Röviden – Használt autó: Chevrolet Cruze, 2009-2015
Mi ez? 2009 és 2015 között értékesített dél-koreai kompakt autó, a Nubira és a Lacetti utóda. Használtan a 2011 nyarán bevezetett ötajtós és a 2012-től kapható kombi nagyon ritka, a négyajtósból van némi választék. Modellfrissítés: 2012 őszén, nagyjából két évvel később a Chevy újautó-márkaként kivonult Európából.
Melyik motorral?
Komótosan autózóknak és LPG-gázüzemre az 1,6-os a leginkább alkalmas. Tempósabban autózóknak a turbós, 1,4-es motorral jobb a használt Chevrolet Cruze. A dízelek közül az 1,7-esekkel kevesebb a gond, mert a kétliteres üzemanyag-ellátása igen érzékeny a szennyezett gázolajra.
Mibe kerül?
200 000 kilométert futott céges autókat 1,5-1,7 millió forintért kapni. A legtöbb Chevy Cruze-t a 2,2-2,7 milliós ársávban hirdeti tulajdonosa, a szűk választékból kevés használt autó ára megy hárommillió Ft fölé.
Mi van helyette? Elsősorban 2008 utáni Mitsubishi Lancer, 2007 utáni, E130-as Toyota Corolla, Opel Astra J. Esetleg 1,6 MPI vagy 1,9 TDI motoros Škoda Octavia II. Érdemes kivárni egy itthoni, követhető szerviz-előtörténetű használt Cruze-t.

“Én mondom, az emberek bután vesznek autót. Viszik a V6-os, VP-adagolós TDI Audikat meg a 320d-t és hiába mondom, hogy ezek használtan nem olcsó autók, nem érdekli őket. De a szívó benzines Chevy Cruze, amivel utána semmi bajuk nem lenne, nem ér meg nekik két és fél milliót” – fakadt ki nekem egy használtautó-kereskedő.

Ismerősöm murván áruló, kiégett profi az Üllői útról. Sok embert láthatott büszkén elhajtani, majd, amikor megáll az X5 meg a Touareg és nincs pénz váltót cserélni, visszakullogni valami Swiftért, ami gurul. Ez a derék nepper adta az ötletet, hogy használtautó-bemutatót írjak titkos tippjéről, a Chevrolet Cruze első generációjáról.

Benzinnel drágábban, autógázzal olcsón használható a használtan kipróbált Chevy Cruze. Márkakereskedés árulja használtan, irányára 2,4 millió Ft, a 149 000 kilométer valós

Ami nem is annyira titkos tipp. Újonnan a Cruze a legnagyobb darabszámban értékesített autók egyike volt a világon, csak nem Európában. Használt autóként a Chevrolet Cruze mellett szól, hogy mind az Euro NCAP, mind az észak-amerikai NHTSA közlekedési hatóság töréstesztjén ötcsillagos eredményt ért el.

Eleinte a Chevrolet európai terjeszkedése olyannyira perspektivikusnak tűnt, hogy a közös importőrön belül többen is kecsegtetőbbek tartottak egy Chevrolet-pozíciót egy Opel-állással szemben. Ám 2013. decemberében jött a hír a kivonulásról Közép- és Nyugat-Európából, ami a Camarót és a Corvette-et nem érintette. Egy márkakereskedésben azt hallottam, még másfél évvel a Chevrolet kivonulása után is telefonáltak ügyfelek, hogy nem maradt-e raktáron Cruze vagy taxiként is népszerű Orlando.

Mit tud használtan?

Próbaútra egy 2 399 000 forintra kiírt, fekete kilincses LS Plus kivitelű ötajtóst kértem el. A Chevrolet Gyulainál vevőre váró autó benzinnel és autógázzal, LPG-vel is használható. Az 1,6-os motor a hidrotőkés szelephézag-kiegyenlítés miatt bátran használható autógázzal, aminek literjét a szerkesztőséghez legközelebbi, maszek gázkúton 190 forintért adják.

A Base a puritán alapmodell, felette van LS, LS Plus és LT, de akad LTZ jelű, még gazdagabb felszereltségű Chevrolet Cruze is használtan

A Base a puritán alapmodell, felette van LS, LS Plus és LT, de akad LTZ jelű, még gazdagabb felszereltségű Chevrolet Cruze is használtan

10 literes átlaggal és a bemelegedésig elhasznált benzint is számolva 2100 Ft körül van 100 kilométer üzemanyagköltsége. Autógázzal használva az 1,6-ossal szemben az 1,8-assal figyelni kell a megfelelő szelephézag megőrzésére, különben beégnek a kipufogószelepek, cserélhetjük a hengerenként négy csészét és hengerfej-javításra is költeni kell. Ezen enyhíthet a szelepeket kenő felső szelepolajozás, de csak ha utántöltik a tartályt. Ebbe az autóba nem feltétlenül kellett volna, de beépítették, ám az olajtartály épp üres. (Részletesen az autógáz-benzin vegyes üzemű használt autókról itt olvashattok.)

