Közeleg az év vége, a számvetés időszaka, ami eggyel több ok arra, hogy visszapillantsunk a használtan, Németországból behozott autónk első évére. Egy 2005. februári, második generációs Ford Focusról van szó, sima 100 lóerős, nem Ti-VCT változó szelepvezérléses benzines motorral. A magánimport költségeiről és kinti autóvásárlás tapasztalatairól szól ez a cikk.

Megéri a márkaszerviz?

Családi autónk szervizelését igyekeztem minél pragmatikusabban, ár/érték arány alapján megoldani. Mivel a fővárosban élünk, ahol a maszek autószerelők nem annyiért dolgoznak, mint szabolcsi kollégáim lakhelyén, elég hamar ráálltam a márkaszervizekre.

Egy Ford márkaszervizben törvényszerűen annyi Fordot javítanak, hogy adott a hozzáértés. A jutányos szervizcsomagokkal és a fix karbantartási árakkal előre tudni, mire számíthatunk

Megértem, ha valaki a tíz év feletti autóval a legolcsóbb megoldást kényszerül választani vagy van olyan szaki, akiben jobban bízik. Vannak nagyon nívós munkát végző szakosodott szervizek, vannak aranykezű független mesterek, csak azt nem kéne elvitatni a márkaszervizektől, hogy ott is adott a hozzáértés, ahol 10-20 éve opelezik, rönózik, fordozik a szerelő és a munkafelvevő. Én legalábbis négyből négy helyen, ahol szervizügyben jártam, ezt tapasztaltam.

Márkája válogatja, de 4-6 éves kortól a szervizcsomagokkal a normál karbantartási és javítási munkákat az elvárható minőségben, de nagyon jutányosan végzik a márkaszervizek. Erről itt írtunk részletesen a Ford mellett az Opel, a Peugeot, a Renault, a Škoda, a Toyota és a Volkswagen ajánlatait áttekintve.

Nagyon megy a hamisított olaj

Itthon tömegével árulnak webshopokból hamisított motorolajat, és ez nemcsak a sokak által bálványozott Castrolt sújtja. Nemrég egy W221-es S 500 motorjának besüléséről hallottam: a tulaj maga vitte az olajat a márkaszervizbe, mert sokallta a 3900 forintot literenként, majd a sokmilliós V8 elhalálozásából tudta meg, hogy kenésre alkalmatlan löttyöt rendelt házhoz. Nekünk a Focus kiesése is fájó érvágás lenne, szóval nem kockáztatok.

A Motorcraft a márkaszervizek jóárasított márkája a garanciából rég kifutott autók visszahozására

Tél végén olajcserére vittem az autót. Motorcraft-alapon ez 23 900 Ft, ami az olaj, az olajszűrő, a légszűrő cseréjét tartalmazza és egy 20 pontos átvizsgálást. A számla alapján 5W30-as Castrol Magnatec olajat kapott az autó, ami nem fogy, sosem töltök utána.

Motorcraft: márkaszervizes, de garanciát nem hosszabbít

Tudni kell erről a szervizcsomagról, hogy nem egyenértékű a garanciális kocsikban a gyári garancia megőrzését biztosító karbantartással. Az évente vagy 20 000 kilométerenként esedékes szerviz ára a Focushoz 39 900 Ft, a 60-120-180-240 ezer km után adódó nagy karbantartásé 59 900 Ft. Ebben benne van egy év segélyszolgálat Európában, lerobbanáskor autómentéssel és a bent ülők szállodájának térítésével.

Kicsivel később két apróság miatt kerestem fel a szervizt. A kocsi átnézésekor nem tűnt fel, hogy nem ég a jobb első lábtérvilágítás (azt sem tudtam, hogy van benne) és a bal hátsó ajtóban nem szól a hangszóró. Az ablakmosó és az ablaktörlő után a rádió és a CD-lejátszó működését ellenőriztem, de nem csavargattam a fadert és a balance-t. Ez is egy tanulság. Kicsit megnyugodtam, amikor az izzó kemény 107 forintba került Petrányiéknál, a hátsó hangszóróért 12 320 forintot számláztak, plusz a cserék 3300 illetve 6600 forintért.

