Használt autó – Mihez drága az alkatrész?

Alkatrészárak: tényleg drágábbak a japán autók?

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2016.12.22. 07.30

Sokak szerint a japán autókhoz drágábbak az alkatrészek, mint európai konkurenseikhez. Három kategóriában vetettük össze az árakat a benzines kisautóktól a középkategóriás dízelekig.

Kevés terület van, ahol annyi hiedelmen alapul a jónép véleménye, mint a használt autók világa. Az egyik sztereotípia, hogy a Japánban gyártott autókhoz drága az alkatrész, mert így hozzák be az autó új árában nem érvényesíthető szállítási költséget. Cserébe örök életűek, akárcsak az autók, amikkel soha, semmi baj nincs, legfeljebb az európai beszállítók alkatrészeivel. Hitbéli meggyőződésekkel kár vitatkozni, bár a japán márkák többnyire Angliában, Franciaországban, Törökországban, esetleg Csehországban, Spanyolországban, Thaiföldön gyártják az európai piacra szánt autóikat.

Bárhol is készült, használtautó-vásárláskor mérlegelendő szempont, hogy mennyit kell majd költeni az alkatrészeire. Az összehasonlításhoz olyan párosokat választottunk, amelyek mindkét tagja népszerű használtan. Az alkatrészárak a Bárdi Autó webáruházában kiírt, kedvezmények nélküli összegek. Minden esetben utángyártott alkatrészekre vonatkoznak és természetesen forintban értendők.

Suzuki Swift vs. Škoda Fabia

Elsőként két városi autó alkatrészárait vetjük össze, mindkettő 2009-es évjáratú. A Škoda Fabia 2007-2014 közötti, második generációja a 86 lóerős, 1,4-es motorral, a Swift a 92 lóerős 1,3-as motorral szerepel, amelyből sokkal több van, mint akár dízelből, akár az 1,5 literes benzinesből.

Használt Swiftben gondolkodóknak az 1,5-öst ajánljuk. A GS kivitel lényegesen jobban felszerelt és nem jellemző rá a váltó csapágyhibája

A motor gyakorisága miatt az 1,3-as szerepel, de a 2004-2010 közötti használt Suzuki Swiftben gondolkodónak az 1,5-ös benzinest ajánljuk. Alig kerül többe, a GS kivitel miatt lényegesen jobb a felszereltség, és ami a legfontosabb, hogy ennek a kézi sebességváltója nem produkálja azt a nyelestengelycsapágy-problémát, amit az Ignis és a 2005 utáni Swift az egyhármas benzines motorral.

Alkatrész Fabia 5J 1,4 16V, 2009
Swift 1,3, 2009
 Első féktárcsa  6900-18 000  7500-12 400
 Első lengéscsillapító  12 300-27 000  10 500-38 600
 Jobb első kerékagycsapágy  20 000-38 000  6300-13 600
Kuplungszett  30 900-73 000  26 000-77 500
 Vezérléskészlet  40 900-54 000  lánc: 60 000-98 500
 Hátsó kipufogódob  17 500-21 400  14 700-33 540
 Féltengely (komplett/külső csukló)  33 000 (12 000-23 500)  53 000 (10 300-25 800)

Ford Focus vs. Toyota Auris

Ennél a párosításnál azon olvasóink helyébe képzeltem magamat, akik egy majdnem új kompakt autót keresnek. Vágyuk tárgya már túl van az első évek erősebb értékvesztésén, de frissnek mondható és nem fenyeget tébolyító szervizkiadásokkal. A korai III-as Ford Focusok és a második generációs Toyota Aurisok alkatrészárait vetettük össze.

Nem tűnik lényegesen magasabbnak a kopóalkatrészek ára az Aurishoz, mint egy 2012-es Ford Focushoz

Nem tűnik lényegesen magasabbnak a kopóalkatrészek ára az Aurishoz, mint egy 2012-es Ford Focushoz

Mindkét autó 2012-es, a Focus motorja az 1,0 literes, háromhengeres, turbós benzines 125 lóerővel, amely az Autó Magazin 100 000 kilométeres tartóssági tesztjén olyan ragyogó eredményt ért el. Párja az E18 vagy E180 kódú Toyota Auris a 132 lóerős, változó szelepnyitás-mélységű Valvematic motorral, tehát egy négyhengeres, szívó benzinessel.

