Nemrég egy R32-es Golfot megénekelve egészen átszellemültem, hogy mennyire jó dolog is egy öblös és főleg négynél több hengeres motor bármilyen kompakt autóban. Csakhogy az R32-es IV-es Golfok Németországban 11-12 ezer eurótól mennek felfelé, tehát a típus magasabban nyit, mint utóda, a 250 lóerős Golf V R32, így próbáltam alternatívát találni azoknak, akik nem költenének el rögtön négymilliót erre az autóra.

Bármit is néztél ki, kint sem áll majd hegyekben. Itthon végképp ritka a kompakt autó erős és négynél több hengeres motorral

Mert kevés nagyobb öröme lehet az autóbuzinak, mint egy viszonylag kis és könnyű autó erős és szép hangú motorral. Mivel 4-6-10 millió forint sok lenne játszós autóra, kerestünk pár elérhetőbb használt autót azoknak, akik megszabadulnának a dízelek nyavalyáitól és a pórias benzinesek korlátaitól. Aki jól választ, elviselhető többletfogyasztás és szervizköltség mellett örülhet egy biztonságosabb és egészen más élvezeti értékű autónak, mint az 1,4-es vagy 1,6-os kompakt kocsik, nem is beszélve a használt dízelekről.

Alfa Romeo 147 GTA

Rögtön egy álomautó és mindjárt egy elméleti lehetőség, mert jelenleg egyetlen egyet sem kínálnak megvételre a Használtautón. Még sima 147-ből GTA-sított „replika” sincs, amire a 156-ból akad példa. Marad a behozatal, a Mobile.de 29 autót dob. Gyakorlatilag 9000-10 000 euró a belépőszint (2,8-3,1 millió Ft), cserébe a futásteljesítmény többnyire 140 000 kilométer alatti. A kínálat tetején 20-23 ezer eurós GTA-k trónolnak.

Tekintve, hogy az Euro 3-as és 2500 köbcenti feletti motor miatt heveny regisztrációs adóra számíthatunk, egy 2004 márciusi autó forgalomba helyezéséhez 276 000 Ft regadót kell befizetni. A klasszikus Busso-motortól nem kell tartani, hangja zseniális, a polírozott szívósor látványa szintén, csak győzd tankolni. A Selespeed automatizált váltót lehetőleg kerüld el, a manuális 147 GTA az igazi és megbízhatóbb is. Arra figyeljetek, hogy nem mindegyikben van légkondicionáló és a kényes futómű szervizelése nagyon költséges.

Átlagfogyasztás*
Használt Alfa Romeo 147 GTA 3,2 V6, 250 LE, 12,24 l/100 km

Tesztünk a típusról itt. Hangja alább

Audi A3 8P 3,2 V6, 2004-

Míg az Audi TT első generációja is megkapta a szűk hengerszögű V6-ot, az A3-ból csak a második nemzedék gazdagodott a 3,2 literes hathengeressel. A 250 lóerős V6 ereje az elegáns kompakt autóból csodás gran turismót varázsol, bőséges erőtartalékkal, finom járással és gyári kipufogónál diszkrét, de szép hanggal.

A 8P kódjelű használt A3-as Audiból itthon négy van fent a neten, az ársáv jelenleg 2,7 és 3,4 millió Ft közötti. Németországban nagyjából 6000-7000 eurótól mennek felfelé használtan a hathengeres autók. A motor Euro 4-es, tehát egy 2005 júniusi autó regisztrációs adója 224 000 Ft.

1570-1640 kg az összkerekes és V6-os A3 8P súlya. Használtan a DSG-vel érzékenyebb, mint kézi váltóval. Itthon az új ára 11,4 millió Ft, a DSG felára 491 000 Ft volt. Ma Németországban kb. 180-240 000 kilométerrel 6000 euró körül indul az ára

Kevés belőlük a kézi váltós, sajnos. Az olajos kuplungos DSG-ről azt érdemes tudni, hogy  a 60 000 kilométerenként olajat és olajszűrőt kell cseréltetni, ami kijön kb. 50 ezer forintból. Tartani a mechatronikai egység hibájától érdemes, annak cseréje közel félmilliós mutatvány.

