Röviden – használt Nissan Primera P11
Mi ez? Középkategóriás japán autó az 1996-2002 közötti időszakból.
Melyik motor jó bele? A szívó benzinesek közül az 1.6-os a legésszerűbb. A CVT automatikus váltó elég kellemetlen. 
Mibe kerül? Nagyjából 270 000 és 800 000 forint között lehet használt P11-es Nissan Primerákat kapni
Mi van helyette?  Elsősorban Opel Vectra B vagy első generációs Toyota Avensis, esetleg Mitsubishi Carisma, a japán Octavia. 350 000 Ft alatt, de kisebb méretben ott a Suzuki Baleno is.

Kamaszkoromban többször elolvastam Adrian Mole titkos naplóját és újabb kínszenvedéseit. Ebből a regényből diffundált, át, milyen lehetett a Margaret Thatcher idején bezárt hajógyárakból és bányákból kirúgott munkások élete a konzumvilágban szegényként tengődve.

Valamiért a Nissan pont Anglia munkanélküliséggel erősen sújtott, észak-keleti részén épített gyárat az európai terjeszkedéshez. A cég első Japánon kívüli üzeme olyan helyen létesült, ahol sosem volt autógyártás és a leépített szénbányászokra számított a termelés.

Ezek a Primerák gyakran rozsdásodnak a hűtőmaszk alatt. Ha folyamatosan járnak velük, nem hagy ilyen nyomot a rozsdalé, mint az állásban

Ma már 8,2 millió legyártott autó felett tart az az üzem, ahol 1990-ben kezdődött a Nissan Primera gyártása. A Bluebirdöt leváltó középkategóriás autó második generációja 1996-ban jött ki, a cikkben szereplő modell 1999-ben a nagy modellfrissítéssel új orrot kapott és biztonságosabbá is vált.

Modelltörténet: Nissan Primera P10 és P11

Ilyen a szárnyas hűtőmaszkú, 1999 utáni Nissan Primera P11

Ilyen a szárnyas hűtőmaszkú, 1999 utáni Nissan Primera P11


1990-ben a Nissan a P10-es Primerával leváltotta a Bluebirdöt. Az első széria az Opel Vectra A méretre szabott ellenfelének tűnt, például kétliteres motorjai ugyanúgy 115 és 150 lóerőt teljesítettek.

Az Angliában gyártott autót a Nissan 1996-ban új modellel váltotta fel, a cikkben látható Primera P11 első kiadásával.

Három év múlva, 1999 őszén, a gyár előrukkolt a ráncfelvarrás utáni Primerával a 2000-es modellév újdonságaként.

2002-ben a P12-es Primera váltotta le az autót.Ez a monosziluett nevű modell

2002-ben a P12-es Primera váltotta le az autót.Ez a monosziluett nevű modell


Az autó a cikkben bemutatott típusra épül, de nagyobb benne a hátsó lábtér, csekélyebb a zajszint és javult a biztonsági felszereltség, többek között az öt hárompontos övvel és a nagyobbra méretezett oldallégzsákkal.

1998-ig a kombi az első Primera generáción alapult, míg a limuzin és a ferdehátú a modellváltással megújult műszakilag. Az első generációból a Nissan Japánból hajózta be a kombikat, szemben a végig európai gyártású limuzinnal és ferdehátúval. 2003-ban a monosziluett, P12-es gyári kódú Primera lépett az előd örökébe, amelynek kifutásával a Nissan Európában kivonult a középkategóriából.

Simon László cimborám nemrég egy 1999-es, még átdolgozás előtti Primerába futott bele, amit muszáj volt megírnom, hogy reményt öntsek a legolcsóbb használt autók között normális kocsit kereső olvasóinkba. Tehát a Nissan gazdája sokat jár motorral, de mindig volt mellette autója is. Legutóbb egy E46-os BMW-je a ritka Individual-kivitelben, amibe annyira beleszeretett valaki, hogy tett rá egy gáláns ajánlatot és a 320d Touring gazdát cserélt.

Mindegy, csak hűtsön és guruljon

Addig is, amíg vesz valami komolyabbat, Simon úr elkezdett olcsó autókat nézni a neten, mindegy csak guruljon alapon, de működő klímaberendezéssel. A “légkondi nem megy, de csak tölteni kell” szöveggel nem foglalkozott, mert ha elég lenne 8-10 ezer forintért gázzal feltölteni a rendszert, aligha mondana le bárki is a klímaberendezés kényelméről. Bár van példa gáztöltéssel valóban újjáéleszthető légkondicionálóra, többnyire vagy gyorsan elengedi a rendszer a gázt, vagy a kompresszornak van baja.

