Mivel egy-egy használtan megvett autó rendszerint évekig szolgál tulajdonosánál, a kocsivételben keveseknek van gyakorlata és az átlagautós nem is ért annyira a témához, hogy legalább a biztos ráfizetéssel fenyegető használt autókat el tudja kerülni.

Mivel van épp elég ember, aki megégette magát átverős használt autóval, és az interneten gyorsan, kényelmesen és ingyen lehet információkhoz jutni, egyre többen mennek felkészülten használt autót nézni. Állapotfelmérést kérnek valamely közeli szakszervizben vagy szerelőt visznek magukkal, hogy mérsékeljék a kockázatokat.

Állapotfelmérés, a távolból

Ám ez nemigen oldható meg, ha a kinézett használt autó mondjuk Németországban, Olaszországban vagy Ausztria másik végén van. Oda elutazni a nagy fogás reményében, majd konstatálni a fotókon ígéretes autó tényleges állapotát nemcsak szomorú, de drága csalódás is.

Egy autó árának a töredékébe kerül az állapotfelméretés

Mivel a németországi vevők sem szeretnének potyára megtenni 1000-1500 kilométert, kialakult egy szolgáltatás a kinézett használt autók átnézetésére. Országszerte a Hüsges Gruppe, a DiePruefer.de vagy a Ferntester.de kínál a helyszínre kiszálló használtautó-állapotfelmérőket.

Autót hoznál külföldről?

Ha külföldi használt autó behozatalát tervezitek, az autó kiválasztásáról, a kinti rendszámozásról és az autó hazai forgalomba helyezéséről bővebben olvashattok alábbi cikkeinkben:

– Hogyan vegyünk Németországból használt autót?

– Így hoztam be a mi használt autónkat

– Út a magyar rendszámig

– A hazai forgalomba helyezés tételes költségei

Ígéretük szerint ezek a cégek a vevőjelöltnek legfontosabb tényezőkre koncentrálnak: az autó alvázszámának egyezésére a papírokban lévővel, a karosszéria sérüléseire, a javításra utaló újrafényezésre, a rozsdásodásra, a hamar cserélendő kopóalkatrészekre, a gumik és a belső tér állapotára, a légkondicionáló működésére. Tehát mindarra, ami a futásteljesítményen kívül a leginkább meghatározza az autó piaci és használati értékét.

Mi van az óratekeréssel?

Ha van rá lehetőség, meg is emelik az autót és adnak egy iránymutatást arról, hogy a műszerfalon leolvasott óraállás reálisnak tűnik-e. Mert óratekerés kint is előfordul, csak nem olyan magas arányban, mint itthon, ahol középkategóriás dízel autókról ábrándoznak az emberek 180 000 kilométerrel, 8-10 évesen.

Aki nem veszi igénybe az állapotfelmérést a távolból, legalább három-négy autót nézzen ki az adott régióban, hogy ne vetődjön árnyékra. Sose induljunk el, ha egyetlen autó van a radaron!

Aki nem veszi igénybe az állapotfelmérést a távolból, legalább három-négy autót nézzen ki az adott régióban, hogy ne vetődjön árnyékra. Sose induljunk el, ha egyetlen autó van a radaron!

Ezt a szolgáltatást is emberek nyújtják, így a színvonal hullámzó lehet. A német Auto Bild három céget és egy maszek szerelőt tett próbára, tavalyi inkognitótesztjében a Die Prüfer, a Ferntester, illetve a Hüsges Gruppe szerepelt. A feladat az általuk kisebb hibákkal preparált és a hirdetés szövegében túl szépnek leírt BMW 3-as kombi ellenőrzése volt. Tapasztalataik szerint egyik felmérés sem érte meg az árát, mert az átnézés túlságosan felületes volt.

Például nem derült ki, hogy az ülésfűtéssel hirdetett autóban nincs benne ez az extra és a kocsi fényezése nem metálfekete, hanem sima fekete. Súlyosabb hiba, hogy az egyik „szakember” próbautat sem tett az autóval, ami abszolút elfogadhatatlan. Ez mindössze négy vizsgálat volt a sokból, de kiábrándító eredménnyel járt, tehát a kiállított állapotlap nem mindenható.

A kiszálló szakértő próbautat és megbontás nélküli, szemrevételezéses vizsgálatot kínál. Ha adott a műhely és az eladó megengedi, akkor tudja megemelni a használt autót. Képünk illusztráció

A kiszálló szakértő próbautat és megbontás nélküli, szemrevételezéses vizsgálatot kínál. Ha adott a műhely és az eladó megengedi, akkor tudja megemelni a használt autót. Képünk illusztráció

Előfordulhat, hogy az eladó rendelkezik valamilyen dokumentummal, ami igazolja az autó állapotát. Vevőként inkább olyan állapotlapnak adjunk hitelt, ami nem a sarki szerelőtől, a Jürgen Kfz. Meisterbetriebtől származik, hanem hitelesnek elismert cég munkatársai állították ki, például a vizsgáztatással is foglalkozó GTÜ, TÜV vagy a DEKRA szakemberei. (Az ADAC autóklub is kínál használt autós állapotfelmérést. 75 euróba kerül klubtagoknak, de a klub szakembereit direktben nem tudják megbízni a magyar vevőjelöltek.) Logikus lenne DEKRA-, TÜV- vagy GTÜ-szakértőt küldeni az autó átnézésére és kipróbálására, de a műszaki ellenőrző központok gépjárműszakértői nem szállnak ki autót nézni az eladó címére.

Mennyibe kerül?

A szolgáltatás ára autónként 100-150 euró. Ez a 32-48 ezer forintos díj automatikusan ki is zárja a legtöbb vevőnél, hogy hat-nyolc használt autót megnézessen, hiszen ez az összeg akkor is ugrik, ha nem veszi meg az autót.

100-150 euróért nézik át független szakértők az autót. Általában a megrendelés után 1-2 nappal szállnak ki és a következő napon küldik az eredményt, németül vagy angolul

100-150 euróért nézik át független szakértők az autót. Általában a megrendelés után 1-2 nappal szállnak ki és a következő napon küldik az eredményt, németül vagy angolul. Ez a Hüsges Gruppe adatlapmusztere

Ha sikerül alapos munkát végző szakértőt megbízni, akkor ez a szolgáltatás az autó behozatali költségeit is nagyban mérsékelheti. Aki biztosra mehet és nem fog telepről telepre járni, az repülhet fapados géppel. Például Ferihegyről Dortmundba jövő keddi indulással 18 000 Ft elrepülni a cikk feltöltésekor, autóval 7,0 l/100 kilométeres fogyasztással kalkulálva osztrák és magyar matricával 35 000 Ft, plusz a szállás, mert 1200 kilométerre van. Aki Németországban tervezi használt autó vásárlását, tudjon erről a lehetőségről is.