Röviden – Használt BMW 3-as E46 hathengeres benzinessel
Mi ez? 1998 és 2007 között gyártott középkategóriás autó lépcsőshátú, kombi, kabrió és kupé karosszériával, Compact néven háromajtós ferdehátúval. 2000-től összkerékhajtással is, 2001-ben modellfrissítés.
Mibe kerül? Soros hathengeres benzines motorral egymillió Ft alatt is kapni 3-ast, 2,5 millióból kijönnek a legdrágábbak.
Melyik motor jó bele? Ebben a szériában még nem voltak magnéziumos motorok, az összes láncos sorhat megbízható motor. A 2,8 és a háromliteres a legvonzóbb, de a többi is kulturált, szép hangú motor, arányosan kisebb teljesítménnyel.
Mi van helyette?  2000 utáni Audi A4, Jaguar X-Type, Mercedes-Benz C-osztály. Esetleg 2002 utáni Honda Accord vagy Mazda6. És persze a Lexus IS200/300.

Egy Civic Type R vagy Celica TS négy hengerrel is komoly élmény, de a legtöbb autó négynél több hengerrel vonzó igazán, ha az autózás örömfaktora az elsődleges. Elérhető és élménydús autóként adják magukat a hathengeres használt BMW-k, amelyek az E46-os 3-as esetében nagyjából 900 ezer és 2,5 millió forint közötti áron kaphatóak.

Tangabugyisnak hívja az E46-os-közösség a korai sportkormányokat. A 320i ép belső tere kedvező minőségérzetet kelt

Sorhatos BMW E46 használtautó-bemutatónkhoz a kisebb benzinesek közül próbáltunk ki hármat. A mezőny a modellfrissítés előtti, szürkéskék 320i-ből, egy átdolgozás utáni, már 2,2 literes 320i limuzinból és a 2,5 literes 325i touringból állt (a gyári kisbetűs írásmódhoz tartva magunkat). A két szedán kézi váltós, a kombi automata volt.

Vezetni őket tényleg élmény

Nem kétséges, hogy a 328i vagy a 330i még élvezetesebb motor. De mivel ezt mindannyian tudjuk, nagy örömmel mentünk kipróbálni a B20 jelű kétezres, a B22 kódú 2,2 literes és a B25-ös, tehát 2,5 literes autókat. Az első az M52-es motorcsalád tagja, a két öblösebb ennek utódába, az M54 motorcsaládba tartozik.

Ha inkább dízelmotorral vennél használt 3-as BMW-t, olvasd el ezt a cikket a 320d és a többi dízelváltozat bajairól és előnyeiről

Csodálatosan surrog a legkisebb sorhat, és a hangja is olyan szép, amilyenről a négyhengeres, pláne háromhengeres kocsikban csak álmodhatunk. Viszont a sok hengerre elosztott kis hengerűrtartalommal ez a motor alapjárat közelében nyomatékszegény, könnyű lefullasztani. Kihúzatva kap erőre, a 150 lóerős E46 kellemesen flott autó, de nem több. A lényeg az a működési kultúra, amelyet csak egy legalább hathengeres benzines motor tud megadni. A sorhat hangját az alábbi video csak részben tudja visszaadni, a rezzenenéstelen járást egyáltalán nem, de akinek kis érzéke van az autókhoz, azt megfogják ezek a motorok.
 

A kék 320i-ben lazán, lötyögősen jár a váltókar. Talán csak a rudazat műanyag elemei koptak meg. Aki a váltókaron tartja a kezét, az alkatrészek értelmetlen koptatásával hasonlóan rontja a váltásérzetet, mert a kapcsológyűrűnek nekinyomja a tolóvillákat. Ne tegyük, hiába adná magát a BMW-s életérzés, a nagyzene, nagykerék, fekvés a kocsiban. Amíg a kézi váltó jó, addig pontosan kapcsolhatóak a fokozatok.

Szerviztapasztalatok: használt BMW E46, sorhatos benzinessel

Vezérműszíjcsere nincs, az M52 és az M54 motorcsalád tagjai láncos szelepvezérlésűek. A lánchoz többnyire hozzá sem kell nyúlni

Vezérműszíjcsere nincs, az M52 és az M54 motorcsalád tagjai láncos szelepvezérlésűek. A lánchoz többnyire hozzá sem kell nyúlni


1998-tól készült az E46-os BMW, így a használt autókon előfordul korrózió. Elsősorban az ajtók alsó éle, az első sárvédő, a hátsó sárvédő és a lökhárító találkozása, illetve a tanknyílás fedele mentén rozsdásodhat az autó.

