Röviden – Toyota Land Cruiser HZJ 105
Mi ez? A Land Cruiser egy igen ritka, közel 10 éves modellje, még mindig remek bőrben
Mi tud? Tele van mindenféle gyári extrával és elmúlt években mindössze 113 kilométer került bele
Mibe kerül? Nehéz megbecsülni az árát, hiszen ilyen autó valószínűleg nincs is több Európában
Kinek jó? Leginkább a gazdájának

Pár különleges Toyota Land Cruiser modellt bemutattunk már, az illegális határátlépőre vadászó katonai változattól a jó karban lévő 37 évesen át a gyönyörűen rendbe hozott, szinte újszerű 1982-es példányig. Most viszont egy teljesen szürreális darab ugrott elő a kincsesládából: egy közel tízéves, de valószínűtlenül keveset, 113 kilométert futott Land Cruiser. Létezik ilyen? A megkímélt, keveset futott használt autó intézménye? Igen, ha a határőrök még újkorában lefoglalják, és aztán nem hagyják elkallódni.

10 évvel ezelőtt is menő volt, most is az

Mi is az a HZJ 105?

Ezt a sorozatot 1989 és 2007 között gyártotta a Toyota, a képeken látható darab a széria életének utolsó hónapjában készült, és a szalagról legördülő darabok egyik legutolsó példánya. Maga a 105-ös széria igazi különlegesség. Így ránézésre nem biztos, hogy azonnal látszik, de akkoriban úgy hozták össze, hogy szétnéztek a raktárban, körbejártak egy gigantikus bevásárlókosárral és minden polcról leszedték a fellelhető legjobb alkatrészeket, majd építettek belőle egy zseniális, elpusztíthatatlan járgányt.

Adatlap

Toyota Land Cruiser HZJ 105

Motor Soros, hathengeres szívódízel, 4163 ccm
Teljesítmény 135 LE/4000 ford.
Nyomaték 280 Nm/2200 ford.
Gyorsulás (0-100 km/h) hehe
Hossz/szél/mag. 4890 /1940 /1890 mm
Tengelytáv 2850 mm
Listaár:

De szedjük össze, mitől is olyan extra ez a típus. Magamtól nem menne, így az autót felkutató Sandlandertől kapok segítséget a listához. Kezdjük az alvázzal, amely a korabeli 80-as sorozat került az autó alá. Ennek az Európában is forgalmazott típusnak az a különlegessége, hogy ez volt az utolsó keskeny alvázas Land Cruiser. Hogy ez miért is jó? Mert az autó alatt lévő merev hidat könnyebb úgy rögzíteni, hogy az minél inkább a közepéhez közel legyen megtámasztva. Így jóval nagyobb rugóút érhető el, ami igazán hitvány terepen hálálja meg magát.

Persze manapság már fontosabb, hogy országúton, gyorsabb tempó mellett is stabil legyen egy autó, így a szélesebb – 12 centiméterrel – alváz lett a menőbb, ami szerényebb rugóutat, de stabilabb futást tesz lehetővé. Mondjuk már a merev híd is kezd kimenni a divatból, pedig a hardcore terepbolondok máig erre esküsznek.

Az alváz után a hidak is a 80-as alól érkeztek, de persze megerősítették őket és a féltengelyek is vagy 30 százalékkal masszívabbak, valamint a differenciálmű háza is nagyobb, erősebb lett. Az autó mozgatásához a HZJ sorozat 4,2 literes, mindenféle turbó nélkül dolgozó dízelmotorját tartották a legmegfelelőbbnek. Nem egy kihegyezett, erőtől duzzadó versenymotor, de valószínűleg minden baj nélkül elketyeg vagy egymillió kilométert. El lehet dönteni, mi ér többet, a sok lóerő, vagy a megbízható üzem. A világ háta mögött én utóbbinak örülnék jobban.

