Nemrég írtunk róla, hogy idén az első félévben 22 százalékkal több használt autó érkezett az országba, mint 2015-ben januártól június végéig. Mivel az euró 310 forintos és sokszor még ennél is gyengébb árfolyamán már meg sem lepődünk, a tartósan gyenge forint mellett egyre nehezebb vonzó autókat találni, amelyeket érdemes hazahozni.

A behozott autók jelentős része nem saját célra importált használt autó, nagyon sokat autókereskedők importálnak és adnak tovább üzleti célból. Mivel a szép, jól karbantartott és keveset futott autókat kint sem dobják a derék nepperek után, tartja magát a feltételezés, hogy valójában a tengernyi kilométert futott autókból lesz áru itthon, akár kint, akár Magyarországon, de alaposan visszatekert kilométer-számlálóval.

Passat B5 és B7, BMW E90 és F30

Szerettünk volna tisztábban látni, ezért a használtautó-behozatali toplista első két helyezettjéből választottunk egy olcsóbb és egy drágább verziót, majd megnéztük, hány kilométerrel hirdetik közülük az első 15-20 autót a német internetes keresőkben illetve a fő hazai felületen. Azt feltételeztük, hogy a legalacsonyabb árfekvésű kinti autókból lesznek a legalacsonyabb árú itthoni autók, természetesen első tulajként a duplagarázsos orvos házaspárral.

288 000 kilométerre jött ki a Mobilén eladásra kínált, 1997-1999 közötti németországi TDI Passatok átlagos futásteljesítménye

Német részről a Mobile.de és az AutoScout24.de hirdetéseit szűrtük le, itthon a Használtautó.hu kínálata alapján számoltunk. A kalkuláció a dízelmotoros modellekre vonatkozik, mert súlyuk például a hazai használt F30-31-es kínálatában eléri a 90 százalékot.

Két típust vettünk tehát alapul, a BMW 3-ast kétliteres dízellel és a Volkswagen Passatot, négyhengeres dízellel. Az olcsóbbik BMW-ként a 2006-2008 közötti, E90-E91-es 318d-re és 320dre kerestünk, amelyek 2005-től léptek piacra és ma valamivel kétmillió forint alatt indul az áruk. Nagyobb értékű autóként az utód F30-as limuzin és az F31-es Touring szolgált, 2013-as évjárattól.

Kifutott lízingszerződés utáni kombi Passatok Németországban. Minden továbi nélkül lehet bennük 250 000 km 3-4 évesen, amit meg nem mondana róluk az ember

Kifutott lízingszerződés utáni kombi Passatok Németországban. Minden továbi nélkül lehet bennük 250 000 km 3-4 évesen, amit meg nem mondana róluk az ember. Fotó: Mobile.de

Passatból a B5 modellfrissítés előtti, 1997-1999 között gyártott nemzedéke képviselte a csekélyebb értékű autókat a négyhengeres, 1,9 literes dízelmotorral. A magasabb árfekvésű modell a B7 2,0 TDI, 2012-től.

Kint 180-790 ezer, itthon: 118-447 ezer km

A hazai kereső találati oldalán az első húsz öreg Passatot 118-447 ezer kilométerrel hirdették a cikk írásakor. A kinti felhozatalban szélsőértékként 181 illetve 790 ezer km szerepelt az autók neve mellett.

Szemet szúrt, hogy itthon a nagyrészt Németországból behozott, sokszor a lejárt külföldi papírokkal árult Volkswagenekben szokatlanul egységesen 250 000 kilométer van. Nagy ritkán akad 400 ezren felüli óraállással hirdetett autó, de ötből négyben valahol 220 és 280 000 kilométer között mutat a számláló.

Három év, 239 000 km. A német autópályákon sokaknak belepörög ennyi a pont erre a célra vásárolt dízel kombiba

Három év, 239 000 km. A német autópályákon sokaknak belepörög ennyi a pont erre a célra vásárolt dízel kombiba

Ez nagyjából évi 14-15 000 kilométernek felel meg, a jellemzően autópályás utazóautónak vásárolt kocsitól figyelemre méltóan szerény futásteljesítmény. De aki ügyes, az megpillantja a gyöngyöt a sárban és nem rest lehajolni érte – mondhatják erre az autókereskedők.

A BMW 318d-k és 320d-k kevesebb kilométerrel várnak vevőre, ami érthető is, jóval fiatalabbak a 17-19 éves használt Volkswagen Passatoknál. A kinti és a hazai találati listában is kevés autó neve mellett virít 300-350 ezer kilométernél nagyobb futásteljesítmény. Ám a végpontoknál többet elmond a kínálatról az autók átlagos futásteljesítménye, ezért kiszámoltuk az első húsz kinti és a húsz legolcsóbb hazai autó átlagos futásteljesítményét. Nem lepődtünk volna meg az ordas óratekerésre utaló eltérésektől, de nem ez derült ki!

