Alkatrész, olcsóbban – Bontott, utángyártott vagy felújított?

Szerző: Hirdetés levél küldés 
Dátum: 2016.11.30. 11.25

Addig jó, amíg egy autó szervizelése kimerül az olaj és a szűrők cseréjében. Hogyan érdemes spórolni és milyen buktatók adódnak, ha nagy értékű alkatrészeket kell beszerezni használt autónkhoz?

Ahogy az autókba pörögnek a kilométerek tíz- és százezrei, úgy kell egyre többet költeni rájuk. Mivel a hétköznapi modellek értéke ezzel párhuzamosan esik, a kiadások az autó piaci árához képest egyre kevésbé arányosak. Természetes reakció a tulajdonos részéről, hogy igyekszik minél kedvezőbb költséggel megoldani az autó javítását és karbantartását.

Aki igazán rátermett, nem nyersen az ár, hanem a szervizmunkák ár/érték aránya alapján rangsorol. Amióta a gazdasági válság brutálisan megrostálta a magyarországi autókereskedelmi szakmát, az autóimportőrök és a márkaszervizek igyekeznek a korosodó autók tulajdonosai számára a magas nívó mellett nyomott árakkal is vonzóvá tenni a szakszervizeket.

Gyári felújított alkatrészek

Nemrég áttekintést közöltünk a különféle európai és japán márkák karbantartási csomagajánlatairól és gyári utángyártottnak tekinthető alkatrészeiről, benne a Ford Motorcraft, az Opel és a Toyota Szerviz 4+ vagy a Renault Motrio programjával.

Sokféle alkatrészből kínálnak gyári felújítottat is a márkaszervizek, az újnál sokkal jutányosabban

De számos autómárka gyári felújított alkatrészekkel is igyekszik a márkaszervizekben tartani a garancia lejártával onnan kikopó autókat. Ezúttal ezt a témát járjuk körül egy népszerű, 1,5 millió forint alatti áron megvehető kompakt autó példáján. A Ford Focus 2005-2011 közötti második generációjáról van szó, ehhez kerestünk gyári, gyári felújított és utángyártott alkatrészeket.

Alkatrészárak

Tablazat

HWDA motorkódú Ford Focus II 1,6 C307 esetében. A rövidebb bal féltengely olcsóbb. Forrás: saját gyűjtés Ford-márkaszervizekben illetve Bárdi Autó webshop

Nem jobb az utángyártott?

De minek vegyek gyári felújított alkatrészt a vadonatúj, márkás utángyártott helyett? Komoly minőségi differenciát nehéz lenne érvényesen kimutatni. A fő különbséget akkor tapasztalja meg az ügyfél, ha ez az alkatrész elromlik. Az utángyártott alkatrészekkel szemben a gyári felújítottakra ugyanaz a garancia érvényes, mint a gyári új alkatrészekre, ami márkától függően lehet egy vagy két év.

Reklamáció esetén a független alkatrészes cégektől vett terméket az ügyfél a saját költségén szerelteti ki és viszi vissza. A márkaszervizek a gyári felújított alkatrészt ingyen ki- és beszerelik, mert a garancia a munkadíjat is téríti

Reklamáció esetén a független alkatrészes cégektől vett terméket az ügyfél a saját költségén szerelteti ki és viszi vissza. A márkaszervizek a gyári felújított alkatrészt ingyen ki- és beszerelik, mert a garancia a munkadíjat is téríti

További eltérés, hogy reklamáció esetén a független alkatrészes cégektől vett terméket az ügyfél a saját költségén szerelteti ki és viszi vissza a Bárdi Autóhoz, a Lánghoz, az Unixhoz vagy bármely más forgalmazóhoz. Itt akár hetekig is eltarthat, mire a vizsgálat lezajlik és elfogadják vagy elutasítják az ügyfél reklamációját. Közben a kocsi áll és akár így, akár úgy dönt az alkatrészforgalmazó, a ki- és a beszerelés költsége az ügyfelet terheli.

Ezzel szemben a márkaszervizek a gyári felújított alkatrészt ingyen ki- és beszerelik, mert a garancia a munkadíjat is téríti. A garanciális elbírálás nem hetek, inkább órák kérdése, a döntés többnyire a kiszerelés napján megvan. Ha mondjuk a generátor romlott el, a tulaj a reggel behozott autót aznap visszakaphatja a garanciában cserélt alkatrésszel.

