Nemrég kölcsönkértem egy igazán olcsó használt F Astrát, amely óra szerint 335 000 kilométerrel és 180 000 forintos irányáron keresett új tulajdonost. Gazdája költött rá gazdagon, de már nem használta az életvidám, 82 lóerős, emelt kompressziójú 1,4 Si motorral szerelt és szokatlanul jó állapotú, sem a hátsó íveken, sem az ötödik ajtón nem rozsdásodó autót.

Mivel egy első szélvédőcserével, egy 6000 forintos futóműállítással és új jobb első kerékcsapággyal az időközben eladott F Astra egészen használható autó lett volna, fellelkesültem és végiggondoltam, milyen használt autót lenne érdemes venni negyedmillió, de inkább 200 000 forintból.

Használt autók, 200 000 Ft körül

A hirdetések értelmezését nehezíti, hogy a Használtautó.hu-n a felhasználók zöme a magánszemélyeknek két autóig ingyenes megoldással hirdeti a kocsit, így öt-hat kis képből kellene megítélni, hogy mit is látunk.

Csak rendszámos autót érdemes venni, külföldi papírost legfeljebb bontásra, mert a forgalomba helyezés költségei bizonytalanok

A nagyobb felbontású fotókért vagy az autót nézegetőnek kell fizetnie egy igazán méltányos összeget, két hétre 400 forintot, vagy a hirdető nem egész 300 forintért láthatóvá teheti a fotókat teljes felbontásban, 12 képes galériával. Más kérdés, hogy az esetenként egy krumplival készített, rémes minőségű képek inkább tesznek jót a portéka megítélésének, mint az értékelhető fotók.

Úgy általában ne számítsunk arra az előzékenységre, amivel nyugati apróhirdetésekben találkozunk, külön képpel a használt autó nagyobb sérüléseiről, rozsdás elemeiről. Jó esetben ezek a sajátosságok telefonon kideríthetők.

Rusnya dolgokkal találkozhatunk, ha nem a gép elől próbáljuk megítélni, milyenek a 200 ezres használt autók. Ez a Swift II bontott kormányért kiált

Rusnya dolgokkal találkozhatunk, ha nem a számítógép elől próbáljuk megítélni, milyenek a 200 ezres használt autók. Ez a Swift II bontott kormányért kiált

Ha nem, újabb csalódással lesz gazdagabb az a vevő, aki a legolcsóbb használt autók közül kénytelen vagy kíván választani. Az a baj, hogy pont a legszegényebbeknek fáj a legjobban potyára utazni romok megtekintésére. Ebből a szempontból szerencsés helyzetben vannak a Közép-Magyarországon élők, bár ezek az autók a fővárostól távol pörögnek igazán.

Üzemben tartóival is

Ebben az árkategóriában nagyon nem mindegy, mennyibe kerül az autó átírása. Mivel a kocsi tulajdonjoga és üzemben tartása helyett csak az üzemben tartói jogot is át lehet adni, sokan vinnék üzemben tartói szerződéssel az autót. A fő motiváció a vagyonszerzési illeték megspórolása, ami valóban abszurd kifejezés 200 000 forint körüli használt autók esetében. Ennek a dupláját vagy tripláját simán kiadhatjuk egy laptopra, amely után nem kell vagyonszerzési illetéket fizetni.

Erős motorral sokba kerül átíratni egy olcsó használt autót

Erős motorral sokba kerül átíratni egy olcsó használt autót

A motor teljesítményétől függően sávosan növekvő és az autó forgalomba helyezésének negyedik, illetve nyolcadik évfordulójától sávosan csökkenő díj elkerülhető, ha csak az üzemben tartó módosul. Az üzemben tartó változásáról szóló szerződés egyik példányát az eladónak érdemes jól megőriznie, mert a fájdalmas összegű közigazgatási bírságokat nem a jármű tulajdonosának, hanem üzemben tartójának kell befizetnie.

Vizsga legyen, minél több

A szelekció egyik alapja, hogy mire nem kell azonnal költeni az autó használatához és meddig vehetünk részt vele a közúti forgalomban? Minél tovább érvényes a műszaki vizsga, annál jobb.

