Olcsóbb lehetne a használtautó-behozatal

Használt autó: lábon, német rendszámmal?

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.12.18. 06.15

Számunkra új használtautó-mozgatási lehetőségről értesültünk nemrég. Olcsó és elvileg járható út, de a gyakorlat nem ígér jót.

Mivel Horváth Zsolt kollégánk benzines, középkategóriás, automatikus váltós használt kombit szeretne venni, amiből itthon nagyon kevés van, Németországban meg sok, érdeklik a német-magyar vonatkozású használt autós sztorik. Benne ragadt meg egy történet, amiben a német vevő egyszerűen hazavezetette a Magyarországon vásárolt használt autót a honos rendszámmal, majd Németországban kivonatta a forgalomból és regisztrálta a szerzeményt német rendszámmal. Az itthoni eladó erről értesítést kapott és minden el volt rendezve.

Elvileg működhet

Nekünk a sztoriban az az érdekes, hogy működhet-e ez visszafelé is, tehát hazaguríthatunk-e egy használt autót a kinti rendszámmal? Feltételeztük, hogy a viszonosság elve alapján működhet, ezért megkérdeztük az esetről a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) véleményét. Társi-Riczkó Mária, a KEKKH szóvivője az esettel kapcsolatban arról tájékoztatta lapunkat, hogy létezik erre gyakorlat. A hivatal levelét a cikk végén eredetiben is közöljük, de elvileg járható lehet ez az út.

320 forintot verdeső euró árfolyammal a 30 napos, piros szélű exportrendszám kiállítása közel 64 000 forintba kerül. Jó lenne megúszni ezt az eredeti német rendszám használatával, de nemigen járható az az út

Be szép is volna a német rendszámos használt autóval hazajönni! A kinti okmányiroda, a Zulassungstelle nem könnyít meg 200 euróval, az osztrák még többel, nem kell a rendszámmal vesződni, csak beülni, tankolni és hajtani hazáig.

Abgemeldet: a fő buktató

Ám a kinti használtautós világ merőben eltérő működése miatt erre hiába van elméleti lehetőség, a gyakorlatban ez a megoldás nem tűnik életképesnek. Az első gond, hogy rengeteg autót árulnak eleve rendszám nélkül, a forgalomból kivonva. Erre utal az abgemeldet kitétel a hirdetések szövegében.

Valahol München közelében, egy használtautó-telepen. Elég nehéz volna rendszámos autót választani, bár elméletileg lehet rá lehetőség, hogy hazahozzuk és itthon vonassuk ki a forgalomból a német rendszámos autót

Én egy lejelentésen voltam ott Ausztriában, ahol Bécs mellett egy apró településen az eladó bement a biztosítóval közös helyi irodába, nettó négy perc alatt elintézte a forgalomból kivonással járó papírmunkát, még három percet csevegett az ismerős alkalmazottakkal, majd indulhattunk utunkra.

Németországban sem igényel egész napos erőfeszítést a tulajtól, ha autóját kivonatja a forgalomból, amikor már nem használja. Ugyanerre itthon is megvolna a lehetőség, de ki venne olyan autót, amin nincs rendszám és nem tudja hazavinni? Ha az eladó próbálna megspórolni 8500 forintot a rendszám megtartásával, amennyibe egy pár rendszámtábla kerül, azzal eladhatatlanná válna a kocsija.

Gond a biztosítás is

De más országok, más szokások. Németországban és Ausztriában a használt autók zömét kivonatja a tulaj a forgalomból, ergo a forgalomban tartott maradékból kellene alkalmasat találni, amelynek tulajdonosa odaadja a saját rendszámát a hazaútra.

A metsző halmazban nem sok használt autó maradna, mert egy német vagy osztrák polgár ugyan miért kockáztatná, hogy egy vadidegen az ő rendszámával, az ő biztosítása terhére vágjon neki a hazaútnak? A majd otthon kivonatom a forgalomból és nem lesz semmi gond hazafelé, én nem alszom el vezetés közben jellegű fogadkozások miért érdekelnék az eladót? Biztosan sokan elhinnék, hogy a vevő nem fog vele évekig járni és tényleg leadja a rendszámot itthon, de nehéz ügynek tűnik.

