Használt autó: egy titkos tipp

Használt autó: FIAT Bravo 198 2007-2014

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.12.04. 06.00

Tanulóvezetők használják, kicsi, turbós motorja van, de kutya baja. A használtautó-kínálatban a FIAT Bravo az egyik titkos tipp.

Röviden – Használt FIAT Bravo 198
Mi ez? 2007 és 2014 között gyártott kompakt autó, nagyrészt az előd Stilo technikájával, kizárólag ötajtós ferdehátú karosszériával.
Mibe kerül? Szívó benzines motorral 1,3 millió forinttól mennek felfelé az árak, a turbósok és a dízelek 1,5 millió Ft körül kezdődnek. 2,5 millióból kijönnek a legdrágábbak.
Melyik motor jó bele? Nagyon jók a benzines turbómotorok, főleg a 150 lóerős, de a dízelek is megérik az árukat.
Mi van helyette?  Beválik a 2005-től értékesített Focus C307, a Kia Cee’d és az i30 első generációja vagy a 2008 utáni Mégane is. De a Bavo árában csak elhasználtabb, évekkel öregebb és többet futott autókat kapni belőlük.

Aki ott tart, hogy FFF sosem, az mindenképp maradjon velünk, mert van esélye megszabadulni egy kényszerképzettől. A három F a FIAT-ot, Fordot, franciát sosem felfogásból ered. Nem tudom, honnan származik ez a tévképzet, de alaptalanságát többek között a használt FIAT Bravo második generációja bizonyítja.

Modelltörténet

2007-ben a FIAT leváltotta a szerencsétlen Stilót. Az ötajtós németes dizájnja nagyon nem jött be, a menőbb háromajtós meg rétegmodell, nem tudta megakadályozni a csúfos kudarcot. A gyár ezért visszanyúlt a Bravo névhez, amelyről költséges marketingkampány nélkül is sokan tudták, hogy egy olasz kompakt autó.
 

Kombi nincs, a csomagtér 400 literes. A Stilo Multiwagon, a Tempra és a Regata SW utód nélkül maradt

Bemutatásakor a Bravo a maga kategóriájában a középmezőnybe tartozott, de kevesebbe került a konkurensek zöménél, ami így korrekt. A használtautó-vásárlóknak nagy előny, hogy a második generációs Bravo autó a hírénél sokkal jobb Stilóra épült, tehát kiforrott technikát vett át. Egyféle kasztnival készült, sem a háromajtós, sem a kombi Stilo nem kapott utódot.

Karosszéria, utastér

Akadályokon, gödrökben könnyen leérhet a használt FIAT Bravók orra. Az alapos korrózióvédelemnek köszönhetően a karosszéria egyáltalán nem rozsdásodik. Az első lámpák fénye halovány, megéri áldozni fényesebb izzókra.

Orr-része hasonlít a Grande Puntóra. Könnyen leér a lökhárító rossz úton

Kellemetlen, ha a kéziféket enni kezdi a nedvesség, ha korrodál a rögzítőfék bovdenje. A távirányító nem mindig zárja a központi zárral az ajtókat, ilyenkor kulccsal kell becsukni őket, de szerencsére a következő zárásig ez a zűr meg is szűnhet.

Belül a kormánykerék, a kézifék és a váltókar bőrborítása erősen megkopott ebben az autóban is, ami tipikusnak mondható. Újrabőrözésük megvan 40 000 forint alatt. A vezetési oktatással járó sok ki- és beszállástól elvásott a vezetőülés ajtó felőli oldalán a kárpit, de ez a normál használatú FIAT Bravókra nem jellemző.

Hámlásnak indult a kormánykerék

Az autó használati értéke elég jó a 400 literes csomagtérrel. A tágas csomagtér velejárója a közepes lábtér a hátsó sorban. A használtautó-kínálatban a FIAT Bravók többsége gazdagon felszerelt a kortárs Focusokhoz, Astrákhoz képest, ami a mindennapokban sokat dob használhatóságukon.

Egyetlen extráról mondanánk le szívesen, az automatikus légkondiról. A típus elsődleges gondja ugyanis egy drágán cserélhető apróság. A fűtésállítás léptetőmotorja a fő hibaforrás, konkréten a motort és a befúvott levegőt terelő lapot összekötő műanyag közdarabbal van baj.
 

8-10 órányi munkadíjba kerülhet kicserélni pár apró alkatrészt, mert alulméretezték a fűtésállítás közdarabját. Ez a fő hibaforrás a Bravóban

A párezer forintos felújítókészlet tartalmának nagy részére nincs is szükség a javításhoz, ami viszont kell, annak beépítéséhez le kell bontani a műszerfalat. Ennek munkadíja 80-100 000 forintos tétel márkaszervizben. Ez az ára annak, hogy újra lehessen irányítani a levegő irányát, eloszlását.

