagnót becsempészve, Törökország felől aranyékszert és bőrcuccokat hozva.

Nagy királyság idefent trónolni. Innen nézve egy Hummer is szedercsíra

Nagy királyság idefent trónolni. Innen nézve egy Hummer is szedercsíra


Ma már messze nem ugyanaz kamionosnak lenni, és Istvánnak nem a kiváltságok hiányoznak. “Előfordult, hogy egy francia parkolóban kilencen jöttünk össze magyarok és együtt álltunk neki vacsorát főzni” – meséli, volt összetartás, a sofőrök nemcsak intettek egymásnak, hanem segítették is a kollégákat.

Hónapokig úton

Abból is látszik a hangulatromlás, hogy ma sokan vezetnek az ablak elé húzott függönnyel, eltakarva magukat a többiek elől, ahelyett, hogy büszkén feszítenének a magasban. A kamionozás varázsából mára nem sok maradt a magas fizetésen kívül. De akár hónapokat van távol az ember a családjától, amikor kimegy nyugatra és egyik helyről a másikra vezet, csak a kötelező pihenőidőkre megállva.

Küri István 1977-ben kezdett teherautót vezetni. Ha nem látjuk, nem hisszük el, hogy kamionnal be lehet tolatni a Sanoma udvarára

Küri István 1977-ben kezdett teherautót vezetni. Ha nem látjuk, nem hisszük el, hogy kamionnal be lehet tolatni a Sanoma udvarára


Régebben hallottam a DAF-ot holland IFA-nak csúfolni. “Á, ezek az idők rég elmúltak” – mondja István. A Volvo, a Scania vagy a Mercedes-Benz modelljei már nem annyival nagyobb presztízsűek.

A tartálykocsi menő

Küri István arról is mesélt, hogy a kamionosok közül kik tartoznak előkelő kaszthoz és kik a pórnépbe, mert hiába trónolnak egyforma magasan, nem mindegy, mi van a fülke mögött. A legmagasabb presztízse a hűtőkamiont vagy tartálykocsit vezetőknek van, mert ők elegánsan csak cserélik a pótot, rátolatnak az állásra és másvalaki tölti meg a rakteret.

Aki ponyvás autóval jár, az lejjebb szorul a rangsorban, mert neki a rakodásnál sokszor kell trógermunkát is végeznie, ami a hűtőkocsik és a tartálykocsik sofőrje megúsznak.

Kommentek

  • Kanyaró Malvin

    Egyszer nagyon kipróbálnék egy kamiont, még driftelni is tudnak

  • d.nagy

    Kamion sofőr akar lenni mindenki :)

  • webes

    én az leszek… :) Remélem…. most nyomom a kreszt. Elég húzós…

  • webes

    Mármint az ár amit kérnek érte

  • LEE

    Cigány egy meló!
    Ráadásul te szopsz mindenért, ha valamit elszar a: 1.megbízó 2.cimzett 3.speditőr 4.főnököd.
    Csinálja akinek két anyja van!
    Én nyögtem 10 évig.
    Örülök hogy ki tudtam szállni belőle.

  • Specialized78

    Én többek közt az is vagyok.
    Jó cégnél lenni nem cigány meló vélhetően.De jó munkát találni jelenleg nem könnyű.

  • vikt

    Jó lenne több ilyen cikk.

  • swiftboy89

    Ültem már ienbe!! :) Élöben nagyon brutális! Nagybátyám kamionozik már nagyon sok éve! most egy ausztria cégnél van ott csak ienek vanak meg vadi uj volvo fh14 ek nekem nagyon bejott ez a gép igaz azt mondja a volvo még jobb:)
    Nehéz melo ez de akiben meg van az el szántság az ugyis el megy! Ha nem magyar céget hanem egy jo kora austriat választ akor még a nyügok is megszünek!
    Én 21 vok nincs mi ithon kössön szoval mondanom se kell megyek nagybátyám után ha minden igaz:) már nagyon várom h végre ott üljek!

  • bacde

    swiftboy89 – Ilyen tudásszint létezik 21 évesen? Milyen iskolába jártál Te? A swift megy, a boy is, de hogy a magyar nyelv ekkora ellenség… De ha esetleg szomáliai vagy, netán svéd, le a kalappal, ahhoz képest jól megy a magyar nyelv!

  • Guevara

    swiftboy: Téged Isten is kamionosnak teremtett, írni azt nem tudsz, de nem is kell, csak vezetni. Éld le úgy az életed, hogy 80-90-nél gyorsabban sose mész.

  • Guevara

    LEE: CigĂĄny melĂł??? Az milyen??? Ez a kontextus (cigĂĄnyok ĂŠs melĂł) nem ĂĄllja meg a helyĂŠt. Legfeljebb azt mondanĂĄm rĂĄ hogy “női munka” ( = csinĂĄlja a kurva anyja..) :D

  • Guevara

    Fakkkk!! Az ekezetekeimet miert nem kepes kietteni?????

Idő előtt lelepleződött egy újabb Forma-1-es

Az autóbemutatót csak holnap tartják, de az amerikai Haas-csapat már szombaton filmezett Barcelonában. Lebukott a 2017-es autó.

Hogyan telepíthetnék játékot az autómra? Itt a válasz!

Számítógépes játékot telepített a Porsche 911 kabrió fedélzeti rendszerére. Az irányításhoz és lövöldözéshez szintén az autó kezelőszerveit használja.

F1: Verstappenék megkapták az új egyenruhát

Az autóra még holnapig várni kell, de a Red Bull versenyzői már megmutatták, mit viselnek majd a volánnál. Így fest Daniel Ricciardo és Max Verstappen új overallja.

F1: Stúdiófotókon a Mercedes új autója

A Mercedes szombaton stúdiófotókon is megmutatta csütörtökön leleplezett 2017-es autóját, a W08-ast.

Cristiano Ronaldo meghajtotta az új Bugattit

A Bugatti személyesen kínálta meg Christiano Ronaldot egy tesztvezetéssel, hogy megtapasztalja, milyen is az új Chiron.

Faágakat és szemetet állítanak a frissen javított kátyúkba Solymáron

Eszementek egy maréknyi csoportja tette pillanatok alatt tönkre a kijavított kátyúkat Solymáron.

Hajszárítóval riogatják a gyorshajtókat egy skóciai faluban

Kreatív csellel imitálnak sebességmérő rendőröket egy kis falu lakói Skóciában. Elegük lett a száguldozó autósokból.

Ilyen hülye miért vezet?

Minden arra utalt, hogy a vonat megállíthatatlanul közeledik, mégis a sínekre hajtott.

Végtelenül egyszerű parkolást szúrt el ez a BMW-s

Két és fél perc tömény parkolási anomália, a végén pedig eljő a kiütéses győzelem is.

Stuttgart nem kér az öreg dízelekből

Csak Euro 6-os besorolású autók hajthatnak be 2018-től Stuttgart belvárosába, kivételt képeznek az áruszállítók.

Szokatlan koreográfiával űzi az unalmat ez a motoros

Aligha tanácsos ilyet tenni a forgalomban, védőfelszerelés nélkül meg pláne nem, de ezt a motorost épp most szállta meg az unalom.

Ilyen Saleen S7-es nincs több, ez pedig éppen eladó

Aki hajlandó kicsengetni ezért a Saleen S7-esért egy tetemes összeget, az nem csak egy ritkasággal, hanem egy vérbeli versenyautóval is gazdagabb lesz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.