A3 V6 hang

Érdemes bekalkulálni egy lánccserét a V6-on, főleg, ha az előző tulajdonosok elhitték a rugalmas szervizciklus maximumát, a kétévente vagy 30 000 kilométerenkénti olajcserét. 10-12 ezer kilométer lenne a normális, legfeljebb a fix egy év/15 ezres periódus különben olajsár gyűlik fel a szelepfedél alatt.

Problémás a vezérműlánc, cseréjére lélekben fel kell készülni. A hangja remek és lenyűgözően megy vele az A3

A gyújtótrafókat visszahívás is érintette, de mind a hatot cserélni sem olyan vészes tétel, mint az összkerékhajtás nyomatékelosztását variáló Haldex-kuplungot. Aki tud németül, többek között itt nézhet utána a használt Audi A3 3,2 quattro és ezzel egyben a Volkswagen Golf V R32 hibalehetőségeinek.

Átlagfogyasztás
Használt Audi A3 8P 3,2 quattro, 250 LE, 10,84 l/100 km

BMW 325ti – Compact, 192 lóerővel

Nehéz ügy a ferdehátú 3-as BMW: az első generáció csinos, minden ízében agilis, de mára az E36 Compactok zömmel elporladtak és nincs belőlük hathengeres. A jobb rozsdavédelmű E46 3-as Compact számomra riasztó külsejű, de volt belőle 325ti. A 192 lóerős, soros hathengeres motorral a ferdehátú 3-as abszolút igéző, legalábbis a bal egyből nézve és ha rászánunk 14-15 litert százon.

Itthon 1,1 millió forintért kapni most a legolcsóbbat

Ma annyi E46-os BMW-t bontanak és annyi Facebook-csoportban adják-veszik az alkatrészeit, hogy karbantartása és javítása nem üt aránytalan lyukat a pénztárcádon. A használt BMW 325ti ára a cikk írásakor 1,1-1,7 millió Ft közötti. A típusra jellemző korrózió ellenére érdemes gondolkodni benne, mert ebben még az M54 motorcsaládba tartozó sorhat duruzsol, problémamentes láncos vezérléssel, egyszerűbb befecskendezéssel és hosszú élettartammal.

Hang és drift a 325ti Compacttal

Ha nagyon nincs hová tenni a pénzedet, akkor célozd meg a BMW 130i-t! 3,3-4,6 milliós árával használtan is drága lesz, problémás benne a nagynyomású befecskendezés, aggasztó a magnéziummal könnyített blokk élettartama és úgy általában is vannak igényei, de a tenyerén hordoz és imádni fogod. Mi legalábbis odáig voltunk érte, nem sajnáltunk tőle útvonaltól és lábtól függően 10-16 liter 95-öst százon. Az E81 a háromajtós, az E87 az ötajtós modellkódja.

Átlagfogyasztás
Használt BMW E46 325ti Compact, 192 LE, 9,47 l/100 km
Használt BMW E81/E87 130i, 265 LE, 10,23  l/100 km

BMW 325ti tesztünk. BMW130i tesztünk. Cikk a használt sorhatos E46-os BMW 3-asokról.

Emlékszel, mennyi volt? – Árak 2003-ból

Érdekelt, hogy mennyibe kerültek az erős kompakt autók 2003 körül, ezért fellapoztam az Autó Magazin korabeli nagy katalógusát, amelynek végén szerepelnek az akkori listaárak. Az alábbi összegek értelmezésében segít a kifutó Golf IV Basis 1,4 16V Euro indulóára, ami 3 339 000 Ft volt. Akkor is voltak változó szelepvezérléssel, ezen belül szelepemeléssel vagy turbófeltöltéssel megtáltosított négyhengeresek, de látszik, hogy a szén-dioxid-emissziós korlátok előtti korban mennyire sokszínű volt a kínálat öt- és hathengeres kompakt autókból.

