Német használt autó: buktatók a behozatallal

Nem biztos, hogy érdemes kimenni

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2016.01.11. 05.01

Annyira magától értetődővé kezd válni a németországi használtautó-vásárlás, hogy egyesek az alapvető ismeretek híján is belevágnának. Nem biztos, hogy érdemes.

Nemrég kaptunk egy kissé aggasztó levelet, a kérdésben erősen járatlan olvasónk kért segítséget németországi használtautó-vásárlási ügyben:

Tisztelt Szerkesztőség!

Segítségüket kérném: autót szeretnék vásárolni Németországból az elkövetkező évben. Hol keressek megfelelő autót elfogadható áron? Arra az oldalra volna szükségem, ahol ez biztosított számomra. Előre is köszönöm a segítséget!

Üdvözlettel, X.Y.

Nem sokkal később Koncz Dávid kollégánk futott bele egy hamvas hölgy illúzióikkal teli autóvételi történetébe, aki 600 000 forintból keres használt autót, itthon vagy Németországból. Dávid említette neki, hogy ha a 600 ezer forint a keret, akkor az autó nem lehet drágább 350 000 forintnál, 1100 eurónál, mert a többit elviszik a költségek. Nemigen sikerült meggyőznie az illetőt. Az ellenérv az volt, hogy nem úgy van, mert neki nem azt mondták.

Ha kereskedésből vesszük kint az autót, többnyire segítenek elintézni az exportrendszámot. De a nyelvtudás, minimum az angol, alapfeltétel

Egyébként a lány első generációs használt Yarisokat nézeget, de nem 1,3-ast, csak egyliterest, mert szeretne bele mélynyomót, és ha az egyik 998 köbcentis, a másik meg 1298, akkor utóbbinál kevesebb hely marad a mélyládának a csomagtartóban. Szerinte.

Behozatal: alapvető ismeretek

Mindenki máshoz konyít, nem kell érteni a használt autókhoz. Ezt a két sztorit csak azért hoztuk fel, mert nekik is szükségük van autóra és ők is venni fognak valamit az adott ismereteikkel. A németországi behozatal magától értetődő opció sok embernek, bár egyáltalán nem értenek a kocsikhoz. Segítségül összegyűjtöttük cikkeinket a témában, egyfajta minimumprogramként mindenkinek, aki autót szeretne behozni külföldről.

Dízel, benzines, kicsi nagy: hogyan válasszunk használt autót?

A német használtautó-keresők használata, a Mobile.de és az AutoScout24.de sajátosságai.

A külföldi használtautó-behozatal költségei Németországban és itthon (pl. exportrendszám, úti- és szállásköltség).

Így lett az 1000 eurós autóból 2000 eurós: a hazai forgalomba helyezés ára.

Amikor nem érte meg: buktatók német használt autóval.

A sárga szélű ötnapos rendszám addig volt vonzó, amíg vizsga nélküli autót lehetett vele mozgatni. 2015. április 1-től ez az opció nem él, marad a drágább, de szabályos piros exportrendszám

Németországból és Ausztriából tömegével áramlanak be használt autók Magyarországra. Aki csak eladásra hozza őket, sokszor nem áldoz a forgalomba helyezésre, hanem megvárja a vevőt és már az ő nevére íratja a kocsit. A vevők egy része erre rááll, hogy ne kelljen kifizetnie a 17-20 000 forintos eredetvizsgálatot, amely az első hazai forgalomba helyezéskor nem szükséges, tulajdonosváltáskor viszont igen.

Ha már itthon van, csak rendszámmal

De ezen nem szabad spórolni. Amíg a Németországból behozott használt autón nincs rendszám és érvényes kötelező felelősségbiztosítás, a kocsit ki sem lehet próbálni rendesen. A normális próbaút nem a kertek alatt történik, és én nem is merném megkockáztatni, hogy kötelező biztosítás nélküli autót vezessek. A biztosító 1,6 milliárd forintos összegig térít, ennek a töredékét sem szeretném zsebből kifizetni, ha baj történik.

