Mivel Horváth Zsolt kollégánk benzines, középkategóriás, automatikus váltós használt kombit szeretne venni, amiből itthon nagyon kevés van, Németországban meg sok, érdeklik a német-magyar vonatkozású használt autós sztorik. Benne ragadt meg egy történet, amiben a német vevő egyszerűen hazavezetette a Magyarországon vásárolt használt autót a honos rendszámmal, majd Németországban kivonatta a forgalomból és regisztrálta a szerzeményt német rendszámmal. Az itthoni eladó erről értesítést kapott és minden el volt rendezve.

Elvileg működhet

Nekünk a sztoriban az az érdekes, hogy működhet-e ez visszafelé is, tehát hazaguríthatunk-e egy használt autót a kinti rendszámmal? Feltételeztük, hogy a viszonosság elve alapján működhet, ezért megkérdeztük az esetről a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) véleményét. Társi-Riczkó Mária, a KEKKH szóvivője az esettel kapcsolatban arról tájékoztatta lapunkat, hogy létezik erre gyakorlat. A hivatal levelét a cikk végén eredetiben is közöljük, de elvileg járható lehet ez az út.

320 forintot verdeső euró árfolyammal a 30 napos, piros szélű exportrendszám kiállítása közel 64 000 forintba kerül. Jó lenne megúszni ezt az eredeti német rendszám használatával, de nemigen járható az az út

Be szép is volna a német rendszámos használt autóval hazajönni! A kinti okmányiroda, a Zulassungstelle nem könnyít meg 200 euróval, az osztrák még többel, nem kell a rendszámmal vesződni, csak beülni, tankolni és hajtani hazáig.

Abgemeldet: a fő buktató

Ám a kinti használtautós világ merőben eltérő működése miatt erre hiába van elméleti lehetőség, a gyakorlatban ez a megoldás nem tűnik életképesnek. Az első gond, hogy rengeteg autót árulnak eleve rendszám nélkül, a forgalomból kivonva. Erre utal az abgemeldet kitétel a hirdetések szövegében.

Valahol München közelében, egy használtautó-telepen. Elég nehéz volna rendszámos autót választani, bár elméletileg lehet rá lehetőség, hogy hazahozzuk és itthon vonassuk ki a forgalomból a német rendszámos autót

Én egy lejelentésen voltam ott Ausztriában, ahol Bécs mellett egy apró településen az eladó bement a biztosítóval közös helyi irodába, nettó négy perc alatt elintézte a forgalomból kivonással járó papírmunkát, még három percet csevegett az ismerős alkalmazottakkal, majd indulhattunk utunkra.

Németországban sem igényel egész napos erőfeszítést a tulajtól, ha autóját kivonatja a forgalomból, amikor már nem használja. Ugyanerre itthon is megvolna a lehetőség, de ki venne olyan autót, amin nincs rendszám és nem tudja hazavinni? Ha az eladó próbálna megspórolni 8500 forintot a rendszám megtartásával, amennyibe egy pár rendszámtábla kerül, azzal eladhatatlanná válna a kocsija.

Gond a biztosítás is

De más országok, más szokások. Németországban és Ausztriában a használt autók zömét kivonatja a tulaj a forgalomból, ergo a forgalomban tartott maradékból kellene alkalmasat találni, amelynek tulajdonosa odaadja a saját rendszámát a hazaútra.

A metsző halmazban nem sok használt autó maradna, mert egy német vagy osztrák polgár ugyan miért kockáztatná, hogy egy vadidegen az ő rendszámával, az ő biztosítása terhére vágjon neki a hazaútnak? A majd otthon kivonatom a forgalomból és nem lesz semmi gond hazafelé, én nem alszom el vezetés közben jellegű fogadkozások miért érdekelnék az eladót? Biztosan sokan elhinnék, hogy a vevő nem fog vele évekig járni és tényleg leadja a rendszámot itthon, de nehéz ügynek tűnik.