De az anyagi motiváció ott is hathat. Itt a német exportrendszám nagyjából 200, az osztrák megfelelője, a biztosítással közel 300 euróba kerülő Überstellungskennzeichen költségét lehetne megosztani, mert még így is olcsóbb lenne hazahozni az autót. Kérdés, jól jár-e a vevő, ha mondjuk a kiviteli rendszám költségének felét, 100-150 eurót rátesz a kialkudott vételárra, de a piros szélű, 15 vagy 30 napra kiváltható exportrendszám helyett, amivel itthon kényelmesen eljárhat, az eredeti rendszámmal furikázik, aminek elvileg vannak kockázatai.

A rendszám megtartásával a követező autó olcsóbban helyezhető forgalomba. Mivel az ügyintézés nem nagy idő, sokan lejelentik az autót, amikor eladósorba kerül

Sajnos nem tűnik életszerű megoldásnak osztrák vagy német rendszámmal hazahozható használt autóban gondolkodni. Hiába lenne így a legkényelmesebb és a legolcsóbb a vásárló szemszögéből.

Használtautó-behozatal: így szabályos

A tréleres hazaszállítás költsége a távolságtól is függ, de 150 000 Ft körüli összeggel érdemes számolni. Aki nem utánfutóval vagy platón szállítja haza a használt autót, a kinti exportrendszám és a magyar próbarendszám közül választhat. A legtisztább megoldás az exportrendszám kiváltása a helyi okmányirodában. Németországban a 14 napra érvényes Exportkennzeichen költsége 190 euró körüli, a 30 napra szólóé 10 euróval magasabb csupán, tehát az utóbbit érdemes választani, hogy itthon járni tudjunk a kocsival, ameddig lezajlik a forgalomba helyezés összes lépése.
 

2015. április elseje előtt lejárt műszakis autókra is fel lehetett pattintani a sárga szélű, ötnapos rendszámot, ami jóval olcsóbb az exportrendszámnál. Ez az opció időközben csak vizsgás autókra áll, műszaki nélkül csak a következő szervizig vagy vizsgaállomásig mozgatható vele az autó

Olcsóbb, de 2015. áprilisa óta ugyanúgy csak vizsgás autók hazahozására alkalmas a sárga szélű, ötnapos rendszám, a Kurzzeitkennzeichen. A piros szélű német exportrendszámról ebben a cikkben írunk részletesen, a sárga és a piros rendszámmal kapcsolatban itt adunk tanácsot.

Ausztriában biztosítás nélkül 184,3 euró a használtautó-kiviteli célra is alkalmas autómozgatási rendszám, az ún. Überstellungskennzeichen ára, tehát kötelező felelősségbiztosítással együtt majdnem 300 euróval (96 000 Ft) számolhatunk. Az okmányirodai ügyintézéstől angol vagy német nyelvismeret meglétével nem kell tartani, inkább az a gond, ha aznap már nincs nyitva az okmányiroda és ott kell aludni.

P-rendszám: olcsó, de kockázatos

A próbarendszám népszerű, de nem szabályos módja a használt autók hazahozatalának. Egy napra körülbelül 7000-10 000 Ft a bérleti díj, a további napok ára 5000 Ft körül mozog, a letét 50 000 Ft körüli összeg. Nagy előnye, hogy műszaki nélküli kocsira is felpattinthatja az érintett, nem kell okmányirodába menni, tehát hétvégén is bevethető és többnyire olcsóbb, mint a legális megoldások. Itt írunk a próbarendszám kockázatairól részletesen.

Olcsó és főleg nagyon kényelmes P-rendszámmal, okmányirodai ügyintézés nélkül hazahozni egy használt autót a kinti eladótól. De szabálytalan, a próbarendszám nem autóbehozatalra szolgál

Sajnos van olyan gazember, aki hamis P-rendszámot adott bérbe és jóhiszemű ismerősünket hazafelé tartva megfogta vele a NAV az M1-en. Aki P-vel hoz autót, biztosan ne álljon meg Bábolnánál a pihenőhelyen, a McDonald’s-os kúthoz érve sokan be is húzódnak a belső sávba, kamionok takarását keresve próbálnak elosonni a rázósnak ismert pihenő előtt. És persze úgy megtankolják az autót még Ausztriában, hogy a hazai szakaszon ne kelljen autópályás benzinkútra beérni.