Alfa Romeo 147 GTA, 250 LE – 9 400 000 Ft

Audi S3 quattro, 210 LE – 11 506 000 Ft, Audi A3 3,2 V6 quattro, 250 LE – 11 362 000 Ft*

BMW E46 325ti Compact, 192 LE – 9 271 000 Ft

FIAT Stilo 2,4 Abarth, 170 LE – 5 940 000 Ft

Honda Civic Type R, 200 LE – 6 680 000 Ft

Ilyen volt a 250 lóerős A3 Sportback 3,2 quattro a 2004-es sajtófotón

Lancia Lybra 2,0, 154 LE – 6 680 000 Ft

SEAT Leon Cupra R, 225 LE – 9 265 000 Ft, SEAT Leon Cupra 2,8 V6 4×4 – 7 962 000 Ft

Škoda Octavia RS 1,8T, 180 LE – 6 898 000 Ft

Toyota Corolla 1,8 TS 192 LE – 7 125 000 Ft

VW Golf IV GTI 1,8T, 150 LE – 6 430 000 Ft, VW Golf IV 2,3 V5 Highline, 170 LE – 6 4980 000 Ft, VW Golf IV 2,8 V6 4Motion Highline – 8 2630 000 Ft

Volvo V50 2,4, 140 LE – 7 975 000 Ft*, Volvo S40 2,4i, 170 LE – 7 995 000 Ft*, Volvo S40 T5 AWD, 220 LE – 10 780 000 Ft*

Ferdén szedve az öt- és hathengeres modellek. *2004-es árak. A3 3,2 FSI DSG automata váltóval +491 000 Ft

FIAT Bravo H.G.T és Stilo Abarth

Van az a motor, amely még a FIAT Bravóból és a Stilóból is gran turismót varázsol. Mindkétszer a Lancia Kappa volt a donor, a Bravo HGT-nek a 2,0 literes, 155 lóerős benzinest engedte át, a nehezebb és jóval komolyabb Stilo a 2,4 literes, 170 lóerős öthengerest kapta meg. A kézi váltósok neve modellévtől függően GT is lehet, a Selespeed viszont mindig Abarth néven futott a kereskedelemben.

Itthon 700-800 ezer forinttól akad Stilo a Lancia Thesis vagy ha úgy tetszik, a Kappa öthengeresével. Elődje, a szintén sorötös Bravo HGT 155 lóerős volt és kétliteres

Milyen kocsit vennél?

  • Menő 5-6 hengeres szívó kéne37%
  • Kommersz 1,4-1,6 szívó benzinese kéne36%
  • Kommersz dízelmotor kéne14%
  • Csak turbós 4 hengeres kéne13%

Milyen kocsit vennél?


Nem biztos, hogy Carlo Abarth büszkén adta volna nevét ehhez az autóhoz, de az öthengeres motorral a Stilo Abarth a legalacsonyabb belépőárral elérhető sokhengeres kompakt autó használtan. Már 700-800 ezer forinttól elérhetők a legolcsóbbak és a mezőnyhöz képest az a négy darab, amit most épp hirdetnek, egészen széles hazai használtautó-választékot jelent.

A Stilo Abarth előnye a korrekt rozsdavédelem, viszont a megbízhatóan működő és kis költséggel fenntartható Stilo 1,2-vel vagy az olajfogyasztási hajlam dacára is ajánlható 1,4-gyel szerzett kedvező tapasztalatokat ne vetítsük ki egy az egyben a sokkal több kényelmi elektronikus funkcióval ellátott csúcsmodellre.

Nem mondható golyóállónak az Abarth motorja sem, de a robotizált váltó a fő hibaforrás

Ez azonban minden autóra igaz, komfortextrák nélkül az Audikban, BMW-kben is kevesebb a hibaehetőség használtan. A Stilo Abarthnál a féltengely, az ABS-vezérlés és a motorelektronika okozhat bajt. Ez a 2,4-es motor eleve nem golyóálló, eszik némi olajat és különösen érzékeny rá, ha hidegen küldik. Persze egy kulturált ember nemcsak bemelegíti, de ésszel ki is hűti a motort, tehát nagy hajsza után, kb. 10-15 kilométerrel az érkezés előtt tudatosan kezdi visszábbhűteni a motort, ami a Lancia-féle öthengeresnek is kijár.

