A világ legerősebb kamionja

Scania R730 online bemutató

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2010.04.17. 08.04

Brutális teljesítmény, visszafogott, költséghatékony bemutató. A Scania webes konferencián tárta a szaksajtó elé az R730 jelzésű V8-as szörnyeteget. Na de minek egy ilyen a válság közepén?

Több szempontból is érdekes volt a Scania péntek délutáni sajtórendezvénye. Egyrészt bemutatták a világ legerősebb sorozatban gyártott közúti kamionját. Másrészt mindezt az interneten tették, egy webes sajtókonferencia keretében. Mindkettőnek megvan a magyarázata – az egyiknek a válság ellenére, a másiknak pont amiatt.

A megújult Scania V8-as család

A megújult Scania V8-as család


Az R730 egy meglepő módon 730 lóerős, 3500 Nm csúcsnyomatékú, 16,4 liter lökettérfogatú motorral felszerelt kamiontraktor. A Scania V8-as, moduláris (azaz egy blokkra, azonos alkatrészekre épülő) új motorsorozatának legerősebb tagja, zászlóshajó, vezérhím, ahogy tetszik.

A 90 fokos V8-as közös nyomócsöves üzemanyag-rendszere 2400 bar csúcsnyomással üzemel, a motor ereje 12 (plusz két kúszó-) fokozatú robotizált váltón át jut a hátsó kerekekhez. A Scania különösen büszke rá, hogy a teljes tervezés-fejlesztés házon belül valósult meg.

Az R730-as Magyarországon és Európa területének úgy 90%-án tök fölösleges, mégis volt értelme elkészíteni. Állítólag nem puszta erőfitogtatásból nyomták le az eddigi csúcstartót, a Volvo FH 16-ot (amely csak 700 lóerős), hanem kifejezett ügyféligényeknek tettek eleget.

A válság hatása a kamionpiacra

Skandináv országokban és ipari termelőüzemekben lesz keletje elsősorban

Skandináv országokban és ipari termelőüzemekben lesz keletje elsősorban


A sajttáj előtt váltottunk pár szót a Scania kereskedelmi vezetőjével a piacról. Ő meglepve hallotta tőlem, hogy a személyautó-értékesítés 2008-hoz képest már tavaly a felére, a 2004-es csúcshoz képest idén várhatóan negyedére esett vissza – a kamionok kábé 20%-on állnak 2008-hoz képest. És – épp ahogy a személyautók világában – az elhúzódó autócserék még a szervizszolgáltatásokban sem hoznak emelkedést. Nemcsak nem cserélik le öreg autóikat a fuvarozók, hanem még a karbantartást is megpróbálják elmismásolni, ahogy lehet. Nagy lutri lesz egy-két év múlva használt kamiont vásárolni Magyarországon.

48 liter motorolaj megy bele

48 liter motorolaj megy bele


Egyrészt északon sok helyen még lehet 60 tonnás szerelvényeket futtatni (nálunk 40 a plafon), ekkora tömeghez pedig már jól jön ez a teljesítmény.

Másrészt állítólag még Magyarországon is van olyan fuvarozó cég, aki a Kárpátokon keresztüli szállításra specializálódott, és direkt a túlfogyasztó, ám hegymenetben sem lassuló bivalyerős kocsikat veszi, mert így sokszor megspórolhat egy-egy nyolcórás pihenőidőt.

És a speditőrszakmában igaz csak igazán, hogy az idő pénz.

Büszke rá: övé a legerősebb

Büszke rá: övé a legerősebb


Még olyan érdekes szempontok is szerepet játszottak a brutális traktor lefejlesztésének elhatározásában, hogy ha egy fuvarozó cég flottájában van V8-as, pláne egy ilyen V8-as kamion, akkor a tulaj jobb eséllyel tudja magához édesgetni a legprofibb sofőröket. Mert állítólag, ahogy a nagykörúti bárokban, a sztrádák melletti kamionpihenőkben sem mindegy, hogy milyen kulcsot pörget az ujján a sofőr.

Márpedig a Scania R730-nak nagyon szép kulcsa van, króm V8-logóval, hogy mindenki lássa, ez a pilóta nem akármivel szabályoz le 90-nél automatikusan. És a hangja – a hangja még interneten keresztül, tömörített hangsávú videón is óriási.

Ki ne akarna kamionsofőr lenni egy ilyen film után?