De az anyagi motiváció ott is hathat. Itt a német exportrendszám nagyjából 200, az osztrák megfelelője, a biztosítással közel 300 euróba kerülő Überstellungskennzeichen költségét lehetne megosztani, mert még így is olcsóbb lenne hazahozni az autót. Kérdés, jól jár-e a vevő, ha mondjuk a kiviteli rendszám költségének felét, 100-150 eurót rátesz a kialkudott vételárra, de a piros szélű, 15 vagy 30 napra kiváltható exportrendszám helyett, amivel itthon kényelmesen eljárhat, az eredeti rendszámmal furikázik, aminek elvileg vannak kockázatai.

A rendszám megtartásával a követező autó olcsóbban helyezhető forgalomba. Mivel az ügyintézés nem nagy idő, sokan lejelentik az autót, amikor eladósorba kerül

Sajnos nem tűnik életszerű megoldásnak osztrák vagy német rendszámmal hazahozható használt autóban gondolkodni. Hiába lenne így a legkényelmesebb és a legolcsóbb a vásárló szemszögéből.

Használtautó-behozatal: így szabályos

A tréleres hazaszállítás költsége a távolságtól is függ, de 150 000 Ft körüli összeggel érdemes számolni. Aki nem utánfutóval vagy platón szállítja haza a használt autót, a kinti exportrendszám és a magyar próbarendszám közül választhat. A legtisztább megoldás az exportrendszám kiváltása a helyi okmányirodában. Németországban a 14 napra érvényes Exportkennzeichen költsége 190 euró körüli, a 30 napra szólóé 10 euróval magasabb csupán, tehát az utóbbit érdemes választani, hogy itthon járni tudjunk a kocsival, ameddig lezajlik a forgalomba helyezés összes lépése.
 

2015. április elseje előtt lejárt műszakis autókra is fel lehetett pattintani a sárga szélű, ötnapos rendszámot, ami jóval olcsóbb az exportrendszámnál. Ez az opció időközben csak vizsgás autókra áll, műszaki nélkül csak a következő szervizig vagy vizsgaállomásig mozgatható vele az autó

Olcsóbb, de 2015. áprilisa óta ugyanúgy csak vizsgás autók hazahozására alkalmas a sárga szélű, ötnapos rendszám, a Kurzzeitkennzeichen. A piros szélű német exportrendszámról ebben a cikkben írunk részletesen, a sárga és a piros rendszámmal kapcsolatban itt adunk tanácsot.

Ausztriában biztosítás nélkül 184,3 euró a használtautó-kiviteli célra is alkalmas autómozgatási rendszám, az ún. Überstellungskennzeichen ára, tehát kötelező felelősségbiztosítással együtt majdnem 300 euróval (96 000 Ft) számolhatunk. Az okmányirodai ügyintézéstől angol vagy német nyelvismeret meglétével nem kell tartani, inkább az a gond, ha aznap már nincs nyitva az okmányiroda és ott kell aludni.

P-rendszám: olcsó, de kockázatos

A próbarendszám népszerű, de nem szabályos módja a használt autók hazahozatalának. Egy napra körülbelül 7000-10 000 Ft a bérleti díj, a további napok ára 5000 Ft körül mozog, a letét 50 000 Ft körüli összeg. Nagy előnye, hogy műszaki nélküli kocsira is felpattinthatja az érintett, nem kell okmányirodába menni, tehát hétvégén is bevethető és többnyire olcsóbb, mint a legális megoldások. Itt írunk a próbarendszám kockázatairól részletesen.

Olcsó és főleg nagyon kényelmes P-rendszámmal, okmányirodai ügyintézés nélkül hazahozni egy használt autót a kinti eladótól. De szabálytalan, a próbarendszám nem autóbehozatalra szolgál

Sajnos van olyan gazember, aki hamis P-rendszámot adott bérbe és jóhiszemű ismerősünket hazafelé tartva megfogta vele a NAV az M1-en. Aki P-vel hoz autót, biztosan ne álljon meg Bábolnánál a pihenőhelyen, a McDonald’s-os kúthoz érve sokan be is húzódnak a belső sávba, kamionok takarását keresve próbálnak elosonni a rázósnak ismert pihenő előtt. És persze úgy megtankolják az autót még Ausztriában, hogy a hazai szakaszon ne kelljen autópályás benzinkútra beérni.

