Használt autó: nagy fogás Németországból

Használt autó: Opel Vectra B 1995-2002

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.07.30. 07.00

Valaki nagyon megcsípte ezt a német eredetű használt autót, de az Opel Vectra B a kevésbé szerencséseknek is érdekes használtan.

Röviden – használt Opel Vectra B, 1995-2002
Mi ez? 1995 és 2002 között gyártott, 1999-ben átdolgozott középkategóriás autó limuzin, ferdehátú és kombi karosszériával.
Mennyibe kerül? Nagyjából 280 és 850 ezer Ft között szórnak az Opel Vectra használtautó-árak.
Melyik motor jó bele? Nem rossz az 1,6 16V sem, de az 1,8 literes benzines az optimális, főleg az ezredfordulón 115-ről 125 lóerőre emelt teljesítményű kellemes.
Mi van helyette? Többek között G Astra, Ford Mondeo, Mitsubishi Carisma, Peugeot 406, Toyota Avensis és persze a korabeli Passatok.

Valaki meglátta kint, hazahozta, a mostani tulaj pedig még a rendszámozás előtt lecsapott a makulátlan B Vectrára. 700 ezer forintból lett egy 79 850 kilométert futott családi autója, németországi szervizszámlákkal kitömött kesztyűtartóval.

Ekkora fogás ritkán adódik, de a meseszép, 1,6-os ötajtós adta az ötletet a használt Opel Vectra B-k áttekintésére. Jóval egymillió Ft alatti árához képest sokat nyújt családi autóként, akár munkára szánt igavonóként is.

Modelltörténet

1995 nyarán váltotta le az első generációt a B Vectra, amelyből elődjével ellentétben kombit is piacra dobott az Opel, 1996 őszén. A gyár 1999 elejére időzítette a modellfrissítést, az Opel autógyártó tevékenységének 100. évfordulójára (biciklit és varrógépet régebb óta gyártottak).

A krómozott hűtőmaszkból és az eltérő lökhárítóból látszik az 1999-es modellfrissítés

A jubileumot Edition 100 modellekkel ünnepelte a gyár, ezeket a jól felszerelt autókat érdemes megcélozni az Opel Vectra B használtautó-kínálatból válogatva. 2000-ben 2,6 literes lett a V6, kijött a 2,2 DTI dízel és kifutott a kétszelepes, 75 lóerős 1,6-os alapmotor. 2002-ben jelent meg az új padlólemezre épülő, nagyrészt könnyűfém futóművű utód.

Motorok, fogyasztás

75 és 195 lóerő közötti motorokkal készült az Opel Vectra B. A teljes motorkínálat itt megtalálható. Minden benzines motor szíjas szelepvezérlésű, kivéve a 2,2-es, átlagosan 9,05 liter/100 km fogyasztású négyhengerest. Az egyetlen  láncos szelepvezérlésű benzinesről két szakértő olvasónk hozzászólásaiban elmondott minden fontosat. Köszönjük így utólag is Zoli_809 és V_Johny segítségét!

A dízelek közül az 1,7 TD szelepeit vezérműszíj mozgatja, a 2,0 DI illetve a 2,0 és 2,2 DTI-motorokét lánc. A szíj és tartozékainak csereperiódusa nem egységes, motortípustól függően van 4 év/60 000 kilométer és 8 év/120 000 kilométeres intervallum is. Ezen nem szabad spórolni és a vízpumpát is együtt kell cserélni a szíjjal, ami más autókra is igaz.

