Használt autó: mit vesznek a magyarok?

Toplista az idén behozott használt autókról

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.10.30. 06.00

Tényleg a prémiummárkák autóira buknak honfitársaink, akik külföldről hoznak be használt autót? Nem feltétlenül.

Míg a migránsok kelet felől igyekeznek Nyugat-Európába eljutni, a használt autók áradata ezzel ellentétes irányú. Ausztria felől érkezve temérdek használt autót látni német exportrendszámmal, tréleren vagy a szabálytalan P-rendszámmal hazafelé gurulva. A tapasztalatot a hivatalos számok is igazolják: 2013-ban összesen 50 019, tavaly a teljes évben 70 381, idén az első kilenc hónapban 90 391 használt autó kapott magyar rendszámot.

Az autó az német?

Látva az irdatlan növekedést, elkértük a DATAHOUSE Kft. szakembereitől a teljes használtautó-behozatali statisztikát, amelyben az első három negyedévben, tehát szeptember végéig forgalomba helyezett használt autók szerepelnek. Az érdekelt, milyen autókat íratnak nevükre honfitársaink, milyen autót vesznek azok, akik végül nem a hazai kínálatból választanak.

Nem ritkán hallom itthon, hogy “az autó, az német”. A használtautó-import számait bogarászva valóban szembeszökő a német autók túlsúlya. Az első tízben csak német autókat találunk, az első húszból 17 autó német. A japán autóipart a Mazda6 és a Mazda3 képviseli a 13-ik és a 19-ik helyen, a francia használt autók üdvöskéje pedig a Renault Scénic, amely a 17-ik a behozatali toplistán.

Škoda, Suzuki alig jön

Érdekes, hogy a márka népszerűségéhez mérten a Škodák száma nem nagyon gyarapodott magánimportos használt autókkal. A három generációt összeadva Fabiából 272, Octaviából összesen 671 db használt autó kapott friss magyar rendszámot szeptember végéig.

Használt autót hoznál nyugatról?

Sokféle költség adódik a behozatallal, cikkeink segítenek előre kalkulálni velük


Aki belevágna a magánimportba, és használt autót hozna magának, egy tanácsot fogadjon meg: először az itthoni választékot zongorázza végig, mert más százezres, mint tízezres úti költséggel belefutni a nem megfelelő autóba. Aki belevág a behozatalba, nézzen ki több autót egy régión belül, hogy javítsa esélyeit.

Ne az alacsonyabb ár reményében induljunk neki, a mostani árfolyammal reálisabb a jobb felszereltségben és állapotban bízni, azonos áron. A Mobile.de és más oldalakon lévő hirdetések szűrésében itt segítünk. Az exportrendszám kérdéséről szól ez a cikk. A hazai forgalomba helyezés költségeiről itt találtok táblázatot. Mindenkinek sok örömöt és sikert kívánunk a használtautó-vásárláshoz, akár itthon, akár külföldön!

Sajátosak a Suzuki számai is. 935 darabbal a márka összes autójából nem jött be annyi az országba, mint A3-as Audiból. Ennek az lehet az oka, hogy ezeket a modelleket inkább kivinni érné meg a megroggyant forintárfolyammal. Németországban például a Splashnek olyan ára van, hogy még a statisztikában szereplő 25 használt autó hazahozatala is meglepő.

Elmerülve a számokban, néhány típus behozatali aránya engem legalábbis meglepett:

BMW 3-as sorozat, 4416 db
Toyota Prius, 429 db
VW Passat, 3818 Honda Jazz, 688
Audi A4, 2789 Mitsubishi Lancer, 142
BMW 5-ös sorozat, 1865 Citroën Xsara Picasso, 429
Mercedes-Benz E-osztály, 1262 Kia Cee’d, 218 és Hyundai i30, 182

Ezekből az adatokból elsőre az jöhet le, hogy sokan mutatós, középkategóriás vagy még nagyobb használt autókra buknak, és a behozatali szándék nagyrészt prémiummárkákra irányul. Az autó villanjon, mert egy E46-os 3-as BMW-ből kiszállni mégiscsak más érzés, mint az egyébként többe kerülő Kia Cee’dből.
 

Nyilván van ebben a megközelítésben igazság, de én nem nagyzolási hóborttal magyaráznám az arányokat. Mert a használtautó-importnak csak az egyik oldala az, hogy ki milyen autóra vágyik. A másik oldala, hogy az euróval szemben tartósan gyenge forintárfolyammal mit éri meg hazahozni, és milyen típusokból ésszerűbb itthon keresni egy jó állapotú példányt.

Nagyon leegyszerűsítve ezek a számok azt is mutatják, hogy milyen autókat nem éri meg a nyugat-európai bérszínvonalon javítani, forgalomban tartani a következő években, és mi az, amit az alacsonyabb hazai munkadíjakkal, kreatív szervizfogásokkal használni lehet hosszabb-rövidebb ideig.

