Röviden – Használt autó: Volkswagen Polo V (6R), 2009-
Mi ez?2009 tavaszán bemutatott, 2017 őszén leváltandó kisautó. Az 1975-ben debütáló Volkswagen Polo ötödik generációja, három és öt ajtóval, Európán kívül lépcsőshátú karosszériával is. Szerény modellfrissítés 2014-ben, a gyári kód 6C-re változott..
Melyik motor jó bele?Kockázatkerülőknek mindenképp az 1,4-es szívó benzinessel. Bajai ellenére az erős, takarékos és nagyon finoman működő 1,2 TSI is meggyőző. A háromhengeres dízelek kulturálatlanok, ha mindenképp dízel, akkor már az 1,6 TDI.
Mennyibe kerül?
A cikk írásakor 1,7-1,8 millió forint körüli autók állnak a kínálat alján. Érdemes 2,2-2,6 millió forintot betervezni egy használt Volkswagen Polóra és ne zárjuk ki eleve a sokat futott autókat sem, ezek is lehetnek jó állapotúak.
Mi van helyette?Testvérmodellként Audi A1, második generációs Škoda Fabia és 2008 utáni SEAT Ibiza. Renault Clio, Peugeot 2007, Opel Corsa D. Kvalitásai és csekély fenntartási költségei miatt szívó benzines motorral nagyon vonzó a 2008 utáni Ford Fiesta..

Sok olvasónk nem érti, miért érnek el az összehasonlító tesztekben gyakran jó eredményt a Volkswagenek. Aki beül a használtautó-bemutatóhoz fotózott Volkswagen Polo 1,2 TSI-be, hamar megérti, mitől olyan meggyőzőek új tesztkocsiként ezek az átgondolt, halk, igényes belső kivitelű, kényelmes ülésekkel ellátott, jó helykihasználású, komfortos futóművű autók. De mi marad ebből a sok jóból az évek múlásával?

Használtautó-tanácsadó sorozatunkban a Volkswagen Polo ötödik generációja kerül terítékre. A képeken szereplő autó Balázsé, egy törzsolvasónké. A piros ötajtós inkább tűnik új, semmint használt autónak, pedig idén hét éves. A kocsiban az 1,2 TSI turbómotor surrog, amely az autó ragyogó állapota ellenére okozott már gondot.

Nehéz ügy: költségoldalról sok érv szól a használt VW Polo 1,2 TSI ellen, főleg DSG automatával, de annyira jó vele az autó, hogy engem is vonzana

De a használt VW Polóról hitelesebb a tulajdonost idézni. Balázs ebből az Opel Vectra C-ből ült át a két méretkategóriával kisebb, de frissebb fejlesztésű Polóba, a váltást mégsem érzi visszalépésnek.

A tulajdonos véleménye – Volkswagen Polo 1,2 TSI Highline, 2010, 55 000 km

Nővérem vásárolta az autót újonnan 2010. októberében, én tavaly nyár óta használom. Ez idő alatt jelentősebb beavatkozás a vezérműláncszett, a fűtőventilátor és az akkumulátor cseréje volt. Ami gond, hogy a vezérműlánc csörgése már 15 ezer kilométer után jelentkezett és az új lánckészlet sem néma, pedig csak 12 ezer kilométer van benne. De ez a probléma egy egyelőre csak hidegindításkor jelentkezik. Most 55 ezer km van használt Volkswagen Polónkban.

Balázs használtan ült át az idén hét éves Polóba. Tisztában van a bajaival, de az autó működése, kompakt autókat idéző kényelme bőven kárpótolja ezért

Nem hiszek a longlife-olajban, évente cseréltetem a motorolajat. Fogyasztása országúton 90-100 km/h körül 5-5,5 liter/100 km. Autópályán a légkondicionálástól, a forgalomtól és a domborzati viszonyoktól függően 6,9-7,5 litert mértem, városban a dugóktól és a téli hidegtől függően 8-11 liter százon.