Miből van gyári felújított?

Tapasztalataink szerint az autóimportőrök weboldalán nem sok felület jut a gyári felújított alkatrészeknek. Ahol egy almenüben meg is lelni őket, ott is általános leírással találkozunk a téma kapcsán. Kopó-forgó alkatrészeket ne keressünk köztük, ám a felújítható alkatrészek köre így is rendkívül széles. Az Opel például több mint 2500 tételt kínál.

Egy féltengely, turbófeltöltő, generátor felújításakor a cserélendő komponensek leváltásával az újjal szinte azonos élettartam érhető el

Egy féltengely, turbófeltöltő, generátor felújításakor a cserélendő komponensek leváltásával az újjal szinte azonos élettartam érhető el

Lehet köztük csekélyebb árú, tömítésekkel felújítható fékmunkahenger vagy komplett sebességváltó, ami a példaautónak választott, 100 lóerős Ford Focus II-höz gyári alkatrészként 809 355 forintba kerülne, felújítottként pedig 599 755-be. Ezek azonban a végletek, a gyári felújított alkatrészek zöme a hétköznapi használatban elfáradni képes tételeket fedi le.

Az árakból jól látszik, hogy a gyári felújított alkatrészek versenyképesek az utángyártott pótalkatrészekkel is, amennyiben a legalsó polcról levett, no name cuccok helyett ragaszkodunk a gyárival összevethető, ismert beszállítóktól származó termékekhez.

Nem kell profinak lenni, hogy a fix javítási időkeretek keretek között működő márkaszervizekben ne vágják át az embert

Nem kell profinak lenni, hogy a fix javítási időkeretek keretek között működő márkaszervizekben ne vágják át az embert

Betétdíj és cseredarab

Márkától függően a gyári felújított alkatrészek megvásárlásához vagy felújítható cseredarabot kell leadni, más esetben betétdíjat számíthat fel a márkaszerviz. Az elhasználódott autóalkatrészek zöménél ez nem probléma. Például egy féltengely, turbófeltöltő, generátor felújításakor a cserélendő komponensek leváltásával az újjal szinte azonos élettartam érhető el, mert a fémháznak ritkán esik baja. Ritka pech kell hozzá, hogy az öntvény súlyos sérülése vagy más ok miatt az alkatrész alkalmatlan legyen felújításra.

Bontott alkatrész: jó is lehet, de nagyon kockázatos

Minél kisebb értékű az autó és minél költségesebb alkatrészre van szükség a megjavításához, annál vonzóbb alternatívának tűnhet az autóbontó illetve a bontott alkatrészek netes kínálata. Az ár jórészt alacsony és csekély értékű, könnyen ki-beszerelhető alkatrészeknél a kockázat is felmérhető. Például egy saját kezűleg cserélt gyújtótrafóval eljárhatunk még néhány tízezer kilométert. Rövid távra vagy a kocsi lábra állításához és gyors elpattintásához ez is egy opció.

Sokkal olcsóbb és sokkal kockázatosabb új vagy felújított helyett bontott autóalkatrészt vásárolni. A sebességváltó annyira drágán pótolható és szerelése is olyan munkaigényes, hogy sokszor a bontott az egyetlen gazdaságos javítási mód

Sokkal olcsóbb és sokkal kockázatosabb új vagy felújított helyett bontott autóalkatrészt vásárolni. A sebességváltó annyira drágán pótolható és szerelése is olyan munkaigényes, hogy sokszor a bontott az egyetlen gazdaságos javítási mód

Ám kockázatai miatt egy bontott alkatrész sosem vethető össze új és gyári felújított pótalkatrészekkel. Egyrészt senki nem garantálja, hogy az az autó, amiből kivették, mennyit és milyen karbantartás mellett futott. Lehet, hogy mostohább sorsa volt, mint a saját kocsinknak.

A beszerelési garancia, amivel elhozhatók a bontott dolgok, annyit jelent, hogy ha beépítés után hibásnak bizonyul a termék, akkor a bontós cseréli egy másik bontottra, esetleg visszaadja a pénzt. Az autóbontókból származó cuccukon ezért látni élénk színű filctollas, festékszórós jelölést, amivel az eladó azonosítani tudja a saját áruját. A munkadíj viszont minden esetben a vevőt terheli, tehát aki nem maga szerel, annak a többszöri ki-be-ki-be és le-fel-le-felszerelés plusz anyagi kockázat.

