Használt autó: rongyrázás vagy józan ész?

Mikor veszünk használt autót?

Szerző: Szörényi András levél küldés  Datahouse levél küldés 
Dátum: 2016.02.10. 07.00

Évente nagyságrendileg félmillió használt autó cserél gazdát Magyarországon. Látva az adatokat, nem a rongyrázás a jellemző.

Mivel egyre szaporodnak a korukhoz képest nagyon friss rendszámú autók az utakon, a Vezess időnként közreadja a használtautó-behozatali toplistát. Az élen ott a 3-as BMW, az első tízben benne van a Volkswagen Passat, az 5-ös BMW és az Audi A4 is. Csupa olyan autó, amelyeket újonnan a magánemberek legeslegnagyobb része nem tud megvásárolni, az eladott autók nagyon nagy része céges.

De az egyre növekvő használtautó-behozatal ellenére ez még mindig a valóság kisebbik szelete, ezért a Datahouse Kft. munkatársaitól elkértük a teljes magyarországi használtautó-piac számait, hogy tisztábban lássunk.

77 171 új és 545 597 használt autó

2015-ben az okmányirodák és kormányablakok munkatársai összesen 545 597 tulajdonosváltozást jegyeztek be, ami 11 százalékkal több a 2014-es mennyiségnél. Mivel a használt autók piaca a korábbi ütemben nőtt, a 2013-as 445 406 átírást kereken 100 000-rel haladta meg a tavalyra becsült érték (ld. a keretest a statisztika módszertanáról). Összehasonlításképp: új személyautóból az elmúlt évben 77 171 kapott magyar rendszámot.
 

Évről-évre márciusban (46 ezer db) és szeptemberben (48 ezer db) kiugróan magas a magyarok használtautó-vásárlási kedve. A piac januárban és februárban sem halott, de az első tavaszi hónap hoz egy nagy ugrást. A lendület kitart júniusig, majd jön két csendesebb hónap és mintha csak megérne a nyaralás alatt az elhatározás, szeptembertől újra meredeken emelkedik a használtautó-tulajváltozások száma. A szeptember-októberi tetőzés után enyhén csökken az átírások mennyisége, de decemberben is sokan döntenek úgy, hogy még az óévben megveszik használt autójukat.

Használtautó-átírások havi megoszlása 2015 folyamán:


Más az, amit behoznak és ami itthon pörög

Ismerve a behozatali slágerlista összetételét és a tavaly importált használt autók darabszámát (122 620), egyértelmű hogy darabszámban, de összetételben is nagy a különbség a külföldről érkező és a Magyarországon gazdát cserélő használtautó-állományban. Még akkor is, ha a magánimportos kocsik egy része eladási célra érkezik be.

A használtan átírt autók között vezető Opelt a Suzuki követi. Naná, hiszen a két márka autóiból van a legtöbb itthon. Mivel sokan használt autókkal tudjuk megvalósítani vágyainkat, a BMW az ötödik az átírások mennyiségében, jóllehet a teljes járműállományban messze nem ilyen jelentős a szerepe.

A legnépszerűbb használt autók 2015-ben Magyarországon:


Nehezen adják el a Daciákat

Érdekes a Lada 20. helye 6422 átírással. A Nivának ma is megvan piaca, 1429-es adatával nagyságrendileg annyi tulajdonosváltásnál tart, mint a 7-es BMW, a Ford Fusion vagy a Volvo S40. Márkaként a Lada megelőzi a Chevrolet-k vagy Mitsubishik forgalmát a használtautó-piacon.

Nehéz fába vágja a fejszéjét, aki Daciát venne használtan, mert akinek van, az nemigen adja el. Ezt a tapasztalatot a statisztika is alátámasztja. A 2004 őszén újra elrajtoló márka antik és modern kori autói közül csak 1998 cserélt gazdát használtan. Ebben az is benne van, hogy a drágán mért használt autóknál nem annyival drágább az új, hogy ne lenne csábító a szalonból nullkilométerest vásárolni.

Nem végleges számok

2015 nyaráig vannak tényadatok, a második félévre vonatkozóan becsült számokkal dolgoztunk


Ezek az adatok az utolsó 5 hónap esetében becsült, bár a valósághoz nagyon közeli számok. A becslésre azért van szükség, mert nem mindenki íratja át a megvett használt autót időben a nevére, vannak továbbá vitás ügyek hitelre vásárolt használt autókkal, amik szintén meglassíthatják a tulajdonoscsere bejegyzését. Mivel nem akartunk az első féléves tényadatokkal dolgozni, a cikkben a korábbi évek tényadatai alapján korrigált értékeket közöljük. A Datahouse egy összetett algoritmussal felszorozza a második féléves számokat, mert tudni lehet, hogy például két éve szeptemberben mennyi volt a különbség az előzetes és a végleges adatok  között. Tehát aki tavasz végén, nyár elején visszanézi az addigra már végleges számokra épülő 2015-ös használtautó-átírási statisztikát, az nagyon csekély eltérésekre számíthat. 