Hirdetések a Használtautó.hu oldalon. A plusz regadó kitételnek ne higgyünk, ez a 170 000 Ft közelebb van a minimális forgalomba helyezési költséghez

Itthon nagyon sokan hirdetnek úgy autókat például a Használtautó.hu adatbázisában, hogy megadják a kocsi árát, plusz odaírják a regisztrációs adót. Na, ennek nem szabad felülni.

Egyrészt a vizsgáztatás kapcsán simán előfordult, hogy egy autót mondjuk Euro 2-es emisszióra sorol be a Nemzeti Közlekedési Hatóság, hiába hisszük mi Euro 3-asnak a kora alapján. Tipikusan ilyenek az ezredforduló körül gyártott, Németországban D3-as besorolású autók. Lehet, hogy az emissziós határértékei alapján az autó hozná az Euro 3-as szintet, de ha az Euro 3 nincs expressis verbis beírva a papírjaiba, akkor a Focus I, G Astra Euro 2-esként adózik.

Magamnak csak érvényes magyar forgalmis, rendszámos autók közül választanék. A vevőnek az a tiszta, bár az eladó kevesebbet keres rajta

A regisztrációs adótételekről például a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének weboldalán tájékozódhatunk. Itt egy 2001. júniusi, 1,8-as benzines Ford Focusra Euro 2-es motorral 107 000, Euro 3 esetén 80 000 forintos regadót kalkulált a gép. Majdnem 30 000 Ft a különbség.

Plusz regadó: nem így van

Aki elhiszi, hogy a fizetendő 600 000 Ft + regadó összeggel hirdetett autóra tényleg csak a regisztrációs adót kell hozzászámolnia, az keserűen téved. Mert az autó névre íratásának van számos egyéb költsége, ami az összes használt autónál felmerül, legyen az hazai vagy külföldről behozott.
 

Magánembereknek nem érdemes foglalkozniuk a külföldi papíros használt kocsikkal, ha nem bontásra veszik őket

Minden használt autó vásárlásakor számolni kell a kocsi korától és teljesítményétől függő vagyonszerzési illetékkel, a forgalmi és a törzskönyv díjával, a rendszámtábla árával, a 16 290 forintos vizsgadíjjal, esetleg 22 800 forintért az egyedi forgalomba helyezési engedéllyel és az itt részletezett többi tétellel.

De mielőtt bárki nekivág a külföldnek a nagy fogás reményében, azt javasoljuk, először nézzen körül a hazai használtautó-kínálatban. Az interneten érdemes kizárólag érvényes magyar forgalmis, már rendszámozott autót keresni. Azzal biztosan nem éri kellemetlen meglepetés az embert, ha mégis többe kerül rá a magyar rendszám, mint az eladó állította.

Kommentek

  • apaarpi

    Szia András!

    A két példa aranyos, főleg a Yarisos :)

    Amit nem pontosan értek: ha a kereskedőnél akkor felhelyezett próbarendszámmal, dokumentálva próbálom ki az autót, tehát nem a kertek, és így az én nevemre íratja egyből, mint hazai első tulajdonos, abból mi bajom lehet? Így tettem 2012 telén, próba közben még egy márkaszervizbe is elvittük bevizsgálásra.

  • apaarpi

    Kertek alatt akart lenni.

  • MesterBalazs

    Köszi a cikkeket, sokat segített!

  • a.szorenyi

    Kedves Árpi!