Az autók fiatal kora miatt messze nem olyan széles a merítés, mint a Škoda Fabia 5J vagy a 2004 utáni Suzuki Swift esetében. Kipufogódobot például egyikhez sem hoz a kereső. Az árakat végignézve a fiatal használt Ford Focus és a Toyota Auris alkatrészei nem igazolják, hogy a japán autóhoz minden drágább volna.

A 132 lóerős Auris 1,6 párja a háromhengeres, 125 lóerős turbós Focus

A 132 lóerős Auris 1,6 párja a háromhengeres, 125 lóerős turbós Focus

Alkatrész Focus 1,0, 2012
Auris 1,6, 2012
 Első féktárcsa  10 300-22 000  18 800-20 000
 Első lengéscsillapító  38 500-48 500  23 000-36 000
 Jobb első kerékagycsapágy  29 000  33 500-74 200
Kuplungszett  117 600 (kinyomócsapágy nélkül)  142 800 (kinyomócsapággyal)
 Vezérléskészlet  43 900  láncos: nincs
 Hátsó kipufogódob  nincs  nincs
 Féltengely (komplett/külső csukló)  33 100  16 500

Opel Insignia és Mazda6 dízelmotorral

Jöjjön a belátó és racionálisan választó olvasók helyett két autó azoknak, akik kényelmes, erős, biztonságos, jól felszerelt és csekély fogyasztású utazóautóra vágynak. Az európai fél az Opel Insignia első nemzedéke, a japán ellenfél a Mazda6 GH kódnevű, második generációja. Az évjárat 2010. Hatévesen 7-10 milliós újkori árukat állapottól és futásteljesítménytől függően hárommillió forint alá mérsékelheti az idő.

2010-es évjárattal vetettük össze a dízelmotoros Insignia és a Mazda6 árait

2010-es évjárattal vetettük össze a dízelmotoros Insignia és a Mazda6 árait

Tudni kell róluk, hogy megbízhatósági szempontból az Insignia alulmarad a Mazda6 GH-val szemben, ezzel együtt közkedvelt középkategóriás autó. Az arany közép jegyében a Mazdából a 163, az Opelből a 160 lóerős alkatrészárai szerepelnek az összehasonlításban. A Mazda6 2,2 literes dízelmotorjai 129-163-185 lóerősek voltak, az Euro 5-ös Insignia 110 és 195 lóerő közötti teljesítménylépcsőkkel készült.

350 Nm nyomatékkal könnyű száguldani, főleg a túlsúlyos Insignián kophatnak gyorsan a fékek. Megnyugtató, hogy a féktárcsák ára egyik modellhez sem kiugró, a lengéscsillapítók árfekvése is elfogadható, főleg a Mazda esetében.

A táblázatban nem szerepel, hogy a különböző autótípusok alkatrészárait könnyebb legyen összehasonlítani, de aki tényleg dízel Opel Insigniát vagy Mazda6-ot venne használtan, legyen óvatos a dízelspecifikus alkatrészek miatt! Lesznek fájdalmas tételek.

Joggal keresett és jó értéktartású használt autó a Mazda6 GH

Joggal keresett és jó értéktartású használt autó a Mazda6 GH

Például a Mazda6-hoz a részecskeszűrő ára utángyártottban 254 100 forint. Kettős tömegű lendkerékből kétfélét ad ki hozzá a webáruház. Az olcsóbbik a Japanpartstól 376 425 forintba kerül, a jóval nevesebb LUK termékének listaára 411 989 Ft. Kisebb kiadással megússza az Opel Insignia gazdája, aki a Sachs 270 030 és a LUK 298 500 forintos alkatrésze közül választhat kettős tömegű lendkereket. A Mazda6 gazdája akkor jár igazán rosszul, ha nem javítható a nagynyomású üzemanyag-szivattyú. Utángyártott nincs belőle, a gyári pedig mintegy 820 000 forintba kerül.