Bontásra behozott brit autók a 4-es út mellett. Csak legalális bontóban érdemes vásárolni, ahol a roncsok ártalmatlanítása megoldott

Bontásra behozott brit autók a 4-es út mellett. Csak legalális bontóban érdemes vásárolni, ahol a roncsok ártalmatlanítása megoldott

Ehhez adódik a kocsi működésképtelenségéből fakadó ráfizetés, a tömegközlekedés és a kocsibérlés költsége vagy a kölcsönautó beszerzésének nyűgje. A bontott alkatrész épp azért van hátrányban a gyári felújítottal, amiért egy mégoly jónak tűnő, de használt autó nem tud valódi ellenfele lenni egy újnak.

A gyárilag felújított alkatrészek megvásárlásának nem feltétele a márkaszervizben történő javítás, a hosszú élettartamot ígérő, jó minőségű pótalkatrészek márkafüggetlen műhelyekben is beszereltethetők. Arra azonban érdemes rákérdezni, hogy a garanciát lerövidíti-e, ha a gyári felújított alkatrészt nem márkaszervizben építik be az autóba. Ezzel a lépéssel a garancia a felére is csökkenhet, de erre az adott márkaszervizben tudnak válaszolni.

Jó hír, hogy az eleve magasabb fenntartási költségű sportmodellekhez is elérhetőek gyári felújított alkatrészek. A Focus II öthengeres, turbós ST sportváltozatához például mindkét oldalra kapható féltengely gyári felújítottként, gyakorlatilag ugyanannyiért, mint egy mezei 100 lóerőshöz. Ha cserélni kell, a hosszabb jobb oldali ára gyári újként 220 000 Ft, a rövidebb balé 188 000, míg gyári felújítottként a jobb oldali ára 75 250, a balé 75 000 forint a Ford-márkaszervizekben.

A gyári felújított alkatrészek versenyképesek az utángyártott pótalkatrészekkel is

A gyári felújított alkatrészek versenyképesek az utángyártott pótalkatrészekkel is

Kell az alvázszám

Akit érdekel, milyen alkatrészcsoportokból létezik gyári felújított pótalkatrész az ő kocsijához, akkor jár a legjobban, ha közvetlenül egy márkaszervizt keres meg az ügyben. Márkától függően magyarországi első forgalomba helyezéssel elég lehet a rendszám, de ne ebből induljunk ki! Az alapos informálódáshoz szinte biztosan kelleni fog az autó alvázszáma.

Ha nincs kéznél az autó vagy az asszony retiküljében leledzik a forgalmi, írjuk fel előre ezt az adatot és semmiképp ne a netről túrjunk ki valami kódot a típusnévre és a VIN (Vehicle Identification Number) szóra keresve.

Idősebb autókhoz a jóárasított csomagajánlatokkal a vezérléskészlet cseréje jutányosan és jó minőségben megoldható a márkaszervizekben

Idősebb autókhoz a jóárasított csomagajánlatokkal a vezérléskészlet cseréje jutányosan és jó minőségben megoldható a márkaszervizekben

Ez az adott autó egyedi azonosítója, amit ne becsüljünk alá! Egy forró klímájú országba gyártott modellnek más generátora lehet, mint a hazánkba kiszállítottaknak vagy két, ránézésre egyforma autó közül a gyári vonóhoroggal szereltnek eltérhet a hűtőrendszere és a fékje a nem vontató modellétől. A rugók például az egyes motorváltozatok esetében is különbözhetnek.

Raktár vagy alkatrészértékesítés

Telefonon vagy személyesen érdeklődve ne a szerviztanácsadókat vagy a munkafelvételt keressük, hanem az alkatrészértékesítőket. Ezeket a szakembereket raktárosnak vagy alkatrészgazdásznak is hívhatják. Készüljünk fel rá, hogy az őszi és a tavaszi gumicserés időszak a márkaszervizekben is rendkívüli terhelést jelent, ezekben a hetekben a szervizek munkatársai nem mindig tudnak azonnal reagálni a megkeresésekre. De a gyári felújított alkatrészek minősége és ára megér annyit, hogy akár többször is telefonáljunk.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.