Ezért éri meg kint megvenni egy váltófelújításhoz közeledő 530-as dízel BMW-t, vezérléscserére szoruló V6-os A6 TDI-t és így tovább. Itthon olcsóbban megoldhatók ezek a munkák, és nem mindenki ragaszkodik hozzá, hogy használt autója futóműve, működése közelítsen az újkori színvonalhoz.

Olyan, mint a foci: mindenki hozzá tud szólni

Valószínűleg mindenkinek van véleménye a használtautó-behozatalról. Vitaindítóként idézzük egy korábbi cikkből Somebody nevű hozzászólónk véleményét a magyarországi használtautó-kínálatról és vásárlói attitűdről:

Igen, a magyar piacon a külföldről behozott roncsok is vannak, mert azokon van haszon. Bár nagy átlagban még ezek is sokkal jobb állapotban vannak, mint amik már itthon szenvedtek pár évet. Ha igazán tuti autót akarsz, kimész magad, mert normális állapotú és felszereltségű autót nagy valószínűséggel csak kint fogsz találni úgy 5 évtől felfelé. A német sem egy csodanemzet, senki sem állította, sajnos ott is van már mindenféle népség. De egy echte német, hidd el, többet fog áldozni az autójára, mint bármelyik balkáni suttyó. De fölösleges is lenne igényes német autókat behozni “drágán”. A sok nagyokosnak úgyis a Használtautón az első három találat az irányadó, a többi már drága. Szóval a kínálat is csak az itteni idióta kereslethez igazodik.” Kulturált hangvételben örömmel várjuk a kommenteket a cikk alatt!

Menő vs. hétköznapi autók

Autóbuziként a Vezessnél nagyon is megértünk mindenkit, aki erős, nagy, menő autót hoz haza nyugatról. Egy szép A4-es Audi, hátsókerekes BMW, kifinomult E-osztály mégiscsak örömtelibb autó egy alsó-középkategóriás tömeggyártmánynál.

Csak azt ne hangoztassa senki, hogy erre van pénze a lakosságnak, mert ez nem igaz. Ugyanazt a 3000 eurót el lehet költeni a várhatóan kevesebb kiadással fenntartható Honda Jazzre, mint a sokkal többet futott és sokkal összetettebb 320d-re, Ford Focusra az öregebb C-osztály helyett és így tovább.

Fórumhozzászólásokban, olvasói véleményekben állandó a vita a villantós és a józanabb autókban hívő autóvásárlók között. Azért értelmetlen egymásnak esni, mert új és használt autót is nagyon eltérő szempontok és igények alapján vesznek a népek. De a számok értelmezése helyett most jöjjön az első kilenc hónap használtautó-behozatali toplistája

A legnagyobb számban forgalomba helyezett használt autók, 2015. 01. 01.-09. 30.










10-20:

Audi A6, 1620
Opel Corsa, 1547
Mazda6, 1461
Mercedes-Benz E-osztály, 1262
Volkswagen Polo, 1142
Mercedes-Benz C-osztály, 1118
Renault Scénic, 1116
Ford Galaxy, 1018
Mazda3, 998
Audi A3, 987


a 2015. 01. 01.-09. 30. között regisztrált használt autók alapján. Forrás: DATAHOUSE Kft.

Kommentek

  • Funkyman

    Az mondjuk meglep, hogy a fostos A-Merciből dupla annyit hoztak be, mint a kategóriatárs A3-ból.

  • Kanyaró Malvin

    Szerintem is ritka béna autó az első A-osztály. Talán nőknek városba, mert olcsó és mégiscsak Merci. Akkor inkább egy A3, de ezerszer inkább egy első szériás Fóka, jó váltóval és futóművel.

  • subtotal

    Jó lett a cikk, végre sokkal árnyaltabban vannak a okok összeszedve.

  • hova

    Mi a fenét hoznánk be,ami viszonylag közel van, ha nem német autót? Japánba csak nem hajózunk el. Francia pedig ki a fenének kell, nem is beszélve az olaszról. A német gépészet itt visszaköszön!

  • nilsholgersson

    “A német rendszámozás kérdéséről szól ez a cikk.” Az megvan, hogy linkelni se tudsz?

  • demagóg

    Az OPEL és a FORD amerikai tulajdonú márkák, kár németezni.

  • hova

    A magánimportban Magyarországra érkező koros használt autók környezetre gyakorolt hatása sokkal negatívabb, mint a nemrég botrányba keveredett EURO 5-ös dízelmotorral futó járműveké, mivel ezek jelentős része EURO 1-es vagy EURO 2-es erőforrással üzemel – hívta fel a figyelmet a DasWeltauto közleményében.

  • a.szorenyi

    Kedves Nilsholgersson! Szerencsénkre egy liba nyakából is ki tudtad szúrni a tévesztést, köszönöm a korrekciót! A linket javítottam. Hidd el, öröm nekünk, ha a háztáji troll segít a minőségbiztosításban. Üdv, Szörényi András

  • a.szorenyi

    Kedves Demagóg!

