Röviden – Használt autó: Ford Focus C-Max C214
Mi ez?2003 és 2010 között gyártott egyterű, amely megelőlegezte a C307 kódjelű Ford Focus II technikáját. Modellfrissítés 2007 közepén, neve ekkortól Ford C-Max, Focus nélkül, az S-Maxot követve.
Melyik motor jó bele?Benzinesből egyik sem rossz, az 1,8-as és a kétliteres láncos vezérlésű. Dízelként a kétliteres a legvonzóbb.
Mennyibe kerül?
650-700 ezer forinttól 1,6 millió forintig ível a dízel Ford Focus C-Maxok ára használtan, a benzines használt C-Maxok 900 000 Ft körül nyitnak, a felső határ 1,5-1,6 millió forint.
Mi van helyette?Fenntartási költségben nyerő a Toyota Yaris Verso 1,3, jóval szerényebb kényelemmel, de 2160 literre bővíthető csomagtérrel. Megbízható, stabil benzines és dízelmotorokkal megáldott, rozsdagondok nélküli családi autó a Citroën Xsara Picasso. Közeli rokon a Mazda5, amely 4+2+1 üléses és hátul tolóajtós, de rozsdásodik. A Scénic a 2006-os modellfrissítés után lehet alternatíva, ekkortól megbízhatóbb és hatfokozatú váltójú az 1,6-os benzines.

Valahogy a használt családi autók között a Ford Focus C-Max nekem nem volt rajta a radaron, de nemrég egy cimborám vett egy kétliteres TDCi-t belőle és a homlokomra csaptam: az első generáció mennyire jó és egész olcsó családi autó használtan.

Mit tud használtan a Focus C-Max?

Hiába telt el 14 év a bemutatása óta, a Ford Focus C-Max használtan is meg tudja csillantani a vezetés örömét, amivel kiemelkedik a priméren helyváltoztatásra szolgáló Xsara Picassók, Corolla Versók, rövid és hosszú Scénicek közül. A motor-futómű-váltó-kormányzás szerencsés összhangja nagyon gyorsan magával tudja ragadni a vezetőt.

Másfél évvel korábban debütált a Focus C-Max, mint az alapjait adó, helyesebben megöröklő Focus II

Pont az első Focus C-Max idején vált szét a kompakt egyterű kategória rövidebb, csak ötüléses és hosszabb, 5+2 üléssel is elérhető vagy eleve hétszemélyes verziókra. Mivel a három üléssoros Galaxy 1995 óta piacon volt, a Ford ötszemélyes és viszonylag rövid karosszéria mellett döntött. Az autó hossza 4333, szélessége 1825, magassága 1595 mm, tengelytávja 264 cm. Említésre méltó a kedvező, 0,31-es alaktényező.

Sajnos a Ford nagyon odafigyelt, hogy az egyszerűbb felszereltségeket hasznos és kellemes részletek elhagyásával lebutítsa. Ilyen például a lábtérvilágítás, de ennek pótlására beszerelhető kettő darab izzó, amitől szebb és praktikusabb autó lesz a használt Ford Focus C-Max. A tempomat is megoldható utólag pár tízezer forintos költséggel.

Hajlamosak zörögni az asztalkák. A lábtér tágas, a krémszínű kárpit elegáns és érzékeny

Bár a variálható hátsó üléspad az Ambiente alapverzióban feláras extra volt, a legtöbb használt Ford Focus C-Maxban benne van. A szélső ülések ferde sínen hátra és befelé csúsztathatók, így az ajtótól és egymástól is kényelmesen távol, grandiózus lábtérrel terpeszkedhet két utas. A középső pótülés, az Opel Merivával szemben, nem süllyed a padlóba, a tömböt primitív megoldással száműzzük a csomagtérbe. Nem kár érte, klasszikus szükségülés. A csomagtér 550-1620 literes. A kompakt egyterűek között nem rekordméretű, de kényelmesen nagy  és az ezredforduló utáni alsó középkategóriás kombikkal összevetve is bőven megállja a helyét.

Érdekel a Ford Focus?

Kedves Olvasónk! Ha itt jársz, akkor érdekelhet a második generációs Ford Focus is, amelyet itt a Golf V-tel és a H Astrával hasonlítunk össze. Nincs egyetlen győztes, de mindhárom nyerő lehet attól függően, mit vársz el az autótól.