Mi azt javasoljuk használtautó-behozatalban gondolkodó olvasóinknak, hogy járják a szabályos és bejáratott utat, inkább szánják rá a pénzt akár a tréleres behozatalra, akár az exportrendszámra, semmint az autóvásárlás öröme keserűségbe csapjon át.

Mi is itt a tényállás?

Társi-Riczkó Mária, a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) szóvivője a cikk témáját adó esettel kapcsolatban az alábbiakról tájékoztatta lapunkat:

“A megkeresésében vázolt élethelyzettel kapcsolatban a hatályos jogi szabályozásról a KEKKH az alábbiakról tájékoztatja. A járművek nyilvántartásba vételéhez kapcsolódó okmányokról szóló 1999/37/EK Irányelv (a továbbiakban: Irányelv) 5. cikke értelmében a járművek nyilvántartásba vételére hatáskörrel rendelkező hatóság bevonja a benyújtott (másik tagállamban kiadott) korábbi forgalmi engedélyt, majd két hónapon belül tájékoztatja a forgalmi engedélyt kiállító tagállam hatóságát az engedély bevonásáról.

A járműnyilvántartásba bejegyzett jármű esetében a Hivatal (KEKKH) más EGT-állam (EU-országok és Izland, Liechtensetein, Norvégia, (vagy viszonosság esetén a harmadik ország) nyilvántartó hatóságának nyilvántartásba vételéről szóló értesítése alapján a járműnyilvántartásba való bejegyzéssel intézkedik a jármű átmeneti időszakra történő forgalomból kivonására, amennyiben azt korábban az ügyfél kérelmére külföldre  történő letelepedés, tartós külföldi tartózkodás, vagy a jármű külföldre történő értékesítése okán nem vonták ki.

Amennyiben a másik tagállam nyilvántartó hatóságától érkezik értesítés korábban Magyarországon nyilvántartásba vett jármű ismételt forgalomba helyezéséről, Hivatalunk hivatalból intézkedik a jármű forgalomból történő kivonására. A kivonás átmeneti időszakra történik; 5 év elteltével a járművet véglegesen forgalomból kivontnak kell tekinteni.
A jármű forgalomból történő kivonásának nyilvántartásba történő bejegyzése határozatnak minősül, amelyet az ügyféllel – akinek jogát, jogos érdekét a döntés érinti ? közölni kell. Feltehetően ilyen értesítés érkezett a megkeresésben említett ügyfél részére is.

Megfelelve az Irányelvben foglalt előírásoknak, a közlekedési igazgatási hatóság (okmányiroda) a külföldi hatóság által kiállított forgalmi engedélyt/eket és hatósági jelzéseket a forgalomba helyezés során bevonja.  Ezt követően a KEKKH a más EGT-állam nyilvántartó hatóságát a külföldi forgalmi engedély bevonásáról a jármű magyarországi forgalomba helyezésétől számított két hónapon belül értesíti. Fontos kiemelni, hogy a külföldről behozott használt jármű forgalomba helyezésekor a kérelemhez csatolni kell a külföldi hatósági jelzést, feltéve, hogy azt a külföldi hatóság nem vonta vissza.

A forgalomba helyezés során bevont, másik tagállam által kiállított forgalmi engedélyek és bevont rendszámtáblák nem kerülnek a kiállító hatóság részére visszaküldésre sem a magyar hatóságok, sem a többi tagállam hatóságai által, hanem csupán értesítést küldenek egymás részére az illetékes hatóságok. Ezen értesítések jellemzően elektronikus úton kerülnek megküldésre.

Minden esetben az adott állam nemzeti joga határozza meg, hogy az értesítések megérkezését követően, azok alapján milyen eljárást folytatnak le az ottani hatóságok, így javasolt egy jármű importját megelőzően a származási állam jogszabályi előírásairól is tájékozódni.”