Mi azt javasoljuk használtautó-behozatalban gondolkodó olvasóinknak, hogy járják a szabályos és bejáratott utat, inkább szánják rá a pénzt akár a tréleres behozatalra, akár az exportrendszámra, semmint az autóvásárlás öröme keserűségbe csapjon át.

Mi is itt a tényállás?

Társi-Riczkó Mária, a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) szóvivője a cikk témáját adó esettel kapcsolatban az alábbiakról tájékoztatta lapunkat:

“A megkeresésében vázolt élethelyzettel kapcsolatban a hatályos jogi szabályozásról a KEKKH az alábbiakról tájékoztatja. A járművek nyilvántartásba vételéhez kapcsolódó okmányokról szóló 1999/37/EK Irányelv (a továbbiakban: Irányelv) 5. cikke értelmében a járművek nyilvántartásba vételére hatáskörrel rendelkező hatóság bevonja a benyújtott (másik tagállamban kiadott) korábbi forgalmi engedélyt, majd két hónapon belül tájékoztatja a forgalmi engedélyt kiállító tagállam hatóságát az engedély bevonásáról.

A járműnyilvántartásba bejegyzett jármű esetében a Hivatal (KEKKH) más EGT-állam (EU-országok és Izland, Liechtensetein, Norvégia, (vagy viszonosság esetén a harmadik ország) nyilvántartó hatóságának nyilvántartásba vételéről szóló értesítése alapján a járműnyilvántartásba való bejegyzéssel intézkedik a jármű átmeneti időszakra történő forgalomból kivonására, amennyiben azt korábban az ügyfél kérelmére külföldre  történő letelepedés, tartós külföldi tartózkodás, vagy a jármű külföldre történő értékesítése okán nem vonták ki.

Amennyiben a másik tagállam nyilvántartó hatóságától érkezik értesítés korábban Magyarországon nyilvántartásba vett jármű ismételt forgalomba helyezéséről, Hivatalunk hivatalból intézkedik a jármű forgalomból történő kivonására. A kivonás átmeneti időszakra történik; 5 év elteltével a járművet véglegesen forgalomból kivontnak kell tekinteni.
A jármű forgalomból történő kivonásának nyilvántartásba történő bejegyzése határozatnak minősül, amelyet az ügyféllel – akinek jogát, jogos érdekét a döntés érinti ? közölni kell. Feltehetően ilyen értesítés érkezett a megkeresésben említett ügyfél részére is.

Megfelelve az Irányelvben foglalt előírásoknak, a közlekedési igazgatási hatóság (okmányiroda) a külföldi hatóság által kiállított forgalmi engedélyt/eket és hatósági jelzéseket a forgalomba helyezés során bevonja.  Ezt követően a KEKKH a más EGT-állam nyilvántartó hatóságát a külföldi forgalmi engedély bevonásáról a jármű magyarországi forgalomba helyezésétől számított két hónapon belül értesíti. Fontos kiemelni, hogy a külföldről behozott használt jármű forgalomba helyezésekor a kérelemhez csatolni kell a külföldi hatósági jelzést, feltéve, hogy azt a külföldi hatóság nem vonta vissza.

A forgalomba helyezés során bevont, másik tagállam által kiállított forgalmi engedélyek és bevont rendszámtáblák nem kerülnek a kiállító hatóság részére visszaküldésre sem a magyar hatóságok, sem a többi tagállam hatóságai által, hanem csupán értesítést küldenek egymás részére az illetékes hatóságok. Ezen értesítések jellemzően elektronikus úton kerülnek megküldésre.

Minden esetben az adott állam nemzeti joga határozza meg, hogy az értesítések megérkezését követően, azok alapján milyen eljárást folytatnak le az ottani hatóságok, így javasolt egy jármű importját megelőzően a származási állam jogszabályi előírásairól is tájékozódni.”

