Röviden – Használt autó: BMW 5-ös F10-F11, 2009-2016
Mi ez?2009-ben bemutatott, 2016 végén leváltott felső középkategóriás autó hátsókerék-hajtással, 4-6-8 hengeres motorokkal. A legtöbb motorhoz automatikus váltóval kombinált négykerék-hajtás is elérhető volt. Három karosszéria: limuzin (F10), kombi (F11), 5 GT (F07), nyújtott tengelytávú kínai lépcsőshátú (F18). Modellfrissítés: 2013 őszén.
Mit tud?Kényelmes, tekintélyes, nem igazán sportos luxusautó óriási motorválasztékkal a 143/150 lóerős 518d és a 600 lóerős M5 Competition Edition között.
Mibe kerül? Mi van helyette?
Még a legolcsóbbakra is 4,5-5 millió forintot kell rászánni, a fiatalabb, kevesebbet futott és gazdagabban felszerelt autókra sokkal többet. Ilyen színvonalat csak a 212-es E-osztály és a kortárs A6 kínál. Alternatíva: ritka autóként izgalmas a hátsókerekes Lancia Thema, megbízhatósága miatt érdekes a Lexus GS.
Melyik motorral?Dízelből a sorhat és a négyhengeres más világ, előbbivel sokkal jobb autó az 5-ös BMW. Benzinesből a turbós kétliteres motorok csalódást keltenek, a szívó sorhatos benzines 523i és 528i nem. Az 535i a turbós hathengeressel költséges, de mesés autó.

Ha a BMW most, 2017-ben vadonatúj modellként mutatná be az előző 5-ös BMW-t, akkor sem sok hibát róhatnánk fel neki. Tágas, a négyhengeres dízeleket leszámítva nagyon csendes, ringatóan kényelmes, sportfutóművel elfogadhatóan dinamikus autó, amely hét évvel bevezetése után is luxusszínvonalat nyújthat a választott motor és a kényelmi illetve vezetőtámogató extrák függvényében.

Nem csoda, ha egy ennyire kulturált, nemes és nagy presztízsű használt autóba azok is beleszeretnek, akik amúgy mértéktartóan választanak autót. Ezért a sok jutányos népautó után a 2009-2017 közötti használt 5-ös BMW-nek is szentelünk egy használtautó-bemutatót.

Nagyon könnyű beleszeretni ebbe a hathengeres, erős, halk és markáns dízelmotorba a remek állapotú kombiban

Több, mint 800 eladó autó szerepel a Használtautó adatbázisában ebből a generációból, nehéz lett volna választani. Mivel a Mazda Auto Focusnál voltam a Mazda3 BK tesztje kapcsán is, adott volt a lehetőség egy használt 5-ös BMW kipróbálására.

Egyet kell megjegyezni: ez az 5-ös BMW akkor is 15-20 milliós autó, ha használtan 5-7 millióért megvehető. A fenntartási költségei ehhez igazodnak

Egyet kell megjegyezni: ez az 5-ös BMW akkor is 15-20 milliós autó, ha használtan 5-7 millióért megvehető. A fenntartási költségei ehhez igazodnak

A fotókon látható sötétkék kombit 5 990 000 forintért hirdetik, 2011-es 530xd Touring, tehát a 258 lóerős, sorhatos dízel négykerék-hajtással és automatikus váltóval (Manuális hathengerest a 204 lóerős 3,0 dízelből kapni 525d néven, de ebből nincs 4×4-es. Hátsó hajtással az 530d csak 2013-ig volt elérhető kézi váltóval.) Aki nem farolgatni akar vele és nem városban autózik, annak a nagy dízel, automata, xDrive a legjobb kombináció.

Ez egy valóban szép állapotú és jól működő autó, bődületes erővel, kulturált használatról tanúskodó, ízléses belsővel, de kétszer ennyi kilométerrel is jónak tűnhetne, ha hosszú utakon futott. A 155 000 kilométeres óraállás egy hatéves nagy dízelben kacagni való, de itt nemcsak a szervizkönyv, hanem az online szervizadatbázis is igazolja a szokatlanul csekély futásteljesítményt.