Kategóriájában a Chevrolet Cruze jól megtermett autó. Az ötajtós ferdehátú 451 centiméteres, a szedán hossza 459,7 centi. A kocsiban használt műanyagok egy része csúnyán öregszik, ám állapotukból nem érdemes az autó használtsági fokára következtetni. A cikkhez fotózott használt autó műanyag kormányának foltjai is többet sejtetnek 149 000 kilométernél, amennyi a szervizkönyves autóban ténylegesen van. Viseltes a hátsó ajtóbehúzó is, kívül pedig a külső tükörhöz kapcsolódó műanyagelem kopottsága jelzi, hogy ez a Chevrolet Cruze használt autó.

Megfakult a tükör mögötti műanyag elem, ez a hiba ismert a Cruze esetében

Megfakult a tükör mögötti műanyag elem, ez a hiba ismert a Cruze esetében

A fillérfaragás jegyében a puritán modellek kormánya nem állítható tengelyirányban. Az üléshelyzet így sem rossz, magas emberek számára a Cruze-ban átlagon felüli vonzerő a kényelmesen mélyre engedhető vezetőülés.

Menet közben az 1,6-os motorral kipróbált autó körülbelül azt hozta, amit újonnan is: tunya, de egyenletes erőleadású szívó benzines, ésszerűen megszabott áttételek, a kortárs használt autókhoz képest kedvező a zajszint. A rövid, országúti körülmények között megtett próbaúton semmilyen aggasztó zajt nem produkált sem a futómű, sem a hajtáslánc.

A váltó és a kuplung is szépen dolgozott, a motoron viszont nem érezni a 113, majd 124 lóerős teljesítményt. Nem is evvel a motorral lett többszörös túraautó-világbajnok a Chevrolet. Yvan Müller három egyéni (2010-11, 2013), Robert Huff 2012-ben egy világbajnoki címet szerzett az RML csapatnál versenyeztetett Chevrolet Cruze-zal.

NIncsenek kopások a kézi váltó gombján. Az 1,7-es dízelek, a 163 lóerős dízel és az 1,4 T kézi váltója hatfokozatú, a többié ötgangos. HAtfokozatú automatával is elérhető volt több motor

Nincsenek kopások a kézi váltó gombján. Az 1,7-es dízelek, a 163 lóerős dízel és az 1,4 T kézi váltója hatfokozatú, a többié ötgangos. Hatfokozatú automatával is elérhető volt több motor

Motorok, fogyasztás

Ez nem a használt Cruze hibája, az 1,6-os motorral újonnan is lomha volt. A 2012-es modellévre az 1,6 és az 1,8 literes benzines új szívósort kapott és nőtt az 1,6-os sűrítési viszonya. A mindkét motoron változó szelepvezérlés maradt az addigi.

Aki jobb menetteljesítményekre vágyik, a nagyobbik, 1,8-as, 141 lóerős motor helyett kezdjen vadászni egy 140 lóerős, 1850 és 4900-as fordulatszám között 200 Nm nyomatékú 1,4-es Turbóra. A Chevrolet Cruze nagyon harmonikus és kellően dinamikus a turbós benzinessel, a hatfokozatú váltós modell fogyasztása is kedvezőbb az 1,8-as szívómotorénál.

Egy az egyben J Astra?

Sokan úgy tudják, hogy a Chevrolet Cruze a J Astra technikájára épül, de ez így nem pontos. Mivel a Cruze értékesítése 2008-ban, az Astráé csak 2009 és 2010 fordulóján kezdődött, helyesebb úgy fogalmazni, hogy mindkét típus a General Motors Delta II nevű, különféle méretű autókhoz rugalmasan igazítható padlólemezét használja. Egy pesti márkaszerviz alkatrész-értékesítője szerint elsősorban a karosszériaelemek különböznek a két autón, de nem teljesen egyformák.