Mennyi kilométerrel hirdetik kint és itthon?

VW Passat 1,9 TDI, 1997-1999

Hazai átlag: 249 200 km. Német átlag: 287 700 km

VW Passat 2,0 TDI, 2012-

Hazai átlag: 163 300 km. Német átlag: 233 500 km

BMW 320d E90-E91, 2006-2008

Hazai átlag: 229 400 km. Német átlag 260 100 km

BMW F30-F31 318d és 320d 2013-

Hazai átlag: 158 800 km. Német átlag: 200 400 km

Forrás: hirdetések a Mobile.de, az AutoScout24.de illetve Használtautó.hu felületén. Minden esetben a kínálat 15-20 legolcsóbb autójára vonatkozóan

A korosabb BMW-k és Passatok kinti és hazai bevallott futásteljesítménye között az alsó ársávban nem számottevő a különbség, az eltérés 31 illetve 38 000 kilométer. Mivel az árkategória nem minden egyes autója jött két hete a trélerrel nyugatról, felbukkan egy-egy hazai forgalomba helyezésű autó is, ez az eltérés elfogadhatónak tűnik. A futásteljesítmény pont annyival alacsonyabb, hogy kellemesebb legyen a szemnek.

Fiatal dízelek, temérdek kilométerrel

Aki évi 50-70 000 kilométereket vezet, ritkán tartja meg a kocsit 6-8 évig, jellemzően 3-4 évesen, a lízingszerződés kifutásakor lecseréli. Ebből kiindulva a legpofátlanabb kilométeróra-visszatekerés a fiatal, nagy értékű autókat érintheti, mert a 3-5 éves kocsikban a vevők nehezebben fogadják el a 220-280 ezres futásteljesítményt, mint a 10-18 éves használt autókban. Pedig a hosszú távokon használt és jól karbantartott autóknak nem árt a sok megtett kilométer, 200-300 ezer kilométernyi német autópályázás után is friss és gusztusos lehet az autó, ha korrekten áldoztak szervizelésére és kulturáltan használta a gazdája.

Kihagytuk az átlagszámításból a taxikat, csak érdekességképp: 2012. júliusi autó, 572 000 kilométerrel. Ez évi 143 000 kilométernek felel meg

Kihagytuk az átlagszámításból a taxikat, csak érdekességképp: 2012. júliusi autó, 572 000 kilométerrel. Ez évi 143 000 kilométernek felel meg

Összevetettük tehát a 2013-tól forgalomba helyezett, F30-as és F31-es 318d illetve 320d illetve valamint a 2012-től rendszámot kapó 2,0 TDI Passatokat. Itt nagyon magas a továbbadási céllal behozott használt autók aránya, ami a karosszériaváltozatokon is látszik. A beseftelt kocsik nagy része kombi, mivel az itthon sokáig preferált limuzinokkal szemben ott jó ideje a középkategóriás modellek 75-80 százaléka kombiként talált gazdára. Úgy is hívják ezt a kategóriát németül, hogy Vertreterkombi, amit területi képviselői vagy ügyféllátogató-kombinak fordíthatunk.

Mekkora az eltérés?

Ezekbe az autókba a külszolgálatosok (eredetiben: Aussendienstmitarbeiter) ontják a kilométereket. Évi 60-80 ezret simán belehajtanak, legalábbis az első években, ami jól létszik a használtautó-kínálaton is. A 2012-től gyártott kombi dízel Passatokra az alsó ársávban, ahonnan a nepperek vadásznak, 180 és 572 000 kilométer közötti autókat adott ki a Mobile. Ha kihagyjuk a vajszínű ex-taxikat, akkor is van elég 240-300 ezer kilométerrel feltöltött autó, maximum négyéves korban!

Kis családi autónk eladó – szól a 415 ezres hirdetés szövege. Népes lehet a család

Kis családi autónk eladó – szól a 415 ezres autó hirdetés szövege. Népes lehet a család. Kép: Használtautó.hu

Ebben a mezőnyben valamiért jóval nagyobb a nagyrészt Németországból behozott hazai használt autók és a kinti használt autók átlagos futásteljesítménye, ha ismét az árkategória első húsz, nem taxinak használt szereplőjére szűrünk. Bár az autók elhasználtságáról a futásteljesítmény, főleg a fiatal és hosszabb utazásokra befogott autók esetében, nem mond el mindent, ebben a kategóriában érdemes nagyon óvatosnak lenni. A kilométeróra-visszatekerés leleplezéséhez itt adunk hasznos tippeket, a megfelelő használt autó kiválasztásában ezzel a cikkel is segítünk. Itt pedig arról írunk, miért nincs több vádemelés a futásteljesítmény meghamisítása miatt.