Azt a hibát ne kövesd el, hogy a használt FIAT Stilo Abarthot (vagy GT-t) az ötfokozatú, automatizált kézi váltóval veszed meg, mert a Selespeed akkor is elveszi az örömödet benne, ha jól működik, ráadásul érzékeny és sok pénzt felemészt, ha javítani kell. Szerencsére van kézi váltós használt FIAT Stilo Abarth is, inkább Stilo GT néven. Nálunk a tesztautó 16-17 litert bekapott városban, de még fiatalok voltunk és elragadott a hangja. Mert az benne a legjobb.

Kézi váltóst érdemes venni, az árak elég nyomottak. A 170 lóerős motor hangja elragadó

Átlagfogyasztás
Használt FIAT Bravo 2,0 H.G.T., 155 LE, 9,35 l/100 km
Használt FIAT Stilo 2,4 Abarth, 170 LE, 10,08 l/100 km. Tesztünk róla itt.

Ford Focus C307 ST

Mivel az R32-es Golf árszintjénél csak a második generációs Focus RS-é esik távolabb a keményen dolgozó kisemberek játszósautó-kereténél, marad a 2005-2011 közötti ST a soros öthengeressel. Az összkerekes Volvo S40 T5-ből hátsó hajtás nélkül átemelt turbómotor itt is függővé tesz hangjával, erejével és hangulatával.

Csodálatos a hangja és az ereje is a Volvótól átvett, jól tuningolható öthengeresnek a Ford Focus II ST-ben

226 lóerő, 320 Nm, 6,8 másodperces gyorsulás százra és 241 km/órás végsebesség az Autobahnra is több mint elég. A stabil öthengeresben tuningra is van elég tartalék, ha ésszel csinálod. Részletek a használt Ford Focus ST-ről ebben a cikkben, a kettős tömegű lendkerék árával együtt, amiről tudni kell a használt Ford Focus ST-vel szemezőknek.

Átlagfogyasztás
Használt Ford Focus II ST 2,5 10,77 l/100 km. Használt autó tesztünk róla itt.

Mazda 323F 2,0 V6

Mivel a dízel személyautók iránt sem Japán belpiacán, sem az Egyesült Államokban nincs kereslet, a japán márkák benzines motorban erősebbek. A sok 2-3-4 hengeres tömegtermék mellett náluk is akadnak kompakt autók izgalmasabb motorral.

Egész Európából 9 db van fent eladó az Autoscouton. A cikk írásakor egy itthon is eladó 229 000 forintért, ennek megfelelő állapotban

Aki kevés pénzért szeretné élvezni a hathengeres motorok hangját és finom járását, rámehet az 1,8 literes, mégis V6-os Mazda MX-3-ra, de mivel abból szinte egy ujjamon meg tudom számolni a kínálatot, reálisabb a Mazda 323F 2,0 V6-ba beleszeretni, amelyet nagyobb eséllyel keresünk.

A 323F ereje, kupés formája, keret nélküli oldalablaka miatt a kisember gran turismója volt a 144 lóerős, kétliteres szívó benzinessel. A mechanika megbízhatósága fiatalabb korában mindent vitt, de sokadkézből vett, minimum 19 éves autóktól ne várjunk csodát.

144 lóerő, 208 km/órás a végsebesség, keret nélküli ablakok és még V6-os is: az 1994 utáni Mazda 323F csúcsmodellje váratlanul sokat nyújt

Amire elsősorban költeni kell: gyújtótrafó, légtömegmérő és persze a lakatolás a megvett használt autó állapotától függően. A legnagyobb baja nem is az elporladás, hanem hogy mára gyakorlatilag kiveszett a hathengeres 323. A Mobilén egy db van eladó 1500 euróért, az Autoscouton egész Európából kilenc akad 400 és 2150 euró között. Hazahozni és rendszámozni csak a rajongóknak éri meg, mert 220 000 Ft rá a regadó. Itthon néha felbukkan a V6-os Mazda 323F, most Veresegyházon árulnak egyet automata váltóval 229 000 forintért. A hirdető jó előre szólt, hogy a karosszéria mellett a füstölő motorra is kell majd költeni.

