Röviden – Toyota Prius II (XW20) használtan
Mi ez?2003 és 2009 között gyártott ötajtós kompakt autó, benzines-elektromos hibrid hajtásrendszerrel. A Prius második generációja.
Mibe kerül?Németországban nagyjából 4000-4500 euróba (1,3-1,45 millió Ft) kerülnek a legolcsóbbak, itthon 1,6-2,6 millió Ft között szórnak az árak.
Melyik motor jó bele?Nincs motorválaszték, de a 78 lóerős, 1,5 literes benzines az 50 kilowattos (68 lóerős) villanymotorral megtámogatva pont elég és igen takarékos.
Mi van helyette?Csak a Honda Insight. Kisebb teljesítményű és hibridként kevésbé fejlett, de négy hónapos tesztünk alapján vegyes forgalomban a III-as Priusnál is takarékosabb autó.

Szabó-Jilek Ádám kollégánk, az Autó Magazin mesterfényképésze nemrég vett egy használt Toyota Priust. A második generáció még új tesztautóként fogta meg kulturált működésével és szüksége lett a két gyermek kedvéért egy tágasabb autóra a sokat látott Citroën C3 helyett. De volt egy buktató: leendő Priusára a hazai regisztráció költségei nélkül (részletesen itt) 4000 eurót szánt, ami 1 280 000 forint.

Sokat futottat vagy enyhén sérültet?

Ezért a pénzért 180-300 ezer kilométert megtett autókat hirdetnek Németországban, de kollégánk nem akart sokat futott autót. Mivel többet nem kívánt áldozni a járós autóra, elkezdett enyhén sérült használt Priusokat is nézni, hasonló áron, de sokkal kevesebb kilométerrel.

Némi sérülés volt a lökhárítókon, ami lenyomta a keveset futott, vezetett szervizkönyves autó árát 3800 euróra

Ádám olasz, osztrák és elsősorban német hirdetéseket nézett, majd beesett 3999 euróért egy könnyen javíthatónak tűnő, bordó Prius Németországból. 2005-ös autó, 88 000 kilométerrel Hannoverből, Németország északnyugati részéről, vezetett szervizkönyvvel, az alvázszám alapján a hazai szervizhálózatból követhető előélettel.

Exportrendszám és kétnyelvű adásvételi

Kellettek is az adatok, mert a német használtautó-kereskedő semmit nem tudott mondani a kocsiról: csomagban vette meg egy balesetes autókat áruló licitoldalon. A 4000 eurós árhoz ragaszkodott, de mivel élőben a használt Toyota Prius nem mindenben felelt meg az elmondottaknak, végül engedett 200 eurót és állta az exportrendszámot, ami nagyjából 160 eurós tétel, tehát 50 000 Ft lett volna.

20 perc alatt kiállította az exportrendszámot a hannoveri okmányiroda. Ennek költsége 50-64 ezer Ft közötti, tehát 160-200 euró

Elsődleges a kétnyelvű adásvételi használata, különben a németet itthon kell jó drágán lefordíttatni akkreditált fordítóirodában. Az adásvételi dokumentum letölthető internetről is. Az okmányirodai ügyintézés, a piros szélű rendszám kiállítására 20 percet vett igénybe. Ádám a használt Toyota Priust szívesebben hazahozatta volna az ismerős tréleressel, de a Hannover-Gödöllő távolság oda-vissza 2150 kilométer, kilométerenként 100 forinttal szorozva is 215 000 Ft lenne a transzport. Autóval kimenni erőforrás-igényes, így fapados repülővel utazott és a kereskedő felesége kiszaladt érte a reptérre.

Rizikós egyetlen autóra rámenni

Mivel Ádám az alvázszám alapján a Toyota hálózatában leinformálta az autót és tudta, hogy utoljára 2014-ben volt 78 000 kilométerrel szervizben, minden karbantartását időben elvégezték márkaszervizben, vállalható rizikó volt repülővel mennie. Ha nem ennyire tuti a vétel, mindenképp legyen a környéken tartalékba még pár használt Toyota Prius, nehogy potyára utazzunk!

Halk és stresszmentes autó a Prius II, ha hajlandóak vagyunk komótosan közlekedni vele

Ádám azért választotta a Priust, mert csendre vágyott. Ehhez az kell, hogy a vezető igazodjék a hibrid hajtásrendszer sajátosságaihoz és lanyha gyorsításokkal, nyugodtan suhanjon, különben felbőg a benzines motor és oda a csend. De itt nagyon adja magát a ráérős vezetés, ha ráállunk, stresszmentes közlekedni a hibridekkel.

