Röviden – Használt autó: BMW X3 E83, 2003-2010
Mi ez?2003 és 2010 között, Ausztriában gyártott aszfaltterepjáró az E46-os 3-as BMW alapjaira. Tervezésével a BMW a grazi Magna Steyrt bízta meg.
Melyik motorral?
Nagyrészt dízel BMW X3-asokbál áll a használtautó-választék. Kerülnénk a 177 lóerős 2.0d-t, négyhengeresből a 150 lóerős tartósabb, a sorhatos 3.0d 204 és 218 lóerővel is nagyon vonzó. Minden benzines motor súlyát könnyűfém csökkenti, élettartamuk jóval elmaradhat a korábbi korszak vasblokkos motorjaitól.
Mibe kerül?
Kétmillió forint alatt elvihetők a legolcsóbb használt BMW X3-asok, a legtöbbe kerülőket ötmillió forint körüli áron hirdetik.
Mi van helyette?Ennyire kezes és személyautós SUV-t nehéz mondani, esetleg Honda CR-V, JEEP Grand Cherokee, Nissan X-Trail vagy Subaru Forester. A prémiummárkák zöme később lépett be a kategóriába, a Land Rover Freelander lehet alternatíva.

Régóta terveztem megírni használt autóként a BMW X3 első generációját, mert az első tesztautó 2004-ből máig emlékezetes. Nagyon tágas, praktikus, meglepően dinamikus és az X5-tel szemben agresszióban szegény autóként maradt meg bennem. Használtan az E83-as BMW X3 elkerülte azt a lecsúszást egyre ócskább gengszterautóvá, amivé az első generációs X5 korcsosult és ahonnan az E39-cel vagy az E38-cal szemben nem is tudott visszakapaszkodni.

Használtautó-bemutatónkban egy 2004-es, óra szerint 199 ezer kilométeres 3.0d szerepel, világos bőrkárpittal. Szerencsénkre sikerült fotózni és kipróbálni mellé egy modellfrissítés utáni verziót is a leginkább elterjedt kétliteres dízellel és sötét szövet belsővel. Belső terükben az E46-os kora és a modernebb BMW-k hangulata egyaránt visszaköszön.

Modelltörténet, BMW X3

2003 őszén a Frankfurti Autószalonon láthattuk először az X3-as BMW-t. A típus fejlesztését a BMW a Magna-Steyrre bízta, az autó gyártása is Grazban folyt (az utód Spartanburgból érkezett, az Egyesült Államokból). Átütő siker lett a BMW X3, az értékesítés első két és fél évében eladtak belőle 260 ezer darabot, a 2010-es modellváltásig 614 824 db E83 készült a német Wikipédia szerint.

Elkerülte az a lecsúszás, ami az X5-öt érte, a márka első dzsipjét

Alkatrészeinek jó részét az E46-os 3-asból emelte át a BMW, ami a technika mellett a belső térre is vonatkozik. Közös a slusszkulcs és a kijelző, azonosak a klímavezérlés gombjai és a hátsó futómű is 330xd rokona.

Ebben a generációban még nem voltak turbós benzines motorok, a csúcsmodell is dízel, a 2007-es modellvére bevezetett, két turbós 3.0sd 286 lóerővel és 580 Nm maximális nyomatékkal. Ezek ma is impresszív számok, akkor az űrkorszakot idézték egy sorhatos, háromliteres dízelből.

Milyen vezetni?

Szinte akváriumszerűen nagyok az üvegfelületek, az E83-as BMW X3 üdítően jól áttekinthető. Egy mai SUV-hoz képest parádés a kilátás. Az autó formatervében és méreteiben is eltalálta az arany középutat, nem olyan agresszív csillagromboló, mint az X5, belül azonban a csomagtartó és az utastér is nagyon tágas.

Belül az E46-os 3-as BMW alkatrészei köszönnek vissza, a két autó technikája is rokon

Míg a bőrbelsős modellekben sajnos nincs háló az első ülések háttámláján, a szövetkárpitos ülések háttámláján ott a necc. Rakodóhely van elég az autóban. A belső térben gyakori a lágylak-felület hámlása a kardánbox környékén. A kinézett használt BW X3-asban próbáljuk végig az összes ablakemelőt, mert egy műanyag bizbasz törése miatt beeshetnek az ajtóba a hátsó üvegek. A pótalkatrész olcsó, de a munkadíj jelentős.

Elég botlábú az autó, rugózása rossz úton kényelmetlen. Cserébe az útfekvése, vezethetősége igazán jó, az E83-as BMW kezes, jól irányítható autó. A zajcsillapítás megfelelő, ülései kényelmesek és nagyon jól beállítható a vezető üléshelyzete.

Motorok

A kétliteres motorok benzinesből és dízelből is négyhengeresek, előbbi X3 szinte ismeretlen a használtautó-kínálatban. A nagyobb Otto-motorok (benzinesek) soros hathengeresek. A 192/218 lóerős 2,5i és a 231/272 lóerős 3,0i illetve 3.0si jelölése a valós hengerűrtartalmat jelzi. A nagyobb teljesítmény a 2007-es modellévtől bevezetett verzióké.