Ügyfeleink autóiban találkoztunk a vezérműtengely-jeladók és a légtömegmérő hibájával. Előbbi darabja minőségtől függően 6-14 ezer forintba kerül, utóbbira nagyjából 50 000 forintot számolhatunk. A hengerenkénti gyújtótrafóval ritkábban van baj.

Figyelni kell 50-60 000 kilométerenként az üzemanyagszűrő cseréjére, mert az eltömődött szűrő tönkre vágja a túlterhelt benzinszivattyút. Ha elromlik a benzinpumpa, nem muszáj a teljes egységet cserélni, amely gyári alkatrésszel 100 000 Ft környékén mozog. A szivattyú külön is kapható, a jó minőségű alkatrészek ára mintegy 40 000 Ft.

Szivároghat a hűtőfolyadék kiegyenlítő-tartálya. A gyári hűtőfolyadék kék színe türkiz lerakódásokat okoz, ha a vizet nem gyárira cserélték, akkor nehezebb kiszúrni. Érzékeny orrúaknak a fagyálló édeskés szaga is elárulja a szivárgást

Szivároghat a hűtőfolyadék kiegyenlítőtartálya. A gyári hűtőfolyadék kék színe türkiz lerakódásokat okoz, ha a vizet nem gyárira cserélték, akkor nehezebb kiszúrni. Érzékeny orrúaknak a fagyálló édeskés szaga is elárulja a szivárgást


Használt E46-os 3-asokon feltétlenül nézzük meg a hűtőfolyadékszintet, mert a kiegyenlítőtartály repedése miatt elszivároghat a hűtőközeg és megfőhet a motor. Az M52-es és az M54-es motoroknál a lánc szinte örök életű, nem szokása megnyúlni, szakadni, lecsúszni, mint az N42-es motorú 316i-n. Az olajcsere-periódus túlhúzását a VANOS vezérműtengely-állítás is megsínyli: az eltömődött olajjáratok miatt a motor nem reagál az olajnyomás változására, amit a kocsi erőtlenségén érezni. A VANOS (VAriable NOckenwellen Steuerung vagy Spreizung) felújítható, de kevesen értenek hozzá és nem kis tétel.

A túlhasznált olaj a hidrotőkéket is kikezdi. Ezekben a motorokban hengerenként négy hidrotőkét kell cserélni, amelyből jó az utángyártott is. A csere munkadíjjal együtt 140 000 forintos tétel. Az olajszerviz többe kerül, mint a négyhengeresekhez, mert hét liter olaj kell hozzá. Ha magas az autó olajfogyasztása, először új kartergázszűrőt teszünk be, mert cseréjét elhanyagolva megnőhet az olajfogyasztás.

Aki vesz használtan egy jól karbantartott E46-os BMW-t és ő is megbecsüli az autót, sokáig örülhet a kocsinak. A magnéziumkorszak előtti sorhatos benzinesek simán elmennek félmillió kilométert. Rendesen szervizelt autókra megéri rászánni minimum 1,2 millió forintot, ennél olcsóbban nehéz jó és nem túl sokat futott hathengeres 3-ast találni a használtautó-kínálatban.

Nagy Krisztián, szervizvezető, AutoCris

Jóval nyomatékosabb és élvezetesebb motor a 170 lóerős M54B22. 190 helyett 210 Nm a maximális nyomatéka, ráadásul jóval alacsonyabb, 4200 helyett 3500-as fordulatszámon adja le ezt az értéket. Szuverén, remekül pörgő, meseszépen zenélő motor, amely az 5-öshöz kicsi ugyan, itt viszont elemében van. 100-ra  8,3 mp alatt gyorsul, 226 km/óra az autó végsebessége.

9,71 literrel az öblösebbik 320i átlagfogyasztása a legalacsonyabb a Spritmonitor.de adatai szerint a három kocsi közül. 9,95 l/100 km a kékesszürkében látható 320i, 9,82 a kombiként vezetett 325i átlaga. A 170 lóerős 323i 2,5 literes motorja 9,35, a 328i vegyes átlagban 10,17 litet kér százon. A 330 adata 10,34 l/100 km, tehát ne a fogyasztás alapján válasszunk motorváltozatot!