Kijöttek típushibák: klímacső, gyújtás

Az elmúlt év során két gond jött elő, ami a kortárs Focusoknál tipikusnak mondható. Az egyik a klímacsövek repedése. Szerencsére az autónak van annyi esze, hogy a kompresszor kenését biztosító klímagáz elszökkenése után nem indítja be a kompresszort az AC-gomb megnyomására, így a kompresszor nem ment tönkre, amikor az áprilisi kánikulában először vágytunk hűtésre.

Adatlap

Használt autó: érdemes volt kint megvenni?

Használt autó: érdemes volt kint megvenni? 1
Motor 1596 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 100 LE
Nyomaték 143 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 11,9 sec
Végsebesség 180 km/h
Fogyasztás (vegyes) 6,7 l / 100 km

Az 51 481 forintos számla legnagyobb tétele az új klímacső lett, a gyári alkatrész ára 29 400 forint. 9000 Ft a csőcsere munkadíja és segédanyag, míg a rendszer feltöltése hűtőközeggel, klímaolajjal és UV-festékkel 13 000 Ft volt.

Nyár végén az elgyengülő és remegve járó motor gyújtáshibára utalt. Már be is áraztam egy új trafót, de a szentendrei márkaszervizben kimérték, hogy a gyújtótekercsnek kutya baja, nem ezért megy három hengerrel az autó.

A Focusok apró, de aljas hibája érte utol a miénket is. Amikor az ablakmosó-fúvóka gumitömítése elöregedik, a bejutó víz pont rácsöpög az egyik henger gyújtókábelére. A gyári kábel ára nagyjából 8900 Ft volt.

A típushibának mondható kormányszervó-szivattyút még a német tulajdonos cseréltette nem sokkal az autó eladása előtt. 650 eurójába került, ami sajnos itthon is inkább 200, mint 100 ezer forintos tétel.

Eddig megúsztuk a korai kettes Focusokra jellemző festéklepergést az első lökhárítón. Ha megsérült a fényezés, a profi kézi mosók nagynyomású lándzsája le tudja kapni a festéket, de a mi autónkat benzinkúti mosókban mosom a spriccnivel, majd szivaccsal, ahol a víznyomás nem annyira erős, hogy gond lehetne.

195/65 R15-ös Firestone téli gumival csináltuk végig az első telet, amit a kocsihoz kaptunk. Az ideinek 205/55R16-os Pirellikkel futunk neki, de ha lesz tél és a kollégáknál beválik a Goodyear illetve Michelin új négyévszakos gumija, akkor én is megfontolom a Vector 4Seasons Gen-2 vagy a CrossClimate beszerzését. A futóműhöz illő sportos nyári gumit, amit kinéztem, sajnos nem gyártják a közönséges 205/55 R16-os méretben, 17-es felnire én nem állnék át, mert fontos a rugózási kényelem

Németországból, 185 000 kilométerrel az autó zajmentes futóművel suhant haza. Az időközben megtett 14 000 km alatt még nem kezdett el kopogni, kíváncsi vagyok, meddig bírja a rázótesztet Pesten. Egy parkoláskor hallható enyhe ropogást a toronycsapágy tisztításával és zsírzásával oldottak meg a márkaszervizben, teljesen ingyen. Kaptam kalkulációt, ha később mégis cserélni kéne: a gyári toronycsapágy oldalanként 1785 forintba kerülne, a toronyszilent ára viszont 11 585 forint.

Futómű: mestermű

Nem lepett meg, de nagyon jó használni az autót. A legjobb benne a futómű. Mivel sokat megyünk Budapesten és feleségem naponta kétszer végigbiceg a Róbert Károly körúton, a jó rugózási kényelem elsődleges volt a szóba jövő autók szelektálásakor.

Simon László, a szentendrei márkaszerviz karosszéria-munkafelvevője segített megküzdeni a károkozó kötelező biztosítójával, hogy javítás helyett elfogadják a behorpadt ajtó cseréjét, amihez ragaszkodtunk

A hátul is független felfüggesztéssel és a nagyon pontos, igazán jó erőkkel, finoman működő kormánnyal a Focus megad valamit, amit az ötcsillagos törésteszt, a normális csomagtér, a megbízható működés, a nyomott alkatrészárak és a kényelmes ülés mellett szinte pofátlanság elvárni.