Kommentek

  • subtotal

    Milyen jó is lenne egy import rendszám, nem?
    Akár az okmányirodák is bérbeadhatnák magánembereknek 2 hétre vagy többre, a nepperek meg vegyék meg.

    Neadjisten hamár itt csücsülünk az EU-ban a digitalizált világban, akkor egy EU szintű ideiglenes rendszámot is létre lehetne hozni.

  • Kanyaró Malvin

    Jó ötlet! Megkereshetnék rajta az államok azt a pénzt, amit most a P-re féllegálisan kiad a nép. Az exportrendszámok túl drágák, egy hónapra kifizetem a fél- vagy egyéves itthoni kötelezőt.

  • Nick Árpi

    Szerintem a nepperek zsebét hizlalná ez a megoldás, hiszen magánszemély saját részre nagyon kis mennyiségben hoz be autót a magyar emberek vágyálmaiban létező feltételek hiánya miatt ( kevés km, szervizkönyv, makulátlan állapot, olcsó ár). Na,a nepper ezeket teljesíteni tudja.

  • Kanyaró Malvin

    A nepper valóban örömmel megadja azt az illúziót amit igényel a kedves ügyfél. 320d 2400 euró, de facelift utáni legyen, max. 150 000 km, vezetett szervizkönyvvel, legfeljebb krumpliból faragott pecséttel. Kabaré, amit sokan képzelnek a használt autókról, csak azért sírnivaló, mert ezzel a rendes használt autókat leértékelik a suttyók. Ami az első öt találat a keresőben, az számít. Aki meg vigyázott rá és költött a szervizre, az adja oda a kulához képest plusz 50 rongyért.

  • Plicsko

    “A nepper valóban örömmel megadja azt az illúziót amit igényel a kedves ügyfél.”
    Milyen körültekintően fogalmaztad meg azt, hogy a nepper átver a használt autókkal. Nem kell ezen csodálkozni. Ebből él meg.

    A másikban is igazad van.

    Gyakran megesik a következő történet:
    Tompika autót keres. Legyen Opel Astra G.
    Megnézi a használtautós oldalt.
    A legolcsóbb és legelső találat, hogy 100.000 forint. Akkor azt a következtetést vonja le Tompika, hogy az Astra G-k 100.000 forintot érnek, ezért szerinte ami ennél többe kerül, azt drágán adják.
    Ezért elhatározza, hogy neki 100.000 forintot ér az Astra G, de legyen újszerű és ne legyen több km benne, mint 150.000.
    Megnézi, megérdeklődi a 100.000 forintos autókat. Egyik sem újszerű és keveset futott. Amelyik keveset futottnak tűnő, azon is látszik, hogy elhasznált.
    Azt következteti ebből Tompika, hogy a magyar használtautók rosszak és a tulajdonosaik mindegyike át akarta verni.
    Eszébe jut Tompikának, hogy szerinte a németek biztos, hogy soha nem hazudnak, mind gazdagok, ott az utakon soha nem volt még egy repedés sem, az autók is olcsók.
    Kiterjeszti a keresést a német oldalakra is. Ő most már onnan akar autót venni.
    A történet folytatása itt ketté ágazik.
    Vagy megvesz valahogy Németországban egy 300 eurós Astra G-t, ami ugyanolyan roncs, mint amiket otthon is talált, de mert németországi, ezért azt gondolja, hogy jó vételt csinált.
    Vagy egy magyar neppertől vesz meg egy frissen németországból hozott autót 100.000 forintért és azt képzeli, hogy jól járt.
    Az olcsón vett roncs autó az mindenhol az.
    Ahelyett, hogy számolgatna. A legdrágább Astra G 2.000.000 forint. Ez már kifogástalan állapot, valószínűleg ezért kerül annyiba.
    A legolcsóbb 100.000, a legdrágább 2.000.000 forint.
    Tompika ahhoz hülye szegény, hogy belássa, hogy 1.000.000 forint körül, vagy felette fog valódi jó Astra G-ket találni. Ezeket el lehet menni és megnézni, már jó állapotúak. Az újszerű, keveset ment Astra G 3000

Mazda3: egy használt autó, amivel nehéz mellényúlni

Használt autóként körül lehetne rajongani a Mazda3 első generációját, mert megbízható, vonzó, remekül vezethető autó. De sok közülük nagyon rondán rozsdásodik.

