Míg a migránsok kelet felől igyekeznek Nyugat-Európába eljutni, a használt autók áradata ezzel ellentétes irányú. Ausztria felől érkezve temérdek használt autót látni német exportrendszámmal, tréleren vagy a szabálytalan P-rendszámmal hazafelé gurulva. A tapasztalatot a hivatalos számok is igazolják: 2013-ban összesen 50 019, tavaly a teljes évben 70 381, idén az első kilenc hónapban 90 391 használt autó kapott magyar rendszámot.

Az autó az német?

Látva az irdatlan növekedést, elkértük a DATAHOUSE Kft. szakembereitől a teljes használtautó-behozatali statisztikát, amelyben az első három negyedévben, tehát szeptember végéig forgalomba helyezett használt autók szerepelnek. Az érdekelt, milyen autókat íratnak nevükre honfitársaink, milyen autót vesznek azok, akik végül nem a hazai kínálatból választanak.

Ausztria felől érkezve temérdek használt autót látni a piros német exportrendszámmal, tréleren vagy szabálytalanul, P-rendszámmal hazafelé gurulni

Nem ritkán hallom itthon, hogy “az autó, az német”. A használtautó-import számait bogarászva valóban szembeszökő a német autók túlsúlya. Az első tízben csak német autókat találunk, az első húszból 17 autó német. A japán autóipart a Mazda6 és a Mazda3 képviseli a 13-ik és a 19-ik helyen, a francia használt autók üdvöskéje pedig a Renault Scénic, amely a 17-ik a behozatali toplistán.

Škoda, Suzuki alig jön

Érdekes, hogy a márka népszerűségéhez mérten a Škodák száma nem nagyon gyarapodott magánimportos használt autókkal. A három generációt összeadva Fabiából 272, Octaviából összesen 671 db használt autó kapott friss magyar rendszámot szeptember végéig.

Ausztriában és Németországban a Suzukik olyan jól tartják az értéküket, hogy nem éri meg behozni őket, itthon jobb az áruk

Használt autót hoznál nyugatról?

Sokféle költség adódik a behozatallal, cikkeink segítenek előre kalkulálni velük

Sokféle költség adódik a behozatallal, cikkeink segítenek előre kalkulálni velük


Aki belevágna a magánimportba, és használt autót hozna magának, egy tanácsot fogadjon meg: először az itthoni választékot zongorázza végig, mert más százezres, mint tízezres úti költséggel belefutni a nem megfelelő autóba. Aki belevág a behozatalba, nézzen ki több autót egy régión belül, hogy javítsa esélyeit.

Ne az alacsonyabb ár reményében induljunk neki, a mostani árfolyammal reálisabb a jobb felszereltségben és állapotban bízni, azonos áron. A Mobile.de és más oldalakon lévő hirdetések szűrésében itt segítünk. Az exportrendszám kérdéséről szól ez a cikk. A hazai forgalomba helyezés költségeiről itt találtok táblázatot. Mindenkinek sok örömöt és sikert kívánunk a használtautó-vásárláshoz, akár itthon, akár külföldön!

Sajátosak a Suzuki számai is. 935 darabbal a márka összes autójából nem jött be annyi az országba, mint A3-as Audiból. Ennek az lehet az oka, hogy ezeket a modelleket inkább kivinni érné meg a megroggyant forintárfolyammal. Németországban például a Splashnek olyan ára van, hogy még a statisztikában szereplő 25 használt autó hazahozatala is meglepő.

Elmerülve a számokban, néhány típus behozatali aránya engem legalábbis meglepett:

BMW 3-as sorozat, 4416 db
Toyota Prius, 429 db
VW Passat, 3818 Honda Jazz, 688
Audi A4, 2789 Mitsubishi Lancer, 142
BMW 5-ös sorozat, 1865Citroën Xsara Picasso, 429
Mercedes-Benz E-osztály, 1262 Kia Cee’d, 218 és Hyundai i30, 182

Ezekből az adatokból elsőre az jöhet le, hogy sokan mutatós, középkategóriás vagy még nagyobb használt autókra buknak, és a behozatali szándék nagyrészt prémiummárkákra irányul. Az autó villanjon, mert egy E46-os 3-as BMW-ből kiszállni mégiscsak más érzés, mint az egyébként többe kerülő Kia Cee’dből.
 

17 német autó van a behozatali toplista első 20 helyezettje között. Három-három Ford, Audi, Mercedes-Benz, Opel és Volkswagen-típus, plusz két BMW. Különféle évjáratú Mustangokból 37 autó jött be

Nyilván van ebben a megközelítésben igazság, de én nem nagyzolási hóborttal magyaráznám az arányokat. Mert a használtautó-importnak csak az egyik oldala az, hogy ki milyen autóra vágyik. A másik oldala, hogy az euróval szemben tartósan gyenge forintárfolyammal mit éri meg hazahozni, és milyen típusokból ésszerűbb itthon keresni egy jó állapotú példányt.