A hátsó futóműben látható Watt-himbás kitámasztást csak a J Astra és az amerikai Cruze kapta meg, az európai nem

A hátsó futómű közepén látható Watt-himbás kitámasztást csak a J Astra és az amerikai Cruze kapta meg, az európai nem

Nem azonos például a félmerev, csatolt hosszlengőkaros hátsó futómű. Az Opel a Watt-rúddal kitámasztott verziót használta, ami majdnem eléri a független kerékfelfüggesztés nívóját, de könnyebb annál és kisebb térigénye miatt hagyott helyet a lökhárítóból kihúzható kerékpártartónak. Az európai Chevrolet Cruze vásárlóinak be kellett érniük a Watt-himba nélküli felfüggesztéssel, Észak-Amerikában viszont, felszereltségtől függően, a Cruze is megkapta a Watt-rudazatot hátra. Az előny főleg a lágyabbra, ezért kényelmesebbre vehető szilentblokkokban rejlik, mert a Watt-rudazattal megtámasztott futómű puhábbra hangolva is bírja a kanyarban fellépő erőket, nincs lágyságból fakadó imbolygás.

A kétliteres, 360 Nm nyomatékú és 163 lóerős dízel letaglózó erőben van. A hatfokozatú váltóval az ötajtós 8,3 másodperc alatt gyorsul százra ezzel a motorral, de a korai modellek szerényebb paraméterekkel bíró (125 LE/300 Nm illetve 150 LE/320 Nm) dízelje is flottul viszi a cseppet sem könnyű Chevy Cruze-t. Viszont ezekben csak ötgangos a váltó.

A részecskeszűrős (DPF) dízelmotorok nem alkalmasak városi használatra, rövid távok megtételére. Hosszabb utakon használt dízel autóknál nagyon ritka, hogy a koromcsapda eltömődjék, ha mégis, akkor többnyire a szervizes kényszerregeneráció megoldja a gondot. Végső esetben a szűrő palástját kivágva, a szűrőből a kormot kipergetve és a részecskeszűrőt savval kimosva tovább használható a DPF.

Nem kelt olcsó hatást a belső tér, pedig ez a tengelyirányban nem állítható kormányos belépőmodell

Nem kelt olcsó hatást a belső tér, pedig ez a tengelyirányban nem állítható kormányos belépőmodell

A kisebbik, 1,7 literes dízelből volt 110 LE/280 Nm és 130 LE/300 Nm változat, mindkét esetben hatfokozatú, nem az élettartamáról híres kézi váltóval. Egyik motorváltozat sem lassú, ám ugyanolyan ritkák használtan, mint a korai dízel alapmodell a kétliteresből. Az 1,7-esek nagy előnye, hogy a Bosch-befecskendezéssel sokkal kevésbé kényesek az itthon betankolható szennyezett gázolajra, a kétliteresek viszont nagyon érzékenyek ugyanerre. Szerencsére injektoraik tisztíthatók és felújíthatók, de ez darabonként 65-70 ezer forintba kerül.

Motorváltozatok

1,6, 113/124 LE 8,39. Korabeli tesztünkön 7,1-10,7 l/100 km között mozgott.
1,8, 141 LE 8,52. Saját tesztünk szerint 8,4-11,7 liter.
1,4 Turbo, 140 LE 7,50. A turbóst kombiként teszteltük, 7,1-9,8 liter között evett.

1,7D 130 LE 6,25
2,0 150 LE 6,87. Tesztünk róla.
2,0, 163 LE, 6,67

Átlagfogyasztási értékek, l/100 km. Forrás: Spritmonitor.de.

A Chevrolet Cruze nem az az autó, amiből megélnek a márkaszervizek. Örvendetes, hogy a Cruze használtan sehol nem rozsdásodik, ami maximum 9 éves autóktól el is várható, mégsem minden típusra igaz.

Szerviztapasztalatok: Chevrolet Cruze

Benzines motorral a Chevrolet Cruze első generációja nagyon megbízható autó. Az 1,6 literes négyhengeres még autógázzal használva is hosszú élettartamú, de a motor karakterisztikája nem kedvez a dinamikus vezetési stílusnak. A dinamikusan közlekedni vágyók az 1,8-as vagy az 1,4 literes turbós benzines motor, esetleg valamely dízel motor közül választhatnak.

Benzinnel a bevált Opel-motoron alapuló 1,8-as hibátlan, de az autógázra alakított Orlando taxikkal szerzett tapasztalatok alapján figyelni kell a szelephézag megőrzésére. Míg az 1,6-osban a hidrotőkés automata szelepállítás miatt semmi gond nincs az LPG-vel használt autókban, az 1,8-asban a régebbi, csészés szelepállítással a túl kis szelephézagtól elkophatnak, megéghetnek a szelepek. A felső szelepolajozás beépítése ezen nem sokat segít.

