Használt autót venni mindenképp kompromisszum, kár ezen rágódni. Sokkal hasznosabb azon morfondírozni, miben kössünk kompromisszumot? Színtől a motorváltozatig bármi adódhat, amiben érdemes megalkudni, van azonban egy szempont, amiből mi a Vezessnél nehezen engednénk: a passzív biztonság. Jobb híján az életvédelmi képességek összehasonlítására az Euro NCAP-töréstesztet választottuk. Akinek legalább 2-3 millió forintja van használt autóra, annak könnyű a dolga. Az eredmények alapján gyorsan leszűrhetőek legbiztonságosabb családi autók és a cégautóként besorolt, gyakorlatilag középkategóriás modellek rangsora is lejön pár kattintással.
Az Euro NCAP honlapján az autó adatlapján a sárga Download Report (PDF) gombra kattintva jönnek lea részletes eredmények, a csillagok csak nagyjából mutatják a passzív biztonságot

Az Euro NCAP honlapján az autó adatlapján a sárga Download Report (PDF) gombra kattintva jönnek le a részletes eredmények, a csillagok csak nagyjából mutatják a passzív biztonságot

De egymillió, sőt félmillió forintért megvehető autóknál közel sem egyértelmű, hogy a típus anno diadalt aratott a laborban és a bábuk helyén ülő emberek épségben maradtak volna az ütközés után. Alapvetően az ezredforduló körül piacra dobott autókkal ugrott nagyot a biztonsági színvonal, amikor a G Astra leváltotta az F-et, az Escortot a Focus, a 306-ot a 307 és így tovább. 1998 és 2001 között volt egy komoly hullám, amikor a frissen bemutatott vagy átdolgozott tömeggyártású autók kezdték szórni a négycsillagos minősítéseket (pl. Golf IV, Leon, Octavia, C3, Corsa, Clio, Ibiza-Fabia-Polo, Fiesta, Jazz). 2002 végétől, amikor a 2003-as Év Autójának választott Mégane II aratott ötcsillagos eredményével, kezdtek bezúdulni a piacra az ötödik csillagot megszerző autók. 2005-re nagyjából az összes márkának volt ötcsillagos autója, amely adott magára. Akkora volt a fejlődés, hogy a 2004-ben tesztelt FIAT Panda három vagy a lábak védelmén elvérző, csak 27 pontos Octavia II négy csillaga már kevésnek tűnt a konkurenciához viszonyítva.
Elvárás lett a négycsillagos NCAP-minősítés, amikor 2003-tól egy újabb hullámmal megérkeztek az ötcsillagos töréstesztű modellek

Elvárás lett a legalább négycsillagos NCAP-minősítés, amikor 2003-tól egy újabb hullámmal megérkeztek az ötcsillagos töréstesztű modellek

De a csillagok száma nem mindenben tükrözi a védelmi képességeket, mivel sávosan osztott pontokkal pl. 24 és 32 pont egyformán négy csillagot ért, jóllehet előbbi épphogy megúszta a három, utóbbi hajszállal elnyerte az ötödik csillagot. Ezért érdemes egyenként átfutni a szóba jövő használt autók eredményét a csatolt dokumentumban, az autó adatlapján a sárga Download Report (PDF) gombra kattintva. Most pedig jöjjenek azok a használt autók, amelyek ár/érték arányuk mellett biztonságuk miatt is érdemesek a figyelemre az adott árszintű autók között.

Városi autó félmilliótól – Toyota Yaris I

Röviden – Használt Toyota Yaris I
Mettől meddig?1999-2005.
Mennyibe kerül?Légkondi nélkül félmillió alatt is megkapni, klímaberendezéssel nagyjából 600-650 ezer forinttól 1,1 millióig szórnak a használtautó-kínálatban a Toyota Yarisok.
Melyik motorral?Bármelyik benzinessel, de a 75 lóerős Peugeot-dízel sem rossz benne.
Mi van helyette?Temérdek kortárs kisautó, pl. Ford Fiesta, Opel Corsa C, Škoda Fabia és Smart Forfour.

Sok kortárs kisautó kapott négy csillagot a törésteszten, így a SEAT Ibiza, a Ford Fiesta vagy az Opel Corsa C is, akkoriban ez volt az elvárható. A Yaris passzív biztonságban tud jobb lenni az összességében komolyabb és felnőttebb autónak mondható Škoda Fabiánál. A 2000-es Év Autójának választott Toyota 13 pontot kapott a frontális és 16-ot az oldalütközés értékelésekor, míg a Corsa C például 11+14, a Fabia 12+14 ponttal zárt. 3,6 méteres hossza ellenére van hely a kocsiban, aminek kihasználását megkönnyíti a sínen csúsztatható hátsó üléspad. Ezzel a csomagtér vagy a hátsó lábtér növelhető a másik rovására.

Tologatható hátsó üléspad teszi rugalmasan használhatóvá a csupán 3,6 méteres kisautót. Nagy dolog volt bevezetésekor a változó szelepvezérléses benzines motor egy ekkora kocsiban

Tologatható hátsó üléspad teszi rugalmasan használhatóvá a csupán 3,6 méteres kisautót. Nagy dolog volt bevezetésekor a változó szelepvezérléses benzines motor egy ekkora kocsiban

A Toyota többnyire csak a legkeresettebb motorokat adja autóihoz, így a választék, khm, gyorsan áttekinthető. A változó szelepvezérléses benzinesek közül az 1,0 VVTi gyakori, bár harmatos motor, 68 lóerővel. Lényegesen fickósabb az 1.3-as, 87 lóerős motor, pláne a TS sportváltozatban lévő 1,5 literes, 105 lóerővel. Az egyetlen dízel, a MINI-ben is használt 1,4 D-4D saját konstrukció, a nem azonos az Aygóban használt, PSA Peugeot Citroën eredetű motorral. A használt Toyota Aygóról itt olvashattok használtautó-bemutatót. Szerencsére komoly hibákat, aljas rozsdásodást nem tartogat a használt Toyota Yaris. A nők egyik kedvencét, a használt Toyota Yarist részletesen ebben a cikkben mutatta be Kovács Miklós kollégám.