Motorváltozat Max. teljesítmény és nyomaték Átlagfogyasztás, l/100 km
1,6i 8V 75 LE/128 Nm 7,27
1,6 16V 100 LE/150 Nm 7,83
1,8 16V (2000-től) 115 LE/170 Nm 125 LE/170 Nm 8,13 / 8,15
2,0 16V 136 LE/188 Nm 8,81
2,5 V6/2,6 V6 170 LE/230 Nm 170 LE/250 Nm 10,16 / 10,26
1,7 TD 82 LE/168 Nm 5,94
2,0 DI 82 LE/185 Nm 6,44
2,0 DTI 100 LE/230 Nm 6,09
2,2 DTI 125 LE/270 Nm 6,55

Egyenletesen futott, de nagyon keveset ment az autó a szervizkönyve bejegyzései alapján

Mivel ez egy 13 éve nem gyártott típus, a mára 13-20 éves dízelek valós futásteljesítménye többnyire igen magas. Családi autónak rizikósabbak, de aki mindenképp gázolajos autót keres, vegye inkább a régebbi 1,7 TD-t, mint a modernebb, DI vagy DTI jelű motorokat.

Utóbbiaknál ugyanis az adagoló-felújítás fenyeget nagy kiadással, amit kevesen csinálnak meg jól. Különböző műhelyekben 200 ezer illetve 350 ezres tételeket mondtak rá, tehát az autó értékéhez képest ez a munka rendkívüli költség. Ugyanez igaz a G Astra és az A Zafira 2,0 DI és DTI motorjaira.

Milyen vezetni?

Aki még vérpezsdítő élményeket is vár a kocsitól, ne egy használt Opel Vectrára költse 300-850 ezer forintját. A bordó ötajtóst hajtó ezerhatos 100 lóerejével az átlagos igényeknek megfelel. Nem lomha vele az autó, engem kellemes meglepetés ért a próbaúton.

Nagyobb az üvegfelületek aránya, mint ma szokásos. Jó a kilátás az autóból

Lustán felpörgő, a fordulatot váltáskor nehezen elejtő benzineseivel a B Vectra valódi antiautó mindazoknak, akik lelkesednek a precíz mechanikus gépekért és tuti tipp mindazoknak, akik nem élnek lelki életet a kocsival, mert pont olyan használati tárgy nekik, mint a hűtőláda vagy a vízóra. A tipikusan opeles váltó kapcsolhatósága pocsék, amit a kikopó rudazat csak ront, de a fél ország túl van egy F Astrán vagy B Corsán, amiben ez még rosszabb.

Az utastér jó tágas, az ötajtós és a Caravan rámolhatósága hibátlan. Hosszabb utakon nagyon kidomborodik, hogy hosszú váltó-áttételeleivel az Opel Vectra B viszonylag csendben suhan autópályán.

Első és oldallégzsák is van a jobban felszerelt autókban. Vezetni nem élmény, hanem feladat a B Vectrát, de ne legyünk igazságtalanok vele

Ennél a konkrét kocsinál az autó állapota lenyűgöző. A polírozással feldobott kasztni rozsdamentes, gyönyörűek kárpitok, a klímaberendezés jól működik és ebben az esetben joggal írná ki rá egy nepper a szokásos dumát: koppanásmentes futóművel, jéghideg klímával, kiváló műszaki és szerkezeti állapotban. Ahogy a délvidéki kamionsofőr mondta, akivel fotózás közben szóba elegyedtünk a dunakeszi hűtőháznál: nagyon meg lett vigyázva.

Szerviztapasztalatok – Használt Vectra B

A használt Opel Vectrák motorjai közül a benzinesekkel kevés meghibásodás adódhat. Az egyszerűen cserélhető gyújtótrafó a fő hibaforrás, ennek költsége 30 000 Ft körül van. Ha a kipufogó-leömlő elreped és kifúj a gáz, nem érdemes hegesztéses javítással próbálkozni. Legtöbbször pénzkidobás, mert a leömlő cseréje lesz a megoldás. A dízelek közül az 1,7 TD kevesebb súlyos kiadást tartogat a modernebb DTI-motoroknál, a két dízelváltozat közül az öregebbet javasoljuk.

Vélhetően a gyűrűk kopásával összefüggő hiba az olajfogyasztás megugrása 150 000 kilométer körül. A motortér ilyen volt, nem járt kozmetikai kezelésen

Kellemetlen, ám nem érdemes foglalkozni a motorkonstrukció sajátosságának mondható olajfogyasztással. Bizonyos futásteljesítménytől szinte törvényszerűen el kell kezdeni utántölteni az olajat, de az olajfogyás nem jár kékes füstöléssel.