EV-lámpa és zöld kisautók

Közben gyűjtögethetjük a visszatáplált elektromos áramért járó zöld kisautókat a kijelzőn, ha kigurulva nem az üzemi fékkel vasaljuk hővé a mozgási energiát, hanem finoman fékezve áramot termelünk vissza a generátorként viselkedő villamos géppel. (A Priusoknak két villanymotorjuk van.)

Az elején nagyon izgalmas feladat gyűjtögetni a mozgási energia árammá fejlesztéséből születő kisautókat

A legjobb érzés, ha ég az EV-visszajelző (electric vehicle) és tisztán elektromos hajtással surranhatunk pár száz métert. Ádám kinézett egy amerikai kütyüt, ami a füstmentes közlekedést segítené a zajtalan üzemmód megnyújtásával. Nagyon finom gázadagolással a Prius 48-49 km/órás sebességig suhan elektromosan, ezt a határt tolja fel nagyjából 60-ra a kiiktató. Ettől nem lesz nagyobb a maximum 2-3 kilométeres elektromos hatótáv, de a fogalomhoz jobban idomuló sebességgel is mehetne árammal az autó, az átszámítva 12 000 forintos cucc sokkal élhetőbbé teheti a városi forgalmat.

Városban lemegy a fogyasztása

Ahol a Prius a legjobban fogyaszt. Németországból hazafelé 5,8 litert írt ki a számítógép, majd a fővárosba beérve csökkenni kezdett a fogyasztás. Lakott területen a villanymotor jobban ki tudja venni a részét a hajtásból, ott 4,8-5,0 liter/100 kilométeres fogyasztás teljesen reális.

Városban 4,8, autópályán 5,8 l/100 km körül fogyaszt a Prius. Családi autónak vette kollégánk egy dízel C3-as Citroën helyett

Minden II-es Priusban automatikus légkondi van. Állítólag városban sokat lefaraghatunk az öt liter körüli értékből, ha kikapcsoljuk a fűtésrendszert, mert a motort időnként tisztán a fűtésigény miatt járatja a vezérlés. Akinek van ebben tapasztalata, legyen oly jó és ossza meg velünk hozzászólásban!

Nem sok baja lehet

A használt Toyota Priusról a közeljövőben részletesen írunk, de kollégánk várhatóan nem vett nyakába különösebb nyűgöt ezzel az autóval. A típusra szakosodott Prius-Szerviz.hu szakértője sem tudott sok rizikófaktort említeni a második generáció kapcsán. Időnként a kerékagycsapágyat kell cserélni, néha egy-egy akkucella romlik el, mert a pólusok oxidációja nyomán nem tudnak megfelelően működni.

88 000 kilométerrel jött be az autó Magyarországra, 90 000 km után javasolt cserélni a hajtásrendszer olaját, amire csak a gyári kenőanyag a megfelelő. Sima váltóolaj nem jó bele, mert két villanymotor is forog a bolygóműves hajtásrendszerben

Ádám autója most fordul rá a 90 ezredik kilométerre, ami a használt Toyota Priusokban fontos mérföldkő. A bolygóműves erőátvitel kenőanyagának cseréje nem kötelező, de feltétlenül ajánlott szervizmunka. Most hallottam, hogy a BMW E46-os Facebook-csoportban levetett féktárcsát és használt fékbetétet is el lehet adni, de a féken kívül is vannak tételek, amin nem szabad spórolni. Csak az eredeti Toyota-hajtóműolajat érdemes beletölteni az erőátvitelbe! Két villanymotor is forog benne, a sima váltóolaj, legyen az bármilyen márkás, ide nem jó.

Mi van az akkumulátorral?

Sokakat elgondolkodhat a hibrid jármű megvásárlásában az akkumulátorcsomag cseréjének költsége. Ez valóban gazdaságtalan volna az öreg használt Priusok esetében, de egyrészt ritkán van  baja az akkunak, másrészt cellánként javítható.