Nem a mechanika áll meg, hanem a karosszéria és az alváz esik szét az öreg japán autókon

Nem a mechanika áll meg, hanem a karosszéria és az alváz esik szét az öreg japán autókon

Sokan tudnak ismerőst, aki átvisz a vizsgán mindenféle csotrogányt, de a korrupció erkölcstelen és nem olcsó. Nem is mindig eredményes, mert ha lyuk van az alvázon, azzal a támogatott műszakin is nehéz lesz átengedni a kocsit. A lyukas kasztnira nem mondhatja a megkent vizsgabiztos, hogy a műszaki után adódott, amivel a repedt szélvédő vagy a világító motorkontroll-lámpa elintézhető.

Rozsdásodás: emeljük meg!

Olcsó használt autóknál a rozsdásodás a fő ellenség. Mechanikailag még éveket elguruló autókat is bontóba kényszeríthet a korrózió. Az a cél, hogy ne kelljen az autó árának jelentős részét kasztnimunkákra költeni. Ne a rozsdás sárvédőívet, a ronda ajtókat nézzük, hanem a küszöböket, a rugótornyokat, az alváz állapotát! A frissen és gazdagon felhordott alvázvédő sok mindent elfed.

Ne a ekrékívekkel foglalkozzunk, a küszöbök, a rugótornyok és az alvz korróziója aggasztó igazán

Ne a kerékívekkel foglalkozzunk, a küszöbök, a rugótornyok és az alváz korróziója aggasztó igazán

Jó kiindulási alap megemelni az autót a saját emelőjével. Ha a kocsi nemcsak krokodillal vagy csápos emelővel emelhető meg, az jó jel, legalább az emelési pontokon van tartás az anyagban. Mert az épnek tűnő küszöb üvegszálas gittből is modellezhető.

Mindegy az évjárat?

Szerencsére egyre többen megértik, hogy egy használt autóban az állapota érdekes, nem a látszólag megtett kilométerek száma vagy az évjárat. Ez különösen igaz akkor, ha a legolcsóbb használt autók között válogat valaki.

MIndegy, mennyi az óraállás, a kocsi állapota számít

Mindegy, mennyi az óraállás, a kocsi állapota számít

Többnyire azokra lehet rámelegíteni a legótvarabb autókat, akik ránézésre minél frissebb kocsit szeretnének azért a pénzért, amennyiért nem adnak normálisat. Modellre lefordítva inkább egy rendes Renault 19, mint a legolcsóbb Mégane. Különösen akkor éri meg a régit választani, ha a két generációs tartóssága, minősége között olyan különbség van, mint a Volkswagen Golf II és a hármas Golf között.

Típusok: mit érdemes keresni?

Most, hogy elmondtuk, ne az évjárat, ne a műszerfalon látott futásteljesítmény és ne is a típus számítson, szeretnénk némi fogódzót nyújtani a több ezer eladó autó szelektálásához. Bár ebben az árkategóriában nagyon óvatosan lehet csak ajánlani bármit, nem butaság 1,6 literes motorméretig japán szívó benzinest keresni, akár Suzuki Balenót, első generációs Nissan Almerát, utolsó szériás Nissan Sunnyt, Mazda 323-ast.

Szép lenne egy nem szétrohadt Mazda 323 250 000 forintból

Szép lenne egy nem szétrohadt Mazda 323-as 250 000 forintból

200 000 Ft körül inkább a kispolgáribb japánok közül választanánk, mint a hozzájuk hasonló lelkesedéssel rozsdásodó Honda Civicet, Accordot, bármilyen finom műszerek is voltak egykoron. 20-30 év alatt valószínűleg több nyúzás jutott nekik osztályrészül, mint egy 323-as Mazdának vagy az említett típusoknak. A Baleno elsődleges nyavalyája az alsó motortartó bölcső porhanyóssága, aminek korrodáltsága bontóba küldheti az autót. A japán autók rozsdavédelme később javult csak, az európai márkák ebben sokkal előrébb jártak az 1990-es években.

