Röviden – Használt autó – Subaru Impreza GD-GG
Mi ez?2000 és 2007 között, Japánban gyártott alsó középkategóriás autó négyajtós és kombi karosszériával. Izgalmas technika állandó összkerékhajtással és bokszermotorokkal, komoly sportváltozatok WRX és WRX STI néven. Kétajtós nem volt, a terepjárósra vett Outback kombi nem jutott el Európába. Modellfrissítés 2002-ben és 2005-ben.
Melyik motor jó bele?Messze a 20R kódnevű kétliteres szívó benzines a legjobb megoldás a 160 lóerős változatban.
Mennyibe kerül?
2001-2002-es autókat 200 000 km feletti futásteljesítménnyel és az 1,6 literes benzinessel 800-900 ezer forinttól kapni. A 2005 utáni modell, ami a cikkben is szerepel, 1,5-1,8 millió fonttól megy felfelé. A WRX-ek 2-2,5 milliónál kezdődnek, az igazán jó STi-k ára ötmillió forint felett indul.
Mi van helyette?Hasonló hajtáslánccal nincs alternatívája. Soros benzinesekkel esetleg Mitsubishi Lancer, Chevrolet Cruze, Toyota Corolla E12, a kombi helyett Kia Cee’d vagy Hyundai i30.

Használtautó-bemutatóinkban többnyire az átlagos igényeknek leginkább megfelelő modelleket mutatunk be, Astrák, Corollák, Octaviák és más tömeggyártású autók követik egymást.

Ezúttal egy ritka, de annál izgalmasabb típust választottunk tesztre. A Subaru Impreza második generációja mindazoknak érdekes lehet, akik értékelik az igényes műszaki megoldásokat, szeretik és értik is az autót, hidegen hagyja őket a belső téri minőségérzet és nem esnek kétségbe, ha egy bontott hídtrafó nem jön ki tízezer forintból.

Ritkasága és különleges technikája is értékessé teszi az autórajongók számára. Az átlagember jobban jár az alacsonyabb alkatrészárú, takarékosabb motorú kompakt kombikkal, amilyen a H Astra vagy a Corolla E12

Cikkünkhöz egy csúcsformában lévő autót választottunk a használtautó-kínálatból. A 2006-os, 2 288 000 forintra kiírt Subaru Impreza 2.0R 118 ezer kilométerrel vár vevőre. Fenntartási költségei és az átélhető örömök alapján ez a 160 lóerős szívó kétliteres a legvonzóbb verzió. Állapotát látva tipikusan az az autó, amiről nem érted, miért adja el bárki (főleg a nagyszerviz után), de a tulajdonos sem jókedvében árulja. Az úr profi, Toyota Land Cruiserek behozatalával foglalkozik és van érzéke a finom japán technikához. Volt MR2-es Toyotája, MX-5-ös Mazdája és egy Lexus IS200-ból ült át a Subaru Imprezába, ld. a keretes részt.

4399-4465 milliméteres hosszával a Subaru Impreza a jól fejlett kompakt autók közé tartozik, újkori ára inkább a középkategóriás autókhoz állt közelebb. Belső tere kellően tágas, csomagtartója szűkebb a kategóriában elvárhatónál, a limuzin 395 és a kombi 356-1266 literje egyaránt. Megijedni nem kell, a kombiban a mélyre húzott üvegek miatt ennyire csekély a kalaptartó vonaláig mért gyári adat.

Modelltörténet

2000 és 2007 között készült a Subaru Impreza GD. A GD A volt a kerek első fényszórós verzió a 2000 és 2002 közötti időszakból, angolból átvett nevével ez a bugeye. Ezt követte a nagyobb első lámpákkal gyártott GD B-E 2002-től 2005-ig.

Ilyen lett 2005-től a második modellfrissítés után. Volt egy kerek fényszórós 2000 és 2002 között illetve egy nagylámpás sorozat is a 2002-2005 közötti gyártásból

Cikkünkben a második modellfrissítés utáni Subaru Impreza látható, a GD F-G. Ez a ráncfelvarrás az Alfától átigazoló Andreas Zapatinas nevéhez kötődik, ő az egyetlen Subaru-formatervező, akinek ismerem a nevét. A kétszeri csinosítás ellenére ezt az autót nem a külcsín, hanem a belbecs adja el.