Futómű

Városi sebességnél gombnyomásra megnövelhető a kormányrásegítés City üzemmódban, amit főleg a nők szoktak szeretni. A Puntók szervokormány-meghibásodásai a Bravót jellemzően nem érintik. A Stilókon gyenge pont volt a hátsó futómű gumiágyazása, de itt ezek a szilentek sem kirívóan problémásak.

A tulajdonos véleménye: Oláh István, FIAT Bravo 1,4 T-Jet 120, 158 500 km

Oláh István egy Albeát cserélt le az újonnan vett Bravóra. Nem bánta meg, hogy dízel 80-as Audikból átült olasz autóba

Oláh István egy Albeát cserélt le az újonnan vett Bravóra. Nem bánta meg, hogy dízel 80-as Audikból átült olasz autóba


Nálam az autónak működnie kell, mert kezdőket tanítok vele vezetni. Három dízel Audi 80 után ültem át FIAT-ba, először egy ezerkettes Albeába, majd az újonnan vett Bravóba. A 30 000 kilométeres gyári szervizperiódust betartom, de 9500 kilométerenként az autó mindig kap egy köztes olajcserét. Először a gyári Selenia olajat használtam, majd átálltam a német Liqui Moly kenőanyagokra.

Az autó megbízhatósága az eddig megtett közel 160 000 kilométer alatt kifogástalan volt, az IHI turbófeltöltő és a motor is porszáraz. Nagyon meg vagyok elégedve a szép, jól felszerelt és jól gyorsuló autóval, amit tanulóim is dicsérni szoktak. Értékelik benne az autó kényelmét és a City gomb megnyomásával még könnyebben forgatható kormányt is. Minden tankoláskor kapott cédulát elrakok, az átlagfogyasztás egészen pontosan 7,3 l/100 km, amit jónak tartok.

Motorváltozatok, fogyasztás

Benzines motorok
1,4 16V 90 LE: 7,50 l/100 km
1,4 T-Jet 120 LE: 8,00 l/100 km
1,4 MultiAir 140 LE: 7,52 l/100 km
1,4 T-Jet 150 LE: 8,43 l/100 km

Dízelmotorok
1,6 JTD 105 LE: 5,77 l/100 km
1,6 JTD 120 LE: 5,83 l/100 km
1,9 JTD 120 LE: 6,00 l/100 km
1,9 JTD 150 LE: 6,39 l/100 km
2,0 JTD 165 LE: 6,18 l/100 km

Forrás: Spritmonitor.de.

Tesztjeink a típusról

1,4, 90 LE benzines.
1,4 T-Jet, 150 LE.

1,6 Multijet, 105 LE dízel.
1,9 JTD Sport 150 LE dízel

Hajtáslánc – Jók a turbós benzinesek

Nagy arányban turbós benzines modellekből áll a kínálat. Az 1,4 T-Jet 120 és 150 lóerővel nem ugyanaz a motor némi szoftveres variálással, más például a turbófeltöltő, IHI helyett Honeywell, 1,0 helyett 1,3 barig felmegy a töltőnyomás, vastagabb a töltőlevegő-hűtő és módosított a vezérműtengely is.
 

A japán IHI turbóval semmi gond nem volt, nem enged el olajat. A 150 lóerősé 1,0 helyett 1,3 barral tölt

Ezeket a motorokat bátran meg lehet venni, kár a 90 lóerős szívónál leragadni, mondván azzal nem lesz baj. Tényleg nem, de ezekkel sem várható különösebb gond, de jóérzésű ember a 30 000 kilométeres gyári szervizperiódust minimum megfelezi egy köztes olajcserével.

A cikkhez fotózott használt FIAT Bravo oktatóautó, tehát termelőeszköz, így gondos tulajdonosa 9500 kilométer után lecserélteti az olajat és az olajszűrőt. Nincs is semmi baja a feltöltővel 158 000 km után.

Nem azonosak a turbós egy-négyesek. A MultiAir szelepemelése változó, a T-Jeté nem

Konstrukciósan kétféle turbós benzines motor van az autóhoz. A korábbi T-Jet a 88 kW/120 vagy 110 kW/150 lóerős változat. Ezek utóda a Multiair motor 103 kW/140 LE, változó szelepemeléssel, ami a szelepnyitás mélységének módosításával kiküszöböli a fojtószelepet, akárcsak a BMW Valvetronic-megoldása. A más Alfa és 500-as modellekben 170-180 lóerős verziókat a Bravo nem kapta meg.