A DSG automata sebességváltó fürge, gyorsan kapcsol és D-állásban extrém alacsonyan tartja a fordulatot: városban 60-nál már hetedikben van. S fokozatban viszont alig engedi a motort 3000 alatt pörögni, a gázreakció fürgébb lesz. Német autópályán 150-ig kényelmesen, utána komótosabban gyorsul, óra szerint 190 környékére.

Igényes a belső tér, de tudni kell, hogy ez a Highline csúcsmodell

Típusjelzés híján sokan nézik bevásárlókocsinak, de gyorsulása és rugalmassága 100 alatti tempónál sokakat meglep. Az autó masszív, méretéhez képest a sarkokban vannak a kerekek. A Polo fékjei harapósak, a betétek jól viselik, hogy az utak 75 százalékát városban tette meg. Úttartása és zajkomfortja a pár évvel ezelőtti alsó középkategóriában is megállná a helyét, a Highline kivitel igen jól felszerelt. Van benne parkolóradar, ülésfűtés és így tovább. Ebben a verzióban, a TSI motor láncbajai ellenére, kiváló autónak tartom a hetedik éves Volkswagen Polót.

Milyen belül?

Nyolc éve van piacon, de belső terével ez a használt Volkswagen Polo ma is a kategória élvonalában van. Térkínálata megfelelő, a Highline kivitel minőségérzete igen jó, az ülések kényelme és a zajszint a legújabb konkurensekből átülve is meggyőző. Belül a kartámaszban lévő tárolórekesz zárja mondta fel a szolgálatot, más kopás, elhasználódás nem található, ami el is várható a minimális futásteljesítményű használt autótól.

Nagyon kényelmesek az első ülések

Az ötödik generációs VW Polóban nem szokott baj lenni az embléma kibillentésével nyitható csomagtérzárral, sem a rozsdásodással. A karosszéria rozsdavédelmén ezen az autón sem talált rést a korrózió az eltelt pár évben.

Motorkínálat

Még egy Wörthi-tóra járó virtigli VW-rajongó is zavarba jönne, ha el kellene sorolnia az összes motorváltozatot, amivel használt Volkswagen Polót lehet kapni. A modellfrissítésig a háromhengeres alapmodell 1,2 literes volt, ezt váltotta le 2014-től a 999 köbcentis háromhengeres.

Alattomos hiba az 1,2 TSI-től, amikor összeér az olaj- és a vízkör

Viszonylag sok használt Volkswagen Polót kínálnak megvételre a nagyon kulturált, halk, keveset fogyasztó, de érzékeny 1,2 TSI-vel. Elsősorban a korai évjáratú 1,2 TSI-ken kellett a márkaszervizeknek turbófeltöltőt cserélnie garanciában. Súlyosabb gond a vezérműláncé. Volt egy időszak, amikor a lánc és a láncfeszítő élettartama sokkal rövidebbnek bizonyult az elvárhatónál, ráadásul egyes esetekben a garanciában beszerelt új vezérműlánc sem tartott tovább pár tízezer kilométernél.

Az 1,0 TSI 95 vagy 110 lóerővel 2014 őszétől készült. A háromhengeres turbós benzines igen csekély fogyasztású motor és párhuzamosan maradt a kínálatban az 1,2 TSI-vel. Az 1,2 TSI a német Wikipédia szerint 20104 áprilisától láncos helyett szíjas szelepvezérléssel készült, a CJZC (90 LE) és CJZD (110 LE) motorkódúak a szíjas motorok, amelyekkel láncgond egészen biztosan nem lesz. Más azért adódhat.

Van a motorpalettán CNG sűrített földgázzal és LPG autógázzal működő verzió. Előfordul továbbá a turbós és kompresszoros, kipufogó-leömlő baja és turbógondjai miatt sem ajánlott GTI az 1,4-es motorral. A sportmodell jobb vétel a 192 lóerős, csak turbós 1,8 TSI-vel. A kínálat csúcsán a kétliteres, négyhengeres, 220 lóerős, 243 km/órás végsebességű Polo R WRC limitélt széria áll, amely elsőkerék-hajtással és kézi váltóval 6,4 mp alatt gyorsul százra.