Használtautó-választék

Összesen 2,2 millió talált gazdára ebből a típusból, amely kora legnagyobb darabszámban értékesített felső középkategóriás autója. Ennek megfelelően a használtautó-választék itthon is széles, Németországban egyenesen hatalmas.

Ez egy nagyon szép összeállítás, nem egy fapados 520d. Jó minőségben az utastérszűrő 20 000 Ft körüli tétel, az utas lábterében cserélendő

Ez egy nagyon szép összeállítás, nem egy fapados 520d. Jó minőségben az utastérszűrő 20 000 Ft körüli tétel, az utas lábterében cserélendő

A dugongszépségű 5 GT, ferdehátú 5-ös kényelme alapján kiváló utazóautó, egyedül a csomagtartója kicsi. A legjobb talán a Touringnak hívott F11 kombit választani, amely szép is és tágas is. A drágább 5-ös limuzinok alternatívája lehet a 6 Gran Coupé, amely a 6-os kabrióval és kupéval együtt az 5-ös sorozat technikáját vette át.

Közúti átlagfogyasztás

Benzinesek
523i (3,0 szívó sorhat, 204 LE) – 9,53
528i (3,0 szívó sorhat, 258 LE) – 9,60
520i (2,0 turbós sornégy, 184 LE) – 9,27
528i (2,0 turbós sornégy, 245 LE) – 9,53
535i (3,0 turbós sorhat, 306 LE) – 10,82
550i (4,4 V8, dupla turbó, 408/450 LE) – 13,70
M5 560-575-600 LE – 14,49

Dízelek
518d 143/150 LE/360 Nm -6,24
520d 163 LE – 6,33
520d 184 LE/380 Nm – 6,67
520d 190 LE/400 Nm – 6,80

525d (3,0 sorhat, 204 LE/450 Nm) – 7,30
525d (2,0 sornégy, lépcsőzetes kettős turbó, 218 LE/450 Nm) – 7,44
530d 245 LE/540 Nm – 7,91
530d 258 LE/560 Nm – 7,79
535d 300 LE/600 Nm – 8,70
535d 313 LE/630 Nm – 8,19

Liter/100 km. Forrás: Spritmonitor.de. A nagyobb teljesítményű verziók többnyire a 2014-es modellfrissítéssel átdolgozott motorok

Karosszéria, belső tér

Furcsa és kiugrón drágán orvosolható hibalehetőség a fényszóróbúra berepedezése. Érintheti az F10-es használt 5-ös BMW-ket is a kulcsfelismerő ajtónyitó-záró rendszer hibája, amit a BMW komfortbejutásnak hív. A gond a jeladó meghibásodása lehet. Előfordul, hogy a küszöbdíszlécről lejönnek a betűk és megkopik a kormányon lévő gombok felülete.

Nem kopott meg az indítógomb

Nem kopott meg az indítógomb, 155 000 km semmi egy ilyen autónak

Benzines motorok

Benzines motorral az 550i és az elődjénél fakóbb M5 nem játszik szerepet a használtautó-piacon. Ebben az 5-ös BMW-ben az első két évből találhatunk sorhatos szívó benzines motorokat. Az 523i és az 528i a 3,0 literes hengerűrtartalmú, N53B30 jelű hathengerese nem kiugróan erős, de rezgésmentes járásával, finom működésével megfogja a használt F10-es BMW 5-ösben gondolkodókat.

9,5 l/100 kilométeres fogyasztásuk váratlanul kedvező, de más gondok akadhatnak velük. Az egyik a nagynyomású befecskendező-szivattyú és az injektorok hibája, cserés lehet egy vagy több lambda szonda és az NOx-katalizátor. Az elhasználódó gyújtótrafó kisebb tétel, azonosításában a kihagyó hengerek, rángató motorjárás segít.

Ne lepődjön meg a csökkentett teljesítményű vészüzemmódot jelző üzeneten, aki használtan vesz 5-ös BMW-t

Ne lepődjön meg a csökkentett teljesítményű vészüzemmódot jelző üzeneten, aki használtan vesz 5-ös BMW-t

Utóduk az N20B20, a kétliteres négyhengeres turbómotor 184 vagy 245 lóerővel. Egyik sem mondható vonzónak, csúnya hanggal működnek, hatalmas visszalépés mindkettő a soros hathengeresekhez képest. Nyomatékuk és jó gyorsulásuk teszi emészthetőbbé a lemondást a plusz két hengerről.