A futóművön belül a toronycsapágy cseréjére érdemes számítani a használt B Vectrákban, ami minőségtől függően 9000-15 000 forintba kerül oldalanként. Munkadíja 4000 Ft. A toronycsapágyat ajánlott a lengéscsillapítóval egyszerre cserélni is, a kerékfelfüggesztés javítása után szükség van futómű-beállítás is, ami 5000 forintos tétel.

A hátsó sárvédőíven kívül rozsdásodhatnak a küszöbök és korrodálhat az ajtók alsó éle. Ezzel együtt a B Vectra barnulási hajlama jóval enyhébb az F Astráénál

Az F Astrákkal ellentétben ennél a típusnál nem jellemző a hossznyúlvány korróziója a hátsó rugótányérnál. Összességében használati tárgynak nagyon jó a B Vectra, valamelyik benzines szívómotorral megszolgálja az árát kis igényű családi autóként.

Nagy Krisztián, szervizvezető, AutoCris

Alkatrészárak

Megbízhatóságán felül a típus másik nagy előnye az alkatrészek kedvező árfekvése. Nagy a választék utángyártott és bontott elemekből is, a hétköznapi változatok fenntartási költsége alacsony. A benzinesek közül a V6-os vezérműszettcseréje költségesebb a megszokottnál, de ezt az időszakonként adódó többletkiadást megéri a hathengeres kulturált járása, kellemes nyomatéka és ereje.

Kerekített alkatrészárak

Gyújtótrafó 25 200-49 700 Ft
Komplett féltengelycsukló 41 900-65 300 Ft
Kuplungszett kinyomócsapággyal 60 000-130 500 Ft
Hátsó kipufogódob 21 000-23 700 Ft

Első lengéscsillapító 21 400-25 600 Ft
Hátsó kerékagycsapágy 23 000-44 600 Ft
Első fékbetét 6200-25 000 Ft
Első féktárcsa 7400-12 700 Ft

Utángyártott alkatrészek ársávja. Forrás: Bárdi Autó-webáruház

Árak használtan

Nagyon megroggyant az Opel Vectra B ára a használtautó-piacon. A széria elejéből való autók 300 ezer forintnál indulnak, az 1999-es átdolgozás utáni modellek ára 500-550 000 forinttól megy felfelé, de nem sokáig. 700 000 Ft körül nagyon ígéretes használt autókat hirdetnek. A felhozatal legalább négyötöde légkondicionálós modellekből áll. A klímaberendezés sajnos hajlamos pár hét alatt különösebb elengedni a töltőgázt, ami gázmennyiségtől függően nagyjából 8-11 000 forintért pótolható. A szivárgásnak néha nagyon nehéz a nyomára akadni.
 

300 ezer forinttól felfelé kapni vizsgás B Vectrákat használtan. Az eladó autók legalább négy ötödében van légkondicionáló, de nem mindig működik

A használtan nagyon nyomott Opel Vectra B-árak miatt legfeljebb Ausztriába érdemes kinézni érte. Bár olyan gyöngyszemre is rá lehet bukkanni Németországban, mint a képeken látható bordó ötajtós, de ne ebből induljunk ki. Itthon van épp elég eladó használt Opel Vectra B, és inkább Balassagyarmatról jöjjünk vissza dolgavégezetlenül, mint Berlinből.