A cikkben tulajdonosváltozási számok szerepelnek. “Ad adsurdum, ha mi ketten 5000-szer eladjuk és megvesszük egymás között ugyanazt a Citroën CX Turbót, akkor az az egyetlen autó ötezerrel növeli a típus átírási számait. Éven belül a sokszori átírás nem túl életszerű, de ennek tükrében érdemes olvasni a Belügyminisztérium tulajdonosváltozási statisztikáit” – mondta nekem a témával kapcsolatban Róbert Gábor, a Datahouse Kft. kereskedelmi igazgatója.

Kategóriákra bontva Astra, Mazda3, 308 méretű kompakt autókból veszünk a legtöbbet használtan. 31 százalékos részesedésükkel megelőzik az átírások 26 százalékát adó kiskocsikat, amilyen a Yaris, a Punto vagy az Ibiza. Hazánk nem a sportautók és kupék világa. A sportos szegmens használtan is csak a piac 1,7 százalékát teszi ki, az első öt autó között a G Astra Coupét a Tigra, a Passat CC, a háromajtós Mégane és az Opel Calibra követi.

Astra és Swift

Magyarország kedvenc használt autója messze az Opel Astra. A Classicok 29 300 esetben cseréltek tulajdonost, amihez hozzájön 7221 Astra H, 2105 Astra J és még néhány nyitott tetős és kupémodell.
 

Majdnem ugyanilyen népszerű a kiskategóriában 36 950 átírással vezető Swift. Ez éles kontraszt a behozatali toplistát vezető 3-as BMW-vel és Volkswagen Passattal. Persze a használtautó-import megoszlásába nem feltétlenül a nagyzolási vágyat kell belelátni. Ha itthon olcsóbb a Splash, mint Németországban, az Audi A4 viszont nem, akkor utóbbit érdemes onnan behozni.

A használtautó-eladás kategóriák szerint:


Elnézést, a szavazás ebben a pillanatban nem elérhető.

Kommentek

  • besi

    “rongyrázás, vagy józan ész”

    Akinek kevés pénze van és erőn felül próbál meg autót venni/fenntartani, annak rongyrázás. Akinek elég pénze van, de újra nem telik, annak pedig józan ész.

    Sajnos az emberek nagy része az általam írt első csoportba tartozik. Ez sajnos nem csak az autóvásárlásra igaz…

  • menőmanó

    Az új és használt esetében az is fontos, hogy milyen típusú autóról van szó. Átlagautónál kevésbé fontos.
    Mivel én a sportos, gyors autókat részesítem előnyben, így szóba sem jöhet egy régebbi leharcolt és esetleg már többször tört példány.
    A biztos az új vagy max 1-2 éves, de már abban is van rizikó, mert sok balfék szeret száguldozni tudás nélkül, így a viszonylag új is lehet már komolyan törött.
    Az új viszont elég drága, de ha jó (nem szervizigényes, nem kell rá sokat költeni) és az ember szereti, nem un bele, akkor sokáig (kb.10év) megtarthatja. Úgy már nem is olyan abszurd az ára a teljes időt figyelembe véve.
    Szerintem ez a tuti megoldás, de ehhez tényleg egy igazán jó autót kell választani. :)

  • ktoni

    Bizony nem könnyű egy kötött költségvetés esetén. A célszerűség mellett nagyon gyakran fontos a megjelenés. Úgy mint az öltözék esetében. Nem kisalkamazottnál és nem a Tesco parkolóban. A választást nehezítő körülmény szerencsére le is szűkíti a csak gazdaságosságban megfelelő kört. Sokaknak számít az autó, a márka üzenete. Ezért németet, még ha fizetnének se fogadnék el. De kinek a pap, kinek a papné :-)

  • DTF

    Régebben új-autó párit voltam,most már rájöttem h ha veszek egy hazsnáltat 2-3 évesen, akkor harmadanniyból megvan (pérmumnak mondott márkáról beszélkünk), és mivel nems okat hazsnálom, így még köötk rá 3-4 év garit és kész. több milliót spórol rajta az ember.

  • myself

    az igen magas magyar áfa miatt éri meg használtat behozni, mivel az unióból behozott használt autó áfa mentes.

    újkorában ugyan fizettek rá német, olasz, stb áfát ,aonban ez jóval alacsonyabb a magyarnál, tehát a bruttó új ár is eleve alacsonyabb volt.

  • menőmanó

    DTF
    “…ha veszek egy hazsnáltat 2-3 évesen, akkor harmadanniyból megvan…”

    Szerinted ez a Ludas Matyi?
    Esetleg mindenkit abszolút dilettánsnak nézel?

