Használt autó: olcsó és takarékos dízelek

Dízel kisautók 600 000 és kétmillió Ft között

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.10.22. 16.59

Használtan gyakorlatilag eltűnik a dízelek újkori felára. Rendkívül vonzó fogyasztású használt dízel kiskocsit járunk körbe cikkünkben.

Oszthatunk-szorozhatunk, a legtöbb esetben benzin-gáz üzemű, LPG-s használt autóval a leggazdaságosabb a közlekedés. LPG-s használt autó vásárlásához adtunk már hasznos tanácsokat, ám sokan idegenkednek ettől a technikától, mégis szeretnék csökkenteni üzemanyagköltségüket. Ők dízelt keresnek.

Sokszor írtunk róla, milyen kockázatokkal jár egy szimpla felépítésű szívó benzineshez képest megvenni az ezredforduló után gyártott dízelek egyikét. Csak címszavakban: darabonként 120 000 forintos injektorok, EGR-szelep 60-80 ezerért, 250-350 ezres nagynyomású szivattyú és a kisautók egy részében is előforduló kettős tömegű lendkerék. A dízeleket fenyegető javításokról és költségükről itt olvashattok részletesen.

Használtan nemigen kerülnek többe a dízelváltozatok, mint a sima benzinesek, mert várható szervizköltségük magasabb

Ezek az autók mégis népszerűek, mert sokan remélik, hogy nem nekik kell majd egyben 300-400 ezer forintokat költeni a javításra, de fontos az alacsony fogyasztás. Aki elég sokáig használja az autót, a nagyobb szervizmunkák költségét is kiautózhatja, mivel nagyjából egy árban vannak a dízel és a benzines használt autók.

Összeállításunkban jó szívvel ajánlható dízel kisautók szerepelnek, a Spritmonitor.de fogyasztási naplóiból számított átlagfogyasztás szerinti sorrendbe rendezve. Mivel a különbség maximum hat deciliter százon, mindenki válasszon a gusztusának és előítéleteinek megfelelő autót közülük.

Renault Clio III 1,5 dCi 65-106 LE 5,41 l/100 km

Ezen a szinten a kicsit nagyobb hengerűrtartalom is sokat dob az autó használhatóságán, így egyformán 65-70 lóerős teljesítménnyel az 1,5 dCi modellek könnyebben vezethetők, mint például a csak 1,25 literes FIAT-Opel-Suzuki kis dízelek.
 

Egymillió forint alatt nem sok Clio III akad. Felnőtt, kényelmes és biztonságos autó

Ebből a motorból főleg a nagyobb, 100 lóerő feletti teljesítményű változatok szenvedték meg a túl hirtelen megugró nyomatékot, ami a hajtókarcsapágyak alól kipréselhette az olajat. Szoftveres módosítással ezt orvosolta a gyár, de a hajtókarcsapágy továbbra sem erős pontja ennek a motornak. Cseréje munkadíjjal együtt 80-120 000 Ft körüli tétel.

Ezzel együtt a Clio jó autó. Kényelme, biztonsága megközelítette a korabeli kompakt autókét. Fogyasztása ugyanúgy lenyomható négy literre városon kívül, mint az összeállításban szereplő többi autóé. Ára 950 ezer forintnál kezdődik és 2,2 milliónál tetőzik.

Mit kell ellenőrizni egy használt dízelen?

A részecskeszűrő a kisautókban csak a 2011-ben bevezetett Euro 5 normával vált általánossá

A részecskeszűrő a kisautókban csak a 2011-ben bevezetett Euro 5 normával vált általánossá


Egy autóról sokat elárul a motortér. Ne legyen tisztára nyalva, mert akkor nem látni, hogy olajos-e a turbó (gyakran igen), izzad-e kenőanyagot a motor vagy netán csöpög-e belőle a fekete lé. Még a motor beindítása előtt húzzuk ki a nívópálcát! Ha valaki arra sem figyel, hogy legyen olaj a motorban, azt nagyon nem érdekli a kocsi állapota. A hűtőfolyadék-kiegyenlítő tartályban nem lehet fekete olajos lerakódás. Ha mégis van, akkor a kompressziótérből átjut a kormos-olajos kipufogógáz, ami rosszat jelent.