Mechatronikai egységet cserélni nagyjából 800 ezer forintos kiadás a hétfokozatú, nem olajban futó kuplungos modellben

Viszonylag elterjedt változat a TSI benzines DSG duplakuplungos sebességváltóval. Ettől a kombinációtól óva intünk mindenkit, akit földhöz vághat a hétfokozatú, száraz (nem olajban futó) kuplungos DSG javítása. A csapágyak tartósak benne, rendszeres olajcserére sem kell költeni, de ha a mechatronikai egység megadja magát, az fájni fog. Az új körülbelül 400 000 forintba kerül a márkaszervizekben és mire az összes szükséges lépést megtette a szerelő, a munkadíj is hasonló nagyságrend lesz.

Motorolajból bármelyik jó, amely megkapja a gyári minősítést. A lényeg a csereperiódus, amit nem tanácsos túlhúzni. Az olaj a motor lelke, épp ezért a fix 10-15 ezer kilométeres olajcserével hosszabb lehet a motorok élettartama, mint longlife kenőanyag használatával és jóval ritkább olajcserével.

Reális átlagfogyasztás

1,0 12V szívó (60/75 LE, csak Polo 6C 20104-től) 6,20
1,2 12V szívó (60/70 LE) 6,39
1,4 16V szívó (86 LE) 6,91
1,2 TSI turbó (90/105 LE) 6,41
1,4 TSI ACT (150 LE, hengerlekapcsolás, csak Polo 6C 20104-től) 6,69

1,2 TDI BlueMotion (75 LE) 4,64
1,6 TDI (75/90/105 LE) 4,97

Liter/100 kilométerben, csak a gyakoribb motorváltozatok. Forrás: Spritmonitor.de

150 000 km felett óvakodnánk a négyhengeres 1,2 TSI-motortól. Használtan a legkisebb rizikót az 1,4 16V szívó benzines jelenti, ez a motor elegendő is 86 lóerejével

Szerviztapasztalatok, használt Volkswagen Polo 6R, 2009-

Igen keresett használt autó a 2009 utáni Volkswagen Polo, szeretik az ügyfelek. A 6R kódnevű generációban ritka az 1,2 literes háromhengeres. Nagyobb mennyiségben az 1,4 literes, 86 lóerős négyhengeres benzines fut, amely a legcsekélyebb kockázatot jelenti az összes motorváltozat közül. 90 000 kilométerenként cserélni kell a szíjas szelepvezérlést, néha a gyújtótrafók vagy a befecskendezők kiállnak a sorból, de más baja nemigen van és a trafók hengerenként külön cserélhetők.

Kettős tömegű lendkerék kapcsolódik a turbós benzines és kevés kivétellel a dízelmotorokhoz is

TSI benzines motorok

A használt Volkswagen Polókban gyakori a turbós 1,2 TSI is. Ennél a motornál a lánc megnyúlására és a láncfeszítő problémájára kell ügyelni. Ha reggelente hidegindításkor 3-4 másodpercig hallani a lánc zörgését, kattogását, amíg az olajnyomás fel nem épül, az a gyár szerint még elfogadható. Ha az első 10 másodpercben folyamatosan zörög a lánc, mindenképp cserélni kell. Az 1,2 TSI benzinesen a vezérműlánc cseréje feszítőpatronnal, márkaszervizben körülbelül 160 000 forintot visz el. Az 1,2 TSI-n a vízpumpa folyhat a tömszelencénél, a hűtőfolyadék-veszteségre ajánlatos ügyelni a szint rendszeres ellenőrzésével. (A márkaszervizek tapasztalatai szerint a vízszint nyomon követése még fontosabb a Ford 1,0 EcoBoost turbómotorjainál. A szerk.)

