Német használt autó: buktatók a behozatallal

Nem biztos, hogy érdemes kimenni

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2016.01.11. 05.01

Annyira magától értetődővé kezd válni a németországi használtautó-vásárlás, hogy egyesek az alapvető ismeretek híján is belevágnának. Nem biztos, hogy érdemes.

Nemrég kaptunk egy kissé aggasztó levelet, a kérdésben erősen járatlan olvasónk kért segítséget németországi használtautó-vásárlási ügyben:

Tisztelt Szerkesztőség!

Segítségüket kérném: autót szeretnék vásárolni Németországból az elkövetkező évben. Hol keressek megfelelő autót elfogadható áron? Arra az oldalra volna szükségem, ahol ez biztosított számomra. Előre is köszönöm a segítséget!

Üdvözlettel, X.Y.

Nem sokkal később Koncz Dávid kollégánk futott bele egy hamvas hölgy illúzióikkal teli autóvételi történetébe, aki 600 000 forintból keres használt autót, itthon vagy Németországból. Dávid említette neki, hogy ha a 600 ezer forint a keret, akkor az autó nem lehet drágább 350 000 forintnál, 1100 eurónál, mert a többit elviszik a költségek. Nemigen sikerült meggyőznie az illetőt. Az ellenérv az volt, hogy nem úgy van, mert neki nem azt mondták.

Ha kereskedésből vesszük kint az autót, többnyire segítenek elintézni az exportrendszámot. De a nyelvtudás, minimum az angol, alapfeltétel

Egyébként a lány első generációs használt Yarisokat nézeget, de nem 1,3-ast, csak egyliterest, mert szeretne bele mélynyomót, és ha az egyik 998 köbcentis, a másik meg 1298, akkor utóbbinál kevesebb hely marad a mélyládának a csomagtartóban. Szerinte.

Behozatal: alapvető ismeretek

Mindenki máshoz konyít, nem kell érteni a használt autókhoz. Ezt a két sztorit csak azért hoztuk fel, mert nekik is szükségük van autóra és ők is venni fognak valamit az adott ismereteikkel. A németországi behozatal magától értetődő opció sok embernek, bár egyáltalán nem értenek a kocsikhoz. Segítségül összegyűjtöttük cikkeinket a témában, egyfajta minimumprogramként mindenkinek, aki autót szeretne behozni külföldről.

Dízel, benzines, kicsi nagy: hogyan válasszunk használt autót?

A német használtautó-keresők használata, a Mobile.de és az AutoScout24.de sajátosságai.

A külföldi használtautó-behozatal költségei Németországban és itthon (pl. exportrendszám, úti- és szállásköltség).

Így lett az 1000 eurós autóból 2000 eurós: a hazai forgalomba helyezés ára.

Amikor nem érte meg: buktatók német használt autóval.

A sárga szélű ötnapos rendszám addig volt vonzó, amíg vizsga nélküli autót lehetett vele mozgatni. 2015. április 1-től ez az opció nem él, marad a drágább, de szabályos piros exportrendszám

Németországból és Ausztriából tömegével áramlanak be használt autók Magyarországra. Aki csak eladásra hozza őket, sokszor nem áldoz a forgalomba helyezésre, hanem megvárja a vevőt és már az ő nevére íratja a kocsit. A vevők egy része erre rááll, hogy ne kelljen kifizetnie a 17-20 000 forintos eredetvizsgálatot, amely az első hazai forgalomba helyezéskor nem szükséges, tulajdonosváltáskor viszont igen.

Ha már itthon van, csak rendszámmal

De ezen nem szabad spórolni. Amíg a Németországból behozott használt autón nincs rendszám és érvényes kötelező felelősségbiztosítás, a kocsit ki sem lehet próbálni rendesen. A normális próbaút nem a kertek alatt történik, és én nem is merném megkockáztatni, hogy kötelező biztosítás nélküli autót vezessek. A biztosító 1,6 milliárd forintos összegig térít, ennek a töredékét sem szeretném zsebből kifizetni, ha baj történik.

Hirdetések a Használtautó.hu oldalon. A plusz regadó kitételnek ne higgyünk, ez a 170 000 Ft közelebb van a minimális forgalomba helyezési költséghez

Itthon nagyon sokan hirdetnek úgy autókat például a Használtautó.hu adatbázisában, hogy megadják a kocsi árát, plusz odaírják a regisztrációs adót. Na, ennek nem szabad felülni.

Egyrészt a vizsgáztatás kapcsán simán előfordult, hogy egy autót mondjuk Euro 2-es emisszióra sorol be a Nemzeti Közlekedési Hatóság, hiába hisszük mi Euro 3-asnak a kora alapján. Tipikusan ilyenek az ezredforduló körül gyártott, Németországban D3-as besorolású autók. Lehet, hogy az emissziós határértékei alapján az autó hozná az Euro 3-as szintet, de ha az Euro 3 nincs expressis verbis beírva a papírjaiba, akkor a Focus I, G Astra Euro 2-esként adózik.

Magamnak csak érvényes magyar forgalmis, rendszámos autók közül választanék. A vevőnek az a tiszta, bár az eladó kevesebbet keres rajta

A regisztrációs adótételekről például a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének weboldalán tájékozódhatunk. Itt egy 2001. júniusi, 1,8-as benzines Ford Focusra Euro 2-es motorral 107 000, Euro 3 esetén 80 000 forintos regadót kalkulált a gép. Majdnem 30 000 Ft a különbség.

Plusz regadó: nem így van

Aki elhiszi, hogy a fizetendő 600 000 Ft + regadó összeggel hirdetett autóra tényleg csak a regisztrációs adót kell hozzászámolnia, az keserűen téved. Mert az autó névre íratásának van számos egyéb költsége, ami az összes használt autónál felmerül, legyen az hazai vagy külföldről behozott.
 