Nem beszélnénk le senkit a MultiAirről sem, mert működnek, de megbízhatósági szempontból az egyszerűbb T-Jet az ígéretesebb. A Multiairben a névadó szelepvezérlést is olaj mozgatja, ezért az olajcsere-periódus sűrítése még fontosabb, mint a T-Jetnél.

Jók a Multijet dízelmotorok, az 1,6-os és az 1,9 literes is. Érdekes, de a kétliteressel itt közel sincs annyi gond, mint az Insigniákban

A T-Jet és Multiair motoroknál nagyon oda kell figyelni a gyertyacserére, aminek intervalluma szigorúan 30 000 kilométer – hallottuk az érdi márkaszervizben. Ne sajnáljuk a pénzt a gyári gyújtógyertyákra! A sokpólusú, speciális gyertyák helyett inkább a gyárira áldozzunk! A szíjas vezérlésű motorok vezérlésének csereperiódusa 120 000 kilométer/5 év.

Használt FIAT Bravo árak

Használtautó-piaci árával a FIAT Bravo jóval a szóba jövő konkurensek alatt mozog. A 2008-ban bevezetett Mégane III 1,5-1,6 millió forinttól kapható, az olasz konkurens 1,3 millió forinttól. Másfél millióból reálisan 90 lóerős, szívó benzines autókat lehet venni.

Aki turbós benzines vagy feltöltött dízelmotort szeretne, 1,6 és kétmillió Ft közötti árakkal kalkulálhat

Aki turbós benzines vagy feltöltött dízelmotort szeretne, 1,6 és kétmillió Ft közötti árakkal kalkulálhat. 2,5 millióért nagyon keveset futott autókat hirdetnek a Használtautó.hu adatbázisban, ahol minden típusból adódhat elég sok kamuautó, de a lenézett Bravóval jobb lehet a helyzet: nem a nepperek kedvence. Annál inkább megérdemli a figyelmet, mert nyomott áráért cserébe sokat nyújt.

Érdekelnek a turbós benzinesek? Ebben a cikkben hibáikról és a szerviztapasztalatokról írunk, valamint összevetjük fogyasztásukat a szívómotorokkal.

Kommentek

  • DTF

    7,3-as fogyasztas? Na ez s baj a kis loketes turbokkal: hiaba ovatosan vezetsz, akoor is magas a fogyasztas. Nalam gs450h, ami haromszor erosebb 8,3/100 km…
    A masik h 2 millabol tuti nem hasznalt fiatot veszek, hanem inkabb 2,5 korul egy corsa d opc-t…

  • ferolg

    DTF:

    Szerintem meg turbós benzines kocsinak, ami főleg városban járt és oktató autó, tehát kapta a kiképzést, teljesen elfogadható a 7,3. A te kocsid ezzel az igénybevétellel 10 alatt nem állna meg. Ja, és 3x annyiba került újonnan a kocsid, mint ez a Bravo, és még csak csomagtered sincs rendes. DE : a két kocsi más kategória, el kell ismerni , más a célközönség is. Másik: miért venne valaki drágábban egy rosszabbul használható kocsit (Corsa OPC), mint egy olcsóbb, megbízható és akár mindennapos családi használatra alkalmas autót (Bravo). Megint csak más a célközönség. Nekem Stilo-m volt pár éve, jobb volt mint a Jetta V.

  • zoltan970

    Most lesz 6 éves az 1.4 T-Jet bravom, 15 hónaposan 32 ezer kilométerrel vettem. Hibastatisztika: 4 db izzóm égett ki, összköltség kb 4-5 ezer forint !!! A szervizelést nagyjából korrekt módon csináltatom, a 30 ezres dolog full kamu, inkább 10-12 ezer, főleg a turbó miatt, jó minőségű anyagok mellett sem vészes a költsége. Az orra tényleg könnyen leér, ahogy a cikk is írja. Viszont 1 szó sem esik a belső designról, és a jó minőségű anyagok használatáról; rendes kárpit van még az ajtón is, a műszerfal borítása meg külön élmény, főleg az árban közel azonos, de inkább drágább kocsikhoz képest. 45 éves pesti pasi vagyok, sosem volt előtte olasz autóm; de áldom a bátorságomat, hogy anno túlléptem az “FFF” dolgon és bravot vettem, ez egy olyan kocsi amibe öröm beülni. Főleg ha számításba veszem, hogy ez mennyibe kerül(t), és, hogy a turbóval mennyire jól tud menni !!