Mellette – Ellene
  • Kiforrott technika
  • Mérsékelt alkatrészárak
  • Széles motorválaszték, akár 195 lóerős V6-tal
  • Már 1,6 16V-ként is elfogadható menetteljesítmények
  • Elég jó zajcsillapítás
  • Alacsony vételárak
  • Háromféle karosszéria
  • Tágas utas- és csomagtér
  • Egyszerű szervizelhetőség
  • Sótlan autó, kivéve V6
  • Lustán reagáló benzinesek
  • Gond lehet a korrózió
  • Rosszul kapcsolható sebességváltó
  • Drága adagoló-felújítás a DI és DTI-dízeleknél

Kommentek

  • Kanyaró Malvin

    Nekem mindig is sokkal jobban tetszett a B, mint a facelift előtti, emeletes lámpás C Vectra. Ezért a pénzért igazán vonzó autó. Nagyon jó ez a szín és az ötajtós kasztni is tetszene. Az autópályás fogyasztása megáll hét literből, mert 0,28 az alaktényezője és jók az áttételei is.

  • a.szorenyi

    Az kimaradt a cikkből, hogy tízéves, kőkemény gumik voltak rajta, nem ezek az új Contik, de szerintem is szép darab.

  • Vérmacy

    Pár hónapja adtam el a kombi Dtimet. VÉGRE! Csak a gumikéder nem rozsdásodott rajta, pedig ütést nem igazán kapott. Lomha, kényelmetlen nagyon drágán szervizelhető. Kormol, hangos és bizonytalan a futóműve.
    Helyijáratban dolgozó festőnek ajánlanám maximum, ha már kinőtte a Swiftet…
    Családi autónak!? Semmiképp!
    A dizájn tényleg jó, magam is főként a tükörívelés miatt válaszottam, ahogyan a motorháztetőből át van vezetve, az zseniális. E mellett viszont iszonyatos csalódás!
    KÉNYELMETLEN! 100km után fáj benne mindenem, motorja rugalmatlan, csak lendületből lehet vele előzni! Gyakori a hengerfejtömítés és repedés hiba. Nem találkoztam olyan tulajjal, akinek 250 ezret elment volna adagoló felújítás-csere nélkül és ekkor már szinte a komplett motor generálos.
    Hidegen nem indul, mert az utánygyártott üzemanyagszűrőház tömítést egy éven belül megeszi, szivacsosítja a gázolaj és falsch levegőt szív. A végén már egy Mondeó szűrőjét és szűrőházát kapta. Opelosan elvásnak a klímacsövek és szivárog a gáz. Nem kimutatható szervizben, de két héten belül eltűnik a rendszerből.
    Fényszóró opálosodik, és asszem 50 volt darabja és nem egy pár!
    Nem láttam még orzsdamentest Opelt. Még a céges Insignián is megjelentek a foltok 1 éven belül…

  • Fogash73

    2002 október – 30.000km
    2003 október – 44.000km (+14.000)
    2004 október – 51.000km (+7.000)
    2015 július – 75.000km –> évi átlag 2.100km. Aha, nincs több kérdésem…

  • kazibe

    Bocs,de ha a képeken látható Vectra most lett behozva Németországból,akkor hogy kerül rá régebbi tipusú /2005 előtti/rendszám!?

  • a.szorenyi

    Kedves Fogash! Nem tettem be a galériába a szervizkönyv minden oldalát és a teljes paksamétát, de a kétévenkénti vizsgapapírokból is követhető a futásteljesítmény. Ez tényleg ennyi, de a konkrét autónak úgysincs nagy jelentősége. Ezek a cikkek általában kívánnak szólni az adott típusról, hogy ne az számítson, én a nagypapa garázsban fűtött autójába ülök be vagy a kőművesbrigád munkaautójábban gyűjtök benyomásokat

    Kedves Kazibe!

    P-rendszámmal vittem fotózni az autót, nem az N-essel, mert addigra még nem jött meg. A hivatali ügyintézési időben kényelmesen fel tudtam dolgozni az autót.

    Üdv, Szörényi András

  • MetroGoldwinMayer

    Volt ilyen vectrám, 7 éves korától 10 éves koráig. 1.8 16v, facelift előtti. Semmi extra, akkor nem volt rajta rozsda, baja nem volt egyáltalán, egyszer-kétszer elment a szervó pár pillanatra, de szartunk rá.

