Használt autó: nagy fogás Németországból

Használt autó: Opel Vectra B 1995-2002

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.07.30. 07.00

Valaki nagyon megcsípte ezt a német eredetű használt autót, de az Opel Vectra B a kevésbé szerencséseknek is érdekes használtan.

Röviden – használt Opel Vectra B, 1995-2002
Mi ez? 1995 és 2002 között gyártott, 1999-ben átdolgozott középkategóriás autó limuzin, ferdehátú és kombi karosszériával.
Mennyibe kerül? Nagyjából 280 és 850 ezer Ft között szórnak az Opel Vectra használtautó-árak.
Melyik motor jó bele? Nem rossz az 1,6 16V sem, de az 1,8 literes benzines az optimális, főleg az ezredfordulón 115-ről 125 lóerőre emelt teljesítményű kellemes.
Mi van helyette? Többek között G Astra, Ford Mondeo, Mitsubishi Carisma, Peugeot 406, Toyota Avensis és persze a korabeli Passatok.

Valaki meglátta kint, hazahozta, a mostani tulaj pedig még a rendszámozás előtt lecsapott a makulátlan B Vectrára. 700 ezer forintból lett egy 79 850 kilométert futott családi autója, németországi szervizszámlákkal kitömött kesztyűtartóval.

Ekkora fogás ritkán adódik, de a meseszép, 1,6-os ötajtós adta az ötletet a használt Opel Vectra B-k áttekintésére. Jóval egymillió Ft alatti árához képest sokat nyújt családi autóként, akár munkára szánt igavonóként is.

Modelltörténet

1995 nyarán váltotta le az első generációt a B Vectra, amelyből elődjével ellentétben kombit is piacra dobott az Opel, 1996 őszén. A gyár 1999 elejére időzítette a modellfrissítést, az Opel autógyártó tevékenységének 100. évfordulójára (biciklit és varrógépet régebb óta gyártottak).

A krómozott hűtőmaszkból és az eltérő lökhárítóból látszik az 1999-es modellfrissítés

A jubileumot Edition 100 modellekkel ünnepelte a gyár, ezeket a jól felszerelt autókat érdemes megcélozni az Opel Vectra B használtautó-kínálatból válogatva. 2000-ben 2,6 literes lett a V6, kijött a 2,2 DTI dízel és kifutott a kétszelepes, 75 lóerős 1,6-os alapmotor. 2002-ben jelent meg az új padlólemezre épülő, nagyrészt könnyűfém futóművű utód.

Motorok, fogyasztás

75 és 195 lóerő közötti motorokkal készült az Opel Vectra B. A teljes motorkínálat itt megtalálható. Minden benzines motor szíjas szelepvezérlésű, kivéve a 2,2-es, átlagosan 9,05 liter/100 km fogyasztású négyhengerest. Az egyetlen  láncos szelepvezérlésű benzinesről két szakértő olvasónk hozzászólásaiban elmondott minden fontosat. Köszönjük így utólag is Zoli_809 és V_Johny segítségét!

A dízelek közül az 1,7 TD szelepeit vezérműszíj mozgatja, a 2,0 DI illetve a 2,0 és 2,2 DTI-motorokét lánc. A szíj és tartozékainak csereperiódusa nem egységes, motortípustól függően van 4 év/60 000 kilométer és 8 év/120 000 kilométeres intervallum is. Ezen nem szabad spórolni és a vízpumpát is együtt kell cserélni a szíjjal, ami más autókra is igaz.

Motorváltozat Max. teljesítmény és nyomaték Átlagfogyasztás, l/100 km
1,6i 8V 75 LE/128 Nm 7,27
1,6 16V 100 LE/150 Nm 7,83
1,8 16V (2000-től) 115 LE/170 Nm 125 LE/170 Nm 8,13 / 8,15
2,0 16V 136 LE/188 Nm 8,81
2,5 V6/2,6 V6 170 LE/230 Nm 170 LE/250 Nm 10,16 / 10,26
1,7 TD 82 LE/168 Nm 5,94
2,0 DI 82 LE/185 Nm 6,44
2,0 DTI 100 LE/230 Nm 6,09
2,2 DTI 125 LE/270 Nm 6,55

Egyenletesen futott, de nagyon keveset ment az autó a szervizkönyve bejegyzései alapján

Mivel ez egy 13 éve nem gyártott típus, a mára 13-20 éves dízelek valós futásteljesítménye többnyire igen magas. Családi autónak rizikósabbak, de aki mindenképp gázolajos autót keres, vegye inkább a régebbi 1,7 TD-t, mint a modernebb, DI vagy DTI jelű motorokat.