Nagyon leegyszerűsítve ezek a számok azt is mutatják, hogy milyen autókat nem éri meg a nyugat-európai bérszínvonalon javítani, forgalomban tartani a következő években, és mi az, amit az alacsonyabb hazai munkadíjakkal, kreatív szervizfogásokkal használni lehet hosszabb-rövidebb ideig.

Első forgalomba helyezésre váró autók a Mozaik utcai vizsgabázison. A kinti vizsga nélküli autók hazai műszakiztatásához kell egyedi forgalomba helyezési engedély is, 22 800 forintért

Ezért éri meg kint megvenni egy váltófelújításhoz közeledő 530-as dízel BMW-t, vezérléscserére szoruló V6-os A6 TDI-t és így tovább. Itthon olcsóbban megoldhatók ezek a munkák, és nem mindenki ragaszkodik hozzá, hogy használt autója futóműve, működése közelítsen az újkori színvonalhoz.

Olyan, mint a foci: mindenki hozzá tud szólni

Valószínűleg mindenkinek van véleménye a használtautó-behozatalról. Vitaindítóként idézzük egy korábbi cikkből Somebody nevű hozzászólónk véleményét a magyarországi használtautó-kínálatról és vásárlói attitűdről:

Igen, a magyar piacon a külföldről behozott roncsok is vannak, mert azokon van haszon. Bár nagy átlagban még ezek is sokkal jobb állapotban vannak, mint amik már itthon szenvedtek pár évet. Ha igazán tuti autót akarsz, kimész magad, mert normális állapotú és felszereltségű autót nagy valószínűséggel csak kint fogsz találni úgy 5 évtől felfelé. A német sem egy csodanemzet, senki sem állította, sajnos ott is van már mindenféle népség. De egy echte német, hidd el, többet fog áldozni az autójára, mint bármelyik balkáni suttyó. De fölösleges is lenne igényes német autókat behozni “drágán”. A sok nagyokosnak úgyis a Használtautón az első három találat az irányadó, a többi már drága. Szóval a kínálat is csak az itteni idióta kereslethez igazodik.” Kulturált hangvételben örömmel várjuk a kommenteket a cikk alatt!

Menő vs. hétköznapi autók

Autóbuziként a Vezessnél nagyon is megértünk mindenkit, aki erős, nagy, menő autót hoz haza nyugatról. Egy szép A4-es Audi, hátsókerekes BMW, kifinomult E-osztály mégiscsak örömtelibb autó egy alsó-középkategóriás tömeggyártmánynál.

Megoszlik az igény, az első tízben vannak csekélyebb fenntartási költségű kompakt autók és elegánsabb, több pénzt elnyelő modellek is

Csak azt ne hangoztassa senki, hogy erre van pénze a lakosságnak, mert ez nem igaz. Ugyanazt a 3000 eurót el lehet költeni a várhatóan kevesebb kiadással fenntartható Honda Jazzre, mint a sokkal többet futott és sokkal összetettebb 320d-re, Ford Focusra az öregebb C-osztály helyett és így tovább.

Fórumhozzászólásokban, olvasói véleményekben állandó a vita a villantós és a józanabb autókban hívő autóvásárlók között. Azért értelmetlen egymásnak esni, mert új és használt autót is nagyon eltérő szempontok és igények alapján vesznek a népek. De a számok értelmezése helyett most jöjjön az első kilenc hónap használtautó-behozatali toplistája

A legnagyobb számban forgalomba helyezett használt autók, 2015. 01. 01.-09. 30.

1. BMW 3-as sorozat, 4416 db


2. Volkswagen Passat, 3818 db (ebből 103 CC)


3. Volkswagen Golf, 3186 db


4. Ford Focus, 3159 db


5. Opel Astra, 2975 db. A Corsa 12-ik, 1547-tel


6. Audi A4, 2789 db


7. Mercedes-Benz A-osztály, 1928 db


8. BMW 5-ös sorozat, 1865 db. Szerintem ez köztük a legszebb, kattintsatok ide az M-csomagos, Imola-piros 528i rekordolvasottságú sztorijához a paralellküllős felnikkel


9. Opel Zafira, 1827 db (ebből 69 Tourer)


10. Ford Mondeo, 1723 db

10-20:

Audi A6, 1620
Opel Corsa, 1547
Mazda6, 1461
Mercedes-Benz E-osztály, 1262
Volkswagen Polo, 1142
Mercedes-Benz C-osztály, 1118
Renault Scénic, 1116
Ford Galaxy, 1018
Mazda3, 998
Audi A3, 987

Két Mazda is van az első húszban, a Mazda6 13-ik 1461, a Mazda3 19-ik 998 darabbal


Egyetlen francia típusként a Top 20-ban van a Renault Scénic. Az első három negyedév adatai alapján 17-ik

a 2015. 01. 01.-09. 30. között regisztrált használt autók alapján. Forrás: DATAHOUSE Kft.