Röviden – Használt Peugeot 308 T7
Mi ez? 2007 őszén bevezetett, 2011-re átdolgozott és 2013-ban leváltott kompakt autó. Három- és ötajtós ferdehátú, nyitható keménytetős kabrió, 2+3+2 üléses kombi és RCZ néven meglepően jó kupé is készült belőle. A 408-nak elnevezett lépcsőhátú nem jutott el hozzánk Kínából.
Melyik motorral? Benzinesként az 1,4 és az 1,6 VTi kevésbé szervizigényes a turbós 1,6 THP-nél. A dízelek között a kétliteres a leginkább ajánlható.
Mibe kerül? Nagyjából 1,1 és 2,9 millió Ft között mozog a használt 308-as Peugeot-k ára. A kupékabrióké azonban meghaladhatja a 4,5 millió forintot.
Mi van helyette? A tuti tipp a Mégane III. Szenvtelen kompakt autóként Chevrolet Cruze, Hyundai i30/Kia Cee’d, Toyota Auris. A több életre vágyóknak FIAT Bravo 189, Ford Focus C307 és ha nem kell kombi, a Mazda3 második generációja.

Korábban az Octavia alternatívájaként írtunk a használt Peugeot 308-ról és az előző generációról akkor részletesebb használtautó-bemutatót is ígértünk. Mi szól használtan a francia kompakt autó mellett és mi ellene?

Karosszéria, belső tér

4276 mm hosszú, 1815 mm széles és 1498 mm magas autó váltotta le 2008-ben a rövidebb, keskenyebb, de valamivel magasabb építésű 307-est. Elődjéből rengeteget adott el a Peugeot, de a csak 2005-2006-ra kikúrált minőségi bajok miatt a 308 nagyon nehéz örökséget vett át és a márka azóta sem tudja megközelíteni a 307 egykori darabszámait.

Pedig az autó mindenben hozta a kategóriában elvárható szintet, motorkínálata és belső tere átlagon felüli volt. Az SW nevet megőrző kombi tengelytávja 10 centiméterrel hosszabb az ötajtósénál, amivel a hátsó lábtér lényegesen tágasabb lett.

Szép belső terével és tartó technikájával a 308 érdemes a használtautó-vásárlók figyelmére

A 308 utastere igényes kivitelű, szép hely, a remek minőségérzet nem porlad el az újautóillat elszálltával. Nem gyakori a középkonzol ezüst felületének kopása, a kormánykerekek közül a műanyag a tartósabb a  bőrbevonatúnál, de mindkettő beborítható új bőrhuzattal kb. 20-25 000 forintból.

Hétszemélyes kombi, önálló ülésekkel

Joggal népszerű a Peugeot 308-ból a kombi, amelynek 10 centivel hosszabb a tengelytávja, mint a ferdehátúé. SW-t választva három teljesen egyforma, összecsukható, kivehető és előre-hátra tologatható ülés van a második sorban.

Mint az egyterűkben. Az SW-ben a középső ülések összecsukhatók, kivehetők és előre-hátra tologathatók, az utasülés támlája is lehajtható

Mint az egyterűkben. Az SW-ben a középső ülések összecsukhatók, kivehetők és előre-hátra tologathatók, az utasülés támlája is lehajtható

Ha a középsőt otthon hagyjuk, akkor a szélsőket beljebb rakva a pompás lábtér mellé oldalirányba is szabadon terpeszkedhetnek az utasok. A két csomagtéri pótülés szigorúan gyermekeknek szól. A csomagtartó maximum 1736 literes.

Motorkínálat

A 88 lóerős 1,4-es és a GTi-ben lévő 200 lóerős 1,6-os turbós benzines között igen gazdag a motorválaszték. Az 1,6-os dízel a Ford Fusiontől a Volvo S80-ig a legkülönfélébb autókban meggyőzően működő dízel kiváló motor. Lágyan jár, jó az erőleadása, rendkívül csekély a fogyasztása, eredendően hosszú élettartamú gép.

Érdemes márkaszervizes állapotfelmérésre vinni a használt 308as Peugeot-t is. A 15 000 Ft körüli költség eltörpül ahhoz képest, ha elkerlhetönk egy rondán javított, visszatekert órás autót

Érdemes márkaszervizes állapotfelmérésre vinni a használt 308-as Peugeot-t is. A 15 000 Ft körüli költség eltörpül ahhoz képest, ha elkerülhetünk egy rondán javított, visszatekert órás autót. A T7 név az autó fejlesztési kódjából ered

Érdemes a 90-92 lóerős 1,6 HDi dízelre vadászni, mert abból létezik kettős tömegű lendkerék nélküli is. Erről a márkaszervizek tudnak biztosat mondani a kocsi alvázszáma alapján. Egy okkal több, hogy ne mulasszuk el márkaszervizes állapotfelmérésre vinni a kinézett autót. Az átvizsgálás kb. 15 000 forintos ára nem tétel ahhoz képest, mitől menekítheti meg a mit sem sejtő vevőjelöltet egy a típust ismerő szakember a felemelt használt Peugeot 308-at átnézve.