    A magyar autóvásárlók percepciójában többnyire a Ford német, nem angol vagy amerikai, az Opel végképp. Ezért soroljuk őket a német márkák közé. Az Aston Martin sem szűnt meg britnek vagy a Mazda japánnak lenni a főtulajdonos amerikai Ford idején. Az Opel fejlesztése, törzsgyárai stb. Németországban vannak. A Fordnál is Köln az európai központ, gyártásban szintén alapvető fontosságúak a német üzemek, pl. Köln, Saarlouis, aacheni kutatóközpont. De abban igazad van hogy egy globális gyártónál lehetne mondani épp elég spanyol stb. üzemet. Üdv, Szörényi András

  • demagóg

    Kedves András!
    Mindkét vállalat az amerikai anyacég leányvállalata. Nem német tulajdonban van, nem német cégek.
    A Mazda viszont sosem volt a Ford leányvállalata, a Ford tulajdonrésze 33% fölé nem ment, így a Mazdát jogosan emlegették abban az időszakban is japánként.

  • japancar

    Azért hoznak be viszonylag nagy teljesítményű használt kocsikat, mert a kisebbek motorját széthajtják. Egyszerűen arról van szó, hogy egy kocsi teljesítményének “x” százaléka mozgatja a járgányt, a többi a tartalék. Autópályán az “x” százalék nagyobb, a tartalék kisebb. Egy kisautónak a pályán 130-as tempónál legfeljebb 10% tartalék van még a motorjában, addig egy komoly nagykocsinak akár 30-40% tartaléka is lehet. Vagyis az autópályákkal bőven ellátott Németországban a kisautók többnyire motor maximális teljesítménye körül vannak folyamatosan üzemeltetve.
    Tehát csakis erős kocsit érdemes onnan behozni.

  • japancar

    hova – 2015.10.31 // 16:57
    Ezeket az Euro-stb. butaságokat hagyjuk a fenébe! A károsanyag kibocsájtás elsősorban a motor állapotától, másodsorban a vezetési stilustól függ. A legkorszerűbb motorok is ontják a káros anyagot öreg katalizátorral és padlógázzal.

  • Szacsa

    Csendes kis utcában lakom, de itt is több “német” autó szaladgál. Nézem őket, s nem értem miért is hozták be. 5-ös BMW 2 év után kuka,az újabb szintén német, de már zörög,a szomszéd nyáron hozott “megkímélt” A6-osa most állt meg, 300.000-ért újra használhatja, valami “számítógépes probléma” állítólag.De a hangja mint egy diesel, meglepődtem amikor mondták, hogy benzines, pedig dieselnek is hangos.Persze minden full benne, de ha nem megy mit ér? Nekem is tetszenek ezek a gépek, de nem költenék rájuk utólag ennyit, hisz 250 ezernél gyakorlatilag egy teljes felújítás kell, s hát ugye mindegyiket 200 ezer km-el árulják, ami már eleve gyanús.Mondjuk én japán párti vagyok, nekem a Toyota 11 éve van meg, de -a kötelező szervizen kívül- nem volt baja, egyedül egy autó által feldobott kő intézte el az első szélvédőt. S nem is értem miért nem hozzák a Toyotákat, Mazdákat? Talán ott sem adják el őket!?

  • tollasahatam

    mert nem annyi utat tesznek meg a nyugati országokban, mint mi
    magyarok a fizetésünkből, nem beszélve a szervizköltségekről.
    pár év alatt több százezret belehajt, és még jó ár arányban
    kiszáll és beül az újba.. mi is megtehetnénk ha a történelmünket
    átírhatnánk..

Mazda3: egy használt autó, amivel nehéz mellényúlni

Használt autóként körül lehetne rajongani a Mazda3 első generációját, mert megbízható, vonzó, remekül vezethető autó. De sok közülük nagyon rondán rozsdásodik.

Kipróbáltuk a világ legcsúnyább autóját

A csúnyaautó-válogatások örök dobogósa, legendás autóipari kudarc, túl hamar jött zseniális koncepció, tákolt borzalom, a világ leghíresebb kémiatanár-droggyárosának ikonikus járműve: hölgyeim és uraim, íme, egy igazi, ráadásul Magyarországon futó Pontiac Aztek!

Amire minden használt autóban sokat fogsz költeni

Nemrég kuplungot kellett cserélni Ford Focusunkon, ami felvetett pár kérdést. Utángyártott legyen, kis szervizbe vigyem vagy jobban megéri a márkaszerviz? És mennyibe kerül a kuplungcsere más használt autókhoz?

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

Bicikli 11 millióért, nooormális?!

A jacht után most itt a Bugatti-kétkerekű: a PG bringája műszakilag is odateszi magát, de 39 ezer dolláros ára azért így is magas.

Hemzsegnek az 50 ezres kanyarok Budapesten

Mutatjuk, hol kaphatsz súlyos büntetést Budapesten, ha egy kicsit nem figyelsz, vagy nem követed a szabályokat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.