Átlagfogyasztás
Használt Mazda 323F 2,0 V6, 144 LE, 9,87 l/100 km

SEAT Leon Cupra4

Ugyanez a technika Golf IV-ként is elérhető, de a Leon formája sportosabb a rokon Golfénál. Mivel a kínálat elenyésző belőle, itthon épp egyetlen egy darabot hirdetnek 1,6 millió forintért, nehéz lenne kitalálni, hogy olcsóbb-e használtan hat hengerrel a Leon, mint a Golf IV.

Íme, az egyetlen jelenleg hirdetett VR6-os Leon a Használtautóról. Olcsó? Drága? Választék híján értelmezhetetlen a kérdés

Németországban a Mobile.de szerint kilenc használt SEAT Leon 2,8 V6 Cupra4-ből áll a választék. Áruk most épp 2000 és 8000 euró közötti, a zömük 3500-4000 eurós autó, nagyon jó felszereltséggel és a típusnévből is látható összkerékhajtással. Golfból ugyanezzel a motorral körülbelül 35 db van 2000 és 8500 euró között, 4000 euró környékén órájukban nagyobbrészt 200-280 ezer kilométerrel. A V6-os Leon menetteljesítményeinek örülni fogsz: az autó 7,3 mp alatt gyorsul 100-ra és 235 kilométer/óra a végsebessége, hibalehetőségeiről a Golf IV-nél olvashatsz.

Átlagfogyasztás
Használt SEAT Leon Cupra4 2,8 V6, 204 LE, 10,75 l/100 km

Volkswagen Golf IV 2,8 és 2,3 VR5, Golf V R32

Kis autó, nagy motor a témában a Volkswagen sokat letett az asztalra a VR6-os Corradóval illetve a hathengeres Golf III-mal és leszármazottaival. Aki még nem élte meg ennek varázsát, higgye el, hogy autóbuziknak kevés nagyobb öröm van, mint egy viszonylag könnyű autó öblös, szépen szóló és erőtől duzzadó motorral.

Szűk hengerszöggel öt- és hathengeres VR-motor is volt a Golf IV-hez. A VR5 2000-ig 150, utána 170 lóerős

Itthon épp 3,6 és 4,5 millió forint közötti áron hirdetik a VW Golf V csúcsmodelljét, az R32-es hathengerest. 250 lóerejével, összkerékhajtásával és 1,6 tonnájával ez egy potens, izgalmas hangú és kiválóan felszerelt luxus-Golf, amely nagyon stabil futóműve ellenére sem való pályanapra.

A szűk hengerszögű V6-os Golfok fő motorbaja a lánc megnyúlása, ami a szelepvezérlés gondjai miatt cserét igényel. A hibát a lánc kattogó, reszelő hangja árulja el, amit meleg motornál kell meghallgatni nyitott motorháznál.

Így szól egy láncbajos Volkswagen Golf R32 motor

Az olajszivattyújuk sem tart örökké, de aki azt hiszi, hogy egy Golf V, VI vagy VII, pláne sportváltozatban, csekély szervizköltséggel fenntartható autó, az nagyon gyorsan tegyen le a GTI-től a GTD-n át az R32-ig az összesről és hanyatt-homlok írja be a keresőbe a Toyota Corolla E12 TS-t. Abban a 2004-es modellfrissítéskor a gatya futóművet normálisabbra cserélte a gyár, a motorja meg addig is tigris volt, megbízhatósága azóta közmondásos.

Highline kivitelben kényeztetően jól felszereltek a hathengeres használt Golfok

Tekintve, hogy az R32-es Golfok behozatala és rendszámozása 200-250 ezer bevallott kilométerrel is elvisz alsó hangon 3,8-4 millió forintot, kerestünk pár elérhetőbb használt autót azoknak, akik Golfot szeretnének és tudják, mitől döglik a légy.

