Használt autó: így megy ez mifelénk

Magyar abszurd, MDCXVII. epizód

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.12.12. 06.30

Ha behoztad külföldről a megfelelő használt autót, még nem mindig van vége a kalandoknak. A magyar rendszám megszerzése is tartogat meglepetéseket.

Nemrég jutott el hozzám egy használtautó-vásárlásról szóló történet. Talán nem így történt, talán szóról szóra igaz, mindenesetre annyira magyaros a sztori a bürokrácia és a valóság viszonyáról, hogy megért egy cikket. A kocsi típusát megváltoztattam, de a többi így hangzott el, tehát át is adom a szót Bélának.

Plusz regadó: nem ilyen egyszerű

“Nem vagyok nepper, de hozok néha autókat, aztán ha a családban épp nem kellenek senkinek, eladom őket. A történetben szereplő dízel Focus I kombit egy kinti használtautó-kereskedőtől vettem és elkezdtem honosítani, mert én is csak magyar rendszámos autót vennék. A vége sosem annyi, amennyit ígérnek, az árra nem pusztán a regadó jön rá, csak a kistáskáknak beadják a nepperek, szóval szerintem csak magyar rendszámos autóval érdemes foglalkozni.

Volt egy teljesen frankó adásvételi papírom a kocsiról a német autókereskedő és köztem, ami alapján elindítottam a regisztrációs eljárást. A vizsgáztatásban nagy spíler vagyok, ha gond lenne a kocsival, a kis hiba 5000, nagy hiba 10 000 a vizsgasoron és máris szebben fekszik a gép. De ez hibátlan volt, nem kellett semmit a köpeny zsebébe csúsztatni.

Kellhet a német-német papír?

De az ocsmányirodában kiakasztott a hölgyemény. Az eredeti, kétnyelvű adásvételin akadt meg a hivatali gépezet, mert kérték tőlem mellé azt a szerződést is, amely a német magánember és a kocsit beszámító kinti kereskedő között köttetett. Ilyet utólag nyilván nem tudok keríteni, de az okmányirodistának kellett volna a német magánember és a német kereskedő közötti papír is. Szerintem régóta nem volt kivel bujálkodnia és csak ezért, de mindegy.

Hazamentem, aztán mi sem egyszerűbb, a konyhaasztalon írtam egy friss adásvételit a járműlevélben (Fahrzeugbrief) szereplő német tulajra a kereskedő helyett. (A törzskönyv funkcióját betöltő iratban az összes korábbi tulajdonos szerepel. A szerk.) Máris Hans Regenkurt adta el a kocsit direktben Kupcsulik Bélának, nekem. Két tanú is került rá persze, hogy minden oké legyen.

De ha már fikcióra épül az egész forgalomba helyezés, a valódi árnál többet írtam a szerződésbe: a tényleges 950 euró helyett 1380 euró került a vételár rubrikába. Sosem lehet elég óvatosnak lenni, megfordul a nevemen egy évben elég sok autó, nehogy már a NAV nem adózott jövedelmet állapítson meg nálam.

Innen ment is minden, mint a karikacsapás három-négy nap múlva kész volt a kocsi, friss magyar rendszámmal, ropogós forgalmival.

Lehet olcsóbb, de csak papíron

Már csak vevőt kellett rá találnom. Eltelt néhány hét, befutott a komoly érdeklődő. Próbaút, másnap újabb próbaút és megállapodtunk az árban. 590 000 Ft lett, amikor az embernek eszébe jutott valami. Mivel ő a katasztrófavédelemnél dolgozik (konkrétan tűzoltó), az illegális vagyongyarapodás ellenőrzéséhez neki és feleségének is be kell jelentenie a félmillió Ft feletti vagyontárgyakat, ingóságokat, amilyen ez a használt dízel Ford Focus.

Sosem tudni, hogy a számlát nem adó mikulások és a cukoráfás csalók kettős szorításában vergődő adóellenőrök mikor csapnak le rájuk. Az ember nem akart lakóhelyi kiszállással, a szomszédok kérdezgetésével járó újabb környezettanulmányt kockáztatni a “fényűző” kombival, ezért inkább beírtunk 455 000 forintot az adásvételibe, mert az biztonságos távolságra van a félmilliós határtól, de nem is irreálisan kevés egy ezredfordulós kompakt autóért.

Így talált új magyar gazdára a papíron 1380, valójában 950 eurós Ford Focus papíron 455, valójában 590 ezer forintért, az eredeti helyett hamisított, de kéttanús, minden formai előírásnak megfelelő szerződéssel bebiztosítva.”  Eddig a történet. Szüleim erre mondják mindig, hogy ungárise vircsaft. Ti mit gondoltak erről? Várjuk a hozzászólásokat!

FIGYELEM! Az érintett magánokirat-hamisítást követett el, amikor a konyhaasztalon rittyentett kétnyelvű adásvételi szerződést az eredeti helyett. Semmiképp nem javasoljuk Olvasóinknak, hogy hasonlóan szabálytalanul cselekedjenek!

Kommentek

  • m3246

    igen ez pontosan így megy sajnos, a mítosz megerősítve!

  • dokipapa

    Régen szeretnék egy sima szivó dizel mercedest.Nézegettem a német hirdetéseket, találtam is. (nem neppernél)Megnéztem mibe fáj a magyar rendszám,a regadótól lehidaltam.A magyar piacon, olcsóbban kapni,friss műszakival, (lehet, hogy jattos)nem kell annyit utazgatni, utána járni. A merci elhalasztva,vettem egy 306i-st 80-ért kuplung hibával. Bontó, váltó, féltengely, két új gömbfej, új vezérlés. 180-e km és ennyi. Átirással, komplett még két kilóba sem került.Ui: már négyet kináltak érte……..