Karosszéria, rozsdásodás

Ügyelni kell rá, hogy a lépcsőshátúak csomagtere nem minden modellben bővíthető az ülések lehajtásával, csak a kombiké. A korábbi verziókban a hátsó fejtámlák sem töltötték be biztonsági funkciójukat, míg ebben a pezsgőszínű használt Subaru Imprezában három rendes fejtámlát találunk.

Ez egy hibátlan használt autó, az elhanyagoltakon rozsdásodhat a hátsó kerékív és több ponton a futómű is

Mivel ezek a használt Subaru Imprezák már 10-16 évesek, nem ritka a korrózió. Az elhanyagolt autókon a hátsó kerékjárati ívek rozsdásodnak, ami sajnos jellemző a korszak több japán használt autójára, köztük a Mazda3-ra is. A karosszéria teherviselő elemei jellemzően csak a baleset után helyretákolt autókon rozsdásodnak, aggasztóbb az első bölcső korróziója. A 2003-2008 kötött gyártott Forestereket és a 2001-2007 közötti GD Imprezákat az első lengőkarok rozsdásodása miatt hívta vissza a gyár.

A tulajdonos véleménye – Megyeri Máté, Subaru Impreza 2,0R Active, 2006, 118 296 km

Korábbi munkahelyemen szolgálati Opelek sorát használtam, de autórajongóként egyik sem volt az én világom. Megírtam a bakancslistát és elkezdtem megvalósítani autós álmaimat, legalábbis az elérhető használt autók közül. Volt négykerék-kormányzású, 2,2-es Honda Prelude-öm, Toyota MR2-m és Mazda MX-5-öm. Mivel hárman nem fértünk be a roadsterekbe, ezért egy Lexus IS200-ra váltottam, amit azonban testvérem kivásárolt alólam. Így valósulhatott meg a következő vágy, a 2005 utáni Subaru Impreza.

100 ezer kilométerenként 250 ezer Ft körüli költségű nagyszerviz esedékes

Munkámból adódóan sokat járok külföldre és mindig tőlünk nyugatabbra vettem a használt autókat. Odakint az emberek sokkal jobban megbecsülik a tulajdonukat és több energiájuk jut arra, hogy autójukat megvigyázzák, mint itthon. Ezt a használt Subaru Imprezát Németországban találtam egy kisvárosban. A ház és a kert láttán nem volt kérdés, hogy megveszem: milliméterre nyírt pázsit és sövény, egy irányba néző kerti törpék fogadtak és a garázsban ott volt már a tulaj új Subaruja. Összesen 150 eurót engedett a kocsi árából, amely előtte esett át a nagyszervizen vezérléscserével és új vízpumpával. 111 ezer kilométerrel vettem meg az autót több mint kétmilliós áron, plusz a forgalomba helyezés, a hazahozatal és az egyéb költségek.

Különlegesség a keret nélküli oldalablak

Az Active R típusban az erősebbik kétezres motor van 160 lóerővel. A fogyasztása 8,5 és 12 liter között mozog, gond nélkül utazott 200-at német autópályán, rezzenéstelen stabilitással. Az alacsony súlypont miatt az autó jól fordul, mégsem kényelmetlen a rugózása.

Tetszik benne az alumínium motorházfedél, a keret nélküli ablak és a napfénytető is. A felezőváltó a kuplung kinyomása után kapcsolható, valójában nem felezi, inkább a kétharmadára rövidíti az áttételeket. Így előrefelé 10, hátrafelé két fokozatot használhatok. A felező jól jön azoknak, akik vontatnak, én arra használom, hogy dugóban az egyest felezve az autó kuplungcsúsztatás nélkül, gyök kettővel tud araszolni a forgalommal.

Motorkínálat, fogyasztás

Technikáját tekintve a Subaru Impreza második, GD-GG kódnevű generációja nem sokat változott, de több új motorváltozat is bemutatkozott a gyártás évei során. A kombiban és a lépcsőshátúban is rábukkanhatunk a 95 lóerős, 1,6-os motorra. Konstrukciósan nincs visszalépés, mert ez is bokszer és ez is állandó négykerék-hajtású, de a motor élvezeti értéke igen csekély, nehezen boldogul az 1327 kilós kombival. (Sokkal merevebb karosszériájával az Impreza nagyjából két mázsát felszedett a 2000-es modellváltáskor.)