  • DTF

    menőmanó: nem. van aki újautópárti (nem is venne soha ahsználtat, mert msá üpt, benne), van ai meg hazsnált. Kinke mi a fontos és lésszerű :)
    ha szereted a sportos aztókat, aako miért nme jöhet zsóba eg yrégebbi? eg yjó kis vecrta opc vagy astzra? :D

  • menőmanó

    DTF

    Szerintem tudod a választ. Mert szeretem a megbízható autókat. :)
    Arról nem is beszélve, hogy ha nem volt lelkiismeretes a tulaj, akkor az eltitkolt törések mellett még a futóművet és a motort is tönkre vághatja, főleg az említett “csoda masináknál”, hiszen ezek nem a tartósságukról híresek.

    Ne akard bemesélni, hogy egy újonnan 15 milliós Lexust 2-3 évesen megveszel 5 milláért.
    Mert ezt írtad. :)

  • DTF

    menőmanó: lehet megbízhatót venni 2-3-4-5 évesen is

    nem Lexusra gondoltam, ott azért jó ha féláron megkapod, LS-nél talán külföldről behozva meegéehet az 1/3.
    Audi a6, 3.0 tdi, fullosan újonna 28-29, hazsnáltan 3-3,5 évesen 11,5-12 egy jó állapotu. jó, nme egészen 33,3%, de majdnem :D

  • Zsoel

    DTF

    Bszaont, tded le a sponglit!

Mazda3: egy használt autó, amivel nehéz mellényúlni

Használt autóként körül lehetne rajongani a Mazda3 első generációját, mert megbízható, vonzó, remekül vezethető autó. De sok közülük nagyon rondán rozsdásodik.

Kipróbáltuk a világ legcsúnyább autóját

A csúnyaautó-válogatások örök dobogósa, legendás autóipari kudarc, túl hamar jött zseniális koncepció, tákolt borzalom, a világ leghíresebb kémiatanár-droggyárosának ikonikus járműve: hölgyeim és uraim, íme, egy igazi, ráadásul Magyarországon futó Pontiac Aztek!

Amire minden használt autóban sokat fogsz költeni

Nemrég kuplungot kellett cserélni Ford Focusunkon, ami felvetett pár kérdést. Utángyártott legyen, kis szervizbe vigyem vagy jobban megéri a márkaszerviz? És mennyibe kerül a kuplungcsere más használt autókhoz?

Jövőre minden eddiginél nagyobb Seat jön

A Škoda kölcsönadja a Kodiaqot a Seatnak, így nekik is lesz középkategóriás szabadidőjárművük. Első részletek a leendő óriásról.

Speciális mentőjárművet épített a Kamaz

Szinte bárhol bevethető mentőjárművet épített a Kamaz, mely kiválóan alkalmas tűzoltók és a mentők munkájának támogatására.

Így gyorsul 350-re a Bugatti Chiron

Nem sokan vezethették a Bugatti Chiront, de Jeremy Clarkson köztük volt. Az autós újságírás fekete báránya ízelítőnek az autó gyorsulási képességeit demonstrálta.

F1: A Ferrarinak hálás Grosjean

Romain Grosjean csupán két másodperccel maradt le az első helyet megszerző Hamiltontól, így igazán lelkesen vág neki az Ausztrál Nagydíjnak.

Alonso: A McLaren nem jó a pontszerzésre, szomorú a helyzet

Fernando Alonso ugyan problémamentes időmérő végén a vártnál talán jobb 13. helyet szerezte meg Melbourne-ben, de egyáltalán nem elégedett.

F1: Perezt beidézték a versenybírók

A Force Indiá-s Sergio Perezt az Ausztrál Nagydíj kvalifikációja után vizsgálat alá vonták, büntetés miatt elúszhat a 11. rajthely.

Hihetetlen módon úszta meg a balesetet ez a motoros

Lendületből ült fel az autó tetejére a motoros, amin valószínűleg ő is meglepődött az ütközés után.

Világrekordra készül a Jaguar

Idén 25 éves a Jaguar XJ220, és ebből az alkalomból monstre felvonulást terveznek, méghozzá Guinness-esélyes részvétellel.

Hamilton: Bottas nagyon jól teljesített

Lewis Hamilton indul az élről Melbourne-ben, Sebastian Vettel a második, Valtteri Bottas a harmadik rajthelyet fogta meg az időmérőn. Az első három nyilatkozatai.

Videó: Így vágta falnak a Red Bullt a helyi hős

A Red Bull-os Daniel Ricciardo nem lehet elégedett, hiszen hazai közönsége előtt szúrta el az időmérőt, a Q3-ban a falban végezte.

F1: Hamiltoné az év első pole-ja

A szezonnyitó Forma-1-es Ausztrál Nagydíj időmérőjén a mercedeses Lewis Hamilton magabiztos pole-t hozott, mögötte a ferraris Sebastian Vettel, Valtteri Bottas csak a 3. A hazai sztár a falban végezte.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.