Utóbbiaknál ugyanis az adagoló-felújítás fenyeget nagy kiadással, amit kevesen csinálnak meg jól. Különböző műhelyekben 200 ezer illetve 350 ezres tételeket mondtak rá, tehát az autó értékéhez képest ez a munka rendkívüli költség. Ugyanez igaz a G Astra és az A Zafira 2,0 DI és DTI motorjaira.

Milyen vezetni?

Aki még vérpezsdítő élményeket is vár a kocsitól, ne egy használt Opel Vectrára költse 300-850 ezer forintját. A bordó ötajtóst hajtó ezerhatos 100 lóerejével az átlagos igényeknek megfelel. Nem lomha vele az autó, engem kellemes meglepetés ért a próbaúton.

Nagyobb az üvegfelületek aránya, mint ma szokásos. Jó a kilátás az autóból

Lustán felpörgő, a fordulatot váltáskor nehezen elejtő benzineseivel a B Vectra valódi antiautó mindazoknak, akik lelkesednek a precíz mechanikus gépekért és tuti tipp mindazoknak, akik nem élnek lelki életet a kocsival, mert pont olyan használati tárgy nekik, mint a hűtőláda vagy a vízóra. A tipikusan opeles váltó kapcsolhatósága pocsék, amit a kikopó rudazat csak ront, de a fél ország túl van egy F Astrán vagy B Corsán, amiben ez még rosszabb.

Az utastér jó tágas, az ötajtós és a Caravan rámolhatósága hibátlan. Hosszabb utakon nagyon kidomborodik, hogy hosszú váltó-áttételeleivel az Opel Vectra B viszonylag csendben suhan autópályán.

Első és oldallégzsák is van a jobban felszerelt autókban. Vezetni nem élmény, hanem feladat a B Vectrát, de ne legyünk igazságtalanok vele

Ennél a konkrét kocsinál az autó állapota lenyűgöző. A polírozással feldobott kasztni rozsdamentes, gyönyörűek kárpitok, a klímaberendezés jól működik és ebben az esetben joggal írná ki rá egy nepper a szokásos dumát: koppanásmentes futóművel, jéghideg klímával, kiváló műszaki és szerkezeti állapotban. Ahogy a délvidéki kamionsofőr mondta, akivel fotózás közben szóba elegyedtünk a dunakeszi hűtőháznál: nagyon meg lett vigyázva.

Szerviztapasztalatok – Használt Vectra B

A használt Opel Vectrák motorjai közül a benzinesekkel kevés meghibásodás adódhat. Az egyszerűen cserélhető gyújtótrafó a fő hibaforrás, ennek költsége 30 000 Ft körül van. Ha a kipufogó-leömlő elreped és kifúj a gáz, nem érdemes hegesztéses javítással próbálkozni. Legtöbbször pénzkidobás, mert a leömlő cseréje lesz a megoldás. A dízelek közül az 1,7 TD kevesebb súlyos kiadást tartogat a modernebb DTI-motoroknál, a két dízelváltozat közül az öregebbet javasoljuk.

Vélhetően a gyűrűk kopásával összefüggő hiba az olajfogyasztás megugrása 150 000 kilométer körül. A motortér ilyen volt, nem járt kozmetikai kezelésen

Kellemetlen, ám nem érdemes foglalkozni a motorkonstrukció sajátosságának mondható olajfogyasztással. Bizonyos futásteljesítménytől szinte törvényszerűen el kell kezdeni utántölteni az olajat, de az olajfogyás nem jár kékes füstöléssel.

A futóművön belül a toronycsapágy cseréjére érdemes számítani a használt B Vectrákban, ami minőségtől függően 9000-15 000 forintba kerül oldalanként. Munkadíja 4000 Ft. A toronycsapágyat ajánlott a lengéscsillapítóval egyszerre cserélni is, a kerékfelfüggesztés javítása után szükség van futómű-beállítás is, ami 5000 forintos tétel.

A hátsó sárvédőíven kívül rozsdásodhatnak a küszöbök és korrodálhat az ajtók alsó éle. Ezzel együtt a B Vectra barnulási hajlama jóval enyhébb az F Astráénál

Az F Astrákkal ellentétben ennél a típusnál nem jellemző a hossznyúlvány korróziója a hátsó rugótányérnál. Összességében használati tárgynak nagyon jó a B Vectra, valamelyik benzines szívómotorral megszolgálja az árát kis igényű családi autóként.