Ebben a cikkben arról írunk, hogy az 1,5 millió forintért megvehető használt szívó benzines és használt dízel autóktól mire számíthatsz. A Ford Focus 1,6 az egyik, a BMW E46 320d a másik példaautó.

Ebben a cikkben azt szedtük össze, mit kell tudnod, ha kettős tömegű lendkerékkel szerelt használt autót veszel, ami a legtöbb ma használtan árult turbódízelben és egyre több benzines autóban is benne van.

Ebben a cikkünkben autószerelők mesélnek arról, miért épp azt az autót választották, amit. Van köztük dízel, van benzines, három- és négyhengeres, egyik sem véletlenül.

Motorválaszték

Kevés a benzines a használtautó-kínálatban. Az Otto-motoros használt Focus C-Maxok közül az 1,6-os belépőmodellből van a legtöbb, amely 100 lóerejével nem valami szívderítő, de városba elegendő és autópályán is el lehet vele bóklászni.

Igazi Focus az egyterű is. A motor-futómű-váltó-kormányzás szerencsés összhangja magával ragadja a vezetőt

Jobb nyomatéka miatt országúton, hegyvidéken mozgóknak előnyösebb a 125 lóerős 1,8-as, még inkább a kétliteres, 145 lóerős szívó benzines. Sajnos mindkettő csak sporadikusan fordul elő a használtan a Ford Focus C-Maxban.

Aki dízelt szeretne, tudjon róla, hogy minden használtan vett dízelnél fontos levenni az olajteknőt és kitisztítani az olajszivattyú kosarát, hogy a szennyeződések ne vegyék el a pumpa esélyét felszívni a kenőanyagot.

2007-ben volt a modellfrissítés, ekkor tűnt el nevéből a Focus. Elég ritkák itthon az átdolgozás utáni C-Maxok használtan

A fogyasztás megszállottjai válasszák az 1,6 TDCi-t! A 109 lóerős, 240 Nm maximális nyomatékú 1,6-os harmonikus, elég finoman járó motor. A francia dízel legismertebb baja a turbó olajozócsövében lévő szűrő eltömődése, amitől a feltöltő nem kap olajat és jöhet a felújítás vagy a csere. A legokosabb ezt a szűrőt eltávolítani vagy áteresztő-képességét igen sűrűn ellenőrizni.

Mivel a vezérléscseréje drágább és nem sokkal erősebb, a 280 Nm nyomatékú, 115 lóerős 1,8 TDCi helyett vagy lejjebb vagy feljebb lépnénk egyet. A használt Ford Focus C-Maxhoz a dízelek közül a 320 Nm nyomatékú, 136 lóerős kétliteres a legjobb választás. Erős, kulturált, hatfokozatú a váltója és hét literből nagyon jól megy autópályán is.

A középső ülést nem a padló nyeli el, hanem a csomagtartóból veszi el a helyet

9,6 másodperces 100-ra gyorsulása mellett azért is jó használtan ez a Focus C-Max, mert csak gazdag alapfelszereltséggel volt kapható, a Ghiához és a későbbi Titaniumhoz képest elég sivár az Ambiente vagy Trend modellek utastere.

A kétliteres C-Max Peugeot-dízelmotorja sokkal-sokkal megbízhatóbb és sokkal-sokkal kevesebb problémát tartogató szerkezet, mint a 2003 utáni Avensis T25 vagy a 2004 utáni Corolla Verso 2,2-es motorja, akár a 150, akár a 177 lóerős. De ez persze nem változtat a köznép tévképzetén, miszerint egy Toyota eredendően csak jó lehet, a Fiat, a Ford és az összes francia meg fos.

Reális átlagfogyasztás

1,6 16V, 100 LE, 7,97 l/100 km
1,6 16V Ti-VCT, 115 LE, 8,87 l/100 km
1,8 16V, 120/125 LE, 8,40 l/100 km. Tesztünkön 7,9-12 l/100 km
2,0 16V, 145 LE, 9,00 l/100 km

Az elegáns, kellemes tapintású és igen tartós plüsskárpit csak a Ghia csúcsmodellhez járt

1,6 TDCi 109 LE, 5,89 l/100 km Tesztünkön 5,1-8,4 l/100 km
1,8 TDCi 115 LE, 6,34  l/100 km l/100 km
2,0 TDCi Powershift, 110 LE, 6,96 l/100 km
2,0 TDCi, 136 LE. 6,58 l/100 km. Tesztünkön 5,5-8,0 l/100 km

Forrás: Spritmonitor.de

Nagyobb csomagterű és főleg sokkal jobban variálható autó, mint a kombi C307-es Focus, mégis olcsóbb valamivel használtan

Szerviztapasztalatok

Ahogy Szekeres Zoltán, a Ford Petrányi szerviz- és karosszéria-üzletágának igazgatóhelyettese fogalmaz, a második generációs Focushoz képest a kortárs C-Maxnak csak a héja más.