A képen egy nagyfeszültségű hibrdakkumulátor, a képet évekkel korábban készítettem a Toyota Kovácsnál. Jobb szélen a félig kiemelt cellán látni, hogy akkugond esetén nem kell rögtön a teljes telepet cserélni, ha az ügyfél szerez önálló cellát. A gyártótól nem rendelhető külön cella, bontóban és a netről persze akad. Talán nem véletlen, hogy kiugróan lopásveszélyeztetett mind a második, mind a harmadik generációs Prius

A telep hibájakor a márkaszervizek hivatalosan csak az akkucsomag komplett cseréjét javasolhatják. Természetesen ott is ismerik a rendszer felépítését és a cellánkénti cserét is meg tudják oldani, de a gyártótól nem rendelhető külön cella, csak komplett akkumulátortömb. Érdekelt, hogy mennyibe is kerülne Ádám autójához egy akkucsomag, ezért felhívtam a jó nevű monori márkaszervizt. 454 000 forint a teljes, nem lopott, garanciális, vadonatúj akkuegység, tehát nem az egész autó ára. De kettes Priuson 2003 óta egyetlen egy akkumulátorcserére sem emlékezett a munkafelvevő.

A hazai márkaszervizek az alvázszám alapján ellenőrizni tudták az autó kinti szerviztörténetét. 2014-ben volt karbantartáson 78 000 kilométerrel a kocsi, a futásteljesítmény reális

Más, nem márkaszervizben cellánként 10 000 forintos alkatrészárral találkoztunk, plusz a munkadíj. Már az is ritkaság, ha 4-5 cellát kell egyszerre cserélni. Az egész nikkel-fémhidrid akkucsomag helyett normál használatból fakadó elhasználódás (tehát nem baleset) miatt legritkább esetben kell újat venni, pedig már több mint nyolcmillió hibrid járművet adott el a Toyota és a Lexus.

Hibridakku-ellenőrzés 10 0000 forintból

Eredetileg az autó nagyfeszültségű hibridakkumulátorára és a hajtásrendszerre 5 év/100 000 kilométer a gyári garancia. A márkaszervizek kínálnak egy jutányos hibridrendszer-átvizsgálást, amivel a garancia meghosszabbítható az autó 10 éves koráig, ami 2006-2009 közötti II-es Priusokat is érintheti. A hibridrendszer ellenőrzése során a szakemberek kiolvassák az esetleges hibakódokat, tesztelik és ellenőrzik a nagyfeszültségű akkumulátort és annak szigetelését, a kiegészítő 12 voltos akkumulátort, valamint a hibridrendszer hűtőfolyadékát. Ha az ellenőrzés során mindent rendben találnak, az autó a következő egy éven keresztül vagy 15 ezer km megtételéig jogosulttá válik arra, hogy egy Toyota márkaszervizben ingyenesen kijavítsák a hibridakkumulátor esetleges meghibásodását. Ez a jogosultság a nagyfeszültségű akkumulátorra vonatkozik, az erőátvitelre és más elemekre nem, de azzal nemigen van gond. A védelem az ellenőrzés megismétlésével további egy évre vagy 15 ezer kilométerre meghosszabbítható. Aki meg akar venni egy használt Priust, szerintem ne hagyja ki ezt a vizsgálatot. Szerviztől függően 9500-10 000 forintba kerül, de a kötelező karbantartás elvégeztetésével együtt felára csupán 4750 Ft. Részletek itt.

 

Egy baja van: rémesen lopják

Mivel a Toyota Prius extrém lopásveszélyeztetett típus, amit az Autóvadászok lopásstatisztikája is igazolt, Ádám a saját kocsiját ki sem hozta a garázsból, amíg az adekvát védelem bele nem került.

Sokkal emészthetőbb a második generáció formája az elsőénél. Az ötajtós alakját a légellenállás leszorítása határozta meg, nem véletlenül lett a Jazzra épített Honda Insight is nagyon hasonló

Maga a forgalomba helyezési folyamat a szükséges hivataljárással, a Nemzeti Közlekedési Hatóság vizsgálatával, regadó-ügyintézéssel együtt sem vett többe 3-4 napnál. A magyar rendszámig vezető útról itt írunk részletesen. Még nincs kész az enyhén sérülten megvett Toyota Prius II. A lökhárítók javítása a műanyagosnál 10 000 forintot tett ki, az első lámpa pótlása a letörött tartófül miatt 11 000 forintba került, plusz a lökhárítók fényezése, fel-leszerelése. Ezzel együtt a Németországból behozott használt Toyota Prius 1,5 millió Ft alatti teljes bekerülési költségével nagy vételnek tűnik.