Városba vagy családi autónak

Városban rohangálni a legjobb megoldás a második generációs, 1988-2003 közötti Suzuki Swift. Bármi mást vesz valaki, az a végén több pénzébe fog kerülni. De az autó érzelmi kérdés is, van, aki szívesebben költ egy vidám Renault Twingóra. Ezzel semmi baj nincs, csak tudni kell, hogy az imádni való mikroegyterű nem üzemeltethető egy Swift árszintjén és üzembiztonságával.

Nem nagyon lehet megkerüni ebben az árkategóriában a Suzuki Swift második generációját. Alkatrészéra és főleg megbízhatósága kiemelkedő

Nem nagyon lehet megkerüni ebben az árkategóriában a Suzuki Swift második generációját. Alkatrészéra és főleg megbízhatósága kiemelkedő

Nem kizárólag városi használatra a nagyobb csomagterű Suzuki Swift Sedanok, a kései Ford Escortok, az Opel F Astrák és leginkább a Citroën Xsarák között néznénk körül. Érdekes lehet a Renault 19 és persze érdekesek az említett japán autók, a Nissan Sunny, a Suzuki Baleno kombi vagy a limuzin, a Mazda 323. Kevés van belőle, de érdemes a figyelemre a Hyundai Pony, amely elég hálás autó és nem porlad szét olyan egyértelműséggel a rozsdától, mint némely japán kortársa. Rossz értéktartásuk miatt a FIAT típusai is szóba jönnek, az Albea és az első Punto például.

Nagy csomagtérrel: F Astra Caravan, Primera, Toledo I

Nagyobb térigénynél kombi F Astrákra, esetleg a kettes Golfra épülő, kevésre becsült, de hatalmas csomagterű és praktikus ötajtós karosszériájú SEAT Toledókra szűrnénk. Családi vagy cuccolós autóként alkalmas az 1990-1999 közötti Nissan Primera, ötajtós vagy kombi karosszériával.

A kínálat zöme a lomha 1,4-es, 60 lóerős benzinesre és a szintén tunya, de nyomatékosabb 1,6-ire koncentrálódik, 75 lóerővel

A kínálat zöme a lomha 1,4-es, 60 lóerős benzinesre és a szintén tunya, de nyomatékosabb 1,6-ire koncentrálódik, 75 lóerővel

250 000 Ft körül már hirdetnek B Vectra kombikat is, de reálisabb egy épkézláb F Astra Caravan. Van választék első generációs, ezen belül szilva hűtőmaszkos, Mark II-es Ford Mondeókból is.

Akarjunk légkondit?

Ebben az árkategóriában is adódnak légkondicionálós használt autók, de a klímaberendezés, ha a hardver részben vagy egészben meg is van az autóban, elég sokszor nem működik. Sok hirdetésben szerepel, hogy csak tölteni kell és jó lesz, de sosem értettem, miért ne költene valaki 7-12 ezer forintot a töltésre annak fejében, hogy kényelemsebben utazasson. Mert annyian csak nem érzékenyek és nyakfájósak, amennyi autó hirdetésében szerepel valami gond a légkondival kapcsolatban.

Ennyit nőtt az Astra, mire F-ből K-ig elért, négy generációváltással

Ennyit nőtt az Astra, mire F-ből K-ig elért, négy generációváltással

A klíma töltöttsége könnyen ellenőrizhető. A motortérben keressük meg a légkondi rendszerén egy nem egészen ujjnyi vastag fémcsövet. Ezen kell lennie egy többnyire műanyag kupakkal védett szelepnek. Ezt a szelepet kulccsal benyomva a feltöltött rendszerből erősen ki kell fújnia a klímagáznak.

Amennyiben nem szisszen semmi, a rendszerben nincs gáz és van esélyünk rá, hogy az eladó verziója szerint, a rendszer feltöltésével megoldható a levegő hűtése és párátlanítása, amire a légkondi szolgál. Ha viszont előtör a klímagáz és mégsem hűt a berendezés, valami más lesz a gond.

200 ezer forintos használt autókban klímahűtőt cseréltetni, kompresszort javíttatni nem nagyon érdemes. Szerencse, ha csak a klímakompresszor kuplungja rossz és azt nem kell egyben cserélni, mert javítható vagy külön cserélhető például a kuplung elromló kapcsolója. A légkondicionáláshoz azért nem ragaszkodnék, mert kiesik vele a kínálat kilenc tizede.