Sok kockázattól mentesül, aki benzines szívómotort választ használtan

Eltérést az egyterűben műanyagból gyártott homlokfal jelent, tehát a hűtőradiátorok és a fényszórók tartókerete műanyag, nem pedig fém, mint a legtöbb autóban.

Talán ebből fakadhat egyes emberekben az a feltételezés,  hogy a használt Ford Focus C-Max orrsérülése különösen drágán javítható, még olyan tulajdonosi véleményt is olvastam, aki szerint itt szénszálas műanyagokat alkalmazott a Ford. Ez véletlenül sincs így, még a kis szériás Focus RS500 sem kapott ilyen drága és egyedi karbonelemeket, nemhogy a családi strapára kitalált egyterű.

Mai szemmel is jó a minőségérzet, a kapcsolók, kezelőszervek amortizációja lassú az évek során. Kevés autóban van automatikus légkondicionáló

A használt Ford Focus C-Maxokon a karosszérián rozsdásodására kell figyelni, ami az első sárvédő és a küszöb találkozását, esetleg a sárvédőíveket fenyegeti. Mivel a Ford lespórolta a hegesztési varratok tömítését, az első hossztartók felületén is lehet barnulás, ami esztétikai gond, de csúnya. A korai modelleken az első lökhárítóról leváló festékkel volt baj, egy kézi mosó lándzsája csúnyán el tudta intézni a fénysérült lökhárítót.

Néha a csomagtérnyitó mikrokapcsolója, esetleg az ötödik ajtóban a felső átvezetőkábel törése ad munkát a szerelőknek. Belül elvásó gumikéderekre és főleg zörgésekre készüljünk fel, főként az első ülések háttámláján lévő asztalkáktól és az állítható hátsó üléstől. A klímaberendezést a törő, repedő fémcsövek teszik működésképtelenné.

Hátra és középre csúsztatva az üléseket kényelemben terpeszkedhetnek a hátsó utasok

Ha az első futómű felől ropogás jön, elsősorban betekert kormánnyal, a toronycsapágyra gyanakodhatunk. Aki mázlista, megússza a szárazon futó csapágy zsírozásával, aki nem, az cseréltetheti. Ha elölről kopogást hallunk, azt szerencsésebb esetben csak a függőleges stabilizátor-bekötő rúd kelti, bár a stabpálca nem úgy fogy, mint egyes Opelekben.

150-200 ezer km környékén a hangot az alsó lengőkar elfáradt szilentblokkja is adhatja, amit lengőkarral együtt illik és ésszerű cserélni. Külön is lehet, csak nem érdemes, mert ritkán éri el az egyben cseréltek színvonalát és több munkadíjjal jár.

Nagyon ritka a világos belsős modell. Használtan gyorsan veszít szépségéből, de vonzó

A gyári lengéscsillapítók élettartama erősen szór, használattól-szerencsétől függően lehet 80, de 180-200 ezer kilométer is. A futómű és a kormányzás egyetlen drága hibaforrása kormányszervo-szivattyú, ez a javítás helyétől függően 130-200 ezres tétel.

Benzinesek hibalehetőségei

A benzines 1,6-osban 10 év/200 000 kilométer a vezérléskészlet csereperiódusa, vízpumpával együtt cserélendő. Mind az 1,8-as, mind a kétliteres benzines szelepeit normális minőségű lánc mozgatja, ez nem TSI Volkswagen modern kori Nissan, Opel vagy BMW, amiben a láncos vezérléstől tartani kellene.

Megmattulnak a fényszóróburák, a korai modellek első lökhárítójáról hámlott néha a fényezés

A benzines motoroknál a fojtószelepház mellett a gyújtás a standard hibaforrás, de ez sem átlagon felüli gyakorisággal. A trafó vagy a gyújtókábelek cseréje nem vágja földhöz a tulajt és elhasználódásukat többnyire jó előre jelzi a megszűnő és visszatérő rángatás, egyenetlen motorjárás.

