Röviden – Škoda Superb

Mi ez?

Óriás Škoda, rettentő sok kilométerrel
Mit tud? Lassan megjárta már a Föld – Hold – Föld utat 
Mibe kerül? Nagyjából 870 ezer és 1,8 millió forint között lehet használt dízel Superb-et kapni
Kinek jó?  Annak, aki bitang nagy és ezek szerint megbízható autót szeretne
Sokat futott autó nem feltétlenül elhasznált autó, bőven van élet a lélektani 100-200 ezer megtett kilométer után is, ha tisztességes, értő szerviztámogatást kap a járgány. 

Félmillió kilométert lazán letagadhatna

Félmillió kilométeren is túl

Az Autó Magazin korábbi számában brutális futásteljesítményű autókat mutatott be. Akkor egy 650 ezer kilométert futott Volvo 850 TDI volt a bajnok. A legfrissebb lapszámban már a lap felhívására jelentkező hazai tulajdonosok sok százezer kilométert futott autói is bekerültek, de ezek sajnos mind alulmaradtak a német címvédővel szemben. Ami valahol érthető is, az autópályákkal jól ellátott Németországban sokkal könnyebb rengeteg kilométert összeszedni, mint itthon. 

Nem hasal, szépen tartja magát az öreg Superb

A hazai listát egy 505 ezer kilométert futott Mazda6-os vezeti, 504 ezer kilométerrel, hajszállal lemaradva ezüstérmes egy Škoda Octavia, a harmadik helyre pedig egy 1,9-es Opel Vectra futott be, a maga 423 ezer kilométerével. Aztán lapzárta után jött a mindent vivő Škoda, nem kevesebb, mint 741 950 kilométerrel. Mi pedig megnéztük közelebbről is.

Mi a titok?

Mindenkit érdekel, hogy lehet ennyi kilométeren át életben tartani, rendeltetésszerűen használni egy autót. A legtöbb, sok százezer kilométert futott járgány körül biztosan találunk egy lelkes családtagot, rokont, barátot. Nincs ez másként a Škoda Superb esetében is, itt a tulajdonos testvére az, aki az utóbbi bő 600 ezer kilométer alatt a kocsi gondját viselte. Szegénynek nem lehet könnyű dolga, a család összes autóját – mind VW termékek – ő hozzá hordják. 

A Škoda embléma ahmar kifakul, ez már nem az eredeti

Oktatóautó

Ha egy autót tanulóvezetők hajtanak, az nem mondható éppen kímélő üzemnek. Naponta többen és sokféleképpen vezetik, az autóvezetéshez szükséges biztos rutin, érzés és finomság nélkül. A legtöbb kellemetlenséget a kuplung- és váltókezelés okozhatja, szerencsére eddig ebből nem lett baj. Hasonlóan barbár dolog a kormányt álló helyzetben tekergetni, de egy oktató még gyorsan le tudja beszélni erről a rossz szokásról a jogosítványra vágyó embert. A futómű jobb oldala azonban nem mindig ússza meg, vagy padkázás, vagy csúnyább úthibák okozhatnak problémákat.

Hopp, ez egy hosszában beépített motor

De van másik, jó oldala is az éremnek, a tanulóvezetők szinte sosem hajtják meg a kocsit, egy végigdolgozott napon az is ritka, ha 2000-es fordulatszám fölé forgatják a motort. Ami a fogyasztásnak is jót tesz, nagyjából 6 literes átlaggal el lehet vele járni. 

Mit kellett cserélni?

Hétszázezer kilométer alatt aránylag szerény a veszteséglista, amelyen a turbó, féltengely gumiharangok, illetve ha ezek felderítetlenül maradnak, akkor a féltengely is, illetve a kettős tömegű lendkerék, klímakompresszor szerepel. Az 1,9-es PD TDI, csiptuningos motor amúgy hibátlan, bontatlan darab a mai napig, hála a hozzáértő szerelőnek és a kíméletes bánásmódnak, amelybe a hideg napokon megejtett bemelegítés is beletartozik.

WC illatosító a motortérben. nyestek ellen kiváló.

Milyen vezetni?

Az egyetlen furcsa dolog a kocsiban a hetessel kezdődő, hosszú számsor a kilométerórában. A többi teljesen rendben van, műszakilag persze. Az első ülés kiült, a háttámla alsó élét is kikezdte már a sok ki- és beszállás, és az ajtókárpit, díszborítások fénye is megkopott már az elmúlt 13 év alatt. Szerkezetileg viszont úgy tűnik, egyben van a járgány a valószínűtlenül sok kilométerrel a háta mögött is.  Egyedül a kuplung zakatolása zavart, de ez is csak azért ilyen, mert oktatóautóként a saját három pedál mellé még másik hármat is be kellett építeni. Ezek mindig együtt mozognak az oktató és a tanulóvezető oldalán. 

Nem könnyű az élete az oktatóautónak

Kormánya vajpuha, a vastag kormányhuzat nekem idegen volt, de érthető, hogy szükség van rá, amikor naponta rengeteget rutinoznak, ipszilonoznak vele. Hasonlóan jár a váltó is, alig kell erő a kar mozgatásához és biztosan veszi be a fokozatokat, nem lötyög, nem lóg ez sem. 

A vizsgabiztosok imádnak itt ülni. Kérdés, hogy ez jó, vagy rossz hír a tanulóvezetőnek.

Mennyi 742 ezer kilométer?

Nagyon sok. A Föld Hold távolság nagyjából 385 ezer kilométer, ez a Škoda Superb már az oda-vissza út legvégén tartana. Vagy néhányszor meg is kerülhette volna a Földet, úgy 18 és félszer. 50 km/órás átlagsebességgel megállás nélkül autózva, több, mint 600 napig. Ha pedig kiszámoljuk, mennyi üzemanyagot égetett el élete során, akkor 45 ezer liter gázolaj jön ki eredménynek, mai áron számolva 15 millió forintnál is több.
Reméljük még számtalan kilométeren keresztül dolgozik baj nélkül a rengeget látott Superb és sokan tanulnak autót vezetni ezzel a 740 ezret futott, tekintélyes méretű autóval.

Neked is sok kilométer van az autódban? Írj nekünk erre a linkre kattintva!

Szerinted mennyire menő egy Škodától, hogy ennyit kibírt?

2,275 szavazat - átlag: 9 (10-ből)

Szerinted mennyire menő egy Škodától, hogy ennyit kibírt?