125 és 160 lóerős a kétliteres benzines, az erősebbik van ebben az autóban, amely nem fogyaszt többet és sokkal élvezetesebb

Az alapmodellben 2005 után volt elérhető az 1,5 literes, 105 lóerős négyhengeres. Ezt a motort érdemes messze elkerülni, és nem azért, mert a megkérdezett szakember szerint olajfogyasztásra hajlamos. Egyszerűen gyenge az autóhoz és az állandó erőlködés miatt összesen ha fél literrel kevesebbet fogyaszt a 20R kódnevű kétliteresnél. A limuzin 12,4, a kombi 13,7 mp alatt gyorsul vele százra, ami nem az, amit egy Subarutól remél a használtautó-vásárló.

Kurz und gut kétliteres Imprezát érdemes venni, akár az egy vezérműtengelyes 125 lóerőst, akár a dupla vezérműtengelyes DOHC-t 160 lóerővel, ami a cikkhez fotózott autót szépen és izgalmas hanggal mozgatja a TÜV-tanúsítványos, utólagos sportkipufogóval. A surrogva járó, rezgésszegény bokszermotor kifinomultsága az egyik fő érv egy használt Subaru Impreza mellett.

Nem szabad félreérteni az állandó négykerék-hajtást, az Impreza nem terepjáró

Három differenciálművel az állandó összkerékhajtás igényes konstrukció, amitől nem kell rettegni használtan. A középső kiegyenlítőműben viszkókuplung szabályozza a tengelyek közötti nyomatékelosztást.

Hóban káprázatos, amit az Impreza tud, de a fejlett hajtásrendszer és az elöl-hátul MacPherson konstrukciójú futómű száraz aszfalton is kitesz magáért. Az állandó négykerék-hajtás nemcsak sárban és latyakban jön jól. Csekély hasmagasságával, személyautós futóművével a Subaru Impreza GG semmiképp nem való terepre, földutakra, hiába 4×4-es!

Két elhunyt ralilegenda, Colin McRae és Richard Burns is Subaru Imprezával lett WRC ralivilágbajnok 1995-ben illetve 2001-ben. Az STi fő ellenfele utcai sportmodellként és raliautóként is a kortárs Mitsubishi Lancer EVO

Erősen eltérő technikájuk és jóval magasabb fenntartási költségeik miatt csak említésképp szerepel itt a Subaru Impreza két turbófeltöltéses sportváltozata. Mindkettő csodálatos sportlimuzin, de fogyasztásban, alkatrészárban és vételárban is jóval feljebb mozognak a szívómotoros használt Imprezáknál.

A 218/230 lóerős WRX és a szériaváltozatban 265/290 lóerős WRX STi vagy STI 2005-től váltott a kétezresről a 2,5 literes blokkra. Én kis i-vel emlékeztem rá, de az angol Wikipédia szerint 2006-os modellévtől a gyár három nagy betűvel jelöli az STI-t (Subaru Tecnica International), tehát évjárattól függően eltérő írásmód a helyes.

Sok a tuningolt Subaru Impreza WRX és WRX STi, sok lépcsőben húzható feljebb a turbómotor az átépítés mélységétől függően. A nagyobb teljesítménynek fogyasztásban és a kuplung kopásában is magas ára van

Dízelmotor híján az üzemanyagköltség autógáz használatával mérsékelhető. Mivel a szelephézag-állítás nem automatikus, az LPG-vel működő motoroknál feltétlenül ellenőrizni kell a szelephézagot 100 000 kilométerenként. Ugyanez a benzineseknél is előírás, csak ezekben a szelephézag-ellenőrzés elmulasztásának kisebb a kockázata, mint az autógáz magasabb égéshőmérsékletétől emelt hőterhelésű, a szelepekben nagyobb hőtágulást okozó autógázzal.