Aki automatikus váltós használt Peugeot 308-ast keres, az vagy az 1,6 VTi-ből talál párat négyfokozatú, hidrodinamikus nyomatékváltós szerkezettel, megveheti a 140 lóerős 1,6 THP-t, esetleg a kellemetlenül bólogató, robotizált kézi váltót választhatja az 1,6 HDi 110 mellé. Automata dízelként sokkal jobb és harmonikusabb a kétliteres motor a hatfokozatú, hagyományos automatával, amely igen ritka kombináció.

Reális átlagfogyasztás

A kategóriatársakhoz képest nem esznek sokat a benzinesek sem, viszont az 1,6 HDi fogyasztása túlzás nélkül lenyűgöző. Nálunk a 90 lóerős és csak ötfokozatú váltós 1,6 HDi fogyasztott 3,89 litert kúton mérve. A 60 literes tankkal ez a dízelmotor normál üzemben is 1000-1200 kilométeres hatótávot biztosít, ami 5-6 literes átlagot jelent százon. Az öblös tank sok francia autó erénye, a Mégane tankja is 60 literes. Ausztrál közúton a 110 lóerős Peugeot 308 1,6 HDi-vel 1907 kilométert tett meg egy házaspár tankolás nélkül, ami 3,14 l/100 kilométer fogyasztásnak felel meg és Guinness-rekordot ért.

A 308-ból a külföldön 300-400 ezer kilométerrel árult autók ára teszi vonzóvá a behozatalt, de nem ez a típus az, amiért érdemes nekivágni a nyugatnak

A 308-ból a külföldön 300-400 ezer kilométerrel árult autók ára teszi vonzóvá a behozatalt, de nem ez a típus az, amiért érdemes nekivágni a nyugatnak

Benzinesek

1,4 VTi 7,01 l/100 km
1,6 VTi 120 LE 7,74 l/100 km
1,6 THP 150 LE 8,40 l/100 km
1,6 THP 175 LE 9,06 l/100 km
1,6 GTI 200 LE 8,47 l/100 km

Dízelmotorok

1,6 HDi 92 LE 5,20 l/100 km
1,6 HDi 109 LE 5,67 l/100 km
2,0 HDi 140 LE 6,50 l/100 km
2,0 HDI 150 LE 6,02 l/100 km

Forrás: Spritmonitor.de.

Hibalehetőségek

Szemben a 307-tel, a kormánykapcsolóval itt sokkal ritkábban van gond. Mivel ez nem egy bontóból 3000 forintért pótolható indexkar, hanem egyben a jobb és bal oldali kapcsoló, ebben van a vezetőoldali légzsák forgóérintkezője, a rádió és a tempomat távvezérlője illetve az ESP működéséhez szükséges kormányszögjeladó is, cseréje nem olcsó. Márkaszervizben kompletten a gazdagon felszerelt kocsikban 150 000 Ft lehet, az alapkivitelű autókban nagyjából 95 000.

Ritkán van baja a kerékcsapágyaknak, 200 000 km alatt nem sokat cseréltek a márkaszervizek

Ritkán van baja a futóműnek, kerékcsapágyakat 200 000 km alatti autókban ritkán cserélnek a márkaszervizek

A 308 futóműve robusztus és a Focus vagy a Mazda3 konstrukciójával ellentétben az első trapézlengőkarok szilentblokkja könnyen külön cserélhető. Pesti márkaszervizben a szilent ára 3725 forint, plusz a csere nem egészen másfél órás munkadíja, amiben a futómű-állítás is benne van. Ezt az alkatrészt párban jó cserélteti, hogy ne legyen féloldalas az autó a jobb oldalon új és feszes, a bal oldalon 4-6-8 éves gumiágyazással.

Benzines motorok

A BMW-vel közös, német konstrukciójú és a MINI-kben is használt motorokon a szelepvezérlés a gyenge pont, konkrétan a vezérműlánc. Nem véletlenül adják a márkaszervizek jelképes, 6000 forintért a gyári láncot. Az aluméretezett lánc megnyúlhat, amitől a szelepek nem zárnak időben, a motor rángat, erőtlen vagy be sem indul.