    Csak 20.000 km ment bele, főleg városon kívül, normálisan vezetve 7 litert kajál, csak városban 9-10et.
    Igazából Mo-n sok értelme nincs, mert a G Astrából nagyobb a választék ilyesmi pénzekért és az újabb modell. A tágasságban nincs igazából különbség.

  • zoli809

    Nagyszerű a cikk és az autó is. Mindössze egy kis kigazítás: az autót szerelték egy alumínium-hengerfejes, láncos(!) vezérlésű 2198 ccm benzines motorral is. Ezt épp a jubileumra készítette el az Opel. Mindössze azért tartottam fontosnak megemlíteni, mert véleményem szerint az 1.8 16V mellett ez a motor a legideálisabb választás, mondom ezt az alapján, hogy mindkettőt próbáltam (a 2.2esnek 11 éve vagyok tulajdonosa). Szinte teljesen azonos a fogyasztása a 2.0 16V-el, de érezhetően nyomatékosabb, és vezérlésnek köszönhetően valószínűleg tartósabb is.

  • v_johny

    zoli809 – 2015.07.30 20:25:

    Az Opelek (benzinesek) láncos vezérléséhez jellemzően hamar, kb 200-250k km környékén hozzá kell nyúlni (nem törvényszerű de jellemző a 10w kenőanyag miatt, de erre lentebb kitérek), teljes csere kell (nem csak lánc és terelő). Az általad említett motornál ez nagyjából 170-190ezer Ft… A Classic II Z14XEP-je is most kezd sok magántulajnál beérni, értsd 8-10 évesen elérni a fent említett futást. Van is visszhangja a 120ezer+munkadíjba kerülő teljes vezérlés cserének (ha jó alkatrészt akar vízpumpával együtt, bár itt nem a vezérlés része). Akik ebbe beleszaladnak és nem számolnak vele, egyből nem tartják olcsón fenntarthatónak/szervizelhetőnek az Opel-t. Igaz hogy a szíjas ezen költsége a fele sincs, de ott meg a gyakoriság nagyobb, tehát majdnem egál hosszú távon, de ez csak a tényleg hosszú távon tervezőknek vigasz. Egyébként a Twinport Ecotec-ek már nem olyan olajfogyasztók, sőt a 2000 végén debütált Z-s motorok is kevésbé hajlamosak ha mindig időben (10-15k km / 1év) és előírásnak megfelelő kenőanyagot tettek bele. Ez arról szól, hogy a Z-s motortól felfelé full szintetikus 5w vagy 0w kell bele, a szakszerviz és a legtöbb tulajdonos (talán a szakszerviz miatt) a 10w-t tette bele. Aztán jöttek a kokszolódó EGR/AGR szelepek, szelepmegragadások a lerakódások miatt, kifekvő katalizátorok és lambda szondák stb (talán a 30k km-ig benne hagyott 10w miatt a kikopó/megragadó gyűrűk=>megnövekvő olajfogyasztás). Amire figyelni kell az Ecotec-nél, hogy hidegen tilos pörgetni mert hamar kifekszik a szelepszár szimering, és ettől is megnő az olajfogyás. Tehát a 10w-vel 25-30k km-ig hidegen pörgetett autók valóban tudnak 1000km/0,8-1-1,2liter olajat bekajálni, de ez nem feltétlen a konstrukció hibája. Inkább az előző tulaj(oka)t/eladót kell arról megkérdezni, hogy tudja-e mi az a dexos2. Ha igen, akkor az már jó jel… (Főleg, hogy a Tiwnport láncosnál az olajnyomás feszíti a vezérlést, nagy jelentősége van a megfelelő viszkozitásnak és az nem a 10w-vel teljesül…)