 

Aki ráér, annak beválik az 1,6-os motor, aki hajtaná, annak zabál és nem megy. Megbízhatósága kifogástalan, szervizelése sem drága

Aki ráér, annak beválik az 1,6-os motor, aki hajtaná, annak zabál és nem megy. Megbízhatósága kifogástalan, szervizelése sem drága

Fontos a gyertyacsere!

A 2011 előtti autókban fordulnak elő Euro 4-es motorok, a legtöbb Cruze megfelel az Euro 5-ös szabványnak. Az Euro 5-ös, gyakorlatilag a 2010 utáni autókban a motorok külső vízpumpásak, tehát nem a vezérműszíj hajtja őket. Mivel csak a legritkább esetben folynak, nem muszáj a 10 évente vagy 150 000 kilométerenként esedékes vezérléscserekor vízpumpából is újat betenni, ami a vízpumpacsere magas munkadíja miatt szokás más autókban.

Nagyon fontos a gyújtógyertyák időben történő cseréje! Az elhasznált gyertyákkal megnövekedett elektródahézag a gyújtótrafó idő előtti meghibásodását okozhatja. A gyári trafósor ára kedvezménnyel is százezres tétel, listaáron 119 740 forint. Euro 4-es motorokon 30 000 kilométerenként, az Euro 5-ösökön 60 000 kilométerenként kell gyertyát cserélni, a turbós benzinesben lévő, irídiumelektródás gyertyák csereperiódusa is 60 000 km. Mivel az olcsóbbik gyertyával 13 000 Ft a csere teljes díja márkaszervizben, a használtan vett autóknál javasolt azonnal gyertyát cserélni, ha nem tudjuk biztosra, hogy 30 vagy 60 ezernél kevesebb kilométer van bennük.

IMG_6073

Csekély tétel az ékszíj és a hosszbordásszíj cseréje. Az Euro 5-ös motoroknál nem a vezérlés hajtja a vízpumpát, nem muszáj a vezérléscserével egyszerre cserélni a hűtőfolyadék-szivattyút

Szintén 60 000 kilométer a dízelek üzemanyagszűrőjének csereperiódusa. Gázolajszűrőből csak gyárit szabad venni, az utángyártottakhoz képest minimális a felára. Volt olyan ügyfelünk, akinek a teljes injektorsora tönkrement a nem gyári szűrőből kioldódó, apró szálaktól, amiket az injektortisztításkor találtak meg a szakemberek.

Lendkerék és 1,4 Turbo

Az 1,4 T-ben kezdetben a termosztátháznál szivárgó hűtőfolyadékkal volt probléma, ami könnyen felismerhető. A gyári hűtőfolyadékból rózsaszínű, krétaporszerű anyag ül ki a szivárgás környékén.

A tekergő csövek a gázinjektorokhoz vezetik a benzinnél sokkal olcsóbb üzemanyagot, amiből 15 százalék a többletfogyasztás

A tekergő csövek a gázinjektorokhoz vezetik a benzinnél sokkal olcsóbb üzemanyagot, amiből legfeljebb 15 százalék lehet a többletfogyasztás

Az 1,4-es turbómotor, a dízelekhez hasonlóan, kettős tömegű lendkerékkel készült. A gyári alkatrész kedvezményes ára a benzineshez 135 000 Ft, a dízelhez 255 000 Ft. Míg a dízeleknél szükség lehet a nagyjából 70 000 forintos lendkerék-felújításra, a benzinesben egyhez sem kellett hozzányúlnunk. Az 1,4 Turbóban a megfelelő minőségű és időben cserélt motorolajjal a turbófeltöltőnek sem szokott baja lenni.

Futómű

A futómű kis túlzással olyan, mint egy terepjáróban, jellemzően semmi baj nincsen vele. Kiemelném, hogy a Lacettivel szemben a kormánymű nem hibaforrás, nincs szükség az olajfolyás miatti kormánymű-felújításra vagy cserére. Esetenként a blokkolásgátló-jeladóját kell cserélni, ami kerekenként javítható és tizenezer forintos költség.

Kopott a kormány, pedig csak 149 000 km van az autóban. Belső téri részletekből nem sok következtetést érdemes levonni

Kopott a kormány, pedig csak 149 000 km van az autóban. Belső téri részletekből nem sok következtetést érdemes levonni

Nagyjából 14 ezer forintos ára helyett jelenleg 4990 forintba kerül az állapotvizsgálat az Opel- és a Chevrolet-márkaszervizekben, amiben az átvizsgáláson és a diagnosztikán felül a festékvastagság-mérés is benne van, amiből ütközés utáni helyreállításra következtethetünk. Ha egy ügyfél azt mondja, hogy két napja van dönteni egy használt Chevrolet Cruze megvásárlásáról, a márkaszervizek igyekeznek aznapra vagy másnapra találni egy állapotfelmérésnyi időt.