Automatikus váltójával nem tűnt sokkal erősebbnek a 192 lóerős 325i, a manuális 3-asokban viszont igazán potens lehet. Nagy fordulatszámon szépen ellő, ideálisan épül fel a teljesítménye. Az öblösebb lökettérfogat miatt nem muszáj kihúzatni, de érdemes: hangja és ereje is örömteli.

Mivel a benzines motorok lendkereke is kettős tömegű, ennek 220 000 ezres alkatrészára a kuplungszett és a munkadíj hozzáadásával pont kitesz 450 000 forintot, amennyibe az automatikus váltó felújítása kerül. Tehát nyugodtan válassza az automatát, aki azt kedveli vagy sokat jár autópályán.
 

Autópályán hiányzik a hatodik fokozat, vagy legalább egy hosszabb áttételű ötödik

A kézi váltók a B20-ban és a B22-ben is túl rövid áttételűek, helyesebben a hatodik hiányzik sztrádán. A 325i touring motorja az ötgangos automatával sokkal kevesebbet pörög, kényelmesebben adja magát a lendületes autópályázás.

Milyenek belül?

Szinte nincs két egyforma utasterű autó használtan, annyiféle kivitelben volt rendelhető a 3-as BMW. Hangulatra nagy a távolság a manuális légkondis és az automata klímaberendezéses kocsik között. A legszomorúbb a nem gyári rádió, körben rusnya műanyag térkitöltő elemekkel a DIN-szabványos méretnél nagyobb nyílásban. De itt mindhárom autóban van digitklíma és valamilyen gyári fejegység.
 

Így festett a korai, monokróm kijelzős navigáció. Térkép helyett nyilakkal mutatja az utat. Épp Bécset állítottam be célként

Érdekes a 320i nyilakkal működő, monokróm navigációs rendszere. Nyugat-Európát ismeri, akárcsak a kombi nagy képernyős, színes kijelzős navigációja. Előbbi érdekesebb, mert ma már nem látni hasonlót sem, utóbbi pedig egy tizenéves használt BMW-ben kimondottan menő. Aki szeretné, modern érintőképernyőt is szereltethet a rádió helyére, androidos operációs rendszerrel.

Belül a gumitömítések jellegzetes kopására, szakadására a 320i jó példa, ebben a bal lábnak jutó támasz is lyukas. Egyik kedvenc extrám a tolótető, amely ebben a modellben is megtalálható. Más autókban a napfénytető az elöregedett tömítés miatt beázhat, erre vessünk egy pillantást!

Futómű: kell rá költeni, de nagyon jó

Egyformán jó az üléshelyzet és a kormányzás. Főleg az utólagos sportfutóművű 325i touring volt nagyon közvetlen, kicsit ideges is. Viselkedésre a széria felfüggesztés a másik két autóban jobban is tetszett.

Autentikus a használt autó teszt: mindhárom modell Németországból behozott használt autó. A 170 lóerős B22-esnek már van gazdája, a másik kettőnek még nincs

Mindig érezni, mi történik a kerekekkel, a más autókban hiányolt visszajelzések itt nem tűnnek el a kormányműben. A szervoszivattyú és a kormánymű többnyire nem okoz gondot, de 10 év feletti, 250-300 ezret futott autókban ez nehezen kiszámítható.

Használt BMW-ket keresve érdemes elkerülni a magnéziummotoros autókat. Ilyenek az N-es motorkóddal rendelkező hathengeresek, amelyek csak az E60-61-es 5-ösben és a 2004-ben bevezetett E90-es 3-as sorozatban voltak benne. Az N42 vagy N46 motorkódú, négyhengeres motoroktól viszont nem kell félni az E46-ban.

Káprázatos sokféleségben készültek az E46-os 3-as BMW-k. Alig van belőlük két egyforma. Balról a 325i Touring, középen a 150 lóerős, kétezres 320i, jobb szélen a 2,2 literes, 170 lóerős 320i a modellfrissítés utánról

Elöl a lengőkarok hátsó szilentje problémás. A sima gumiszilenttel puhábban fut az autó, a keményebb poliuretán egységek tartósabbak, de nem nyújtják ugyanezt a suhanást. Hátul a lengéscsillapítók szárának teteje törhet el, ha elvásott a rozsdától. A hátsó futómű elváló segédkerete miatt visszahívás is volt, főleg bal hátul szakadhatott ki a rögzítése, de nagyobbrészt a 2001 előtti autókban.