Ez egy modellfrissítés utáni, 2008-as autó a kétliteres dízellel. Használtan 3-3,5 millió forintért találni hasonlókat, de nem ilyet, mert ebben tényleg csak 117 000 km volt a fotózáskor

2008-tól jött a mai modelljelölés, így az X3 3.0sd-t az X3 xDrive35d váltotta le, a 3,0si-ből xDrive30i lett és így tovább. Kései, 2009-ben bevezetett dízelváltozat az xDrive18d 143 lóerővel és 350 Nm nyomatékkal. Az N47D20 kódú, vezérműláncbajra hajlamos motorok helyett a 110 kW/150 LE teljesítményű, M47D20-ast érdemes keresni, ami 2007 augusztusáig készült.

A 204 lóerős 3.0d bikás ereje, 400 Nm nyomatéka, kézi váltóval 7,9, automatával 8,2 másodperces 100-ra gyorsulása és főleg kulturált működése, markáns, igazán szép hangja rendkívül vonzóvá teszi ezt a motort. 2004 őszétől a teljesítmény 218 lóerőre (150 helyett 160 kW-ra) nőtt, a nyomaték 500 Nm-re ugrott, az ötfokozatú automata váltót leváltotta egy hatfokozatú, a gyorsulás automatával 7,7 mp-re, a végsebesség 220 km/órára javult (ez itt tesztünk linkje).

Hatalmas a lábtér hátul, a fejem is jól elfért. Minőségérzetben átlagosat nyújt az X3-as BMW

Ha kinéztetek használtan egy 2007 előtti háromliteres dízel BMW X3-at, az olajszivárgásra nagyon kell figyelni, ami a szívósor kopottságára is utalhat. Ha a motor menetirány szerinti bal oldalán olajnyomokat látunk, a szívósort mindenképp ellenőrizni kell! Az olaj ugyanis a pillangószelepek megkopott tengelye mellett jut ki. Ez a pillangószelep szokott beesni a motorba és ott jó nagy rombolást végezni, lásd a szerviztapasztalatokat. Sajnos a kenőanyag az izzítórendszer elhelyezése miatt az izzításelektronikába folyik bele, amitől az elektronika tönkremegy. Az új 50 000 Ft, a bontott kijön a feléből.

Szerviztapasztalatok, BMW X3 E83, 2003-2010

Kényelmesebb rugózása miatt a rázós X3-nál sokkal jobb autónak tartom az E53-es, első X5-öt az átdolgozás után, de az első generációs BMW X3 joggal népszerű használt autó. Családomban és baráti körömben nem is egy fut belőle.

Sem az ajtók alján, sem más karosszériaelemen nem jellemző a rozsdásodás. Ez a 2004-es autó is korróziómentes. A fellépő feláras tétel volt

Törésmentes autókon nem találni rozsdanyomokat sem az ajtók alján, sem a csomagtérajtó zsanérja körül. Még a hátsó sárvédő sarkán sem jellemző a korrózió, ahol a lökhárító sok autón kidörzsöli a fényezést.

A legtöbb BMW X3 összkerékhajtású. Az xDrive osztóművében 60 ezer kilométerenként érdemes olajat cserélni. Amikor a rendszer az első kerekekre is nyomatékot ad, a hajtás adott mértékű összezárásához egy villanymotor feszíti meg benne a láncot, amit nagyjából egy ablaktörlőmotorként kell elképzelni. Az állítómotor fogaskereke berágódhat, amihez szerencsére van felújítókészlet 50 000 forintért. Munkadíjjal együtt a javítás körülbelül 70 000 forintból jön ki.

Láncproblémák adódhatnak az N47D20 motorkódú kétliteres dízelekkel. A forgalmiban lévő 105 vagy 130 kW teljesítményről könnyű őket azonosítani őket, de a hátul lévő szelepvezérlés miatt a motor formája is más, mint a 110 kW-os kétliteresé

Gyakori a használt X3-as BMW-kben az automatikus váltó. A dízelekét a General Motors szállította, a benzinesekét a ZF. Ezekben 80-120 ezer kilométerenként szoktunk olajat cserélni. Ha valaki bizonytalan szervizelőéletű autót vesz és nem biztos az olajcserék megtörténtében, 150 000 kilométer felett inkább ne cseréltessen olajat. Mivel ezen a futásteljesítményen rég túl vannak a használt BMW X3-asok, ezekben nem cserélnék olajat, mert a sűrűbb friss kenőanyag kimossa a szennyeződéseket és a váltó rosszabbul működhet, mint a csere előtt. A teljes váltófelújítás költsége 450 000 Ft körül mozog, ami nem sokkal drágább, mint a dízelekben és a benzinesekben is megtalálható kettős tömegű lendkerék plusz a kuplungszett cseréje.