Jelentős szervizköltségek várhatóak a turbós 1,6 THP-vel a közvetlen befecskendezés és a láncbajok miatt. A dízelek ebből a szempontból jobbak

Jelentős szervizköltségek várhatóak a turbós 1,6 THP-vel a közvetlen befecskendezés és a láncbajok miatt. A dízelek ebből a szempontból jobbak

A teljes vezérléscsere költsége a három vezérműkerékkel, feszítőkkel, munkadíjjal 140 000 Ft körül van márkaszervizben, amiből levonható 25 százalék kedvezmény a hat év feletti autókra, a fiatalabbakra valamivel kevesebb.

A benzines motoroknál a gyári maximum 30 helyett a legfeljebb 20, de inkább 15 ezres olajcsere-periódusra kell figyelni, amivel az 1,4 és az 1,6 VTi illetve a ritka 1,6 THP láncfeszítőgondjait és a vezérműlánc megnyúlását nagyobb eséllyel meg lehet előzni.

Rángatás, kihagyás, erőtlenség a jele a szívó- és kipufogóoldali változó szelepvezérlés hibájának, ami szintén megesik az 1,6 literes benzinesekkel. Jellegzetesen magyarországi gond, hogy rossz minőségű üzemanyagot tankolva a szelepnyakon koksz rakódik le, elkoszolódnak a szelepülékek és nem zárnak rendesen a szelepek.

Épp egy használt 308-as Peugeot hibakódolvasását végzi a szakember

Épp egy használt 308-as Peugeot hibakódolvasását végzi a szakember

Ennek tisztítása speciális folyadékkal megoldható, de 40 000 forint körüli tétel és benzinminőségtől függően 30 ezrenként szükség lehet rá. A munka csak azért nem drágább, mert a márkaszervizek általában nem számlázzák ki a szívósor lebontásával járó feladat teljes, 5-6 órás ráfordítását.

Hibalehetőségek, dízelek

Közmondásosan jók a francia dízelmotorok, mivel a hazai piacon évtizedeken át kiugróan népszerűek voltak a dízelek. Ez a 308 motorjaira is igaz, az 1,6-os és a kétliteres HDi is a kategória legjobb motorjai közé tartozik finom járásával, nyomatékával, fogyasztásával. Ezzel együtt használtan megvéve drágább lesz szervizelni őket, mint a szívó benzineseket, de a teljesítményszintben a feltöltött dízelekkel összevethető, turbós THP benzinessel szemben nincsenek hátrányban.

Jó utazóautó a 308, főleg dízelmotorral. A 60 literes tankkal az 16 HDi simn megtesz 1000-1200 kilométert

Jó utazóautó a 308, főleg dízelmotorral. A 60 literes tankkal az 16 HDi simn megtesz 1000-1200 kilométert

Az alvázszám alapján tudható, hogy van-e részecskeszűrő és kettős tömegű lendkerék az autóban, de abból induljunk ki, hogy van. Egyszerű lendkerékre a 92 lóerős 1,6 HDi-vel van esély, a 110-essel nemigen.

Az 1,6-os dízelváltozatra jellemző az olajszivattyú szívókosarának eltömődése is. A tisztításhoz le kell venni a kartert és az 1,6-os esetében, a bőségesebb olajtöltet érdekében, nagyobb olajteknőre kell cserélni, ha ez még nem történt meg az autóval.

189 000 km volna az élettartam????

Emlékeim szerint ezen a típuson debütált a Michelin Energy Saver gumiabroncs, amivel az autó elvileg egy tonnányi szén-dioxid kibocsátását előzi meg élettartama során. Érdekelt, hogy mekkora futásteljesítményre is vonatkozhat ez, mennyi az autó élettartama? Ha a kisebb gördülési ellenállású gumikon a fogyasztásbeli megtakarítás 0,2 liter gázolaj100 kilométeren, akkor a szén-dioxid-kibocsátás mérséklődése 52,82 g/km. Osztottunk, szoroztunk és egy tonna, azaz egymillió grammnyi CO2-t 189 322 km alatt spórol meg az 1,6 HDi.

A sajtóközlemény írója akarhatott egy szép kerek számot az egy tonnával, mert az élettartam nyilván nem ilyen rövid. A Mobile.de keresője 350 és 434 ezer kilométert futott autókat is kiad 3000-3500 euró körüli áron. A legolcsóbb itthoni használt 308-as Peugeot-kat szintén 300 000 megtett kilométerrel hirdetik. A hosszú távokon használt 2,0 HDi-k ekkora futásteljesítménnyel is megfontolásra érdemesek, ha igazolható a megfelelő időközönként elvégzett olajcsere és a minőségi kenőanyag.