Életszerű fogyasztási értékek

1,6, 95 LE – 8,95
2,0, 125 LE – 9,58
2,0, 160 LE – 9,49
WRX, 218-230 LE – 11,15 (2.0 és 2.5)
WRX STi, 265-290 LE – 12,56 (2.0 és 2.5)

Közúton mért átlagfogyasztási értékek, liter/100 km. Forrás: Spritmonitor.de.

Fék, futómű

Pár éve a 2003 utáni Subaru Legacy használt autó tesztjében is szó volt róla, hogy autópályán 180-200-as tempóról vészfékezve a féktárcsák hajlamosak megvetemedni. Ugyanez sajnos a Subaru Imprezákban is ismert jelenség.

Fontos a valóban 200 000 km alatti futásteljesítmény, egy Subaru sem tart örökké

A fék egyébként is a konstrukció gyenge pontja. Az Autó Magazin német testvérlapja melegen 100 km/óráról 68 méteres fékutat mért az 1,5 literes Imprezával, ami egyértelműen szégyen. A kollégák féktesztjein a mostani autóval csak nevében rokon Suzuki Baleno produkálta minden idők legnagyobb lebőgését. A túlmelegedett  fékrendszerű kisautó 113,5 méterrel negatív rekordot állított fel. Fontos megjegyezni, hogy a fix féknyerges WRX és WRX STi sportmodellek fékrendszere egészen más.

Szerviztapasztalatok – Mit mond a mester?

“Ebből a generációból ügyfeleink 350-400 ezer kilométeres autókat is használnak, de ennek előfeltétele a gondos gazda és a megfelelő karbantartás. A típus megbízhatósága ellenére sem szabad elfelejteni, hogy a kilométer a Subarunál is kilométer. Mivel előfordulnak visszatekert órás Imprezák a használtautó-kínálatban, mindenképp az igazolhatóan 200 000 kilométer alatti autók megvásárlását javaslom.

Hajtásrendszer

Vásárláskor kötelező ellenőrizni, hogy négy egyforma kerék van-e az autón? A középső differenciálműben lévő  viszkokuplung tönkremegy, ha nem egyforma átmérőjű első és hátsó gumikon fut az autó. Az állandó fordulatszám-különbségtől, a súrlódás miatt megégnek benne a lamellák és a se nem javítható, se fel nem újítható viszkokuplung cserére szorul.

Csak olyan használt Subaru Imprezát szabad megvenni, amin egyforma a gumik átmérője elöl és hátul

Ennek alkatrészéra mintegy 220 000 Ft, a csere munkadíja a váltóolaj cseréjével együtt körülbelül 60 ezer Ft. A hiba felismerhető parkolóban lassan körbe-körbe forogva. Az a lényeg, hogy kinyomott kuplungnál a hajtáslánc ne fogja vissza, ne állítsa meg az autót. Az érzés ahhoz hasonló, mintha a kézifék be volna húzva.

A féltengelyekkel és a hajtás többi elemével nem szokott gond lenni. A kétlitereshez a gyári kuplungszett ára kinyomócsapággyal, tárcsával és kuplungszerkezettel 90 000 Ft, a csere munkadíja 35 000 Ft. A 4×4-es rendszerben 60 000 kilométer az olajcsere-periódus, ekkor a sebességváltóban, az első, a középső és a hátsó differenciálműben is cserélni kell a kenőanyagot.

60 000 kilométerenként kell olajat cserélni a váltóban és a három differenciálműben is

Az 1,5-ös egy nagyon lomha és olajfogyasztásra hajlamos motor, amely az állandó erőlködés miatt nem is fogyaszt jól. Szerintem pótcselekvés volt a gyár részéről, a kétliteres szívó benzines messze a legjobb választás a GG Imprezákhoz.

Vezérléscsere, olajszervizek

Sportcélra használt autókra még rövidebb szervizperiódus vonatkozik, de a normál utcai autókat is érdemes a gyári 15 000 helyett 10 ezer kilométerenkénti karbantartással használni. A 20R kódú, 160 lóerős motorba 4,3 liter motorolaj kell. A 10W40 helyett jobb a fullszintetikus 5W40 motorolaj. Az éves szerviz az olaj, az olajszűrő, a levegőszűrő, a pollenszűrő cseréjével és munkadíjjal együtt 35 000 forintos tétel, Motul-kenőanyagokkal.