Keskeny alváz, merev hidak

Keskeny alváz, merev hidak

A motor után jött egy kézi kapcsolású, ötfokozatú váltó. Innen újabb érdekességek jönnek, hiszen állandó összkerekes az autó – nem kapcsolható -, valamint minden létező, terepjáráshoz kapható gyári extra belekerült a modellbe. Ez összesen három darab differenciálzárat és gyári, kintről szinte láthatatlan csörlőt, két darab, egy 90 és 45 literes üzemanyagtankot, és a tető magasságára kivezetett snorkelt takar. A terepes extrák mellé az utólagos páncélozásokhoz szükséges előkészítéseket, felfüggesztési pontokat is megkapta az autó.

Erősített diffiházak

Erősített diffiházak

Hogy ne csak a terepi tudása miatt legyen vonzó, a brutális műszaki alapra rábiggyesztették a korabeli legtágasabb, legkényelmesebb kasztnit. Persze ezt is gazdagon meghintve extrákkal, pedig a Land Cruiserek főként puritán, elronthatatlan belsővel voltak igazán népszerűek. Így ennél a modellnél a hifi, a négy (!) darab automata elektromos ablak, vagy a hétszemélyes utastér, és a gyári alufelni sem túl gyakori.

Szinte még újszagú a belső

Szinte még újszagú a belső

De hol találni ilyen autót?

Nyilván felesleges a hazai használt autós hirdetések között nézelődni, de még nemzetközi szinten is elhanyagolható az esélye annak, hogy ilyet, vagy csak hasonlót találjon az ember. Ezt az autót ugyanis kb. tíz éve foglalta le a chilei határőrség, hogy most, évekkel később híre menjen, hogy megválnának tőle. Hogy miért foglalták le és miért vártak eddig az értékesítéssel, azt balladai félhomály fedi továbbra is, lényeg, hogy a határőrség kezei között nem kopott el nullára az autó, hanem a csodával határos módon, nagyjából ilyen állapotban megmaradt. Nem lopták le a kerekeit, nem törték fel, nem szaggatták szét a kárpitját, sőt, még csak a fényezése sem fakult meg. Ugyan a kikötői klíma nem tett jót a galvanizált felületeknek, illetve a legendásan gyatra alvázvédelem miatt egy altesti festést is kapott az öreg 105-ös, de ettől ez még simán hozza a múzeumi állapotot. 10 évesen, 113 kilométerrel.

Itt-ott már látszik a sós levegő hatása

Itt-ott már látszik a sós levegő hatása

Milyen belül?

Mókás dolog tízéves új autóban ülni. Mondanám, hogy hasonló, mint a zsír új Lada Grantában volt, de az ennek a Land Cruisernek a fényében az inkább 25 éves új autónak tűnik. A kárpitok puhák, a kormány, pedálok, gombok érintetlenek, néhol még a gyári védőfólia is ott lifeg. Egyedül az egyik leghátsó, oldalról lehajtható ülés nem akar a finoman a helyére pattanni. Kicsit erősebben kéne lecsapni, de senkinek nincs bátorsága, szíve a barbár mozdulathoz. Jó lesz az így is a képeken. A kocsi jó eséllyel fedett helyen állta végig az éveket, hiszen semmi nem fakult ki, repedezett meg a dél-amerikai napfénytől. A motor szépen indul, a járgány finoman, minden lustaság nélkül ugrik fel a trélerre. Sokat nem mozog, hogy minél tovább csupán százvalahány kilométer maradjon benne.

Igen, az ott 113 kilométer

Igen, az ott 113 kilométer

Persze felmerül a kérdés, hogy anno volt-e értelme összeválogatni a legjobb cuccokat a polcról, ha most egy fűtött, testmeleg garázsban, kalandmentesen öregszik meg az autó? Vagy tojni kéne a rárakódott patinára, a jelenlegi, megbecsülhetetlen értékére és dobni rá egy tetősátrat, telepakolni túracuccal és nekivágni vele a világnak? Te mit csinálnál vele, ha a tiéd lenne?

Te mire használnád, ha a tiéd lenne?

  • Csomagtartót, rácsot rá és irány Afrika! 50%
  • Visszatenném a pufi csomagolásba és vigyáznék rá még 20 évig 27%
  • Eladnám és hölgytársaságra/pálinkára/egyszarvúra költeném az árát 22%

Te mire használnád, ha a tiéd lenne?