Dízelmotorok

Sokkal több van használtan a dízelekből. Az 518d és az 520d négyhengeres, ezek enyhén rezegtetik a pedált és a kormányt, de nyomatékuk elegendő. A 163, 184 vagy 190 lóerős 520d ereje német sztrádára is megfelelő a használt BMW 5-öshöz. A négyhengeresek autópályán hat litert tudnak fogyasztani és ehhez nem is kell poroszkálni.

A tulajdonos véleménye: Nemes Béla, BMW 520d Touring F11, 2012, 144 000 km

Egy E91-es 3-asból ültem át ebbe az M-csomagos kombiba. Autóimat mindig Németországban veszem, mert nagyobb a bizalmam a kinti használtautó-kínálatban, mint a hazaiban. Ezt az autót három évesen vettem és a tervek szerint hét évesen adom majd el. 107 000 kilométerrel került hozzám két éve ez az 520d Touring, szinte újnak hatott, amikor megvettem abban a nürnbergi márkakereskedésben, ahol első tulajdonosa átvette.

Nem használom rövid távokra, mert az a dízel halála. A 380 Nm nyomatéknak és az automata váltónak köszönhetően 1500-as fordulat körül el lehet járni az 520d-vel. Kímélve és hosszabb utakkal az enyém 25 ezrenként kér friss olajat. Ha már a gyár beleöntötte az olajbetöltő kupakba, hogy Castrol, akkor én nem fogok más olajat belerakni a motorba. 5W30-ast használok és csakis gyári olajszűrőt, mert ezen nem szabad spórolni.

Minden dízel részecskeszűrős, ezért nem bírják a városi közlekedést. Kell nekik rendszeresen hosszabb út, amikor kiégetheti a szűrő az elraktározott kormot

Minden dízel részecskeszűrős, ezért nem bírják a városi közlekedést. Kell nekik rendszeresen hosszabb út, amikor kiégetheti a szűrő az elraktározott kormot

Városi, rövid utakon 9,6 liter volt eddig a legmagasabb fogyasztás és 5,6 l/100 km a legkisebb. Autópályán, tempomattal és 140-150 közötti sebességgel kereken hat liter a külföldi utak átlaga. Ebben a dízelmotorban már jó a láncos vezérlés, szemben a korábbi 20d-kkel, de a befecskendezés rendkívül érzékeny az üzemanyag minőségére. A dízelmotor használatának alapfeltétele a rendes kút, jó gázolajjal. Én 5000 kilométerenként 1-1,5 deci kerozint adok egy teli tank gázolajhoz. Ez kipucolja az üzemanyag-ellátást, de csak hosszabb út előtt szabad betölteni, amikor egy nap alatt kifogy a tank, hogy az agresszív kerozin ne károsítsa a szívósort.

Az enyémen berepedeztek az első fényszórók az index körül és ezek a repedések végigszaladhatnak a fényszórón. Jeleztem a hibát az importőrnek , de elsőre az volt a válasz, hogy biztos törött a garázsban álló, sérülésmentes autóm. Szerintem az volt a baj, hogy novemberben jeleztem a hibát és addigra kimerült az éves méltányossági keret, nem tudom. Később bemérték az autót, kiderült, hogy sérülésmentes és ekkor 20 százalék átvállalását ajánlottak fel a 950 000 Ft+munkadíjas javítási összegből. Elektronika, trafók és izzók nélkül került volna ennyibe a két fényszóróház . Írtam inkább a gyárnak, aznap reagáltak és egy német márkaszerviz díjmentesen kicserélte a fényszórókat.