Nagy Krisztián, szervizvezető, AutoCris

Alkatrészárak

Megbízhatóságán felül a típus másik nagy előnye az alkatrészek kedvező árfekvése. Nagy a választék utángyártott és bontott elemekből is, a hétköznapi változatok fenntartási költsége alacsony. A benzinesek közül a V6-os vezérműszettcseréje költségesebb a megszokottnál, de ezt az időszakonként adódó többletkiadást megéri a hathengeres kulturált járása, kellemes nyomatéka és ereje.

Kerekített alkatrészárak

Gyújtótrafó 25 200-49 700 Ft
Komplett féltengelycsukló 41 900-65 300 Ft
Kuplungszett kinyomócsapággyal 60 000-130 500 Ft
Hátsó kipufogódob 21 000-23 700 Ft

Első lengéscsillapító 21 400-25 600 Ft
Hátsó kerékagycsapágy 23 000-44 600 Ft
Első fékbetét 6200-25 000 Ft
Első féktárcsa 7400-12 700 Ft

Utángyártott alkatrészek ársávja. Forrás: Bárdi Autó-webáruház

Árak használtan

Nagyon megroggyant az Opel Vectra B ára a használtautó-piacon. A széria elejéből való autók 300 ezer forintnál indulnak, az 1999-es átdolgozás utáni modellek ára 500-550 000 forinttól megy felfelé, de nem sokáig. 700 000 Ft körül nagyon ígéretes használt autókat hirdetnek. A felhozatal legalább négyötöde légkondicionálós modellekből áll. A klímaberendezés sajnos hajlamos pár hét alatt különösebb elengedni a töltőgázt, ami gázmennyiségtől függően nagyjából 8-11 000 forintért pótolható. A szivárgásnak néha nagyon nehéz a nyomára akadni.
 

300 ezer forinttól felfelé kapni vizsgás B Vectrákat használtan. Az eladó autók legalább négy ötödében van légkondicionáló, de nem mindig működik

A használtan nagyon nyomott Opel Vectra B-árak miatt legfeljebb Ausztriába érdemes kinézni érte. Bár olyan gyöngyszemre is rá lehet bukkanni Németországban, mint a képeken látható bordó ötajtós, de ne ebből induljunk ki. Itthon van épp elég eladó használt Opel Vectra B, és inkább Balassagyarmatról jöjjünk vissza dolgavégezetlenül, mint Berlinből.

Mellette – Ellene
  • Kiforrott technika
  • Mérsékelt alkatrészárak
  • Széles motorválaszték, akár 195 lóerős V6-tal
  • Már 1,6 16V-ként is elfogadható menetteljesítmények
  • Elég jó zajcsillapítás
  • Alacsony vételárak
  • Háromféle karosszéria
  • Tágas utas- és csomagtér
  • Egyszerű szervizelhetőség
  • Sótlan autó, kivéve V6
  • Lustán reagáló benzinesek
  • Gond lehet a korrózió
  • Rosszul kapcsolható sebességváltó
  • Drága adagoló-felújítás a DI és DTI-dízeleknél

Kommentek

  • Kanyaró Malvin

    Nekem mindig is sokkal jobban tetszett a B, mint a facelift előtti, emeletes lámpás C Vectra. Ezért a pénzért igazán vonzó autó. Nagyon jó ez a szín és az ötajtós kasztni is tetszene. Az autópályás fogyasztása megáll hét literből, mert 0,28 az alaktényezője és jók az áttételei is.

  • a.szorenyi

    Az kimaradt a cikkből, hogy tízéves, kőkemény gumik voltak rajta, nem ezek az új Contik, de szerintem is szép darab.

  • Vérmacy

    Pár hónapja adtam el a kombi Dtimet. VÉGRE! Csak a gumikéder nem rozsdásodott rajta, pedig ütést nem igazán kapott. Lomha, kényelmetlen nagyon drágán szervizelhető. Kormol, hangos és bizonytalan a futóműve.
    Helyijáratban dolgozó festőnek ajánlanám maximum, ha már kinőtte a Swiftet…
    Családi autónak!? Semmiképp!
    A dizájn tényleg jó, magam is főként a tükörívelés miatt válaszottam, ahogyan a motorháztetőből át van vezetve, az zseniális. E mellett viszont iszonyatos csalódás!
    KÉNYELMETLEN! 100km után fáj benne mindenem, motorja rugalmatlan, csak lendületből lehet vele előzni! Gyakori a hengerfejtömítés és repedés hiba. Nem találkoztam olyan tulajjal, akinek 250 ezret elment volna adagoló felújítás-csere nélkül és ekkor már szinte a komplett motor generálos.
    Hidegen nem indul, mert az utánygyártott üzemanyagszűrőház tömítést egy éven belül megeszi, szivacsosítja a gázolaj és falsch levegőt szív. A végén már egy Mondeó szűrőjét és szűrőházát kapta. Opelosan elvásnak a klímacsövek és szivárog a gáz. Nem kimutatható szervizben, de két héten belül eltűnik a rendszerből.
    Fényszóró opálosodik, és asszem 50 volt darabja és nem egy pár!
    Nem láttam még orzsdamentest Opelt. Még a céges Insignián is megjelentek a foltok 1 éven belül…