Gázolajat éget, kerozint spórol
Nem rossz dolog ez a webes bemutató; azt se bánnánk, ha meghonosodna a személyautó-iparban is, például az úgynevezett statikus bemutatók kiváltására. A 730-as Scaniát még körbetapogatni is csak egy hét múlva, a Bauma nemzetközi vásáron lehet majd, tesztvezetni pedig még később engedik majd a kamionokra is érvényes jogsival rendelkező szerencsés újságírókat.

Régi szép Scaniák

Régi szép Scaniák


Addig meg minek röpdösődni tucatszám az újdondászoknak Európa-szerte? Persze nehéz dolog szakítani a szokásokkal, kockáztatni, hogy a konkurenciáról többet ír a sajtó az óceánparton elköltött lazacos szendvicsek után, de a válság ennyivel talán hozzájárul a marketing- és PR-folyamatok ésszerűsítéséhez.

Egy kis önreklám, ha megengedik: aki hozzám hasonlóan pályát tévesztett, és nem lett kamionsofőr, egy ilyen Scaniával azért még vigasztalódhat a Vezess webplázájából.

Kommentek

  • AndrewBoy

    A szövegben a 3500 helyett 350 Nm van! :)

  • supi11

    ha 350 Nm van a legerősebb Scaniaban akkor én is fuvarozhatnék 40 tonnás utánfutókat a 2.0 passattal ?:) abba is 350 Nm van!? :))

  • Heesh

    Én nem engednék ekkora teljesítményeket. A barom kamionsofőrök már így is személyautósan száguldoznak a városban is(!), 70-80-nal, és úgy gyorsulnak ezek a xarok hogy ihaj, és a barmok ki is használják.. Valahol 500 LE körül limitálni kellene, elvégre régen is elég volt ennyi.

  • JAm

    Egyrészt a személyautóddal nem kell sietned sehova, mert a kutyát sem érdekli, ha 4 órával később érsz a tengerpartra, vagy 4 órával hamarabb indulsz a külföldi tárgyalásodra, a kamionsofőröknek viszont 30 perc lassúság 8:30 késedelmet is okozhat. Másrészt 40 tonnát amolyan igazi Kárpátoki lejtőn lábfékkel megfogni röhejes próbálkozás lenne. Ezért is vannak bazinagy motorok, amik bazinagy motorféket is rejtenek magukban. Meg persze a retarderek, bubuk egyéb hasonló lassítófékek. A városban 70-80-at nem lóerő korláttal, hanem vezetési kultúrával és büntetésekkel, lehet csökkentetni. De ugye ha újabb telepített radarról szól egy hír, akkor hőbörög a fél ország, hogy csak pénzgyűjtés. Engem is “gyorsult” már le kamion. Pl. mert nem tapostam a gázt csak azért, hogy júúúj egy kamion lenyomott. Én szép nyugodtan rakosgattam a fokozatokat, mert nem érzem rosszul magam attól, hogy valaki legyorsul. Letojom, hogy biciklivel, trabanttal, BMW-vel, vagy épp Scaniával teszi. Ha neked ez fájdalmat okoz, ne LE-korlátot követelj, hanem pszichiátert.

  • G-Shock

    JAm, ilyenre kell azt mondani – folytatván logikádat -, hogy nem mindenkinek kell jogsi, de ha megbuktatnak valakit vizsgán, mert alkalmatlan hülye, fel van háborodva, és habzó szájjal szidja a vizsgabiztost… És igaz ez személy- és tehergépkocsira egyaránt.

    A gyorshajtásos és autópályán forgalmat feltartó előzgetésekre, munkáltató általi ostorozásra 2 – technikai – megoldást látok: egyrészt, ha nem a fuvarozóvállalaté a kamion, 2szer is meggondolják kitapossák a gép belét, és kockáztatják e a jogsijukat; másrészt lehetnem nagyobb sebességet engedni autópályán – bár ezzel személy szerint én nagyon nem értek egyet. Mind a kettő az USA-ból vett példa. Míg előbbi a sofőrök önkizsákmányolásához, utóbbi pusztítóbb balesetekhez vezethet. Fel kell állítani a fontossági sorrendet, azt mindenkinek megismerni, megérteni, elfogadni és legfőképp betartani és annak megfelelően viselkedni.