  • Marcikutya

    @dokipapa,

    én meg valamilyen hülye ötlettől vezérelve V6-os Mondeót kerestem. Megnéztem a német használtautó oldalon és megdöbbenve láttam, hogy ott is ugyanannyiba kerülnek +járulékos költségek.

    Az egyetlen nagy különbség, hogy a német oldalakon a sérüléseket is gondosan lefényképezik. Onnan is csak az tud autót hozni, aki maga is kereskedő, vagy az ottani ismerősei az ismerősök eladóvá vált autóira rá tudnak csapni.

  • Marcikutya

    A cikkre rátérve meg: az ügyintéző törvénytelen (szükségtelen) dolgot kér, akkor annak nem az a megoldása, hogy mi is (már tényleges) törvénytelenséget követünk el, hanem elmegyünk egy másik okmányirodába.

  • KoboldInside

    Az a baj, hogy egy a sok töketlen törvény, meg túlbonyolítás ami nálunk van, egyszerűen rákényszerít minket az ilyen dolgokra… (mint pl otthon írott adás-vételik)
    Ha nem lennénk hülyére szívatva, akkor talán minden kicsit legálisabban menne…

  • Gyuri74

    Amit mindenki elfelejt! Jó ideje kész van a rendszer ami sokkal nagyobb biztonságot adhatna a használtautó vásárláshoz. Ami mindenkinek elérhető, dokumentált, kikérhető, átlátható laikus szemmel is. A rendszer képes lenne kezelni a problémákat, és bárki, tehát magánszemélyek részére is elérhető lenne. Évek óta zajlik a kidolgozása, csak sajnos jó magyar szokás szerint a források hiánya lassítja, és gátolja. Pedig hiánypótló lenne a piacon.

Mazda3: egy használt autó, amivel nehéz mellényúlni

Használt autóként körül lehetne rajongani a Mazda3 első generációját, mert megbízható, vonzó, remekül vezethető autó. De sok közülük nagyon rondán rozsdásodik.

Kipróbáltuk a világ legcsúnyább autóját

A csúnyaautó-válogatások örök dobogósa, legendás autóipari kudarc, túl hamar jött zseniális koncepció, tákolt borzalom, a világ leghíresebb kémiatanár-droggyárosának ikonikus járműve: hölgyeim és uraim, íme, egy igazi, ráadásul Magyarországon futó Pontiac Aztek!

Amire minden használt autóban sokat fogsz költeni

Nemrég kuplungot kellett cserélni Ford Focusunkon, ami felvetett pár kérdést. Utángyártott legyen, kis szervizbe vigyem vagy jobban megéri a márkaszerviz? És mennyibe kerül a kuplungcsere más használt autókhoz?

F1: Rajzfilm készült Vettel futamgyőzelméről

Elindult az új szezon, megérkezett a MiniDrivers első rajzfilmes összefoglalója is.

Különös autót fotóztak a Ferihegyi reptérnél

Olvasók küldte a fotókat, ilyet nem látni túl sűrűn itthon. Persze előfordul.

Nézd meg, hogy kell helyesen használni a körforgalmat

Remek kis animáció demonstrálja, hogyan is kell használni a többsávos körforgalmat.

F1: Dokumentumfilm-sorozatban égeti magát a McLaren

Rosszabbkor nem is készülhetne film a csapat és a versenyzők színfalak mögötti munkájáról, de a McLaren és az Amazon idén mégis erre készül.

Titkok az új Suzukiról

Stratégiát váltott a Suzuki: míg a kifutó Swift formaterve alig tér el elődjétől, az új jóval kevésbé hasonlít rájuk. A design részleteiről a főtervezőt kérdeztük.

F1: Wehrlein dicséretet, és nem kritikát érdemel

A Sauber csapatfőnöke, Monisha Kaltenborn keményen kritizálta azokat, akik kritikát fogalmaztak meg az Ausztrál Nagydíjtól visszalépett Pascal Wehrleinnal szemben.

A főnök még több Verstappent akar az F1-be

A Forma-1 motorsportért felelős igazgatója, Ross Brawn arról álmodik, hogy a közeljövőben még több Max Verstappen versenyez majd a sorozatban.

Élesben veti be elektromos haszonjárműveit a Mercedes

Bár még nincs sorozatgyártásra alkalmas elektromos változat a Vitóból és a Sprinterből, mégis élesben tesztelhetik őket a következő években.

F1: Ha gyors a Ferrari, Vettel marad

A Ferrarinak akkor van a legnagyobb esélye a Sebastian Vettellel való szerződéshosszabbításra, ha gyors autót adnak alá. De mi lesz Räikkönennel a felpörgött Vettel mellett?

Kiderült, hogyan úszható meg az 50 ezres bírság

Lehet egy módja annak, hogyan kerülhető el a közterület-felügyelők által kiszabott 50 ezres bírságok kifizetése.

Durva rekord a magyar autópályákon

Az előző évhez képest 2016-ban jelentősen nőtt a bliccelő autósok ellen indított pótdíjas eljárások száma Magyarországon.

F1: A kis Schumacher is világbajnok lenne

Michael Schumacher fia, Mick édesapját tekinti a bálványának, így ő is szertne a Forma-1-es világbajnoki címig jutni.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.