Miért nem indul a dízel hidegben? Ezért

Paraffinok és jégkristályok

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2017.01.14. 07.00

A tél senkit nem kímél, de van, akiket másoknál is kevésbé: ők azok, akik dízel üzemű autóval járnak. Problémáik szerencsére ma már minimális odafigyeléssel elkerülhetők.

Miért nem indul a dízel hidegben? Ezért

A benzin kontra gázolaj vitában számtalan érvet hozhatunk fel bármelyik oldal mellett, télen viszont nehezebb jó szívvel a dízelmotor mellett kardoskodni: ezeket ugyanis jobban megviseli a hideg, mint Otto-üzemű társaikat.

Az elsődleges ok magában az üzemanyagban keresendő. A gázolajban nulla fok alatt fokozatosan parafinok szabadulnak fel. Ezek kis mennyiségben csak némileg zavarossá teszik a máskor tiszta üzemanyagot. Minél alacsonyabb azonban a hőmérséklet, annál nagyobbak ezek a kristályok, míg végül akkorára nőnek, hogy fennakadnak az üzemanyagszűrőn, eltömítve azt.

 

A megoldás egyszerűbb, mint gondolnánk: az üzemanyag-forgalmazók a téli időszakban kifejezetten a nagy hidegekre kifejlesztett, már a finomítóban adalékolt gázolajjal töltik fel kútjaikat. Az átállás Magyarországon november derekára történik meg, és egészen február végéig (cégtől függően akár tovább) olyan üzemanyagot kapunk a töltőállomásokon, amelynek adalékanyagai mínusz húsz fokig hatékonyan akadályozzák meg a parafinkristályok problémás méretűre történő növekedését.
A módosított összetételű üzemanyagnak el is kell azonban jutnia az autóba: az a dízelüzemű autó, amelyet utoljára augusztusban tankoltunk meg, januárban szinte biztos, hogy nem fog beindulni.
A mínusz húsznál keményebb hidegek esetén az ‘extra téli’ üzemanyag hozhat megoldást – ezeknek, akárcsak a normál gázolajtípusoknak, minden paraméterét magyar és nemzetközi szabványok szabályozzák, így elvileg bárhová állunk be tankolni (a “sufnikutak” kivételével), megfelelő minőségű üzemanyagot kell kapnunk.
Ennél is alacsonyabb hőmérsékletek esetére léteznek üzemanyag-fűtő rendszerek, ezek beszerelése azonban a Kárpát-medencében közlekedő személygépkocsik esetében nem igazán indokolt (Magyarországon 1940. február 16-án, Miskolc-Görömbölytapolcán mérték eddig a legalacsonyabb, mínusz 35 fokos hőmérsékletet.)
A piacon találhatunk extrém hidegekre javallott csoda-adalékokat, ezek utólagos alkalmazása azonban nem javasolt. A nem megfelelő elkeveredés miatt előfordulhat, hogy a parafinkristályok az adalékanyaggal összecsomósodva lerakódást hoznak létre az üzemanyagtartály alján: ha ez bekerül az üzemanyag-ellátó rendszerbe, az nehezen orvosolható problémákhoz vezethet.

 

A hagyományos kamionos módszer szerint a régebbi motorok esetében lehetett 2-3 százaléknyi petróleumot önteni a tankba, a modern dízeleknél azonban ez tönkreteszi a kipufogógáz-tisztító rendszert. Még szigorúbb tiltás vonatkozik a benzin hozzáadására: a modern motoroknál ugyanis már nem a motorolaj, hanem maga a gázolaj végzi a befecskendezőrendszer kenését, amit a benzin hatékonyan gátol, így tönkretéve az adagolót. A benzinnel egyébként a régebbi motorokban is csínján kell bánni, nagy mennyiségben kopogásos égést, rosszabb esetben motorkárosodást okozhat.
Az üzemanyagszűrő megfelelő üzemanyag esetén is képes galibát okozni. A tankban év közben kicsapódó nedvesség ugyanis megülhet benne, így télen a párás filter önmagában is befagyhat. Cseréljük le rutinszerűen a hideg előtt, és egy gonddal kevesebbel kell számolnunk.
Ha az üzemanyag el is jut rendeltetési helyére, még mindig nem lehetünk biztosak abban, hogy beindul a dízelmotor. Az elöregedett izzítógyertyák, a rossz állapotú akkumulátor egyformán okozhatnak indítási nehézséget. Előbbieket ellenőrizni és szükség esetén cserélni javallott a komoly hidegek beállta előtt, az az akku pedig, amely már nyáron sem röffentette be a motort elsőre, egy csúf téli reggelen bizonyosan cserben hagy majd.
A rövid, városi etapok egyébként télen különösen megviselik az akkumulátort, hiszen az utastéri fűtőelemek működtetése miatt a generátor nem tud annyi áramot termelni, ami a felmelegedés idején pótolná az akkuból felvett áramot: ezt orvosolandó, ha tehetjük, munkából hazafelé menet kerüljünk egy nagyobbat, vagy otthon hetente, kéthetente tegyük töltőre az akkut. Az akkumulátorok téli karbantartásáról ebben a cikkünkben olvashat bővebben.

 

Nem dízelspecifikus jelenség, hogy télen megdermed, besűrűsödik a motorolaj, váltóolaj. Mivel azonban a kompressziógyújtású motoroknak jobb a hőtani hatásfoka, azaz kevesebb hulladékhőt termelnek (magyarul lassabban melegednek be, mint benzines társaik), itt hosszabban kell számolnunk azzal, hogy elégtelen lesz a mozgó alkatrészek kenése a hajtásláncban.
Amikor a motor eléri üzemi hőmérsékletér, a kenőanyagnak kell még egy kis idő ugyanehhez: továbbra is vezessünk kíméletesen, és meghálálja a motor.

A GM legjobb vicce: kabrió kisteher Corvette-motorral

A Totálisan Értelmetlen Autó, 300-as végsebességgel, platóval és nyitható keménytetővel. Nem tudom, mire, de nagyon jó!

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Škoda Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Használt autó: mit vesznek az autószerelők?

Attól, hogy valaki egész nap elromlott autókat javít, nem minden autót tart rossznak. Autószerelőket kérdeztünk arról, milyen használt autóért adták a saját pénzüket?

Használt autó: melyik fogyaszt kevesebbet?

Használtautó-vásárláskor nemcsak a típust nehéz megválasztani a rengeteg lehetőség közül, hanem a legjobb motorverziót is. A gyengébb motor fogyasztása nem mindig alacsonyabb és mi van a biztosítással, az adóval meg a típushibákkal?

Csúcskivitel belépőmotorral: jön a Mazda CX-3 GT Sport

Bizarr termékfilozófiát követ a Mazda: a CX-3 crossover nyáron debütáló új csúcskiadása nem a legerősebb motort kapja meg.

Hihetetlen balesetet úszott meg egy kamionos

Nehéz napja volt annak az őrangyalnak, aki erre a kamionosra vigyázott. Az utolsó pillanatban állt meg a szerelvény a szakadék felett.

Használt autó: melyik a legjobb üzleti limuzin?

Erősek, mint egy dízelmozdony, pallérozott a modoruk, keveset fogyasztanak és jutányosan az áruk. Melyik használt német üzleti limuzint válasszuk?

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.