  • megint

    Én örülnék neki ha országunkban is erős kamionok , teherautók futkosnának, akkor nem csinálnának 2 km-es sort egy kis emelkedő miatt

  • lwcolors

    A 86-os út mellett lakom, az esetek 90%-ában a forgalmat 70-el haladó személyautósok (sokszor új autókkal) tartják fel. A maradék 10% régi teherautó (pl. IFA).
    A gyors előzésekhez pedig kamionnal kell az erő. A faluban gyorshajtó kamionosokat pedig az úthálózat normális fejlesztésével rég ki kellett volna terelni a már 30 éve is tervezett gyorsforgalmi utakra. Bár még 10 éve is azért ment a harc, hogy a falvakban menjen a főút, ne kerülje ki, mert így nagyobb lesz az idegenforgalom.
    Nemrég egy kamionos újságban volt egy teszt egy 420 és egy 600 lóerős teherautóval, mindenhol a megengedett sebesség betartásával egy angliai fuvart 12 órával hamarabb teljesített az erősebb kocsi.

  • lipy73

    Üdv mindenkinek!ElĂśszĂśr is azzal kezdem,hogy ĂŠn is barom kamionsofĂśr vagyok.Nagyon sokminden megfogalmazodott bennem amikor olvastam a kommenteket,de nem Ă­rok le mindent mert,nem az lĂŠnyeg.Aki ĂŠrt hozzĂĄ az tudja mit hozott ki a Scania.Aki nem az meg …nem.Én Scania-val keresem a kenyerem nap mint nap.12 ĂŠve mikor elkezdtem a kamionozĂĄst az volt a cĂŠlom hogy egyszer Topline-os Scania-val “tĂĄmadjak”.Na ez megvolt.Most mĂĄr tudom mit jelent a mondĂĄs:Scania,Volvo a kirĂĄlykategĂłria s a tĂśbbi az csak teherautĂł.Ha a Scania ĂŠs a tĂśbbi gyĂĄr nem fejlődne Ă­gy akkor most nem lenne ennyi “olajkĂĄlyha” szemĂŠlyautĂł ma mint pl.10 ĂŠve.Ez a 730as brutĂĄl,szĂŠp,s jĂł.S ha tehetnĂŠ minden fuvaros ezt venne mert hegyilevegőt fĂşj a kipufogĂłja,keveset eszik,gyors.Úgyhogy nagyon remĂŠlem hogy egyszer megĂŠlem majd hogy 730 paci V8-as alakzatba duruzsol a lĂĄbam alatt!SzĂŠpnapot mindenkinek!

  • lipy73

    Nemtudom miért lett a commentem csupa ákombákom sorry..

  • fustos

    Kedves G-Shock!!!
    A forgalmat feltartó kamion előzgetéseken elgondolkodtál már?Mi lehet az oka?Vajon miért előzi le egyik kamion a másikat?Melyikre haragszol?Amelyik előz,vagy amelyiket előzik?Magyarország csak majmolásból vette át Nyugat-Európától a kamionnal előzni tilost.Ahelyett,hogy gázolaj lopásért megbüntetnék a 70-75-tel a pályán cammogó kamionost,inkább táblát tesznek ki.Amelyik meg becsületes és haladni szeretne 90-nel ráelőz a csögre!Jön a sündőrség(a személykocsis tel.hívására,ami szintén Ny.-Európai szokás)és 30ezerre megbünteti.Az meg pl Pest előtt vmelyik raklaposnál elad 40litert.Bizony!Nálunk 40liter gázolaj miatt tették ki a táblát.Nyugaton ennél kicsit komplikáltabb okai vannak.De ott valahogy több ember van tisztában a dolgokkal.Nálunk mindenki Qva okos.A focihoz,a politikához,meg a vezetéshez mindenki nagyon ért.A kamionosnak már a legutólsó takarítónő is parancsolhat.Mindenütt a legutólsó helyre teszik őket.Általánosan elterjedt vélemény,hogy nem sokat érnek.Csak az autót törik,a naftát,a raklapot,az árút lopják.Isznak,Qváznak stb.Pedig csak a még mindig köztünk lévő pár,vén kommunista,bolhafészek,IFÁN,LIAZON,KAMAZON 30évet ledolgozott sofőrök miatt van az egész!Már ők is pl460-as VOLVON,vagy 730-as SCANIÁN dolgoznak,de a brant megeszi a lábát,csak 70-nel megy vele,mert neki kell a gázolaj.Ugye minél lassaban mész egy autóval,annál kevesebbet eszik.Hát ezért lett tilos kamionnal előzni.A hivatalos ok,hogy veszélyes és feltartja a szgk.-at,de valójában a gázolaj!Ezt még a győri közlekedési szakértőnek is hiába magyaráztam aki bevezette!Nem értette sehogy,pedig állitólag szakértő!Volt egy szintén győri FIDESZES politukus haverja,az járta ki az ügyet a parlamentben.A csóringer román sofőr meg 10évet kapott a szegedi csillagban,mert leelőzött egy 65-tel cammogó öreg 15éves Renault Prémium,Coca Colás kocsit.Hátulról jött egy szgk és 150-nel belement.Hárman meghaltak.A román sofőr 10évet kapott érte a magyar f…sz sofőrt még kitüntették!Ő volt a legfaszább gyerek!A 3ember meghalt 40liter gázolajért!Szerintem még ezután is eladta az Mnull mellett a raklaposnál!A táblát kitették,a románt lecsukták(pedig csak ment volna hazafelé)engem meg senki nem értett.Pedig egyik tanuja voltam a balesetnek.De hát egy közlekedési szakértővel szemben én csak vesztes lehetek.