Alkatrész Opel Insignia, 2010
Mazda6 GH, 2010
 Első féktárcsa 6900-23 800  14 000-23 000
 Első lengéscsillapító  30 000-35 300  15 500-26 500
 Jobb első kerékagycsapágy  28 000-49 300  12 000-48 900
Kuplungszett  133 201  140 000-148 600
 Vezérléskészlet  40 800-87 800  46 500-83 600
 Hátsó kipufogódob  nincs  nincs
 Féltengely (komplett/külső csukló)  nincs (19 400-28 800  nincs

Akkor most a japánokhoz drágább az alkatrész vagy nem?

Sem ebből a gyűjtésből, sem a 2007-es Clio III és a Yaris II, a 2009-es Focus C307 és a Lancer CY2A, illetve a 2010-es évjáratú Passat B6 2,0 CR TDI és a kétliteres Mazda6 GH tavalyi összevetéséből nem az derült ki, hogy a kopóalkatrészek lényegesen drágábbak a használt japán autókhoz, mint az európaiakhoz. Sima kopóalkatrészek esetében a japán autókhoz is adottak a jó ár/érték arányt képviselő pótalkatrészek. Az árkülönbség akkor lehet kiugró, ha valamiből csak gyári kapható az adott típushoz.

Minden használt dízelben és turbós benzinesben létfontosságú a gyakori olajcsere és a jó minőségű kenőanyag

Minden használt dízelben és turbós benzinesben létfontosságú a gyakori olajcsere és a jó minőségű kenőanyag

Kommentek

Kabaréba illő jelenet egy nyíregyházi parkolóban

Az egy dolog, hogy szabálytalanul parkolt két autós is, de a kiállni készülő kolléga sem volt a helyzet magaslatán.

Ez az autózás jövője. Kipróbáltuk!

Az új Smart, abból is főleg az elektromos változat autóbuzi szemmel egy érdektelen kis izé. Ugyanakkor ez a kocsika az európai nagyvárosi közlekedés közeljövőjének meghatározó eleme, az utcákat elárasztó igazi slágertermék lehet.

Lemondott a világ egyik legbefolyásosabb autóipari vezetője

Carlos Ghosn a Renault-fúzió óta vezeti a Nissant, de áprilistól másnak adja át helyét a japán vállalat vezérigazgatói posztján.

F1: Durva, mennyit változtak hátulról az autók

Remekül mutatja a 2017-es autók másmilyenségét két fotó.

Alfa Stelvio: SUV, ami sportkocsinak képzeli magát

Még a hivatalos menetpróba előtt vezethettük az Alfa új szabadidőautóját. Kapaszkodhat a konkurencia!

F1: A Force India visszaszólt a Renault-nak

Még el sem kezdődött a 2017-es szezon, de máris kialakult egy kisebb vita a Renault és a Force India között.

F1: Nézd meg Hamilton új sisakját!

A mercedeses Lewis Hamilton 2017-ben a szurkolóktól kért sisakfestési terveket, most pedig kihirdette a győztes művet. Ebben versenyez idén a háromszoros világbajnok.

F1: A Red Bull szerint több pénz jár a nagyoknak

A Red Bull sportigazgatója, Dr. Helmut Marko szerint a nagyobb csapatok több pénzt érdemelnek, mert többet is adnak a Forma-1-nek.

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Logan MCV Stepway: terepkombi a Daciától

A Sandero, a Dokker és a Lodgy után egy igazi terepkombival bővült a Dacia Stepway életmódcsaládja.

Alternatív üzemanyagot talált fel egy pécsi férfi? Nem, csak bosszúra szomjazott

Egyszerű bosszú vezérelte a férfit, aki mosóport és vajat öntött a szomszéd autójába. Zavarta a gyerekek zajongása.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.