Érzésre a japán technikában még nagyon sok van, ha a minimálisan szükséges törődést, a 10-15 ezer kilométerenkénti olajcserét megkapja

Tartottam tőle, hogy ennyiért csak AIDS-et kapni, nem légkondis autót, de szerencsére nem nekem lett igazam. Ismét bebizonyosodott, hogy a legolcsóbb használt autók között a bontóérett és a még évekig használható autók között sokkal kisebb a különbség árban, mint állapotban.

Milyen közelről a negyedmilliós Nissan?

Történt ugyanis, hogy több mint egy év vizsgával rámosolygott új tulajára az ezüstmetál Nissan Primera 1,6 kombi, amelyben hideg jön a szellőzőrostélyokon. Cimborám látta a kocsin, hogy egy évet állt, a hosszabb állásidőt a lökhárítón lecsorgó rozsdalé sávjai mutatják. Ez nem tántorította el őt semmitől, mert a próbaút alapján az óra szerint 347 ezret futott autónak nincs nagy baja.

Látni a csomagtartó megóvott szőnyegén, hogy nem kőművesbrigád járt az autóval. A csomagtartó nagyon tágas, ami ferdehátúra is igaz

Én a vétel utáni héten járhattam egy napot az autóval, amikorra már túl volt pár száz kilométerrel az újraélesztésen és megértettem, miért nem lehetett otthagyni ezt a Nissant, főleg nem ezért a pénzért.

Tudjuk a korabeli Nissanokról, hogy nem Hondák, tehát különösebb finesz nélküli, de hasonlóan fáradhatatlan talpasok, igazán derék társak. A 2002 előtti Primerák technikája annyira stabil, hogy hamvasságuk elvesztése után nagyjából mindegy, hogy 280 vagy 430 ezer kilométerrel találkozunk-e velük.

Használt Nissan Primera P11: csak a rozsda nyírja ki

Ezeket a P11-es Primerákat a korrózió juttatja bontóba, nem a hajtáslánc elfáradása. Az ajtók aljának és sarkainak barnulása csúf, de nem vészes. A küszöbök rozsdásodása sokkal nagyobb baj, ezen az autón főleg a jobb első sárvédő és a küszöb találkozásánál szabadult el a vasoxid. Mivel a tulaj karosszériajavítással foglalkozik, jelenleg a szentendrei Ford-márkaszervizben, pontosan fel tudta mérni, hogy az autónak a csúf küszöb dacára nincs szerkezeti baja.

Cserére érett a küszöb. A japán márkák szégyenteljes hanyagsággal oldották meg a rozsdavédelmet, a korabeli európai autókban a korrózió már közel nem ekkora probléma

A vonóhorog-kombi párosítás igásállati sorra utalhat, de ez az autó megúszta a ridegtartást. Szépen kárpitozott csomagtere aligha látott sittes zsákokat, üléskárpitjai szépek, leszámítva a korabeli Primerákban előszeretettel kidörzsölődő oldaltámaszt a vezetőülés bal oldalán. Az elvásott plüsskárpit alól itt is kikandikál szivacs.

16 évesen közel sem egyértelmű, de itt majdnem minden funkció működik. Az elektromos ablakemelő egykedvűen vonszolja mind a négy üveget, megy az ablakmosó, nem kézzel kell megtartani a csomagtérajtót, nincs leszakadva a napellenző, nem csúfítják pixelhibák a kijelzőt.

Rosszat sejtet a nagy kombi-vonóhorog párosítás, de ez az autó nem volt igásállat

Amin javítani kell, az a kézifék. Jó meredek és nem fizető parkolós utcánkat a környéken dolgozók nyolctól hatig megtöltik autókkal. Ami hely marad, az is szűk egy középkategóriás kombinak. Ha centizni kell más autók között és mire átlépünk a fékről a gázra túl sokat gurulna előre a kocsi, érdemes kézzel adagolni a gázt.

Fogyasztás és motorok

Egészségesnek mutatja magát váltó. Szépen veszi a fokozatokat, nincs recsegés gyorsan visszakapcsolva vagy kihúzatott egyesből kettesbe áthúzva. Az autó a 320d után a tulaj szerint lomha dög, de amit a 100 lóerős benzines az 1,2 tonnás autóban tudhat, azt igazából megadja.
 