Kipróbáltuk a világ legcsúnyább autóját

A csúnyaautó-válogatások örök dobogósa, legendás autóipari kudarc, túl hamar jött zseniális koncepció, tákolt borzalom, a világ leghíresebb kémiatanár-droggyárosának ikonikus járműve: hölgyeim és uraim, íme, egy igazi, ráadásul Magyarországon futó Pontiac Aztek!

Amire minden használt autóban sokat fogsz költeni

Nemrég kuplungot kellett cserélni Ford Focusunkon, ami felvetett pár kérdést. Utángyártott legyen, kis szervizbe vigyem vagy jobban megéri a márkaszerviz? És mennyibe kerül a kuplungcsere más használt autókhoz?

Használt autó: van jobb a Škoda Octaviánál?

Sokan alapértelmezésben Škoda Octaviát vennének használt családi autóként. A második generáció hibái mellett francia és koreai konkurensekről is írunk, amelyek az Octavia árnyékában vannak.

F1: Jövőre eltüntetik a cápauszonyokat

A Forma-1 állandó versenyigazgatója szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség 2018-ra betilthatja az idén visszatért légterelőket. Charlie Whiting a Verstappen-szabályról is beszélt.

Első vezetés – Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Mesterséges nappali fénnyel segítenék a kamionsofőröket

A Daimler azon töri magát, hogyan tudna a természetes fényhez hasonló világítást teremteni a kamionokban. Szerintük a fényszegény fülkék rossz hatással vannak a sofőrök teljesítményére.

Legendás Ford Escort cserélt gazdát 72 millió forintért

A Ford Escort Mk I raliváltozatából nem sok maradt meg gyári állapotban, ezért ritka kincs a gyűjtők körében. Néhány napja cserélt gazdát az egyik patika állapotú példány.

Megtalálod a Bentley-t ezen a 60 ezer megapixeles fotón?

A világ egyik legnagyobb fényképét készíttette el a Bentley. A technológia a NASA-tól származik, a téma pedig a világ egyik legdrágább felnőtt játszótere: Dubaj.

Paddockforradalom a Forma-1-ben

Folytatódik a Forma-1 megújítása, az új tulajdonos, a Liberty Media döntése alapján az idei évtől korlátozott számban a paddockba szóló belépőket is piacra dobnak.

Váratlan magyar konkurenst kapott a McDonalds

Különleges töltőállomást mutatott be a MOL, Kelet-Közép-Európában elsőként a drive through szolgáltatást vezetnek be rajta.

Visszanyal a fagyi: jogsértés miatt hőbörög Kína

A kínai Chery Automobile Co. panaszt tett a helyi szabadalmi szervezeteknél: el akarják érni, hogy a Mercedes elektromos almárkája ne használhassa az EQ nevet.

F1: Csak a fejeket figyeljük!

Holnap az Ausztrál Nagydíj szabadedzéseivel megkezdődik a 2017-es Forma-1-es szezon. Mutatjuk a versenyzők idei sisakjait, hogy tudjuk, mikor kit látunk a pályán.

Csalással vádolják a Fordot

Elégedetlen ügyfelek csoportos pert indítottak a Ford ellen, mert legizmosabb autójuk pont arra nem alkalmas, amire hirdették.

Fény derült a nyírségi permetező vonat titkára

Az összeesküvés hívők azonnal Chemtrail-t kiáltanak, ezért megkérdeztük a MÁV-t, mi is folyik ebből a vonatból.

Forma-1-es kvíz profiknak és tanulékony kezdőknek

Kened-vágod az F1-es pilóták fontos és érdekes statisztikáit? Ha igen, ha nem, itt egy kérdezz-felelek, amiből a lexikon-agyú rajongók is tanulhatnak. Tedd próbára magad!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.