  • zoli809

    v_johny – 2015.07.30 21:49

    Ezek szerint szerencsésnek mondhatom magam, hiszen jelenleg 305k-nál tartok, és nem szorult eleddig cserére a vezérlés, és hangjából ítélve egyelőre nem is fog. Nem tudom, milyen alkatrészárakat néztél, de a 170-190k Ftos vezérlés árat kissé meredeknek tartom (autószervizem van, ezen alapul a véleményem). Az említett motor Z-s megjelölést tartalmaz (Z22SE, ha jól tudom, a C22SEL került az Omegákba), és valóban nincs olajfogyasztása, a tapasztalatok alapján. Természetesen ennek oka lehet a 11 éve állandó minőségű motorolaj (Castrol Magnatec 5w40). EGR / Katalizátor meghibásodásokról sem tudok beszámolni, mindössze 1 drb leömlő oldali lambda szonda cseréről. Tehát alapjában véve fenntartási költségben (a mi tapasztalataink alapján) teljesen egálban van a cikkben említett modell benzines motorjaival. A városi fogyasztással kell megbarátkozni mindössze.

  • v_johny

    zoli809 – 2015.07.30 23:34

    Nem elégé pontosan fogalmaztam, az Z..SE motorok messze nem azok mint a Z..XE család. Sőt ugyebár teljesen más világ a Z..XE és Z..XEP (Twinport) is. A láncosok vezérlése költséges, ez így is lesz. Ráadásul sok tulajnak a füle megszokja (hozzászokik), így a szerelő jelzi neki hogy ez bizony csattog/csörög már (mennyi ilyet hallani forgalomban), ő meg nem érti mindaddig amíg egy másik ua motort meg nem hallgat. A 2.0, 2.2 azoknak való, akik néha élvezet is szeretnének de ennek ára van. A G Astra Coupé 2.2-es tulajok is a vezérlés költségeire panaszkodnak, sőt arra is, hogy ők nem tudnak annyi gyártó alkatrészeiből válogatni, így jó pár alkatrész nekik költségesebb mint az 1.2-1.4-1.6 tulajoknak, hiszen azokból fut a legtöbb, azokhoz áll hegyekben alkatrész/bő választék. Azért szerintem ne kiáltsuk bele a világba, hogy egy 2.2 láncos és egy 1.6 szíjas fenntartási költsége csak üzemanyagköltségben tér el.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

Meglepte a világot a leghíresebb tévés

Rosberg megdöbbentő bejelentéséig leginkább az foglalkoztatta a sajtót, hogy megérdemelte-e a vébécímet, és, hogy Hamilton miként taktikázott ellene. Jeremy Clarkson meglepő választ adott a kérdésre: kinek kellett volna nyerni a vébét?

Menekülő halálos gázolót fogtak a zsaruk

Egy gyalogos halálra gázolása után megállás nélkül menekült az az autós, akit pár órával később elfogtak a rendőrök.

Bevezetik a szürke rendszámot

Külön rendszámtáblát lehet igényelni tavasztól a kerékpárszállításhoz a kormány tervei szerint.

Csúnya kamionbaleset Zalában

Két kamion ütközött Zala megyében, az M70-es autópálya felét lezárták.

Lerohadtál? Így vontassál!

Itt a tél, a hideg, a hó: megnőtt az esélye, hogy akár kocc, akár lemerült akku, akár befagyott üzemanyagszűrő miatt kötélvégre kerüljön az autós.

F1: A Mercedes már Verstappennel cicázik

Nico Rosberg visszavonulásának bejelentése után pár órával a Mercedes-csapat már a Red Bull-os Max Verstappennel évődött a Twitteren az üresedés betöltéséről.

F1: A legjobb mém Rosberg visszavonulására

Ki lesz az utód? Fernando Alonso? Sebastian Vettel? Pascal Wehrlein?

F1: Ecclestone ledöbbent Rosbergtől, Alonsót akarja helyette

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t ugyanúgy derült égből villámcsapásként érte a világbajnok Nico Rosberg visszavonulása, mint bárki mást, de máris tudja, kit kellene a helyére ültetni a Mercedesnél.

F1: Hamiltont nem lepte meg Rosberg visszavonulása

Lewis Hamilton azt állítja, számára nem volt meglepetés csapattársa, a friss világbajnok Nico Rosberg mai bejelentése. A Mercedes angol pilótája a pótlásába nem szól majd bele.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.