A legfontosabb, hogy lássunk egy valódi hidegindítást az autóval. Érintsük meg a motort, hogy tényleg hideg-e! Akkor tárgyaljunk bármiről is, ha a motor hidegen jól indul, nem füstöl se kéken, se koromfeketén. A kéken füstölő dízelbe a kopott tengelyű turbón át ömlik be az olaj, feketén füstölőből elégetlenül távozik a gázolaj. A két hibaforrás a színe mellett a szagáról különböztethető meg.

Ha egy modern (zömében közös nyomócsöves vagy PD TDI) dízel egyenetlen fordulattal jár, kihagy alapjáraton, ne adjunk neki még egy esélyt! Bármit süketel az eladó, hogy sokat állt és megjavul, ha mennek vele, keressünk egy olyan darabot, amelynek egészséges az alapjárata. Az alapjárati kiegyenlítés a hengerenkénti korrekcióval kisimítja az üresjáratot, ha a motor teljesen rendben van. Ha ez mégsem megy, akkor az injektorral lehet baj. Lényeges, hogy gázadásra ne kopogjon fel a motor, mert az mechanikus motorhibára vagy injektorhibára utal, szoruló vagy kopott csúcsra.

Ford Fiesta 1,4 TDCi 68 LE 5,12 l/100 kilométer

Eltekintve a 2005-ig gyártott autók első rugótörésétől és a csomagtér-távnyitás hibájától, a Fiesta remek konstrukció, megbízható technikával, mérsékelt alkatrészárakkal, széles motorválasztékkal, részben láncos, részben szíjas, egyaránt kiforrott motorokkal.

Dízelből az 1,4-est vennénk, még a 68 lóerővel szárnyaszegett gyorsulás ellenére is. Nagyon ritkán van gond a turbójával, nem jellemző rá a turbó egyik olajcsövében az olajszűrő eltömődése, ami rontja a kenőanyag-ellátást, idővel kivégezve az 1,6 TDCi-k feltöltőjét.

600 000 forintos alapárával a Fiesta 1,4 TDCi olcsó ebben a mezőnyben

Az 1,4-es HDi dízel 2002-től jelent meg a Peugeot 206-ban és a Citroën C3-ban, 1,4 TDCi néven a Ford Fiestában. Jelenleg az 550 000 és 1,4 millió a közötti ársávban hirdetik vele a Fordokat. Aki családi autót keres használtan ezzel a dízelmotorral, annak a Ford Fusiont és a kései Citroën Xsarát ajánljuk ugyanezzel a dízellel. Részletes használtautó-teszt a 2002-2008 közötti Ford Fiestáról itt.

Toyota Yaris 2005-2011 1,4 D-4D 4,93 l/100 km

Egy Toyotával általában nehéz mellényúlni, ami a Yarisra is áll. A hölgyek kedvencéből itt a második generáció szerepel. Ebben a változatban még benne volt a harmadik szériából hiányzó tologatható hátsó üléspad. Ezzel a korabeli Nissan Micrában, Smart Forfourban és Mitsubishi Coltban is megtalálható extrával sokkal használhatóbb autó válik egy kiskocsiból, mert kényelmes hátsó lábteret vagy jól használható csomagtartót alakíthatunk ki két mozdulattal.

90 lóerejével és 1 250 00 forintos alapárával is a mezőny felső karéjába tartozik a Yaris D-4D második generációja

375 centis karosszériájával a Yaris második generációja nem nőtt együtt a kategóriával, a 20-30 centivel kompaktabb méret parkoláskor jól jön. A 90 lóerős dízelváltozat újonnan elég drága volt, használtan nagyjából 1 250 000 forinttól kapni dízelt a második generációból, a legdrágábbak egymillió forinttal kerülnek többe. A Yarishoz sokféle kedvezményes karbantartási csomagot kínálnak a márkaszervizek olajcserére, a lengéscsillapítók, a fékek vagy a kuplungszett cseréjére. Árak ezen a linken.

Škoda Fabia 1,4 PD TDI 4,91 l/100 km

Az ezredforduló után a kiskategória egyik legjobb autója volt a Škoda Fabia. Kényelmes üléseivel, viszonylag tágas csomagtartójával, tisztességes lábterével, alapáron ötajtós karosszériájával, modelltől függően spártai vagy fényűző kialakításával és széles motorkínálatával a legtöbb ember megtalálta a számítását. A választékban kombi és lépcsőshátú is szerepel.