Számíthatunk rugótörésre is a hátsó felfüggesztésben. Legyünk óvatosak, ha párás a xenonlámpa, mert a nagyfeszültségű fényszórókba bejutó víz zárlatot okozhat. Fényszórótömítésből csak gyárit érdemes venni, márkaszervizben 8000 forintért, a bura lehet utángyártott, 15 000 Ft körüli áron (szintén párban). Hátul a lámpák vezetékével adódhat gond a 2001. őszi modellfrissítés utáni autókban.

Használt BMW E46-árak: nagy a szórás

Légkondicionálós és érvényes magyar forgalmis autókra szűrve a kínálatot, a cikk írásakor a Használtautó.hu oldalon körülbelül 200 kocsiból áll a választék. Használt 3-as BMW-ket nagyjából 800-900 ezer forinttól kapni hathengeres motorral.
 

Nagyjából 200 soros hathengerest hirdetnek az eladók itthon. Legalább 1,2 millió forintot érdemes rászánni egy korrekt hathengeresre

A legolcsóbbakban vagy bevallottan sok a kilométer, vagy jobb oldalon van a kormányuk, vagy csúnyán rozsdásodnak. Vagy a tulajdonos hiába áldozott 3-as BMW-jére, szép autója alig ér többet az egységsugarú autóvásárlónak a sokat futott, rozsdás, elhanyagolt kocsiknál, hasonló évjáratból.

Visszahívások: tűzveszély, kiszakadó futómű, Takata légzsák

Több aggasztó hiba miatt is kénytelen volt elrendelni a BMW az E46-os modellek visszahívását. A 2001-es átdolgozás előtti autók hátsó futóműrögzítésnél a karosszéria megrepedhet. A márkaszervizekben vagy speciális gyantával tömítették a repedéseket, vagy ahol erre már nem volt mód, ott karosszériaelemeket kellett újra cserélni. A 2002-2005 közötti autókat a szellőzőventilátor esetleges zárlata és az ebből fakadó tűzveszély miatt rendelte rendkívüli szervizre a márka.

Szintén visszahívási akcióra szánta el magát a gyár a japán Takata által szállított légzsák hibalehetősége miatt. Először az utasoldali légzsák gázgenerátorának cseréjéhez kellett szervizlátogatásra hívni a 2001-2003 közötti autókat, majd a légzsákbotrány későbbi szakaszában a gyár óvatosságból az 1999-2006 közötti összes BMW-re kiterjesztette az átvizsgálást, de már nem kötelezően – írja a Wikipédia.

Elég nagyot ugrik a modellfrissítés utáni autók ára, faceliftes használt 3-as BMW-t 1,2-1,3 millió forinttól vehetünk. A mezőny szebb autói másfél-kétmillió Ft között mozognak, a kínálat teteje 2,6 millió Ft körül van sorhatos benzinessel. Ne üljünk fel annak, hogy az egyik autót 255, a másikat 174, a harmadikat 320 ezer kilométerrel hirdetik. A karbantartás dönt állapotukról, az óraállás 15 000 forintért kedvünk szerint alakítható.

Odakint a 2001 őszi ráncfelvarrás utáni autók közül a szebbek ára 3500-4000 eurótól megy felfelé

Aki hathengeres használt BMW 3-ast keres az E46-os szériából, számítson a magas névre írási költségekre! A 150 lóerős motorral a 320i-re a vagyonszerzési illeték 60 500 Ft, 2,2 literes 320i-re és a szintén 170 lóerős 323i-re máris 81 250. A 325-ösökre és a 328-as modellekre ugyanez a sarc még több 10 500 forinttal, aki pedig a 330i-be szeret bele, az 110 500 forinttal járulhat a kasszához vagyonszerzési illeték címén. De ha ezen túlestünk, árához képest egy használt hathengeres 3-as BMW olyan örömöt ad, amellyel bőven ellentételezi a fiatalabb kompakt autóknál költségesebb fenntartását és szervizelését.