    Jogszerűen amennyire én tudom, P-rendszámmal sem vezethetné a vevőjelölt a kocsit, ha nincs jogviszonyban az adott céggel. Az autóbehozatalhoz “bérbe” adott rendszámok mellé is jár megbízási szerződés, hogy papíron használhasd így az autót, de mivel járulék stb. befizetés nincs, ez a fügefalevél elég vékonyka. Praktikusan a P-rendszámos próbautakból nincs gond, de mivel nem jogszerű a használata, Olvasóinknak ezt nem javasolhatom. És sok eladó egyáltalán nem rendelkezik még próbarendszámmal sem. Tehát a kereskedő embere vezethet jogszerűen P-vel, de Te nem. Ha a próbaúton nincs gond, akkor abból vevőként semmi károd nem származik, ez így van. De azt nem ígérhetjük meg a Nálad sokkal kevésbé felkészült Olvasóinknak, hogy nem fogják meg őket a kocsi kipróbálásakor.

    Üdv, András

  • apaarpi

    Köszi, András, ezt nem tudtam, hogy nem vezethetném.

    Kitöltöttek papírt a próbarendszámról, meg velem is aláírattak valamit, de már nem emlékszem rá, mi volt, azt hittem, így szabályos.
    Még az is lehet, hogy megbízási szerződés volt aznapra, és így legális lett.
    Fogalmam sincs.
    Alapesetben így természetesen értem a javaslatod.

    Üdv: Árpi

F1: Rosberg megúszta a büntetést

A Magyar Nagydíj versenybírói nem büntették Nico Rosberget, amiért az időmérőn sárga zászlók alatt futotta leggyorsabb körét. A németé a pole vasárnapra, de mások is bajba kerültek.

Bunkó módon parkolsz? Jön a bosszú!

Néhány helyen nem csak a közteresek, de a polgárok sem nézik jó szemmel a helytelen parkolást, megleckéztetik a tulajt.

F1: Rosberget beidézték, még elveszhet a pole

A Magyar Nagydíj versenybírói kora este vizsgálat alá vonták ico Rosberg időmérős gyors körét. Még nem lefutott a sárga zászlós ügy.

Őrült Ladákból soha nem elég!

Újra és újra találni gyöngyszemeket, amiből finom ladás válogatást lehet csinálni. Nézegessétek sok szeretettel!

Alonso nem volt még ilyen jó helyen idén

Alonso sokak időmérőjét rontotta el utolsó körös megpördülésével, de azért ő boldog, mert ilyen jól nem szerepelt még idén.

A Playboy lányoknak nem rossz az ízlésük

Visszalapoztuk kicsit az elmúlt évtizedek leghíresebb férfimagazinjába és rájöttünk, hogy a Playmatek imádják rózsaszín autókat.

Vettel: Button elaludt a pályán!

A ferraris Sebastian Vettelt hibáztatta a Magyar Nagydíj időmérője után, a német úgy véli, az első háromban lehetett volna, ha mclarenes veterán nem tartja fel.

Törtek az autók az időmérő edzésen – videók

Nem mindenki tudott megbirkózni a Forma-1 Magyar Nagydíj időmérőjén a Hungaroringre lezúdult esővel. Massa, Haryanto és Ericsson is adott feladatot a szerelőinek estére. Videón a balesetek.

Hamilton nem csalódott, hogy Rosbergé a pole

Nico Rosberg nyerte a 2016-os Forma-1 Magyar Nagydíj időmérő edzését. Vasárnap összecsaphat mellőle induló csapattársával, Lewis Hamiltonnal. Így értékeltek a szombati nap után.

F1: Alonso hibája adta Rosbergnek pole-t

A Magyar Nagydíj kaotikus, maratoni időmérőjén a mercedeses Nico Rosberg lett az első, míg csapattársát, Lewis Hamiltont feltartotta a kipördült Fernand Alonso. Eső, balesetek, tűzijáték a Hungaroringen.

Így töri össze magát egy idióta autós

Főhősünk tökéletesen mutatja be, mit ne tegyünk autópályán, nagy sebességgel haladva.

Nem állt tilosban, de a targoncás mégis arrébb rakta

Nincs mese, ha kell a hely, akkor kell a hely. Kevés volt a terület a teherautónak, jött a targoncás és segített.