Családi autó fél és egymillió Ft között – Renault Laguna II

Röviden – Használt Renault Laguna II
Mettől meddig?2001-2007.
Mennyibe kerül?Körülbelül 450 000-1 600 000 forintba. A modellfrissítés utáni használt Renault Lagunák ára 900 000 Ft körül indul.
Melyik motorral?Lehetőleg 1,8-as, esetleg az 1,6-os benzinessel.
Mi van helyette?Például Ford Mondeo II vagy VW Passat B5.

Ez volt az első autó a töréstesztek során, amely elnyerte az ötcsillagos minősítést az Euro NCAP töréstesztjén. A történelmi siker második nekifutásra született, az autó módosítása után. A Renault idejekorán felismerte, hogy a biztonság nemcsak a Mercedes-Benz- és a Volvo-modellek mellett lehet döntő érv. Akkoriban nem okozott gondot a biztonságosabb, de nehezebb autók többletfogyasztása, mert még nem voltak érvényben előírások egy autógyár összes eladott autójának átlagfogyasztására.

Öregebb autók árában kelnek el a második generációs Lagunák. A képen látható, 2005 utáni autók megbízhatósága sokkal jobb, mint a 2001-2002-es kocsiké volt

Öregebb autók árában kelnek el a második generációs Lagunák. A képen látható, 2005 utáni autók megbízhatósága sokkal jobb, mint a 2001-2002-es kocsiké volt

Három dolgot kell tudni a Laguna elég rossz hírű második generációjáról: leginkább a 2005-ös modellfrissítés utánit érdemes venni belőle, lehetőleg valamely szívó benzines motorral és nem baj, ha nincs agyonextrázva. Az 1,6-os, 113 lóerős és változó szívószelep-vezérléses gép sem halott benne, az 1,8-as 120 lóerős harmonikus motor hozzá. Azok járnak vele jól, akik képesek belátni, hogy az első pár év minőségi gondjai miatt sokan abszolút leírják a II-es Lagunát, tehát nyomott az ára. Gyenge értéktartásából fakadóan sokkal fiatalabb és kevésbé elhasznált autót kapni belőle azonos áron, mint egy elismertebb Accordból vagy Avensisből. Nemigen van más hasonló méretű, biztonságú, modernségű és kényelmű használt autó ennyi pénzért, csak a Lagunáknál rosszabb állapotban. Részletes használtautó-bemutató a használt Renault Lagunáról itt olvasható.

Mindenes 10 év alatt, 1,5 millióig – Ford Focus II

Röviden – Használt Ford Focus II
Mettől meddig?2004-2011.
Mennyibe kerül?Használt autóként a Ford Focus második generációja úgy 900 000 és 2,3 millió Ft közötti áron kapható.
Melyik motorral?Leginkább az 1,6-os benzinessel vagy az 1,6 TDCi-vel.
Mi van helyette?Például Hyundai i30 és Kia Cee’d, Opel Astra H, VW Golf V.

Egy kicsi és egy nagy használt autó után javasolunk egy olyat, aminek egyedül utazók és családok számára, városban és hosszabb utakon is be kell válnia. Ez a Ford Focus második generációja, aminél jobbat saját magunknak sem tudtam kitalálni élvezetes, biztonságos, de gazdaságosságában H Astra szintű mindenest keresve.

Temérdek II-es Focus vár vevőre használtan,az árak nyomottak. 1,2-1,3 millió forintért már vannak jó autók a modellfrissítés előtti verzióból

Temérdek II-es Focus vár vevőre használtan,az árak nyomottak. 1,2-1,3 millió forintért már vannak jó autók a modellfrissítés előtti verzióból

Bő tíz évvel ezelőtt a Ford Focus második generációja azzal is felhívta magára a figyelmet, hogy több pontot ért el a törésteszten, mint kategóriától függetlenül bármely másik autó addig. A frontális és az oldalütközés értékelésére is besöpörte a maximális pontszámot. Ez 16+16 pontot jelent, amit kiegészített a be nem között övekért kiosztható és az oszlopteszt vállalásáért járó pluszpont. Kettes Focust leginkább valamelyik 1,6-os benzinessel érdemes venni vagy az 1,6, esetleg a kétliteres TDCi dízellel. Alkatrészárai, megbízhatósága, korrekt rozsdavédelme miatt igazán gazdaságos használt autó, amely futóműve, kormányzása és váltója révén megajándékoz olyan vezetési élménnyel, ami szokatlan ebben a kategóriában. Részletesen itt írunk róla használtautó-bemutatót, kitérve ez egyes motorváltozatok hibalehetőségeire.
Aki dízelt venne, maradjon a 90 lóerősnél. SOkszor nincs benne kettős tömegű lendkerék és részecskeszűrő sem, de ezt az alvázszám alapján biztosra megmondják a márkaszervizekben

Aki dízelt venne, maradjon a 90 lóerősnél. Sokszor nincs benne kettős tömegű lendkerék és részecskeszűrő sem, de ezt az alvázszám alapján biztosra megmondják a márkaszervizekben

Kíváncsi vagy, milyen autó jár Magyarországon az egyes cégeknél az ott dolgozóknak? Utánajártunk. Kattints a képre! flotta_demoauto