  • Fogash73

    2002 október – 30.000km
    2003 október – 44.000km (+14.000)
    2004 október – 51.000km (+7.000)
    2015 július – 75.000km –> évi átlag 2.100km. Aha, nincs több kérdésem…

  • kazibe

    Bocs,de ha a képeken látható Vectra most lett behozva Németországból,akkor hogy kerül rá régebbi tipusú /2005 előtti/rendszám!?

  • a.szorenyi

    Kedves Fogash! Nem tettem be a galériába a szervizkönyv minden oldalát és a teljes paksamétát, de a kétévenkénti vizsgapapírokból is követhető a futásteljesítmény. Ez tényleg ennyi, de a konkrét autónak úgysincs nagy jelentősége. Ezek a cikkek általában kívánnak szólni az adott típusról, hogy ne az számítson, én a nagypapa garázsban fűtött autójába ülök be vagy a kőművesbrigád munkaautójábban gyűjtök benyomásokat

    Kedves Kazibe!

    P-rendszámmal vittem fotózni az autót, nem az N-essel, mert addigra még nem jött meg. A hivatali ügyintézési időben kényelmesen fel tudtam dolgozni az autót.

    Üdv, Szörényi András

  • MetroGoldwinMayer

    Volt ilyen vectrám, 7 éves korától 10 éves koráig. 1.8 16v, facelift előtti. Semmi extra, akkor nem volt rajta rozsda, baja nem volt egyáltalán, egyszer-kétszer elment a szervó pár pillanatra, de szartunk rá.

    Csak 20.000 km ment bele, főleg városon kívül, normálisan vezetve 7 litert kajál, csak városban 9-10et.
    Igazából Mo-n sok értelme nincs, mert a G Astrából nagyobb a választék ilyesmi pénzekért és az újabb modell. A tágasságban nincs igazából különbség.

  • zoli809

    Nagyszerű a cikk és az autó is. Mindössze egy kis kigazítás: az autót szerelték egy alumínium-hengerfejes, láncos(!) vezérlésű 2198 ccm benzines motorral is. Ezt épp a jubileumra készítette el az Opel. Mindössze azért tartottam fontosnak megemlíteni, mert véleményem szerint az 1.8 16V mellett ez a motor a legideálisabb választás, mondom ezt az alapján, hogy mindkettőt próbáltam (a 2.2esnek 11 éve vagyok tulajdonosa). Szinte teljesen azonos a fogyasztása a 2.0 16V-el, de érezhetően nyomatékosabb, és vezérlésnek köszönhetően valószínűleg tartósabb is.

  • v_johny

    zoli809 – 2015.07.30 20:25:

    Az Opelek (benzinesek) láncos vezérléséhez jellemzően hamar, kb 200-250k km környékén hozzá kell nyúlni (nem törvényszerű de jellemző a 10w kenőanyag miatt, de erre lentebb kitérek), teljes csere kell (nem csak lánc és terelő). Az általad említett motornál ez nagyjából 170-190ezer Ft… A Classic II Z14XEP-je is most kezd sok magántulajnál beérni, értsd 8-10 évesen elérni a fent említett futást. Van is visszhangja a 120ezer+munkadíjba kerülő teljes vezérlés cserének (ha jó alkatrészt akar vízpumpával együtt, bár itt nem a vezérlés része). Akik ebbe beleszaladnak és nem számolnak vele, egyből nem tartják olcsón fenntarthatónak/szervizelhetőnek az Opel-t. Igaz hogy a szíjas ezen költsége a fele sincs, de ott meg a gyakoriság nagyobb, tehát majdnem egál hosszú távon, de ez csak a tényleg hosszú távon tervezőknek vigasz. Egyébként a Twinport Ecotec-ek már nem olyan olajfogyasztók, sőt a 2000 végén debütált Z-s motorok is kevésbé hajlamosak ha mindig időben (10-15k km / 1év) és előírásnak megfelelő kenőanyagot tettek bele. Ez arról szól, hogy a Z-s motortól felfelé full szintetikus 5w vagy 0w kell bele, a szakszerviz és a legtöbb tulajdonos (talán a szakszerviz miatt) a 10w-t tette bele. Aztán jöttek a kokszolódó EGR/AGR szelepek, szelepmegragadások a lerakódások miatt, kifekvő katalizátorok és lambda szondák stb (talán a 30k km-ig benne hagyott 10w miatt a kikopó/megragadó gyűrűk=>megnövekvő olajfogyasztás). Amire figyelni kell az Ecotec-nél, hogy hidegen tilos pörgetni mert hamar kifekszik a szelepszár szimering, és ettől is megnő az olajfogyás. Tehát a 10w-vel 25-30k km-ig hidegen pörgetett autók valóban tudnak 1000km/0,8-1-1,2liter olajat bekajálni, de ez nem feltétlen a konstrukció hibája. Inkább az előző tulaj(oka)t/eladót kell arról megkérdezni, hogy tudja-e mi az a dexos2. Ha igen, akkor az már jó jel… (Főleg, hogy a Tiwnport láncosnál az olajnyomás feszíti a vezérlést, nagy jelentősége van a megfelelő viszkozitásnak és az nem a 10w-vel teljesül…)

  • zoli809

    v_johny – 2015.07.30 21:49

    Ezek szerint szerencsésnek mondhatom magam, hiszen jelenleg 305k-nál tartok, és nem szorult eleddig cserére a vezérlés, és hangjából ítélve egyelőre nem is fog. Nem tudom, milyen alkatrészárakat néztél, de a 170-190k Ftos vezérlés árat kissé meredeknek tartom (autószervizem van, ezen alapul a véleményem). Az említett motor Z-s megjelölést tartalmaz (Z22SE, ha jól tudom, a C22SEL került az Omegákba), és valóban nincs olajfogyasztása, a tapasztalatok alapján. Természetesen ennek oka lehet a 11 éve állandó minőségű motorolaj (Castrol Magnatec 5w40). EGR / Katalizátor meghibásodásokról sem tudok beszámolni, mindössze 1 drb leömlő oldali lambda szonda cseréről. Tehát alapjában véve fenntartási költségben (a mi tapasztalataink alapján) teljesen egálban van a cikkben említett modell benzines motorjaival. A városi fogyasztással kell megbarátkozni mindössze.

  • v_johny

    zoli809 – 2015.07.30 23:34

    Nem elégé pontosan fogalmaztam, az Z..SE motorok messze nem azok mint a Z..XE család. Sőt ugyebár teljesen más világ a Z..XE és Z..XEP (Twinport) is. A láncosok vezérlése költséges, ez így is lesz. Ráadásul sok tulajnak a füle megszokja (hozzászokik), így a szerelő jelzi neki hogy ez bizony csattog/csörög már (mennyi ilyet hallani forgalomban), ő meg nem érti mindaddig amíg egy másik ua motort meg nem hallgat. A 2.0, 2.2 azoknak való, akik néha élvezet is szeretnének de ennek ára van. A G Astra Coupé 2.2-es tulajok is a vezérlés költségeire panaszkodnak, sőt arra is, hogy ők nem tudnak annyi gyártó alkatrészeiből válogatni, így jó pár alkatrész nekik költségesebb mint az 1.2-1.4-1.6 tulajoknak, hiszen azokból fut a legtöbb, azokhoz áll hegyekben alkatrész/bő választék. Azért szerintem ne kiáltsuk bele a világba, hogy egy 2.2 láncos és egy 1.6 szíjas fenntartási költsége csak üzemanyagköltségben tér el.

Betiltanák a dízelautók árusítását Magyarországon

Egy most benyújtott parlamenti indítvány azt kezdeményezi, hogy 2020-tól a dízel, majd 2025-től minden belső égésű motoros jármű forgalmazása szűnjön meg Magyarországon.

Spanyol Wunderwaffe, 300 lóerővel: SEAT Leon Cupra

A SEAT Leon frissítése most lett teljes, megérkezett a legerősebb, leggyorsabb modell, a Cupra is.

F1: Hamilton aggódik az előzések miatt

Lewis Hamilton bízik benne, hogy a mérnökök tévednek, és az új szabályok nem nehezítik meg az előzéseket.

F1: Pályán a Mercedes új autója

A Forma-1-es címvédő Mercedes AMG csütörtök délelőtt pályára küldte 2017-es modelljét, a W08-ast Silverstone-ban.

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.