7-10 liter közötti fogyasztásra számíthatunk az 1,6 literes bentzinestől. Volt belőle 90 és 103 lóerő között több változat

Kihúzatva kettesben-hármasban erőre kap, az okosan áttételezett váltóval 135 km/órával megy 3500-as fordulatszámon ötödikben, ami jót tesz az étvágyának. Dél-Budáról Szentendrére ingázva 8,43 l/100 km az átlagfogyasztás, városon kívül egy literrel kevesebből eljár az ezüstszürke kombi. Kényelmes üléseiben hosszabb utakon is jól ellenni.

Szokatlan ebben az ársávban, de semmilyen aggasztó darálás, morgás nincs az autóban. Megtapasztalva a váll (kitapintható oldalsó perem) nélküli féktárcsákat, a hangtalanul forgó kerékcsapágyakat, a szagmentesen hűtő légkondit, ez az autó használati értékben sokkal többet nyújt annál, amennyibe került.

Motorváltozatok és átlagfogyasztásuk:

1,6 90 LE: 7,73 l/100 km
1,6 100/103 LE: 7,756 l/100 km
1,8 114 LE: 8,28 l/100 km
2,0 130/140 LE: 8,69 l/100 km
2,0 GT P1 150 LE: 8,52 l/100 km

2,0 TD 90 LE: 7,18 l/100 km

Forrás: Spritmonitor.de.

Alkatrészárak, szerviztapasztalatok

A használt Nissan Primera P11 golyóálló technikája az olajcserénél komolyabb szervizmunkákat öregségében sem sokszor kényszerít ki. Szokásos kopóalkatrészei nem kerülnek sokba, az igényes, elöl független, többlengőkaros, hátul csatolt hosszlengőkaros futómű-konstrukció nem bosszulja meg magát. A lengőkarok és a lengéscsillapítók is sokig bírják. A láncos vezérlésű benzines motorok nagyon stabilak.

Alkatrészárak összehasonlítása: Opel Vectra B-Nissan Primera P11

Első fékbetét Első féktárcsa Kuplungszett kinyomó-csapággyal Külső féltengelycsukló Középső kipufogódob
Nissan Primera P11, 1996-2002 8000-
15 000
9700-
21 600
35 100-62 200 15 500-20 100 19 700-
29 900
Opel Vectra B,
1995-2003
6200-
25 000
7400-
12 700
60 000-130 500 13 500-18 700 18 900-
31 500

Természetes konkurens az Opel Vectra második generációja. Ebből is volt ferdehátú ötajtós, kombi és lépcsőshátú is

Figyelni kell a kuplung működésére, lehet vele gond, ha nem emel ki szépen vagy nehezen jár a pedál. Szerencsés esetben a párezer forintos kuplungbowden cseréje segíthet a dolgon. Ha nem az ablakmosó vagy az olajszint ellenőrzésére, akkor többnyire a gyújtással kapcsolatos gondok miatt kell felnyitni a motorházfedelet. Ha rángat az autó, nem megy minden henger, akkor jó eséllyel az egyik gyújtókábel, az elosztófedél vagy a gyújtáselektronika gyengélkedhet.

Alkatrészárak:
 
Első fékbetét: 8-15 000 Ft
Első féktárcsa: 9700-21 600 Ft
Gyújtáselosztó-fedél: 6000-9300 Ft
Gyújtókábel-készlet: 14-20 000 Ft    
Kuplungszett: 35-62 000 Ft
Külső féltengelycsukló: 15 500-20 100 Ft
Középső kipufogódob: 19 700-29 900 Ft

Forrás: Bárdi Autó webáruház

Használt Nissan Primera P11 árak

Egy korabeli Toyota Avensis vagy Honda Accord valóban kifinomultabb gépezet, de megbízhatóságához képest a használt Nissan Primera P11 messze alulértékelt autó. Gyakorlatilag az összes eladásra kínált használt autóban van légkondicionáló, ami a típus egyik nagy előnye.
 

2002-ben a P12-es Primera váltotta le az autót.Ez a monosziluett nevű modell

A kínálatban 250-300 ezer forintos irányáron indulnak az 1996 körüli modellek. Az 1999-es modellfrissítés utáni autók többnyire legalább 450 000 forintba kerülnek, a kései, 2002-es dízelekért 750-800 000 forintot kérnek. A használt Nissan Primera P11 akkor is érdemes a figyelemre, ha 250 000 forintnál többet kell kipengetni érte.