Az erőátvitel tartós, a kardántengelyek és a féltengelyek is erősek. BMW X3-ason egyszer cseréltünk kardánt egy 320 000 km feletti benzinesben. Az elsőből kellett új és mivel csak gyári volt belőle, 296 000 forintba került. Hardy-tárcsából a gyári ára 47 000 forint, Febiből az utángyártotté 18 900 forint. A csere munkadíja nálunk bruttó 8000 Ft.

A sorhatos dízelek menetirány szerinti bal oldalán keressünk olajfolyást, ami a szívósor pillangószelepeinek kopására utal

Szervizszempontból a BMW X3 kétliteres dízelmotorjai közül a modellfrissítés előtti 20d a jobb, a 150 lóerős. Az LCI utáni 177 lóerősnek a láncos szelepvezérlésével lehet baj, a lánc megnyúlása miatt. A szívósor viszont az átdolgozás előtti autókban hibaforrás: ezekben a 20d és 30d motorokban jellemző a fojtószelepek tengelyének törése, a szelep – súlyos motorhibát okozó – beszippantása. Ezt a szívósor cseréjével lehet megelőzni vagy az örvénycsappantyúk eltávolításával és a nyílás ledugózásával. A 2006 végi facelift (LCI) utáni autókban más a szívósor, ezeket nem fenyegeti ez a súlyos motorhiba. Mind a dízel, mind a benzines motorokhoz bevált az 5W30-as, longlife-motorolaj. Ragaszkodni kell a jó minőségű kenőanyagokhoz és a gyári beszállítói minőségű szűrőkhöz! Feláruk elhanyagolható az ócskákhoz képest,de a silány alkatrészek később sok bajt okozhatnak.

Nagy Krisztián, szervizvezető, AutóCris

Használt BMW X3 árak

Magyarországon körülbelül 1,8 millió forintba kerülnek a legolcsóbb használt X3-as BMW-k. A használtautó-kínálat alján elvileg 350-400 ezer kilométert futott autókat találni, de ennél sokkal több is lehet bennük, ahogy a drágábbakban is.

Ilyen csekély futásteljesítményű autókat nemigen kínálnak eladásra használtan. Ez a használt X3-as BMW is családon belül cserélt gazdát

Idéznék egy kétmillió alatti, 368 ezer kilométerrel hirdetett E83-as használt BMW X3 3.0d szövegéből, amely a pécsi márkakereskedésé: „Semmivel sem rosszabb, mint hibátlannak hirdetett, jelentősen drágább társai, de ne legyenek illúziói, ez nem egy szalonban álló új autó.” Ezt a mondatot minden használtautó-vásárlónak belerejteném egy szerencsesütibe a kínai menühöz, aki a kínálat legaljának árán kívánja megvenni az ársáv tetejéhez tartozó állapotot és  óraállást.

Igen magas a dízelarány, a használt BMW X3-asok nagyjából 85 százaléka dízelmotoros. Kezdetben a négyhengeres dízelhez csak kézi váltót lehetett rendelni. A BMW X3 használtató-kínálatból vonzóbbak a hathengeres dízelek öt- vagy 2004 őszétől hatfokozatú automata váltóval. A benzinesek egy része Amerikából behozott autó, benzin-LPG vegyes üzeműből a cikk írásakor összesen két BMW X3 2,5i van fent a Használtautón, 2,5 millió Ft körüli irányáron.

1,8 millió Ft körül indul a használt X3-as BMW-k ára, a korai, olcsó autók között is sok a 3.0d. A plafon valahol ötmillió forint körül mozog a cikk írásakor

Aki rászánhat 3-3,5 millió forintot a használt BMW X3-asra, a modellfrissítés utáni autók közül válogathat, szebb első lökhárítóval és belső térrel. A legtöbbe kerülő használt X3-as BMW-k ára 4,5-5 millió forint körül mozog.

Alig van felára a háromliteres dízelmotornak a kétliteressel szemben, amely hangjával, erejével, komplett működésével egész más világ, mint a rondán kerregő, négyhengeres 2.0d. Ám a fiatalabb E83-asok túlnyomó többsége négyhengeres dízel, esetleg csökkentett teljesítményű, de szintén kétliteres 18d.

Alkatrészárak

Kettős tömegű lendkerék: 25i: 234 000 Ft (Sachs) 2.0d: 175 000 Ft (LUK)
Kuplungszett (2.0d): 113 000-127 800 Ft
Első fékbetét: 9000-40 700 (no name-től a kerámiás, a felnit kevesebb fékporral koszoló Textarig)
Első fékbetét-kopásjelző: 3100-3900 Ft
Első féktárcsa: 16 900-29 900 Ft
Első alsó lengőkar gömbfejjel: 20 700-41 700 Ft
Hátsó lengéscsillapító: 20 000-37 500 Ft

2005-ös BMW X3 E83 3.0d esetében, kivéve a kuplungszettet. Forrás: Bárdi Autó webáruház

Mit gondolsz a használt BMW X3-ról? Sose kéne vagy ez minden álmod?

959 szavazat - átlag: 4.6 (10-ből)

Mit gondolsz a használt BMW X3-ról? Sose kéne vagy ez minden álmod?