Rozsdásodástól egyáltalán nem kell tartani, amíg az autó nagyobb törésektől mentes vagy a gyári előírások szerint történik a helyreállítása

Dízelmotorok

A fogyasztáscsökkentésre optimalizált, 75 lóerős Blue Motion 1,2 TDI nagyon ritka használtan, ahogy a 2014 után, a modellfrissítéssel bevezetett, 75-105 lóerős és szintén háromhengeres 1,4 TDI is. A használt Volkswagen Polókban az 1,6 TDI az uralkodó dízelváltozat.

Rózsaszínű a gyári hűtőfolyadék. Ha nem gyárira cserélik le, az igénytelenségre vall

Nincsenek különösebb bajai, de a kipufogógáz-visszavezető szelep cseréje igen költséges. Ha nem elég magas a kipufogógáz hőmérséklete, a vízhűtésű EGR-szelepes motorban nem ég le a koksz a szelep tengelyéről, amitől a szelep megszorul. A gyári pótalkatrész ára mintegy 160 000 Ft és cseréje 6-8 órás munka, mert elhelyezése miatt a futóművet és az első bölcsőt is meg kell bontani hozzá. Túlnyomórészt városi használatnál a benzinesek EGR-szelepéről sem tudnak kiégni a lerakódások a csekély hőmérséklet miatt. Csak jót mondhatok a kerékfelfüggesztésről. Az úgynevezett fekvő lengőkaros első futómű kiválóan tűri a megrázkódtatásokat a magyar utakon, ami a hátsó kerékfelfüggesztésre is igaz.

Zsarnóczay Gábor, autószerelő, Ferihegy Autó

Volkswagen Polo-árak használtan

Megkérik az árát a legtöbb használt Volkswagen Polónak, legyen akár háromhengeres, 60 lóerős benzines, akár sokat futott dízel. 1,5 millió Ft alatt nem is érdemes Volkswagen Polókat keresgélni a használtautó-kínálatban, a legolcsóbb Volkswagen Polók használtan 1,7 millió Ft körül indulnak.

2-2,5 millió forintot érdemes betervezni egy használt Volkswagen Polo V megvásárlására

Átlagos futásteljesítményű, követhető szerviztörténetű autókért minden további nélkül elkérnek 2-2,5 millió forintot. Mivel 2017 végén várhatóan piacra lép a hatodik generáció, a kifutó Volkswagen Polók akciós ára újonnan 3,8-4,0 millió forint körül mozog a 90 lóerős 1,2 TSI motorral.

Alkatrészárak

Gyújtótrafó 21 500-46 700 Ft
Kuplungszett (tárcsa, szerkezet, kinyomócsapágy; Valeo) 58 600 Ft
Kettős tömegű lendkerék (LUK) 105 000 Ft
Lambdaszonda 17 500-56 600 Ft
Hátsó lengéscsillapító 7400-24 700 Ft
Vízszivattyú 48 500-58 000 Ft
Vezérműlánc (csak a lánc, tömítések, tartozékok nélkül; Febi) 11 000 Ft

Utángyártott alkatrészek ára 2010-es évjáratú, használt Volkswagen Polo 1,2 TSI-hez

Mellette – Ellene
  • Jó értéktartás
  • Könnyen értékesíthető használtan is
  • Szédületes motorválaszték
  • Kényelmes ülések
  • Korrekt helykínálat
  • Komfortos rugózás
  • Kedvező minőségérzet
  • Gazdag utángyártott és bontott alkatrészválaszték
  • Használtan is magas ár
  • Turbó- és láncbajoktól sújtott TSI-motorok
  • Drágán javítható DSG automata váltó
  • Magas márkaszervizes karbantartási és javítási díjak
  • Nincsenek igazán jó árú karbantartási csomagok 4-5 év feletti autókhoz a márkaszervizekben