Nem rossz az SDi szívódízel sem a Fabiában, de az 1,4 PD TDI-ből nagyobba választék, úgy 750 000 forinttól

Ha nem sietünk, jó választás az 1,9 SDi szívódízel, de a kínálat zöme az 1,4 PD TDI-ből áll. A háromhengeres dízel mellé szükség volt a kettős tömegű lendkerékre. A dízel Suzukikra ugyanez áll. Az 1,25 literes Swiftben, sőt még az Ignisben és a Wagon R+ban is ott van ez a drágán cserélhető rezgés- és zajcsillapító alkatrész. A használt dízel Fabia így is jó vétel lehet a 750 000-1 250 000 Ft közötti ársávban. Részletes használtautó-bemutató a típusról itt.

FIAT Grande Punto 1,3 JTD 4,80 l/100 km

Lehet, hogy a műkedvelő fórumozók szerint ennek a motornak hamar szét kéne esnie, mert apró és különben is olasz, de a gyakorlat az elmúlt jó tíz évben nem ezt igazolta. A FIAT nagyon eltalálta ezt a motort, csak adjuk meg neki a 15 000 kilométerenkénti olajcserét és ne higgyünk a 30 ezres gyári olajcsere-periódusban, mert a túlhasznált olaj a motorok halála. A vezérműlánccal adódhat gond, ám az 1,3-as dízel, legyen az Suzuki Swiftben, Opel Merivában, H Astrában vagy FIAT Doblóban, élettartamával és stabil működésével sem igazolja a kétkedőket.

1,2 millió Ft körül széles a választék 1,3-as dízel Grande Puntókból. Az apró dízel jó konstrukció

Az elektromos szervokormány sajnálatos hibaforrás, nemcsak itt, hanem azokban az Opelekben is, amelyekben ez a rendszer van (tudomásom szerin a Corsa D és a Meriva első generációja). Állapottól és futásteljesítménytől függően a használt dízel Grande Puntókat és Punto Evókat 900 ezer és 1 900 000 Ft közötti áron hirdetik a Használtautó.hu weboldalon.

Részletes használtautó-bemutató a Grande Puntóról itt. Ebben a cikkben pedig egy 250 000 kilométert futott Punto Classic 1.3 JTD dízelt mutatunk be.

Sokan próbálják bontott injektorral pótolni az elromlottat. A felújított jobb megoldás, de a ki- és beszerelés valamint a padi bevizsgálás is költséges

Aki mégis azt mondja, hogy egy igazán takarékos benzinesbe, például az egyliteres Toyota Yarisba (5,81 l/100 km) vagy az ezres C Corsába (5,96 l/ 100 km) inkább tankol plusz egy litert és jár a gyorsan befűtő, finomabban forgó, sokkal jutányosabban szervizelhető autóval, azt megértjük. Nagyon is. De tudjuk, hogy az autóvásárlás sokszor érzelmi alapú döntés.

Kommentek

  • báthory

    A Fabiához tudok hozzászólni, egy 250et futott bérkombi 1,4 tdi-vel egyszer megjártam Prágát oda-vissza.

    Mondanám hogy jó autó, de nem az. Halott kormány és váltó, rettenetes 3 hengeres dízelhang, kényelmetlen ülés. +szokni kell hogy 2000ig semmit nem csinál és utána hirtelen jön meg a ‘póver’.

    Mondjuk nem volt kímélve, némi nagyvárossal és végig 130as pályasebességgel is kicsit 5 alatt maradt az 1000 km átlagfogyasztása megpakolva, így ingázó igásállatként valszeg 4 literrel simán eljárna a munkanapokon.

    De ha autót akartok + spúrmankodni szerintem bármilyen 1,6os szívó LPGs autóval jobban jártok.

  • csipke

    tudtok valamit segíteni nekem a CRD dizelekkel kapcsolatban 5 éves az autóm 38 e Km van benne 2.0 köbcenti írjatok mire készüljek milyen hibák várnak rám vagy jobban járok ha inkább eladom köszöke

  • Phrascarica

    Persze add el, 38e km-nél már minden kilométer ajándék.
    Nehogy bedőlj már a hülyeségnek. Itt a 500+ ezer km-es roncsokat vásárolják az emberek és csodálkoznak hogy széthullik “pedig csak 99600 km van benne.
    Egy közeli rokonomnak van 1.9DCI Renaultja túl a 700.000. km-en. Szóval ott már vannak problémák, de leginkább amiatt, hogy otthon varitykolja.
    Az én autómban 246.000 km van (első tulaja vagyok), ebből kb 200.000-t Bp-n dugóba tett meg, többszöri hidegindítással megspékelve. Kutya baja sincs. Még várok legalább ennyit tőle.
    Ha megfelezed a gyári olajcsere intervallumot vagy 2 évente cseréled (amennyit te jársz vele úgy is jó), akkor örök élet+1 napig fog tartani a motorja.