Magánembereknek nem érdemes foglalkozniuk a külföldi papíros használt kocsikkal, ha nem bontásra veszik őket

Minden használt autó vásárlásakor számolni kell a kocsi korától és teljesítményétől függő vagyonszerzési illetékkel, a forgalmi és a törzskönyv díjával, a rendszámtábla árával, a 16 290 forintos vizsgadíjjal, esetleg 22 800 forintért az egyedi forgalomba helyezési engedéllyel és az itt részletezett többi tétellel.

De mielőtt bárki nekivág a külföldnek a nagy fogás reményében, azt javasoljuk, először nézzen körül a hazai használtautó-kínálatban. Az interneten érdemes kizárólag érvényes magyar forgalmis, már rendszámozott autót keresni. Azzal biztosan nem éri kellemetlen meglepetés az embert, ha mégis többe kerül rá a magyar rendszám, mint az eladó állította.

Kommentek

  • apaarpi

    Szia András!

    A két példa aranyos, főleg a Yarisos :)

    Amit nem pontosan értek: ha a kereskedőnél akkor felhelyezett próbarendszámmal, dokumentálva próbálom ki az autót, tehát nem a kertek, és így az én nevemre íratja egyből, mint hazai első tulajdonos, abból mi bajom lehet? Így tettem 2012 telén, próba közben még egy márkaszervizbe is elvittük bevizsgálásra.

  • apaarpi

    Kertek alatt akart lenni.

  • MesterBalazs

    Köszi a cikkeket, sokat segített!

  • a.szorenyi

    Kedves Árpi!

    Jogszerűen amennyire én tudom, P-rendszámmal sem vezethetné a vevőjelölt a kocsit, ha nincs jogviszonyban az adott céggel. Az autóbehozatalhoz “bérbe” adott rendszámok mellé is jár megbízási szerződés, hogy papíron használhasd így az autót, de mivel járulék stb. befizetés nincs, ez a fügefalevél elég vékonyka. Praktikusan a P-rendszámos próbautakból nincs gond, de mivel nem jogszerű a használata, Olvasóinknak ezt nem javasolhatom. És sok eladó egyáltalán nem rendelkezik még próbarendszámmal sem. Tehát a kereskedő embere vezethet jogszerűen P-vel, de Te nem. Ha a próbaúton nincs gond, akkor abból vevőként semmi károd nem származik, ez így van. De azt nem ígérhetjük meg a Nálad sokkal kevésbé felkészült Olvasóinknak, hogy nem fogják meg őket a kocsi kipróbálásakor.

    Üdv, András

  • apaarpi

    Köszi, András, ezt nem tudtam, hogy nem vezethetném.

    Kitöltöttek papírt a próbarendszámról, meg velem is aláírattak valamit, de már nem emlékszem rá, mi volt, azt hittem, így szabályos.
    Még az is lehet, hogy megbízási szerződés volt aznapra, és így legális lett.
    Fogalmam sincs.
    Alapesetben így természetesen értem a javaslatod.

    Üdv: Árpi

Ha meglátod ezt a lakóbuszt, egyből be akarsz költözni

Sokan álmodnak titkon arról, hogy megveszik életük lakókocsiját. Egy amerikai cég olyan lakóbuszt épített, mely a legvadabb álmokat is túlszárnyalja.

Button kocsmát kapott az F1-pályán

A hétvégén 300. Forma-1-es futamán induló Jenson Buttonnak szép gesztussal kedveskedett a McLaren-Honda Szepangban.

F1: Nincs új szerződése a Német Nagydíjnak

A héten bejelentett 2017-es versenynaptárban három futam is kérdőjeles. Németországnak például valóban nincs szerződése.

Amikor 280-nál leszakad az ajtó, az nem vicc

A pilóta nem kicsit lepődött meg, amikor egyszer csak a száguldó út néz vissza rá az anyósülés felöl

F1: Alonso kihagyja az időmérőt

Fernando Alonso a 30 helyes rajtbüntetése miatt csak egyetlen kört tesz meg a Maláj Nagydíj időmérő edzésén.

Győri gyilkológép: Audi RS3 Limousine

A fél évvel ezelőtt bemutatott Audi RS3 hajtáslánca most az A3 limuzinba is beköltözött. Jól áll neki a lépcsős far.

Szintet ugrott az új Nissan Micra

Nagyon áramvonalas az új Nissan Micra, de ami igazán meglepő benne, hogy az ötödik generáció végre igazán szép belül.

Magyar gazdák derékig sárban

Hiába a több tonnás vas, a hatalmas kerekek és az ügyes sofőr, a magyar gazdákat sem kíméli a kegyetlen sár, amiből sokszor nincs menekvés.

F1: A Red Bull meglepetést okozhat Malajziában?

Max Verstappen úgy érzi, hogy a Red Bull “nagyon erős” teljesítményt nyújtott a hosszú etapokon Szepangban.

Családalapító ökoterepes: Mercedes Generation EQ

Elektromos terepkupéval szemlélteti a Mercedes az emissziómentes közlekedés közelgő diadalát. Lenyűgöző számadatok következnek.

Videón az új Suzuki Ignis

Úgy látszik, a Suzuki még mindig képes réseket meglátni kisautó-kínálatában. A legújabb modell egy Japánban gyártott városi terepjáró, amely jövő év elején érkezik hazánkba.

F1: Vettel lemondott a győzelemről

A Maláj Nagydíj pénteki edzései után Sebastian Vettel elismerte, hogy normális körülmények mellett a Ferrarinak nincs igazi esélye a vasárnapi győzelemre.