200 000 Ft alatt nem a típus számít, inkább a konkrét autó állapota és hogy volt-e gazdája, mint ennek a kombinak

200 000 Ft alatt nem a típus számít, inkább a konkrét autó állapota és hogy volt-e gazdája, mint ennek a kombinak

Ha a klímaberendezés mégis létfontosságú, akkor a 200 000 Ft körüli sávban elég sok Ford Escort bukkan felé, amelynek 1992, de főleg 1995 utáni szériája komolyan vehető autó. Minden olcsó hozzájuk, egyedül a bontott dolgokkal szorulhatunk meg. Ilyen olcsó és öreg autókat egyre kevesebb helyen bontanak, mert jobban megéri ugyanazt a munkát egy Focus II drágában eladható alkatrészeibe invesztálni. Sajnos a bontásra behozott autók világába nemcsak beérnek autók, mint a BMW X6, hanem ki is esnek típusok.

Hozzuk be külföldről?

Elsőre vonzóak lehetnek az osztrák apróhirdetési oldalakon, vizsga nélkül pár száz euróért hirdetett használt autók. P-rendszámmal szabálytalanul ugyan, de hazaguríthatók, esetleg tréleren behozhatók. Negyedmillió forinttal a zsebünkben mégsem ajánlanám ezt a módszert, számoljuk csak végig egy 450 eurós Nissan K11-es, népszerűbb nevén bakancs Micrán! Válasszuk a legkedvezőbb felállást, az egyliteres és euro 3-as besorolású benzinest. 1998-as autó, lejárt osztrák forgalmis (ohne Pickerl) autó, hogy olcsó legyen.

Egy 450 eurós használt kisautó behozatali költségei

Vételár: 450 euró/142 000 Ft

P-rendszám másfél napra: kb. 15 000 Ft (behozatal+vizsgáztatás) vagy

Autószállító tréler bérlése a behozatalhoz: napi 25-30 000 Ft+üzemanyag (10-11 l/100 km)+P-rendszám a vizsgáztatáshoz (5000 Ft)

Egyedi forgalomba helyezési illeték: 22 800 Ft

Műszaki vizsga: 16 290 Ft

Regisztrációs adó: 26 775 Ft

Vagyonszerzési illeték: 19 350 Ft

Rendszámtábla: 8500 Ft

Forgalmi engedély: 6000 Ft

Törzskönyv: 6000 Ft

————————-

Odaút: ? Visszaút: ? Vizsgára felkészítés: ?

262 715 forintnál tartunk, amire rájön az autónézés, az oda- és a visszaút teljes költsége. Közel sem biztos, hogy a legolcsóbb, vizsga nélkül hónapok óta álló használt autók közül az elsőt érdemes megvenni, főleg a szanaszét rozsdásodó japánok közül. Nem számoltam az egyéni költségű haza utat, benne az egyenként 3000-3000 forintba kerülő osztrák és magyar autópálya-matricákat, amennyiben nem tréleren hozzuk be a kocsit. És abban sem hinnék, hogy egy 450 eurós használt japán autó az erősen sózott osztrák utakról nulla forint ráköltésével átmegy a műszaki vizsgán.

Nem éri meg a legolcsóbb autókat külföldön megvenni

Nem éri meg a legolcsóbb autókat külföldön megvenni

Tehát a költségek egy részével egyáltalán nem kalkulálva sem jön ki a megcélzott keretből a külföldről behozott Micra. Mivel ebben a kategóriában a legbizonytalanabbak a használt autók és itt adódik a legkiáltóbb a különbség a reménytelen és még pár évig használható autók között, inkább a közelebb lévő autók közül nézzünk meg jó sokat. Szükség lehet rá.

200-250 ezer forintért autót keresve tényleg nem a típusok, hanem a konkrét autók versenyeznek. Az jár a legjobban, aki nem válogatós, konkrét modell megcélzása helyett a kellő rugalmassággal szűri a kínálatot és megkeresi azt a használt autót, amelynek láthatóan volt gazdája.