Borbély Krisztián, műszaki vezető, Chevrolet és Opel Gyulai

Mi a helyzet a váltókkal?

Automatikus váltónál 150 000 km vagy 10 év az olajcsere-periódus, de fokozott igénybevétel esetében 75 000 km vagy 5 év. Érdemes a váltóolajat 90 ezrenként cseréltetni az automata váltóban. Ha az automatikus váltóval baj van, általában a szelepsor a ludas, amit 800 000 Ft körüli áron lehet kompletten cserélni. A jobb megoldás automatikus váltók szakszervizéhez fordulni és csak a hibás szelepet cseréltetni, munkadíjjal nagyjából 100 000 forintból.

A benzinesek esetében az ötfokozatú kézi váltónál nincs szükség olajcserére, a piros kenőanyag kiszolgálja az autó élettartamát.Az 1,7-es dízelek váltójában viszont érdemes lehet olajat cserélni, mert ez egy problémás szerkezet. A csoporttengely kúpos csapágya a gyenge pont.

Árak használtan

Nem sok használt Chevrolet Cruze-ból áll a választék. A Használtautón a cikk írásakor 47 Chevrolet Cruze vár vevőre, magyar rendszámos még kevesebb. Aki használt Chevrolet Cruze-t szeretne, annak türelmesnek vagy kompromisszumkésznek kell lennie az autót illetően, esetleg nyugaton kell körülnéznie.

Használtan a 200 000 kilométert futott céges autókat 1,5-1,7 millió forintért megkapni. A legtöbb Chevy Cruze-t a 2,2-2,7 milliós ársávban hirdeti tulajdonosa, a szűk választékból kevés használt autó ára megy hárommillió forint fölé. Mind az ötajtós. mind a kombi ritka, pláne a legvonzóbb kombináció, az 1,4T kombiként.

A név valószínűleg a békés utazást, vonulást jelentő cruise szóból ered

A név valószínűleg a békés utazást, vonulást jelentő cruise szóból ered

Szervizmunkák, alkatrészek ára

Motorolaj- és olajszűrőcsere, 16 990 Ft
Ékszíj/hosszbordás szíj cseréje, 12 990 Ft
Vízszivattyúcsere, 43 990 Ft
Gyújtógyertyák cseréje (30 000 km csereperiódusú, Euro 4-es motor esetén), 12 990 Ft

Első fékbetétek cseréje, 33 990 Ft
Hátsó fékbetétek cseréje, 25 990 Ft
Első féktárcsák és fékbetétek cseréje, 112 990 Ft

Első lengéscsillapítók cseréje, 2 db, 90 990 Ft
Bal első stabilizátorkar cseréje 13 990 Ft
Hátsó lengéscsillapítók cseréje, 2 db, 53 990 Ft

Gyári alkatrészek*

Kettős tömegű lendkerék, 2,0 dízel, 316 425 Ft
Kettős tömegű lendkerék, 1,4 Turbo, 166 365 Ft
Dízel vezérléskészlet: 81 020 Ft
Benzines vezérléskészlet: 55 870 Ft

*A fenti alkatrészárakból 20 százalék kedvezményt adhatnak a márkaszervizek, a dízel lendkereke így kb. 255, a benzinesé 136 ezer Ft, a dízel vezérléskészlete 65, a benzinesé kb. 45 000 forintba kerül. A szervizmunkák költsége eredeti gyári alkatrészekkel, munkadíjjal, áfával értendő, 1,6-os benzines Cruze esetében. Forrás: Chevrolet/Opel Gyulai

 

Mellette – Ellene
  • Jó vezetői pozíció
  • Korrekt belső téri minőségérzet
  • Rendes zajcsillapítás
  • Nagyon kedvező árú márkaszervizes csomagok
  • A J Astra rokonság révén stabil alkatrészellátás
  • Megbízható, tartós technika
  • Alapos rozsdavédelem
  • Földközeli alkatrészárak
  • Nagyon lusta szívó benzines motorok
  • Magas városi fogyasztás (1,6 és 1,8)
  • Viszonylag éhes dízelek
  • Kivezetett márka ennek minden hátrányával
  • Csak 450 literes csomagterű limuzin
  • Kevés van használtan az ötajtósból és a kombiból