Olaj-, olajszűrő-, légszűrő- és pollenszűrőcserével az éves revízió költsége 35 000 Ft a megkérdezett szakszervizben. Érdemes a gyári 15 helyett 10 ezer kilométerenként olajat cserélni, főleg, ha sok rövid utat tesz meg az autó. A motor nagyon gyorsan bemelegszik, télen két kilométer után már hatásos a fűtés

Az összes motornál 100 000 kilométerenként vagy ötévente esedékes a vezérműszíj cseréje. A Subaru széles és hosszú, igen strapabíró szíjakkal dolgozik, néhány használt autónál a 200 ezres szervizen derül ki, hogy még a gyári szíj volt bennük. A vízpumpát is a vezérműszíjkészlettel együtt kell cserélni, gyújtógyertyákból szintén 100 000 kilométerenként szükséges újat beszerelni. A teljes nagyszerviz gyári alkatrészekkel körülbelül 250 000 forintba kerül.

LPG, korrózió

Szintén 100 000 kilométerenként írja elő a gyár a szelephézag-ellenőrzést. A benzineseknél jellemzően elég 200 000 kilométerenként szelepet állítani, de az LPG-s motorokban ennek sokkal nagyobb a jelentősége. Autógázt használva lényeges a felső szelepolajozás beszerelése, ami csak akkor működik, ha időnként pótolják a szelepekre csöppentett olajat. Elég sok LPG-s kocsit látunk porszáraz olajtartállyal.

Ritkán használja bárki is a felező áttételt, vontatáshoz jöhet jól. 10 fokozat van előre, kettő hátra

Rozsdásodás elsősorban sérült vagy mostoha körülmények között tartott autókon fordul elő, nagyjából 10-11 éves kortól. A bölcső és a futómű fém alkatrészei hajlamosak a korrózióra, köztük a lengőkarok is, ami az alumínium lengőkaros autókra természetesen nem vonatkozik.”

Hári László, szervizvezető, Hace Car Subaru szakszerviz

Használt Subaru Impreza GG árak

Európában 2001-ben jelent meg a Subaru Impreza GG. A legolcsóbb használt autók ára 800-900 ezer forintnál kezdődik, többnyire 200-250 000 kilométer közötti óraállással hirdetik őket gazdáik. 12-15 éves, szívómotoros autókért nagyjából 1,2-1,4 millió forintot kérnek, de a nagyon szűk használtautó-kínálat miatt a Subaru Impreza GG-re nehéz irányárakat megadni.

Kinyomott kuplunggal lépésben körbefordulva kell kipróbálni, hogy rendben van-e a viszkokuplung

A 2005 utáni verziót 1,5 millió forinttól felfelé lehet megvenni. Kétmillió körül jelennek meg a WRX-ek, az STi-k viszont jóval többe kerülnek. A legjobbak ára 6-8 millió forint lehet, négymillió alatt nem is nagyon találni.

Bárki venne használt Subaru Imprezát, mindenképpen vigye el az autót márkaszervizbe vagy Subarura szakosodott szervizbe állapotfelmérésre! Például a Hace Carnál ez összesen 5000 forintba kerül, van benne szervizcsatlakozós hibakód-kiolvasás, törésnyomvizsgálat és festékréteg-vastagság mérés, futómű-diagnosztika.

Aki kivár egy igazán jó állapotú használt Subaru Impreza GG-t és ragaszkodik a kétliteres szívómotorhoz, annak nagyon sok öröme lehet a különleges technikájú és kiváló futóművű autóban, elfogadható fenntartási költségek mellett.

Mellette – Ellene
  • Megbízható technika
  • Érdekes részletmegoldások (felező, keret nélküli oldalablak)
  • Finom járású bokszermotorok
  • Szép, könnyen fokozható kipufogóhang
  • Mély súlypont, kiváló úttartás
  • Masszív futómű
  • Tartós összkerékhajtási rendszer
  • Kis csomagtér
  • A tömeggyártású autókénál magasabb karbantartási költség
  • Könnyen vetemedő gyári féktárcsák, alulméretezett fékrendszer
  • Viszonylag magas fogyasztás
  • Gyenge 1,5 és 1,6 literes belépőmotorok