A turbófeltöltő olajcsövében van egy apró szűrő, ami előszeretettel eltömődik, elzárja az olaj útját és a kenés nélkül maradó turbó tönkremegy. A nagyon dilettáns autószerelők ezt turbócserével orvosolják, ami nemsokára ugyanúgy meghal. Vagy sűrűn kell cserélni ezt az apró alkatrészt vagy vissza sem kell tenni, mert az 1,6-os dízel Peugeot 308-asokban talán ez a turbóhalál fő oka. A kétliteres mentes ettől a bajtól, ritka jó dízelmotor és nem azért, mert ültem jól működő 407-es taxiban 680 ezer kilométerrel. A 2,0 HDi stabil, jó konstrukció és erőtartalékai miatt hajszolni sem kell.

Érdemes a fokozott igénybevételre megadott olajcsere-periódushoz ragaszkodni. Ebben az esetben benzineseké 30 helyett 20, a dízeleké 20 helyett 15 ezer km

Érdemes a fokozott igénybevételre megadott olajcsere-periódushoz ragaszkodni. Ebben az esetben benzineseké 30 helyett 20, a dízeleké 20 helyett 15 ezer km

A PSA-dízelek szíja bírja a rendkívül hosszú, 160/240 000 kilométeres gyári csereperiódust, inkább a két vezérműtengelyt összekötő rövid lánc láncfeszítőjével akadhat gond. A porlasztócsúcsok ára bontottan 30-50 ezer Ft közötti, de ezek sokáig szolgálnak.

A dízeleknél a részecskeszűrőre érdemes figyelni. Az eszköz adalékot igényel, ami a koromcsapdában megfogott mérgek elégetéséhez szükséges hőmérsékletét csökkenti. Az 1,6-osnál 60 000 kilométerenként kell utántölteni a folyadékot szervizben. (Ez nem olyan, mint az AdBlue-karbamidoldat,amit az üzemanyagbetöltő-nyílás mellett könnyen adagolhatunk.)

A kalapács fején az 1,6 HDi apró olajszűrője, mögötte a turbó olajnyomócsöve. A csőben a motorolajban lévő koksztól eltömődő szűrő elzárja a kenőanyag útját, olaj híján a feltöltő tönkremegy. Van olyan autószerelő ismerősöm, aki ezt a szitát azonnal kivette a sajátjából

A kalapács fején az 1,6 HDi apró olajszűrője, mögötte a turbó olajnyomócsöve. A csőben a motorolajban lévő koksztól eltömődő szűrő elzárja a kenőanyag útját, olaj híján a feltöltő tönkremegy. Van olyan autószerelő ismerősöm, aki ezt a szitát azonnal kivette a sajátjából

Idővel a részecskeszűrő telítődik a koromkiégetés után maradó hamuval. A FAP (Filtre á Particules) gyári élettartama 150 000 kilométer, helyesebben a Peugeot ekkor írja elő a cseréjét. Van belőle gyári felújított is a márkaszervizekben, azt érdemes venni – ad egy tippet Erdélyi János, a Gablini Zugló szervizvezetője. A csere munkadíjjal együtt kijön 140 000 forintból. A szűrők cseréjének népszerű alternatívája a savas átmosás. Ha ésszel csinálják, még használható marad egy ideig, de a szűrő nyomott ára miatt nem biztos, hogy érdemes ezzel vesződni.

Egy Golf VI, Škoda Octavia 1,6 vagy 2,0 CR TDI esetében a részecskeszűrő cseréje nagyjából félmillió forintba kerülne márkaszervizben, de többnyire csak akkor kell cserélni, ha mechanikai sérülés éri balesetben. Megkérdezetem egy nagy forgalmú Renault-márkaszervizt, ott sem kell cserélni, a 200-250 ezret futott III-as Mégane 1,5 dCi-kben sem.

Használt Peugeot 308 árak

308-ast Peugeot-t használtan sem kapni gombokért. Egymillió forint alatt elvétve van egy is, a legolcsóbb autók 300-400 ezer kilométert futott dízelek. A 200, de inkább 300 ezres futásteljesítmény marad meghatározó az 1,2-1,3 milliós sávban. A kínálat zöme az 1,8-2,1 millió forint közé esik, a legkésőbbi, keveset futott autók ára közelíti meg a hárommillió forintot.

Itthon nagyjából egy- és hárommillió forint között mozog a használt Peugeot 308-asok ára

Itthon nagyjából egy- és hárommillió forint között mozog a használt Peugeot 308-asok ára

Az Év Autója 2014 címmel kitüntetett második generáció legolcsóbb példányainak ára valahol 3,3-3,5 millió forintnál ér össze a 308 CC-kével. A legtöbbe kerülő 308-asokat, a 2012-2013-as évjáratú kupékabriókat 4,5-4,8 millió forintra tartják a hirdetők, legalábbis most. Akinek nem sürgős, várjon! Ha nem kelnek el a szezonban, őszre sokat puhulhat az áruk.