BMW-szakértő olvasónk tippje kerámiaszemcsés ATE-fékbetéttel járni, ami nem koszolja annyira össze a felnit fékporral

BMW-szakértő olvasónk tippje kerámiaszemcsés ATE-fékbetéttel járni, ami nem koszolja annyira össze a felnit fékporral

A fékbetétek fő beszállítója az ATE, de van Textar is. Az enyémben a Textar nagyon koszolta a felnit fékporral, ezért átálltam az ATE Ceramic fékbetétekre, amelyek jobban eszik a féktárcsát, de hatásosabbak és nem szórják úgy a fékport. Betétcserekor a kopásjelzőket is cserélni kell, amiből egy darab úgy 15 000 forintba kerül. Drágák a súlycsökkentett gyári féktárcsák is, előre egy pár 200 000 forintos tétel.

Megbízható működése ellenére egy használt 5-ös BMW fenntartása jelentős kiadás, akkor is, ha ára egy jobban felszerelt új Octaviával van egy szinten. Sajnos az árcsökkenés miatt egyre több lesz benne a tagbaszakadt kopasz, de ugyanezen ment keresztül az E34, az E39 vagy az E38 is, és végül mind vonzó youngtimerré váltak.

A négyhengeres dízelek fő gondja a pillangószelep tengelyének törése, a motor által beszívott fémalkatrész csúnya rombolást végezhet a hengerben. Ezt az elemet érdemes kicseréltetni 120 000 kilométerenként, mert nem akkora költség, amekkora kárt okozhat.

A sorhatos dízelek közismert problémája a szívósor meghibásodása, a pillangószelepek tengelyének kopása, majd törése. A csere körülbelül 180 000 forintos költség nem márkaszervizben. Számíthatunk az izzításelektronika hibájára is. A hathengeres 25d és a mindig sorhatos 30d-35d motorok alapkonstrukciója stabil, 8,5-9 literes átlagfogyasztásuk semmi a hathengeres dízelek erejéhez, hangjához, kulturáltságához képest. Elég reggel beindítani őket és egyértelmű, mennyire más világ a mélyen, hajómotorként morajló sorhat és a rondán kerregő négyhengeres. A 313 lóerős, 630 Nm nyomatékú 535d-ről csak pár sor korabeli tesztünkből: “N57D30T1: aligha túl költői felütés. De mi mással, mint a motorkóddal lehetne kezdeni annak az autónak a tesztjét, amely 5,5 másodpercen belül gyorsul százra, üresen 1970 kilós és nemhogy 10, de 8 liter alatt fogyaszt?”

Rendesen működik, de sok hibalehetőséget tartogat és magas karbantartási kiadásokat vonz magával használtan az előző 5-ös BMW

Rendesen működik, de sok hibalehetőséget tartogat és magas karbantartási kiadásokat vonz magával használtan az előző 5-ös BMW

Az összes dízel részecskeszűrős, ami városi használatnál az ismétlődő regenerálási kísérletek miatt olajhíguláshoz vezet, mint más modern dízelben is. Márpedig a gázolajnak semmi keresnivalója a motorolajban.

Motorolajból nem biztos, hogy a Castrol az ideális, a Motul, az Aral vagy a Liqui-Moly is beválik. Igényes ember csak hosszú távon és nagyon kímélve használt autókkal hagyatkozik a számítógép olajcsere-ajánlására, ami 25-27 ezer kilométerig szokta elengedni az autót két olajszerviz között. Sportosan vezetve érdemes 10-15 ezrenként olajat cserélni, ezt minden motor meghálálja.

Állandó dízelgond a kipufogógáz-visszavezető szelep kokszolódása

Állandó dízelgond a kipufogógáz-visszavezető szelep kokszolódása

A ZF nyolcfokozatú automatikus váltója annyira kényelmes, okos, gyors és kifinomult, hogy a használt 5-ös BMW-ből nagy lemondás kézi váltósat választani, ami egyébként is csak az 520d-ből fordul elő számottevő mennyiségben. A jól konstruált váltó gyenge pontja a mechatronika, ez viszont nagyon sokba kerül, ha cserélni kell. Legkésőbb 150-200 000 kilométernél érdemes váltóolajcserét beiktatni.

Futómű

Elöl kettős keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros az F10-es 5-ös BMW kerékfelfüggesztése. Szerencsére a futómű nem sok kiadással járul hozzá a fenntartási költségekhez.

