Röviden – Datsun 280 ZX
Mi ez?Z-vel a Nissan a sportkocsijait jelölte, ennek a csapatnak a második generációs modellje a 280 ZX.
Mi tud?Remekül átérezhető benne a 30-35 évvel ezelőtti világ gazdagjainak vidám élete
Mibe kerül?Használt autóként az ár nagyban függ az állapottól, jelenleg egy hasonló típusú eladó járgányt találtunk, az 1,5 millió forintért vihető el. Persze az messze nem ilyen állapotban van.
Kinek jó?Bárki boldog lehet vele, akit vonzanak a klasszikus sportkocsik, az erős benzinmotor és a hátsókerékhajtás

Mindenki olyan használt autóra vágyik, mint amilyen ez a Nissan 280 ZX volt: első tulajdonostól, keveset, 15 ezer mérföldet futott és makulátlan állapotban van. Talán még eső sem érte soha.

Az elsősorban Toyotákra, azon belül is Land Cruiserekre szakosodott Sandlandernél futottunk bele ebbe a terepjáróktól egész távol álló járgányba. Jó, a japán eredet és a már szinte megszokott, meseszerű előélet itt is megvan. Az autóra egy ügyvédi iroda hívta fel a figyelmüket, akik hagyatéki eljárásokkal foglalkoznak. Persze tudták, hogy másban utazik a magyar cég, de egy kérdést megért, hogy érdekli-e őket a találat. Érdekelte.

A 200 darabos, limitált széria összes darabja ugyanezt a fényezést kapta

A 200 darabos, limitált széria összes darabja ugyanezt a fényezést kapta

Pláne, hogy az autó kilométerórájában 15 ezer mérföld (24 ezer km) volt, mindezt tiptop állapot mellett. Jó előjel a kaliforniai eredet is, itt sem só, de az autó állapotát elnézve eső, napfény sem érte sokat autót. Fényezése, kárpitozása, mindene tökéletes, pedig nem mai darab, 1981 októberében vásárolta az első és egyben egyetlen tulajdonosa.

A 280 ZX-et 1978-ban mutatták be, a 240Z-t váltotta a sorban. A korábbi változatból csupán az ötfokozatú manuális váltót és a 2,8-as soros hathengeres benzinmotort tartották meg, minden mást modernizáltak. Válaszolva a vevők egyre nagyobb igényeire, az autó belseje sokkal kényelmesebb lett, valamint az extrák is megszaporodtak benne.

Akkoriban ez színtiszta luxus volt

Akkoriban ez színtiszta luxus volt

Így nem meglepő, hogy a 280 ZX már a bemutatásának évében is roppant népszerű volt, aztán az első teljes modellévben,1979-ben 86 ezernél is több autó talált gazdára, ami rekordnak számított. Bár belsejét minden elképzelhető luxussal megtömték, sokan mégis fanyalogtak. Ők kevesebbet akartak extrákból és többet vezetési élményből. A gyár meghallgatta őket, a harmadik, teljesen újratervezett generáció már az ő igényeiknek is megfelelt.

Ablakkeret nélküliek az ajtók

Valószínűleg sokadik, hobbiautó lehetett, annyira szépen megmaradt minden a 200 darabban készült jubileumi modellben. A különleges felszereltségről az extra szín – az összeset limitált szériás darabot ilyen színűre fényezték –  és a mintás üléskárpit árulkodik. A különlegességnek ára is volt, csak manuális váltóval lehetett megvenni és a karosszériaválaszték is szűkös volt, a nyitható, pontosabban kivehető tetőről le kellett mondania a korabeli vevőnek.  A kinyitható tetőért kár, de az ötfokozatú kézi váltó főnyeremény.

Színezett külső visszapillantó és a gyönyörű alufelni

Színezett külső visszapillantó és a gyönyörű alufelni

Belső

Az elmúlt évek nem sok nyomot hagytak az autó utasterén, a kárpitok, gombok, kapcsolók, műanyagfelületek szinte érintetlenül vészelték át ezt a hosszú időt. Nincs benne semmi megkopva, kiszakadva, leharcolva. Működik is minden, egyedül a kisebb kerek műszerek között lévő kvarcóra kijelzője sötét. Persze már keresik a működőképes cseredarabot, de nem lesz könnyű dolguk.

Kényelmes bőrfotelek, világos kárpit. Mintha új lenne

Kényelmes bőrfotelek, világos kárpit. Mintha új lenne

A többi kisebb-nagyobb tartozék viszont mind megvan, kezdve a csomagtérben lévő fura pótkeréktől a hozzávaló palackon át a gyári, csodaszép autóhifiig. Ja, és az antennát persze hogy villanymotor tolja az ég felé, ha bekapcsoljuk a rádiót.