Ezt a 200 ezret futott, egymilliónál alig többet érő, csupán 100 lóerős autót öröm vezetni. A motor rendesen harap, az elődnél rövidebbre vett váltóval a gyorsulás kellően élénk és ami a legfontosabb, kanyar előtt ritkán kell elvenni a gázt. Tulajdonképpen ezért nem a hasonlóan gazdaságos és még kevesebb gondot tartogató H Astra lett a Smart Forfour végső alternatívája.

Megúsztuk a butítást

A Ford elég kisstílűen kifilézi az egyszerűbb modellek felszereltségét, hogy az aprónak tűnő butításokkal összességében nagy legyen a különbség egy Trend és egy Ghia felszereltségű autó használati értéke között. Eredetileg csak a szebb üléskárpit és a hátsó kartámasz miatt kerestünk Ghiát a használt Ford Focusok között, a többi egyáltalán nem érdekelt, mert örülök én a manuális légkondinak is, csak hűtsön és párátlanítson tisztességesen.

Nem gondoltam volna, hogy a Ghia ennyivel élhetőbb az Ambiente, Fresh vagy Trend kivitelű Focusoknál. Időközben megszűnt a tradicionális csúcsfelszereltség

Meglepett, hogy az önmagában nélkülözhető napszemüveg-tartó, automatikus fényszórókapcsoló, esőérzékelő ablaktörlő mennyire tud hiányozni, ha nincs. Vagy a hangulatot javító lábtérvilágítás ajtónyitáskor. Ugyanez igaz az automatikus légkondicionálóra, amiből nem a kétoldali állítás hiányozna, hanem az a kényelem, hogy otthagyjuk 22,5 fokon és hónapszám teszi a dolgát, nem kell tekergetni.

Fogyasztás: városban magas

Egy dolog fáj az autóban, a fogyasztása. 10 literre számítottam városban, de a tankolások után gyakran 11,1 és 12,4 liter közötti értékek jönnek ki. Ebben sok a kaptató a budai oldalon, ahol megyünk felfelé pár száz métert, majd egy meredek utcában az egész elveszik és utána megint kettes felfelé, nagy gázzal, de ez akkor is sok. Amikor a pesti külső kerületekben gurulunk sokat, akkor tud egy teljes tankra vetítve 8,5 literre lemenni a fogyasztás százon. Az első hét hónap átlaga 9,4 liter volt.

14 000 kilométert tettünk meg egy év alatt. 7,1 és 12,4 l/100 km között mozgott a fogyasztás

Ha nem a fővárosban, akkor nagyrészt a Balaton-felvidéken használtuk az autót, ahol nagyjából hét literrel számolhatunk. Autópályán 120 körül 7,1, 150-re gyorsítva 8,6 l/100 km adódik, mindig a tankolásból visszaszámolva.

Autógáz, esetleg

Néha megfordul a fejemben, hogy keressünk egy olyan 90 lóerős 1,6 TDCi-t, amiben nincs részecskeszűrő és kettős tömegű lendkerék sem, de nekünk az sem 5,2 litert fogyasztana városban, mint a gyorsforgalmin a reptérre ingázó taxisoknál. Jéghidegen kéne felkergetni az óvodáig, onnan még egy hidegindítással el Zuglóig, fene tudja, meddig bírná legalább 200 ezer kilométerrel megvéve.
 

Szervizkönyves, benzines, ferdehátú ötajtóst kerestünk 1,2 millió forint körüli áron. Itthon nem találtunk, egy cimborám viszont rábökött erre a Mobilén, és igaza volt. Ez még az exportrendszám Saarlouisból

Egyelőre inkább tankolunk a szívó benzinesbe, de az autógáz-beépítésen gondolkodom, mert az LPG ára is erősen lement, jóval 200 Ft alatt van literje.

Végigfutva az elmúlt év számláin és a kocsival szerzett tapasztalatokon, egygazdás, szervizkönyves használt autót keresve ma sem vennénk mást az erre szánt 1,3 millió forintból.