A lógó gömbfejeket az alsó lengőkarral együtt kell cserélni elöl

A lógó gömbfejeket az alsó lengőkarral együtt kell cserélni elöl. A típus sajátossága a fékbetétek csattanása, amit csak lehúzott ablaknál hallani. A hőtágulás miatt vannak lazán illesztve a féknyeregbe

Többnyire az alsó lengőkarok első nagy szilentjét kell kicserélni. Ha a gömbfej elhasználódott, az lengőkarral együtt cserés, Lemförderből a kettő 100 000 Ft körüli kiadás utángyártott alkatrésszel. A kombik futóművében a szintszabályozást biztosító légrugó működésére kell figyelni a próbaúton. A légrugót idővel kikezdheti a kipufogó forrósága és a gumiharang elvásik a hőterheléstől. A légrugó tányérján, amibe a rugó belefekszik, megül a sár és a kavics, ami kidörzsöli a gumiharangot. A rendszer ereszt, amit a kompresszor igyekszik kompenzálni, túlterhelődik és leég. Szintén hátul a lengéscsillapító porvédő szoknyájára kell figyelni.

Régóta erőlteti a BMW a defekttűrő gumikat, mert így olcsóbb nekik és a vezetőnek nem kell rögtön kereket cserélnie defekt esetén. A másik ok, hogy a pótkerék nélkül kicsit könnyebb autóval még egy kicsit szépíteni lehet a BMW-k vérprofin optimalizált szabványos fogyasztásán.

Hamar rá lehet költeni egy átagos használt autó árát egy használt 5-ös BMW-re

Hamar rá lehet költeni egy átagos használt autó árát egy használt 5-ös BMW-re

Megfontolandó, hogy a merevített oldalfalú, így rövid távon defektesen is használható ROF (Run On Flat) garnitúrát normál, kényelmesebben rugózó gumikra cserélje a tulajdonos. A pótkerékvályút kisajtolja ugyan a gyár, de a csomagtérpadló alatt az akkumulátor van, ide nem fér normál pótkerék.

Használt BMW 5-ös árak

Hazánkban nagyjából 4,5 millió forintról halad öles léptekkel felfelé a használt 5-ös BMW-k ára a hatodik generációból. A jellemző ár 7-10 millió forint a motor és a felszereltség függvényében. Érdekes módon ez a típus nem az óratekerők kedvence, mert alapos munkát kell végezni. Nem elég a műszeregységből, a váltóvezérlésből és a motorirányításból kiirtani a hamar megugró futásteljesítményt, az autó több helyen, állítólag a hátsó differenciálműben is tárolja az óraállást.

Ezzel együtt a szervizelőélet nélküli, a gyári és márkaszervizes adatbázisból az első pár év után eltűnő autókkal legyünk nagyon óvatosak. Ebben a kategóriában évi 70-100 ezer km sokszor beleugrik az autókba és félmillióról visszatekerve minden autó nagyon költségigényes. Aki F10-F11-es használt 5-ös BMW-t venne, ne legyen annyira rövidlátó, hogy a fél-egymillió forinttal kisebb ár miatt nem a követhető előéletű, hanem a bizonytalan szerviztörténetű autót veszi meg. Csak mert elhiszi róla, hogy az a jobb, mert arra van pénze.

Temérdek pénzt visznek el újonnan az effajta extrák. Használtan főleg az eladást könnyítik meg, újkori feláruk töredékét adják hozzá a kocsi árához

Temérdek pénzt visznek el újonnan az effajta extrák. Használtan főleg az eladást könnyítik meg, újkori feláruk töredékét adják hozzá a kocsi árához

Magyarországon elég sokan hirdetnek forgalomba helyezés előtti használt autókat, ami nemcsak erre a BMW-re vonatkozik. Ha P-rendszámmal alaposan kipróbálható az autó, akkor is figyeljünk rá, nehogy az adásvételi szerződésben a külföldi tulajdonos szerepeljen eladóként a magyar közvetítő helyett! A használt autókra vállalandó szavatosságot semmi esély a külföldi tulajon érvényesíteni, hiszen ő nem a magyar baleknak adta el az autóját, aki hajlandó volt aláírni a szerződést egy forgalomba nem helyezett, magyar rendszám nélküli autó megvételéről, a tényleges eladó helyett egy vadidegen külfölditől.