Itt épp az 1973-as előd látható, a 240Z mellé egy 2010-es 370Z is került:

Adatlap

Datsun 280 ZX

Motor2,8 soros, hathengeres
Teljesítmény138 LE
Nyomaték202 Nm
Gyorsulás (0-100 km/h)9,1 sec
Végsebesség204 km/h
Fogyasztás (vegyes)11  liter/ 100 km
Listaár:

Nézzük, mennyiért és hogyan érkezik Magyarországra a kinézett autó Amerikából. Az első tétel az autó kialkudott ára, ezt kell előre átutalni a kinti irodának. Ezen felül kb. háromezer forintos közjegyzői díjra is fel kell készülni, mely a megbízólevél ára, amivel a kinti ügyintéző a nevünkben a vásárláskor eljárhat. Általában további 500 dollárt (135 ezer Ft) kér a munkájáért a közvetítő – ez persze valami extremitás esetében lehet magasabb is. Ha a kocsi Amerika közepéről érkezik, a szállítás nagyjából 5-600 dollárba kerül zárt tréleren, a keleti parti kikötőig. Erre jön 2000 dollár (545 ezer Ft), ennyi a konténeres szállítás ára. Ebben az árban a speciális fakeretre spaniferezve csomagolás is benne van. Négy darab autót tesznek a negyvenlábas konténerbe, kettő alulra, kettő felülre, úgy lerögzítve deformálódó kerethez, hogy többméteres esés esetén se legyen semmi baja a kocsinak.

A vámolás helye Rotterdam, mert Hollandia kijárta az EU-ban, hogy az importált veteránautókra, melyek mintegy az európai kultúrkincset gazdagítják, csupán 6 százalék vámot, Áfa-t kell fizetni, meg még 200 eurónyi (610 ezer Ft) fix eljárási díjat. Ha nálunk vámkezelnék le a kocsikat, a 6 százalék vám mellé a 27 százalék Áfa-t is ki kellene fizetni.

A kocsi Rotterdamból is a konténerben utazik tovább, egészen a szentendrei kikötőig. Itt húszezer forintos „bontási díj”” fejében profin kicsomagolják az autót. Ezután a vevő átveszi és azt csinál vele, amit akar. Regisztrálja, vagy csak a saját telkén kaparja vele a gazt, az már az ő dolga. A szállítás, ügyintézés átlagosan 3-4 hét alatt lezavarható, egy durván 10 ezer dolláros autó esetében durván 14 ezer dollár lesz a számla végén, mire a vevő látja is az autót.

Eredeti hifi, még kazettás magnóval

Eredeti hifi, még kazettás magnóval

Milyen vezetni?

A soros hathengeres szívómotor 135 lóerős csúcsteljesítményre képes. Ez még ma is elég ahhoz, hogy kényelmesen, gond nélkül lehessen vele közlekedni. Eltekintve a permanens rettegéstől, hogy valami közlekedni képtelen szerencsétlen lezúzza az autót. Az ötfokozatú manuális váltó feszes, pontos darab, élvezet vele kapcsolgatni a fokozatokat.

Összetöpörödött pótkerék, benne a gyári palack, amivel szükség esetén fel lehet fújni

Összetöpörödött pótkerék, benne a gyári palack, amivel szükség esetén fel lehet fújni

A klasszikus autófelépítés miatt a hosszában beépített motor után következik a váltó, amiből közvetlenül az utastérbe nyúlik a váltókar. Nincsenek bovdenek, rudazatok, nyeklő-nyakló alkatrészek. És ez így van jól. A hátsókerékhajtás szintén hozzátesz a vezetési élményhez. Bár a futóműve inkább kényelmes, mint sportos, ez egyáltalán nem baj. Ennek az autónak már senki nem akarja kinyomni a szemét, vagy lerúgni róla a gumikat.

 Aki szétnézne egy modernebb Nissan Z-ben is, annak itt a lehetőség. Kattintásra teljes képernyősre dagad a kép:

Kéne? Nem kéne? Pontozz!

252 szavazat - átlag: 8.9 (10-ből)

Kéne? Nem kéne? Pontozz!


Mellette – Ellene
  • Csodás forma
  • Kényelmes futómű
  • Bomba jó váltó
  • Közterületen parkolva retteghetünk, mikor húzza meg valami félnótás