  • Szaky

    A 1.3fiat dízel nagy szar az

  • oszkopeter

    A Peugeot féle 1.4 HDi (=Ford 1.4 TDCI) nagyon sokat bír, csak a megfelelő karbantartásra kell figyelni, olajcsere és EGR szelep tisztítás, utóbbi hajlamos elkoszolódni rövid városi utakon. Tény hogy alacsony fordulaton kicsit halott, viszont a szemét ki kell nyomni hogy 5 liter felé menjen a fogyasztás, országúton elmegy 4 liter alatt!!! Az 1.6 HDi (= Ford TDCi) abban jobb, hogy nyomatékosabb és alacsony fordulaton jobban húz, a kisebb teljesítményűben (75 és 90 LE) ott sincs kéttömegű lendkerék vagy változó geometriájú turbó. Egyébként a nagyobb 1.6 HDi sem problémás, nemrég mesélte egy taxis, hogy 350 ezret ment a gyári lendkerékkel és turbóval egy 115 LE-s 1.6 HDi Peugeot 308 kombival. Az a baj, hogy sokszor 100-150 ezerre visszatekerve veszik meg ezeket a 300+ futásteljesítményű autókat és csodálkoznak amikor egyszerre kotlik meg több drága alkatrész…

Megszületett a Forma-1-es sztárbébi

Világra jött a Red Bull-csapatfőnök Christian Horner és az egykori Spice Girls-tag Geri Halliwell közös gyermeke.

A magyar srác, aki visszaszerezte első autójat

A nap legmeghatóbb története Attiláé, aki visszavásárolta a család egykori BMW-jét.

Ha villámgyorsan elugranál síelni, akkor ez a te autód!

Jon Olsson profi síelő megválik szeretett kompresszoros Lamborghinijétől, mert egy négyüléses autóra van szüksége.

Ma megveheted a botrányos bokszoló Bugattiját

Floyd Mayweather fehér Bugatti Veyronja új gazdát keres ma egy aukción. A híres bokszoló 2700 kilométerrel az órájában ad túl a szupersportautón.

Hihetetlen, hogy úszta meg a balesetet ez a motoros

A becsapódás után az autóba kapaszkodott, majd felül a csomagtartóra a motoros.

F1: Így csapat Hülkenberg a Renault-val

Nico Hülkenberg a Force Indiát elhagyva 2017-től a Renault első számú pilótájaként folytatja F1-es pályafutását. Az új autóra még egy hónapot várnia kell, de a tavalyi modellel már ment pár kört. Panorámavideó.

Transitokkal küzd London levegőjéért a Ford

A Ford szerint nagyban csökkentené a városban, csúcsidőben futkorászó furgonok villanyosítása a levegő minőségének javulását.

Hiánypótoló oktatóvideó: hogyan töltsük fel az Alfa 4C-t ablakmosóval

Három elemből álló tölcsér és csavarhúzó is szükségeltetik ahhoz, hogy ablakmosóval töltsük fel a gyönyörű Alfa Romeo 4C-t.

F1: 2020-tól annyi Silverstone-nak?

A silverstone-i pályát tulajdonló BRDC cáfolta, hogy 2019-ben utolsó alkalommal rendeznék meg a Brit Nagydíjat.

Könnyfakasztóan csodálatos, V12-es motorpornó egy Toyota orrából

Ritkán látni ilyen formában a Toyota csodálatos V12-es motorját, pedig a hangja mellett a látvány is szívet melengető.

Szállítórobotokkal kacérkodik a Mercedes-Benz

Mit keresnek a robotok egy Sprinter rakterében? Hány szállítórobotot képes elnyelni egy furgon? Mindkét kérdést megválaszoljuk!

Így néz ki egy csoportos autómentés Oroszországban

Az oroszok senkit nem hagynak az út szélén, ha kell kézi erővel húzzák ki a bajba jutott autóst.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.