  • Kempelen.

    DTF….ekkora hülyeséget!

  • DTF

    ferolg: a gs450h (előző gen) csak városban 8,7-9,1 liter (persze nem okatatóautónak haszánom). újonnan 4-szer anyni, használtan kétszer ;)csoamgtér kb. mint bravo, de utazóautónak hazsnálom, comgoknak van más autó.

    Kempelen: kösziŰ! :D

  • hova

    Nagyon-nagyon titkos tippnek jó!

  • demagóg

    zoltan970!
    Szerinted az izzó kiégése hiba?

  • demagóg

    “A 30 000 kilométeres gyári szervizperiódust betartom, de 9500 kilométerenként az autó mindig kap egy köztes olajcserét.”

    Tehát nem tartod be.
    9500 km? És Miért nem 9654?

  • Guevara

    Az olasz autó rabul ejti az embert ha egy kissé cizelláltabb a lelki világa és van bátorsága szembe menni mások véleményével (FFF) különbözni tőlük. Aki nem mer az vegyen VW-t, neki az való. Korábban én BMW-s voltam, ha autóról volt szó csak a BMW… Na szóval ma már Fiatos vagyok és ez a saját választásom volt. Ez a Bravo is nagyon tetszik, de az a szilánk, az automata klíma “izéje” azért belém szúrt. Mert egyébként a Fiat automata klímája (ez nem olasz, Denso) szerintem baromi jó. Nagyon tudja a dolgát, nem kell rá figyelni és a fogyasztáson sem dob szinte semmit (szó szerint).

  • menőmanó

    Nekem mindig tetszett ez az autó, de sosem mernék venni, hiszen olasz.
    Még újonnan sem, nem hogy használtan.

  • grobi74

    Ez?? Egy igazi szép fos vegyétek csak nyugodtan : a 3 f-betűs: fiatot,franciát,fordot mert azok a legszarabbak.

  • tollasahatam

    inkább maradok a toyotámba… ;))

F1: A tavalyi autóval indulna a sereghajtó 2017-ben

Az összeomlás szélén táncoló Manor-csapat kérvényezte a Nemzetközi Automobil Szövetségnél, hogy a tavalyi modellel vághasson neki a 2017-es idénynek.

Száznál több autóbuszt vásárolt tavaly a BKV

Megkérdeztük a BKV, hogy tavaly hány darab autóbuszt sikerült vásárolniuk. A számolgatás végén mi is meglepődtünk.

Anyósgyilkos járművek

Erre a hétre valahogy csupa olyan visszahívás jutott Európában, amelyek az első utasülésnél – közkeletű nevén az anyósülésnél – észlelt, életveszélyes hibákat hivatottak orvosolni.

F1: Bottas magával vitte a Williams-szponzort

A Williams nem csak versenyzőjét veszti el, Valtteri Bottasszal együtt régi-régi szponzora is a Mercedeshez távozik.

Keményít a rendőrség: minden sofőrnek szondát kell fújni

Mostantól nincs kivétel, minden sofőrnek meg kell fújnia az alkoholszondát. A rendőrség a finn módszerrel szeretné kiszűrni az ittas vezetőket. Nógrádban vezetik be először.

KRESZ-táblák, amikre figyelned kell télen

Van néhány speciális KRESZ-tábla, amelyeket zimankó és havazás idején erősen ajánlott figyelni. De tudjuk-e, hogy pontosan mit is jelentenek ezek a táblák?

F1: Állami elismerést kapott Kimi Räikkönen

A Ferrari világbajnok pilótája Finnország első sportnagykövete lett.

Norvégiában betiltották a dízelautókat

A rossz légminőség miatt Oslo átmenetileg kitiltotta a norvég fővárosból a gázolajjal üzemelő gépjárműveket.

Opel, ami jobban kéne, mint egy BMW

Olyan Opelt vezettünk, amely annyira a vágy tárgya volt egykoron, hogy még egy dalba is befoglalták a nevét.

A csapatok nem kérnek F1-es tulajdonrészt

Úgy tűnik, a nem sikerült pénzt kihúzni a csapatok zsebéből, a Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media nem tudta bevonni őket a tulajdonosi körbe.

Családi mindenest, de milyet?

Használtautó-vásárlásban segít szakértőnk, aki egy levélváltással is irányt mutathat az igényeinknek megfelelő kivitel megtalálásához.

Ez a kézműves módszer új fejezetet nyit a hengerfej felújításban

Precíz megoldás helyett ösztönből tolja emberünk. Az eredmény kétséges, de legalább az eljárás látványos.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.