Ezt azonban vegyétek rögtön komolyan és sose spóroljatok a gyári gyújtógyertyán! Nem megfelelő gyertyával károsodhat a gyújtótrafó vagy más nevén a gyújtótekercs és a trafóhiba miatt a hengerben el nem égő benzin megölheti a méregdrága katalizátort.

550-1620 literes a csomagtartó

Féltengely- vagy váltóhibákra nem kell készülni, a jól kapcsolható, finoman járó sebességváltók tartóssága is dicséretes. Inkább a kuplung utastéri pedálrugója hajlamos eltörni. A pótalkatrész nem drága, de macerás és sokáig tarthat kicserélni, ha csak a pedálbak kiszerelésével tudja megoldani a szerelő.

Dízelek hibái

Az 1,6-os dízelekben a szíjas vezérléskészletet legfeljebb 10 év vagy 200 000 kilométer, az 1,8 TDCi-ben maximum 8 év/160 000 kilométer után kell cserélni. Mindkét motorban, ahogy a 2,0 TDCi-ben is van egy rövid lánc, de ettől még senki ne higgye láncosnak őket! Az 1,8-asban a gázolajszivattyút hajtja a főtengelyről, a két francia dízelben a szíjhajtású vezérműtengelyről viszi át a hajtást a másik vezérműtengelyre.

Az 1,6 TDCi-ben a turbófeltöltő olajozása problémás, a részecskeszűrő és az EGR-szelep mindben

Ettől függetlenül mindhárom szíjas vezérlésű, tehát cserélni kell a vezérlésüket. A Ford honlapjáról az autó alvázszáma alapján le lehet tölteni az esedékes szerviztervet,  valamint az innen letölthető kezelési útmutatókból is sok hasznosat megtudhat a kocsiról, aki nem ismeri a sajátját.

Minden dízelnél ott a kockázat a nagynyomású szivattyú javítására, a hengerenként 120 000 forintba kerülő injektorok pótlására. Adott a kipufogógáz-visszavezetés nyavalyája és a kettős tömegű lendkerék is az összes TDCi használt Ford C-Maxban, na meg az itt részletezett részecskeszűrő-mizéria folyadékfeltöltéssel és 120 000 kilométer után előírt, itthon többnyire elsunnyogott cserével. Ez gyakorlatilag közös adottsága a modern kori dízelmotoroknak.

Aki használtan vesz dízel Focus C-Maxot, kalkulálja be a kettős tömegű lendkerék cseréjét! Kuplungozással együtt 300-350 ezer forintos tétel, a sima kuplungcsere 70-120 000 Ft között van

A Ford Focus C-Max használtautó-kínálatból egy verziót érdemes elkerülni, de azt tág ívben: a fokozatmentes automatikus váltós CVT-t. Az 1,6 TDCi siralmasan lassan indul meg vele táblától kikanyarodva, de nem ez a fő baja, hanem a nyomatékot átvivő lánc gyengesége. A Ford gyorsan ki is vette a gyártásból, mindennek tetejébe az alkatrészellátása is megoldatlan, igazi sorscsapás. Aki automata dízelt szeretne, a Powershift duplakuplungos sebességváltóval vigasztalódhat, de az sem golyóálló.

Használt Ford Focus C-Max árak

Kockázatkerülőknek szólnak a szívó benzines motorok. Áruk a TDCi-knél magasabb, de reális futásteljesítményük jóval a szakmányba visszatekert dízeleké alatt van. Nagyjából 900-950 000 forintért lehet elvinni a legolcsóbbakat, a Ford Focus C-Max középára használtan 1,2-1,3 millió Ft, a legtöbbe kerülő autók is alig mennek 1,5 millió Ft fölé. Ennek az is az oka, hogy modellfrissítés utáni példány alig akad a kínálatban.

Dízel C-Maxot akár 800 000 Ft alatt is kapni, a benzinesek 900-950 ezer forinttól mennek felfelé

Dízelmotoros használt Ford Focus C-Maxt 650-700 ezer forinttól felfelé kapni, nagyjából 250-450 ezer bevallott kilométerrel. A teljes felhozatalban az 1,6 TDCi-ből van a legtöbb, a jelenlegi hazai kínálatból kb. 130 dízelre jut 80 benzines használt C-Max.

Mivel használtan a dízeleknek alacsonyabb az ára a szívó benzineseknél, már csak a jó felszereltség miatt is érdemes a 2,0 TDCi-t választani. Ezek érezhetően drágábbak és sokkal ritkábbak az 1,6-os modelleknél, de megéri kivárni egy jót.