  • biyi

    Heesh,te szerencsétlen a lóerő az emelkedőhöz kell. 70-80 al szinte bármelyik kamion tud száguldozni a városokban.
    Az meg,hogy hogy gyorsul az nem mindegy? Én például gyorsultam le mazda 6ot,mert nem figyelt az elindulásnál.:)
    Igaz csak traktorban,pedig nem 730Le.

F1: A Mercedesnél nem örültek Hamilton árulkodásának

Lewis Hamilton a csapat háta mögött panaszkodott a versenyigazgatónak a Hungaroringen, de most az új intézkedésnek sem örül.

F1: Kemény lesz a Red Bull-Ferrari-csata

A Red Bull pilótái úgy vélik, szombaton igen szoros lesz a verseny a Ferrarival az időmérőn.

F1: Hamiltont visszafogta a Mercedes

A Mercedesnél arra utalnak, hogy Lewis Hamilton hockenheimi “lassúsága” a szándékosan mérsékeltebb programnak köszönhető. A büntetéstől akarják megvédeni az angolt.

F1: Button megjárta a kórházat, nincs baja

A Német Nagydíj második szabadedzésén szemirritációra panaszkodó Jenson Buttont már ki is engedték a kórházból.

Hétvégén útnak indulna? 50 kilométeres dugó is lehet!

Tengerpartra utazna a hétvégén? Akkor ezt most olvassa el, mert fontos. Tényleg!

F1: Rosberg az élen, Hamiltonnak nem megy

Nico Rosberg a Német Nagydíj második szabadedzésén is jelentős előnnyel verte csapattársát, Lewis Hamiltont, úgy tűnik, nagyon fekszik neki a hazai pálya.

Kecskeméti harcművész

Valódi utcai harcost faragott a Mercedes elsőkerék-hajtású szedánjából a német cég. Motortuning nem jár hozzá, és nem is illeszthető az összes kivitelhez.

Ki a gyorsabb – Az ember vagy a számítógép?

Méréseink azt mutatták, hogy nedves úton a mai ESP-rendszerek ellenében egy nagyon jó kezű profi sem képes számottevő előnyt kiautózni. A Hockenheimringen teszteltük a különbséget ember és gép között.

F1: Aktív fejvédőn gondolkodnak

A 2017-re leszavazott glória és a Red Bull-féle szélvédő melletti alternatívaként egy szükség esetén automatikusan nyíló fejvédőn is gondolkodnak az FIA-nál.

Kulcsrakész versenyautó Angliából

Minden idők legfürgébb Lotus Elise-eként emlegeti gyártója a forgalmi engedéllyel nem rendelkező, ám minden bizonnyal rendkívül szórakoztató pályanapi versenyautót.

F1: Új sisakkal versenyez Vettel és Rosberg

A hazai versenyre a mezőny négy német pilótájából három új sisakfestéssel készült, mutatjuk, mit hordanak Hockenheimben.

Három keréken nyomul az új zsarurobogó

Mostantól rendőrségi feladatokra felkészített kivitelben is kínálja háromkerekű, nyolcadliteres modelljét a Yamaha.