Mivel ritkasága miatt a Golf IV R32 többe kerül, az alternatíva a 2,8 literes motor a Golf IV-ből, amely többnyire 4Motion, de adódik belőle elsőkerék-hajtású is. Itthon nagyon kevés van belőle eladó, a maroknyi használt V6-os Golf IV-et 1,1-1,5 millió forintért hirdetik. Ez a motor egy hengerrel rövidebb verzióban is készült, aminek szintén megvannak a maga bajai, nem valami takarékos, de a hangja remek és 170 lóerővel a 2,3-as blokk is szépet lép a négyes Golfban.

Ismerve a 3,6 millióról induló hazai Golf V R32 árakat, nem nagyon megtakarítás kintről behozni behozni az autót

Ezzel a motorral, de valamivel kisebb, 174 lóerős teljesítménnyel a Golf III VR6 merül fel. Ebben szűretlenebb az élmény, de egy épkézláb példány alig olcsóbb és érzetben jóval messzebb van a mai kocsiktól utódánál. A III-as Golfok nagyon tudnak rozsdásodni, de ami máig túlélt, annak többnyire volt gazdája.

Átlagfogyasztás
Használt Volkswagen Golf V R32, 250 LE, 11,23 l/100 km
Használt Volkswagen Golf IV 2,8, 204 LE 10,34 l/100 km
Használt Volkswagen Golf IV VR5, 170 LE 10,10 l/100 km

Volvo C30/S40/V50 2,4i és T5

Tekintve, hogy a Volvo öthengeres motorja még dízelben is zseniális, a benzinest sem győzzük siratni, amióta a gyár a moduláris négyhengeres motorcsaláddal szúrja ki a vevők szemét. Ők tudják, mindenesetre az eredetileg a 850-esben bevezetett, atmoszférikus és turbófeltöltéses soröt minden megtett méteren örömforrás a kompakt Volvókban.

A Fordnál a Kugából volt csak 4×4-es, a Focus ST és az RS nem kapott hátsó hajtást a közös alapok ellenére sem. A V50-hez és az S40-hez elérhető volt az automatikusan 4×4-re váltó hajtásrendszer

1991 óta a Volvo öthengerese tartós konstrukciónak bizonyult és fogyasztása sem aggasztó a C30-S40-V50 modellcsaládban. A kis Volvókon egyáltalán nem látszik, hogy a Ford Focus II rokonai, belső terük is teljesen önálló, az olcsóbb lengőkaroknak, kerékcsapágyaknak, féktárcsáknak, gyújtótrafóknak meg inkább örülni lehet a négyhengeres dízel és benzines modellekben.

Öthengeres motorral drágítja a városban használt vagy sokat futott autók szervizelést a kettős tömegű lendkerék, ami a sima 2.4-ben és a 2.4i-ben is javítja a kényelmet, viszont ez az alkatrész egy simább járású és jóval kisebb nyomatékú benzinesben nem használódik el kb. 150-180 000 kilométer alatt, mint egy négyhengeres turbódízelben. Jó hír, hogy  a 140 és a 170 lóerős motor igazából egyforma, szoftveres tiltás okozza a teljesítmény-különbséget, ami a vezérlőelektronika mókolásával gazdaságosan korrigálható.

Csak szoftveres eltérés van a 140 és a 170 lóerős S40-esek között, ezért a gyengébbet fel lehet hozni a 2,4i szintjére

Átlagfogyasztás (V50 2004-)
Használt Volvo V50 2,4 140 LE 8,83 l/100 km
Használt Volvo V50 2,4i 170 LE 8,74 l/100 km
Használt Volvo V50 T5 220/230 LE 10,11 l/100 km. Tesztünk róla itt.

Használtautó-bemutatónk a Volvo C30-ról, benne az öthengeresekkel itt olvasható.

*A vegyes fogyasztási adatok forrása minden esetben a Spritmonitor.de

Nagyobb olajtöltetre érdemes számítani az öt- és hathengeres motorokkal, ami a fogyasztás, a magasabb teljesítményadó-szint és behozatalkor a jelentős regadó mellett növeli az autótartás költségeit. Drágább rájuk a gumi, többnyire a fék, a kuplung és a féltengely is, nincs továbbá bontott váltó 70 ezerért. Mindenki maga tudja, hogy a csúcsmodellek élvezeti értéke vagy a kommersz motorváltozatok fenntartási költsége vonzóbb-e az ő számára